Hoe zit het met de wifi verbinding met de VDSL2 router?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Goedendag beste kijkers,

Zoals nog anderen ben ik overgestapt van Dommel naar Scarlet, er zou vandaag iemand langskomen maar die had vandaag veel problemen en kon dus niet meer komen vandaag, had terug gebeld en hij zou morgen zeker komen.

Ik was wel tevreden over Dommel, was er sinds begin 2007, het enige minpunt was de snelheid, dat 4mbps was, hiervoor had ik dommel al verschillende keren gevraagd of een snellere verbinding via vdsl2 mogelijk was, tot voor een paar maand terug heb ik hier altijd een negatief antwoord gekregen. Nochtans leek het bij Scarlet wel mogelijk, + geen bijkomende kosten in het eindejaar.

Nu is mijn vraag: ik heb veel klachten gezien over de wifi verbinding op de VDSL modem, ik vraag me af hoe erg dit echt is. Zijn er anderen die deze VDSL2 modem hebben en ook dagelijks in gebruik met de Wifi verbinding? Wat is jullie ervaring hiermee? Hoe goed is de verbinding bij pakweg 30 meter met 1 muur ertussen, maar in die muur staat ook een groot raam (een raam laat een wifi verbinding wel zonder problemen door dacht ik?)

Momenteel heb ik de linksys WAG160N modem, in noodgeval zou ik deze dus erop kunnen aansluiten om de wifi verbinding van de linksys te gebruiken, maar ik zou dit liever vermijden omdat ik geen 2 toestellen dag en nacht enkel voor de internetverbinding wil hebben opstaan. Hopelijk is de Wifi verbinding op de VDSL model al voldoende.

Voor zover ik heb kunnen vinden ondersteund de VDSL2 modem wireless N, maar niet de uiteindelijke versie N. Zowel mijn pc als een Xbox 360 hebben de uiteindelijke versie van wifi N, dus de kans is er misschien dat de G versie moet gebruikt worden van de draadloze verbinding?

Groetjes,

Steve
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Hij ondersteunt geen N, alsook geen WPA2 beveiliging.
Het signaal is heel zwak, bij mij staat hij in de kelder en als ik op de gelijksvloer er juist boven ga staan, dan heb ik nog bereik, als ik iets verder gaat staan dan helemaal niet.
Vroeger stond daar een andere router, en dan had ik wel beter bereik, dus het ligt niet alleen maar aan 'storingsfactoren'.

Ik heb dat zo opgelost
Kelder: Sagem
Gelijksvloers: -
1ste verdieping: Wireless AP/Switch
2de verdieping: Wireless AP/Switch
Met nergens een wireless burg, maar alles verbonden met draden.
Voordat ik bij Scarlet zat (en een andere modem/router had), was diegene op de eerste verdieping niet nodig.

Je kan proberen, maar ik vrees dat je je Linksys nodig zult hebben, zeker als je N-wifi wilt.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Inderdaad, GEEN wireless N, wpa2 daarentegen wel, afhankelijk of je de laatse firmware erop hebt, ik bv met mijn laatste firmware heb ik wpa2, met de vorige firmware niet.
Wireless is altijd iets dat je zelf zal moeten uittesten, dit kan in elk appartementsgebouw/huis anders zijn.
Ikzelf thuis heb geen problemen met de wireless van de vdsl2 modem.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Alvast bedankt...

Ik zal het inderdaad eerst moeten testen als het hier is en als ik het heb zal ik hier ook het resultaat posten.
Enig idee dat de SAGEM die ze nu verdelen de laatste firmware hebben? en zoniet, waar is de laatste firmware te vinden?

Misschien geef ik toch de voorkeur aan Wifi N en laat ik de linksys toch maar staan. Ook heb ik gehoord dat de wifi verbinding geregeld gewoon uitvalt op de SAGEM, jij nog geen last van gehad dan redman? Wat is je situatie? op welke afstand heb je de wifi verbinding werken, met of zonder muur ertussen?

