Roaming besparen via Follow-me optie

Plaats reactie
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

Ik ben veel in het buitenland en roaming is heel duur, dus ben ik op zoek naar een oplossing:

Ik heb iets gehoord van mijn Belgische gsm nummer te registreren op een ddi nummer en daarna de follow-me optie kiezen om alle gesprekken door te schakelen naar mijn buitenlandse gsm dan betaal ik enkel de call transfer aan de voip provider.

Heeft er iemand ervaring met dit systeem, waar kan ik die vinden, of bestaan er andere opties?
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Een mogelijkheid is een Belgisch DID-nummer aanschaffen. Je laat je GSM doorschakelen naar die DID.
Dat DID-nummer kan je bij de provider onvoorwaardelijk doen doorschakelen naar je buitenlands GSM-nummer via voip.

Zo betaal je 2 x doorschakelkosten maar de som zal allicht veel lager zijn.
Laatst gewijzigd door MarkDM 06 jan 2011, 16:29, in totaal 1 gewijzigd.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

Dit is al een optie omdat ik een abonnement heb voor onbeperkt bellen naar vast.

Waar kan ik zo'n belgisch did nummer aanschaffen om gesprekken goedkoop door te schakelen naar een buitenlandse gsm.

Nog opties welkom.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Een andere optie in dezelfde context is deze:

Je hebt thuis een Fritzbox. Daarop is je DID-nummer geregistreerd. Je configureert de Fritzbox dat hij de inkomende oproepen doorschakelt naar je buitenlandse gsm.
Deze manier heeft het voordeel dat je gesprekken naar de buitenlandse gsm via de goedkoopste operator kunnen gaan: Jumblo.com of Easyvoip of Voipalot enz.

Je kan zo de goedkoopste DID combineren met de goedkoopste gesprekken provider.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

Deze lijkt al beter te zijn, ik heb een fritzbox op kantoor.

Nog een klein vraagje, moet ik de call transfer van gsm naar did uitvoeren als ik nog in België ben of kan ik dit ook eventueel in buitenland doen (in het geval dat ik die vergeet)?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

smartphone met sip en voip account met belgisch nummer.
als je in het buitenland wifi hebt (of je neemt een prepaid buitenlands data abbo)
dan bel je en wordt je zo goed als gratis gebeld ...
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

ik heb geen smartphone, wel een blackberry.
toch bedankt.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

nezriel schreef:Dit is al een optie omdat ik een abonnement heb voor onbeperkt bellen naar vast.

Waar kan ik zo'n belgisch did nummer aanschaffen om gesprekken goedkoop door te schakelen naar een buitenlandse gsm.

Nog opties welkom.
www.weepee.org

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

awel ik was dat juist aan het denken.
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Of iemand mijn laatste vraag nog kan beantwoorden:
Moet ik de doorschakeling van mijn gsm naar de DID nummer op Belgisch grond uitvoeren? (is het niet zoals bij voice mail dat ik roaming betaal voor de doorschakeling naar voice mail?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De doorschakeling naar DID, of de doorschakeling naar voicemail is - technisch gezien - hetzelfde (alleen de eindbestemming van de doorschakeling is een ander nummer.
Met andere woorden: wat betreft roaming is dit ook hetzelfde.

Nu denk ik dat er een verschil is tussen 2 manieren van doorschakelen:
- een onmiddelijke doorschakeling: uw gesprek wordt onmiddelijk doorgeschakeled, uw gsm zal dus niet bellen. Dit gebeurt door de eigen operator >> geen roaming.
- een doorschakeling bij "niet antwoorden": je gsm belt wel, en na xx seconden wordt je gesprek doorgeschakeled. Ik denk dat dit gebeurt door de operator van het land waar je bent. In dit geval betaal je niet alleen roaming, maar ook nog eens de kosten voor het gesprek terug naar België.

Als je dus kosten wil vermijden denk ik
a) dat je de onmiddelijke doorschakeling moet activeren.
b) dat je dit best doet voor je in het buitenland bent.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Interessante thread :)

Als ik het goed begrijp is dus het volgende mogelijk:

Ik ben in het buitenland, en heb een Belgisch DID-nummer gekoppeld aan een PBX (bv een Fritz!Box). Je maakt daarin een rule dat inkomende oproepen automatisch worden doorgeschakeld naar je gsm nummer.

Hierdoor betaalt diegene die de oproep maakt enkel de kostprijs naar een lokaal nummer.
Jij betaalt de kosten van een mobiel gesprek, afhankelijk van het land waarin je bent. Bijvoorbeeld Duitsland bij Jumblo is 8,1 cent btw incl.
Jij die de oproep ontvangt in Duitsland betaalt dan toch nog altijd de roamingskosten? Voor Proximus is dit 15 cent per minuut in heel Europa.