Nog belangrijk vraagje aan redman: Haal je de volle snelheid, dus 25Mbps met wifi G? En nu ik het er het toch over heb, welke snelheidsverschillen en beter bereik hebben de meesten vernomen tussen Wifi N en G?

En nog belangrijk vraagje: als ik de Linksys gebruik voor draadloos gedeelte, zijn er dan nog andere problemen te verwachten en tips om deze op te lossen met de SAGEM?

Alvast bedankt,

Groetjes,

Steve
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Als je de sagem voor de eerste keer aanzet en verbonden is met het belgacom/scarlet netwerk zal die automatisch zoeken naar de laatste firmware.

Bij mij valt de wifi verbinding niet uit, als dit toch zo zou zijn dan betekent dit ofwel, de afstand te ver is, ofwel een defect aan de vdsl2 modem of wifi adapter op de pc, ofwel dat er teveel mensen op dezelfde channel zitten.

Als ik dicht bij de vdsl2 modem zit haal de volle snelheid met wireless G, maar niet als ik 20 meter er vandaan zit.

Als je de linksys wilt gebruiken dan moet je de vdsl2 modem louter als modem gebruiken en niet meer de router functionaliteit, laat het routing gedeelte door de linksys doen.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb de sagem,

Ik gebruik het draadloos, mijn laptop meld daarbij dat de verbindingssnelheid 54 ( à 48) Mbits.

Indien ik echter een speedtest doe:

Via draadloos:
AfbeeldingAfbeelding

Via UTP kabel:
Afbeelding

Al heel de dag 1-2 Mbits download sneller bij utp.
Al heel de dag een tikkeltje sneller bij upload als deze draadloos verbonden is.

Ik heb geen idee waarom.
Als dit proces er werkelijk is: Mogelijk heeft dat proces dat 98% van de cpu van de sagem gebruikt iets te maken hierbij
Oftewel is het enkel de 'crappy' wifi dat iedereen hier zegt.

De sagem staat hier mij thuis 'tussen' twee verdiepen in de traphal, waardoor ik vrijwel overal goed tot uitstekend signaal heb.
Het signaal moet door enkele stenen muren om de latops te bereiken. De traphal is wel vrij open wat waarschijnlijk een gunstig gevolg heeft.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Redman,

Bedankt voor die info, handig dat de firmware vanzelf zal updaten :-D
Denk dat ik zoiezo dan de linksys als router zal moeten nemen aangezien ik op iets meer dan 30 meter afstand zit constant (desktop staat zo veraf met muur ertussen en dit kan niet veranderd worden)

Ik heb gekozen voor Scarlet One, internet+telefonie. Ik zal dus zoiezo de SAGEM altijd moeten laten opstaan als ik me niet vergis. Is het mogelijk om de linksys wel altijd snacht's uit te schakelen zoals ik nu altijd deed? Of zal dit problemen geven bij de SAGEM door IP nummer?
Als ik de linksys gebruik als router, blijft de SAGEM dan ook niet altijd een beetje router? (telefoon + internet verbinding?)

Reload, bedankt voor die resultaten te posten, vind het wel vreemd die wat mindere upload bij UTP kabel.

Voor het CPU gebruik: hier heb ik misschien een oplossing gevonden, maar zou enkel werken zolang hij opstaat, en dus bij elke reboot zou je dit moeten doen (zal wel met batch bestandje ook gaan vermoed ik om dit makkelijker te maken), kijk hier voor de info: http://www.littlebighuman.com/?p=600#kill

Ik weet alleen niet hoe ik hieraan moet beginnen, als ik telnet probeer in windows 7 zegt hij dat hij de opdracht niet herkend. Misschien moet hier iets apart voor geïnstalleerd worden?

Ik vermoed dat dat wifi gedoe altijd op hetzelfde zal neerkomen: alles zal door de persoon in kwestie zelf getest moeten worden aangezien zoveel verschillen in resultaat. Hoeveel meter verplaats jij je ongeveer vanaf de Sagem, en vanaf hoeveel meter ongeveer krijg je bijvoorbeeld minder dan 3 streepjes ontvangst?

Op Wifi N bij de Linksys heb ik momenteel bij iets meer dan 30 meter met een muur waar een raam inzit 4 groene streepjes met als signaalsterkte goed met als opgegeven snelheid 300 Mpbs, maar die laatste info zal ik maar met een grote korrel zout nemen :P

Edit: heeft er iemand een idee wat er veranderd is in de laatste firmwares? Zijn er veranderingen te merken in CPU gebruik en draadloze wifi verbinding?

Edit 2: over die telnet, laat maar, heb de oplossing gevonden :-D voor vista en windows 7 moet je dit aanschakelen via configuratiescherm, programma's, toepassingen in/uitschakelen en in de lijst Telnet client inschakelen.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Het telefonie gedeelte moet je inderdaad volledig door de vdsl2 modem/router laten doen maar toch kun je je internet verkeer volledig laten afhandelen door de linksys.

Zo is het bij mij:
Username en passw. zit in de vdsl2 sagem louter voor de telefonie
Username en passw zit ook in de linksys die een verbinding maakt met de vdsl2 sagem als modem voor het internet verkeer af te handelen.

Werkt perfect.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bij mij werkt de wifi perfect (wel op een appartement).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

trsteve schreef:Ik heb gekozen voor Scarlet One, internet+telefonie. Ik zal dus zoiezo de SAGEM altijd moeten laten opstaan als ik me niet vergis. Is het mogelijk om de linksys wel altijd snacht's uit te schakelen zoals ik nu altijd deed? Of zal dit problemen geven bij de SAGEM door IP nummer?
Als ik de linksys gebruik als router, blijft de SAGEM dan ook niet altijd een beetje router? (telefoon + internet verbinding?)
De Sagem moeten blijven opstaan als je 's nachts ook de telefoon wil gebruiken of bereikbaar wil zijn. De linksys kan je altijd uitzetten als je geen internet wil.
De Sagem wordt in dit geval alleen als modem gebruikt (niet als router), en voor de telefonie (gaat niet via internet)
trsteve schreef:Voor het CPU gebruik: hier heb ik misschien een oplossing gevonden, maar zou enkel werken zolang hij opstaat, en dus bij elke reboot zou je dit moeten doen (zal wel met batch bestandje ook gaan vermoed ik om dit makkelijker te maken), kijk hier voor de info: http://www.littlebighuman.com/?p=600#kill
Uit de vragen hierboven mag ik afleiden dat je niet beschouwd kan worden als een ervaren IT-er. In dit geval zou ik je ten stelligste afraden om met Telnet sessies te gaan spelen, tenzij je echt weet wat je doet.
redman schreef:Username en passw. zit in de vdsl2 sagem louter voor de telefonie
Username en passw zit ook in de linksys die een verbinding maakt met de vdsl2 sagem als modem voor het internet verkeer af te handelen.
Dit eerste is niet nodig: om telefonie te laten werken moet je geen pppoe verbinding maken, dus je vdsl2 Username en passw moeten niet in de Sagem. Natuurlijk wel je VoIP gegevens.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Bij scarlet inderdaad niet, ik daarentegen zit bij jumblo en is dit wel nodig
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Philippe,

Ik kan gerust zeggen dat ik wel een ervaren IT-er ben, collega's, buren, vrienden en familie die ik al door de jaren goed heb geholpen kunnen dit ondersteunen :-D.

Ik vermoed dat je het mocht afleiden uit het vraagje over telnet, en dat was inderdaad een domme vraag :-D. Maar ik had zelf al snel het antwoord want eigenlijk wist ik het wel, maar het was lang geleden dat ik dit nog nodig had en gebruik van maakte.