Als jij diegene bent die mobiel belt betaal je 38 cent per minuut, ongeacht of dit naar een lokaal nummer is of een nummer binnen Europa. Dan win je er dus helemaal niets mee, of mis ik iets?
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

Mijn bedoeling is dat ik bijvoorbeeld in duitsland ben en ik een duitse gsm nummer heb, als iemand mij belt naar mijn belgische gsm zit het zo; gesprek van mijn gsm naar de did kost niets want ik heb onlimited naar vaste lijnen - en vanuit mijn did naar mijn duitse gsm betaal ik enkel aan de voip provider (ongeveer 8cent).... zodus veel goedkoper dan roaming kosten.

Ik heb bevestiging gekregen van Base dat mijn doorschakeling nog in Belgie moet gebeuren want anders betaal ik toch voor uitgaande roaming.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Ik begrijp je post / het doorschakel verhaal nog niet :oops:

-Hoe kom je aan die Duitse mobiele nummer? Prepaid kaart die je daar koopt?
-Je laat je gsm met Base sim (welk formule trouwens?) dan hier zodat deze belt naar je belgisch DID nummer?
-Van de Belgische DID gaat het dan via een uitgaande SIP provider naar dat Duits mobiel nummer, dat begrijp ik. Je ontvangt dan een oproep vanuit het land in kwestie, dus Duitsland, dat je met je prepaid kaart? geen roaming betaalt neem ik aan?
nezriel
Starter Plus
Starter Plus

je begrijpt het heel goed.
- bijv. Duitse prepaid
- Gsm naar Belgische did (ik ga geen reclame maken voor Base)
- did naar Duitse gsm via uitgaande sip (fritzbox) over voip.
Dus geen roaming zodus veel goedkoper voor inkomende gesprekken op mijn Belgische nummer.
En dit alles te danken aan de hulp van de posters.
philippe_d
Moderator
Moderator

Theoretisch klopt dit verhaal helemaal.
Ik wil jouw praktijkervaring ook wel eens horen, met name de kwaliteit van dit doorgeschakeld gesprek.
Er komen 4 doorschakelingen aan te pas, waarvan 2 via VOIP:
oproep naar GSM > doorgeschakeld naar WeePee DID > via SIP (WeePee) doorgeschakeld naar jouw ATA thuis > via SIP (Betamax) doorgeschakeld naar je buitenlands GSM nummer.
Ik verwacht aanzienlijke echo op zo'n verbinding.
Laat eens weten hoe het werkt ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
peewee_power
ISP Official
ISP Official
Bedankt: 14 keer

Umm kan je dan niet beter gewoon GSM forwarden naar een WeePee nummer op een forwarding account zetten en deze rechtstreeks forwarden naar je duitse GSM?

Dit gesprek heeft enkel dan conversie inde WeePee voip core, bereikt nooit een edge device en zal uitstekend van kwaliteit zijn....

Greetz
philippe_d
Moderator
Moderator

Dat is inderdaad - zonder twijfel - kwalitatief de beste optie.

Maar de TS starter zocht een oplossing om de roaming kosten bij inkomende gesprekken te drukken, door gebruik te maken van zijn bestaande account bij een "low-cost" provider ...
Een directe doorschakeling van de PeeWee account naar zijn duitse GSM zal 25ct/min (+4 ct set-up) kosten, dat is al meer dan de Europese tarieven voor roaming (15 ct/minuut).

Philippe.
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

duizend schreef:smartphone met sip en voip account met belgisch nummer.
als je in het buitenland wifi hebt (of je neemt een prepaid buitenlands data abbo)
dan bel je en wordt je zo goed als gratis gebeld ...
Er bestaan toch ook sip-clients voor blackberry?
Neem een data-abo in het buitenland, en je bent gesteld (hangt natuurlijk af van de 3G-dekking in het land van verblijf, icm het tarief).
Afbeelding
peewee_power
ISP Official
ISP Official
Bedankt: 14 keer

Daar moet je beetje mee oppassen om 2 redenen:

1) Sommige provider blokkeren VOIP verkeer op hun 3G netwerk (confer proximus, Vodafone NL bvb niet)
2) Bandbreedte gebruik kan enorm oplopen: G711 in IP is ong 80kbit/s, dus 10 kbyte / seconde is 600 kbyte per minuut, dat kost je al gauw ong. 1.5 EUR aan nominale tarievem, dus VEEL duurder dan roaming. Een andere codec zoals bvb speex of G729A zal dit hoogstens door 4 doen en dus nog altij erg duur.

Greetz
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”