Ik zal zeker niet met telnet "spelen" maar enkel doen wat echt nodig is, en op voorhand nagaan welke service zoveel CPU gebruikt en eerst nagaan of deze service echt nodig is om op te starten. Sorry dat ik dit zeg, maar ik maak liever gebruik van telnet dan later met een niet werkende modem zitten omdat hij verhit is. + de vertragende werking door het hoge cpu gebruik. Alle andere vragen die ik had gingen over gebruikerservaring ivm de SAGEM, aangezien ik deze niet in bezit heb kan ik hier nog niet zoveel over weten, alhoewel ik nu al heel veel weet terwijl ik hem nog niet heb. Dat was ook de bedoeling van mijn vragen: er alles over weten voordat ik het heb zodat ik zelf de problemen kan oplossen als ze zich voordoen.

En ook dat ik op voorhand weet wat een technieker precies komt doen, zodat als er problemen zijn, ik precies weet wat die technieker precies zou moeten doen met een bepaald probleem, zodat als ik naar een helpdesk moet bellen, precies kan zeggen wat het probleem is en wat er moet/kan gedaan worden.

Ik ben sinds 1997 gebruiker van ADSL, nu ik over wil stappen naar VDSL2 heb ik daar wat vraagjes over :-) . Zoals je ziet heb ik hier pas een account aangemaakt, bij de overstap van Belgacom naar dommel heb ik geen helpdesk nodig gehad. Ook heb ik zelf al gewerkt als helpdeskmedewerker.

Het klopt dat het meestal aan te raden is om niets te gaan veranderen in instellingen, maar in sommige gevallen is het echt wel nodig, en ik kan er echt wel over meespreken. En dan heb ik het niet over kleine problemen maar dingen zoals verhitte cpu's, niet opstartende systemen na een format omdat het bios standaard goed staat ingesteld, en nog vele anderen...

Het enige nadeel aan die VDSL2 is het nodig hebben van één bepaald type modem met verouderde technologie zoals pre-N wifi en dergelijke, terwijl je die juist nodig hebt voor de nieuwe VDSL2 technologie. Services in de modem die bijna alle CPU gebruiken en met een slechte wifi verbinding + warmte problemen zijn toch niet meer van deze tijd dacht ik.

Ik heb weet van een router die ook VDSL2 ondersteunt en ook werkt op het Belgacom netwerk, terwijl Belgacom zegt dat niet ondersteund is. Het probleem is dat deze router meer dan 200 euro kost, ja dan is het natuurlijk beter om m'n linksys er gewoon aan te zetten tot de SAGEM eventueel verhit is :P Maar hopelijk is het niet zo erg als ik vernomen heb....

Als er nog anderen zijn die hun bevindingen met draadloos netwerk kunnen meedelen, graag :-D

Edit: ook heb ik hier wat plaatsgebrek om de Sagem en de linksys goed te plaatsen en zonder warte problemen te geven aan de SAGEM, waar ik al aan heb gedacht is het volgende: De SAGEM onderaan plaatsen, met daarboven een rekje, zo eentje dat gemaakt is uit enkel metalen draden met dus over het hele oppervlak vierkante openingen, zodat de warmte goed kan doorstromen en het Wifi bereik niet verstoord zou worden. Want als ik er een bakje of plank overzet zouden er wel warmteproblemen kunnen zijn en de draadloze verbinding kan dan ook weer minder zijn. Dit is misschien ook nog een goede tip voor anderen die hetzelfde probleem hebben. Alleen heb ik zo nog geen rekje, moet nog op zoek gaan of zelf een maken :P
Laatst gewijzigd door trsteve 13 jan 2011, 15:10, in totaal 1 gewijzigd.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Ik gebruik de Sagem wireless nu ongeveer een maand. In het begin werd hij flink warm, maar nu
ik hem "op pootjes" heb gezet, blijft hij toch wel koel hoor. Dat valt best mee.
Maar het signaal is wel echt zwak. 1 verdieping hoger wordt het signaal al te zwak
en valt de verbinding daardoor soms helemaal weg. Jammer dat die Sagem geen wireless N heeft.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Rudy, hoelang zijn de pootjes?
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Als je hem een centimeter boven het oppervlak zet, blijft hij bij mij koel.
(4 laptops die wireless gaan).
Waarschijnlijk kan je hem ook gewoon aan de muur hangen.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Dank je, dat zal ik dan al van de eerste dag doen dat ik de modem ontvang
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Ik zie dat de afstand bij jou 30 meter is, die afstand haalt hij bij mij gewoon niet hoor.
Op 10 meter valt het signaal al weg. Dus je zal die router nog nodig hebben. :-)
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

User_Rudy schreef:Als je hem een centimeter boven het oppervlak zet, blijft hij bij mij koel.
(4 laptops die wireless gaan).
Heb ik ook gedaan, staat op twee pootjes (die pootjes zijn voor het moment 2 lange duplo blokjes :-D ).
Hier connecteren er 3 laptops en 1 mobiele apparaat met de sagem.

Wat je ook kan doen, en best wel doet is het volgende:

(Alle) wifi kanalen eens afgaan op de Sagem. En hieruit dan de beste te nemen, er bestaan hier ook tools voor om te kijken op welk kanaal de meeste storing zit.
Hier heb ik echter maar ontvangst voor 1 andere wifi dan de mijne, en toch heb ik op elk kanaal zo een schommeling tussen normaal en uitstekend signaal. En ook de doorvoersnelheid varieert enkele MBits.

Denk er aan, elk toestel die je aansluit gebruikt extra energie, misschien heb je helemaal geen extra wifi accespoint nodig.
Elk toestel dat X watt gebruikt, betaal je X maal +/- 1 euro/jaar.
Stel gem € 0.10/kWh* ==>1 Watt kost je dan € 0,88/jaar **
Stel wifi router gok ik 5-10 Watt***. (€ 4,4 - 8,8 /jaar!)
Maar als je inderdaad slecht of geen goed signaal hebt is dat de beste oplossing.

Ps:
*€ 0.10/kWh dag/nacht (is een veronderstelling!)
**1 Watt x 24u x 365 dagen = 8760 Watth = 8,76 Kwatth => 8,76 x € 0,10 = € 0,88
**5-10 Watt (is een veronderstelling) ===> (Ik heb het NIET gemeten, maar bv sagem voedingsadapter staat: MAX!! 12v*1,5A = 18 Watt max!!)

(Edits: Een beetje overzichtelijk gemaakt.)
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

ReLoad,

Alle wifi kanalen eens afgaan is inderdaad iets wat eigenlijk iedereen zou moeten doen in het begin, en zelfs ook na een verandering van modem/router/wifi dongle en zelfs als er andere apparaten in huis in gebruik worden genomen indien de wifi verbinding slechter is geworden.

Wat de kosten betreft voor elektriciteit:
Ik hou er ook altijd rekening mee met wat iets verbruikt, maar je zou alles in rekening moeten nemen, want als je enkel elektriciteit in rekening neemt, kom je al vlug heel wat duurder uit. Voorbeeldje: Om het perfect werkend te krijgen met 1 router met ingebouwde modem is een investering van ongeveer 270 euro nodig, die wel goed werkt en Wifi N heeft, pakweg 10 euro per jaar voor elektriciteit is hier niets tegen vergeleken.

Ik heb een betere tip voor je om te besparen op elektriciteit: op een beeldscherm bijvoorbeeld kan je heel wat meer besparen: ik heb nu een LED monitor die zeker 3 inch groter is en 5 wat minder verbruikt, deze monitor heeft ook een HDMI aansluiting. Hiervoor gebruikte ik een monitor die 5 watt meer verbruikte en kleiner was + een aparte tv die 105 watt verbruikte! dat is een verschil van 110 watt. Dat kan wel tellen... verder gebruik ik geen grafische kaart meer die veel verbruikt, wat ook meer dan 100 watt kan opleveren.

Ook vertik ik het om digitale tv te nemen en blijf ik bij analoog, want een HD decoder verbruikt wel een pakje meer dan die modem. Maar het meeste haal je denk ik uit monitor vervangen door LED scherm en beperking van grafische kaart, wil je gamen ben je beter af met een xbox die een 90 watt verbruikt.

Router zette ik altijd uit s'nachts, zou wel een nadeel zijn als dit niet meer zou kunnen en als zowel de SAGEM en de Linksys dag en nacht op moeten staan voor telefonie, iemand die Telefonie heeft en een router apart gebruikt naast de SAGEM en 's nacht's zijn aparte router kan uitzetten? Dat de SAGEM altijd moet opstaan vind ik niet zo erg, maar het zou energie zuiniger zijn en veiliger als ik de linksys kon afzetten als ik internet niet gebruik, want geen draadloos netwerk actief als ik er niet opzit dan kan er ook niemand (mis)bruik van maken. Ik kan altijd nagaan als er iemand anders op zou zitten terwijl ik er ook mee bezig ben, maar in mijn slaap kan ik dat niet nagaan of zien :P

ReLoad: zijn dat de huidige prijzen bij Electrabel?
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 9 keer

Tiijdens de nacht kan je de router gewoon afzetten, telefonie blijft werken
met de Sagem alleen.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Kga hier wel wat off-topic:
trsteve schreef:ReLoad,
Wat de kosten betreft voor elektriciteit:
Ik hou er ook altijd rekening mee met wat iets verbruikt, maar je zou alles in rekening moeten nemen, want als je enkel elektriciteit in rekening neemt, kom je al vlug heel wat duurder uit. Voorbeeldje: Om het perfect werkend te krijgen met 1 router met ingebouwde modem is een investering van ongeveer 270 euro nodig, die wel goed werkt en Wifi N heeft, pakweg 10 euro per jaar voor elektriciteit is hier niets tegen vergeleken.
Hierbij ging ik ervan uit:
-Vdsl router koop je toch (niet meegerekend, en is trouwens verplicht sagem/bbox2)
-Wifi acces point: Hiervoor ging ik er vanuit dat je bv je oude router gebruikt. (Die wel goed werkte, anders zou je al een andere gekocht hebben.)
- Enige kost die dus verschilt: adsl naar vdsl, sagem verbruikt misschien iets meer. En dan extra router (die je al had) gebruikt ook nog eens).
==> uiteindelijke verschil adsl ==> vdsl: verbruik sagem
trsteve schreef:Ik heb een betere tip voor je om te besparen op elektriciteit: op een beeldscherm bijvoorbeeld kan je heel wat meer besparen: ik heb nu een LED monitor die zeker 3 inch groter is en 5 wat minder verbruikt, deze monitor heeft ook een HDMI aansluiting. Hiervoor gebruikte ik een monitor die 5 watt meer verbruikte en kleiner was + een aparte tv die 105 watt verbruikte! dat is een verschil van 110 watt. Dat kan wel tellen... verder gebruik ik geen grafische kaart meer die veel verbruikt, wat ook meer dan 100 watt kan opleveren.
Inderdaad, daar voor gebruikt ik ook het regeltje: € 1/jaar/watt als je het ALTIJD laat aanstaan.
-Dus bij een tv (oude tv 200 Watt? ==> 125 Watt 'kleine' HDTV) gem 6u/dag (6u/24u => € 0,25/jaar/watt) ==> 365dagen = € 18 besparen
--Er zijn nog andere dingen die inderdaad nog veel MEER verschillen.
Soms is het zelf al voordeling binnen een jaar, als het om een goedkoop apparaat gaat dat veel energie verslind.
trsteve schreef:Ook vertik ik het om digitale tv te nemen en blijf ik bij analoog, want een HD decoder verbruikt wel een pakje meer dan die modem. Maar het meeste haal je denk ik uit monitor vervangen door LED scherm en beperking van grafische kaart, wil je gamen ben je beter af met een xbox die een 90 watt verbruikt.
Inderdaad: en dikwijls wordt er custom software opgezet(decoder/router), die enkel geoptimaliseerd is voor gebruiksgemak en niet voor min/laag verbruik.
==> goed voorbeeld: Het proces dat zogezegt 98 procent cpu gebruikt (Voor het update??) op de Sagem => dit kan toch alleen maar energie verslinden, kan dit niet zuiniger??
trsteve schreef:Router zette ik altijd uit s'nachts
De beste optie! En als je niet wenst gebeld te worden tussen bv 1u-6u kan de sagem ook uit veronderstel ik.
trsteve schreef:ReLoad: zijn dat de huidige prijzen bij Electrabel?
Neen, dit zijn voor zover ik bekeken heb te optimistisch prijzen.
Met distributie kost die je ook per kWh betaal was het 1-2 jaar geleden:
Dit kan ik niet met zekerheid meer zeggen!! + afhankelijk per abonnement. (geen tijd om te herbekijken)
-Nacht tarief: ergens € 0,12-0,15 /kWh
-Dag tarief: ergens €0.15-0.18 / kWh

ps: Sorry voor de vele quote's, is wat overzichtelijk zo + nieuwe pagina.
Laatst gewijzigd door ReLoad 13 jan 2011, 16:31, in totaal 2 gewijzigd.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Dat zou al een hele verademing zijn :-D. En als je hem de dag erna terug opzet, werkt alles gewoon, dus je moet bijvoorbeeld geen ip nummer gaan veranderen in de configuratie telkens je de router herstart?
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Dit zou normaal geen probleem mogen geven veronderstel ik.

Voor internet is dit zeker geen probleem, voor voip kan ik dat NIET bevestigen dat dit geen problemen geeft.

Een bijkomend voordeel zou dan zijn dat je geen last hebt van de 36u disconnect.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Scarlet technieker is langsgeweest, voorlopig resultaat:

Wifi: inderdaad een RAMP, verbinding was zelfs langzamer dan ervoor met wifi verbinding.

Met adsl bij dommel haalde ik:
download: 3.97 Mbps
upload: 0.43 Mbps

Met vdsl2 via wifi op de SAGEM ongeveer 2.90 Mbps download

Met VDSL2 en wifi via Linksys:
download: 23.88 Mbps
upload: 3.29 Mbps

Tevreden gebruiker dus! als het zo blijft werken toch ;) nu nog de telefoon, zou enkele dagen duren om in orde te maken.

Edit: ik had de technieker een cappuchino gegeven met stukje taart, en had hem gezegd: als de verbinding niet goed werkt breng je morgen maar een ander stukje taart mee :lol:
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

Ik kan bij mijn Wireless ook geen WPA2 kiezen, alleen maar WPA en WEP.

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zorgen dat je de laatste firmware hebt :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

En hoe kom ik aan de laatste firmware?

Is maandag maar installed, dus zo oud kan die niet zijn? :P
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6 ... secure.bin
of/en?
http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6OC009.img.secure

Installeren.
Wat is het verschil tussen beide ?
(heb zelf eens een oudere versie geïnstalleerd)
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De ene is een backup firmware,
er zitten altijd twee firmware's in de sagem/bbox2.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Welke flash je best eerst-maakt het niet uit (dacht van wel)?
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Zorg eerst eens dat het update protocol aanligt (Wan eth1.20??), eventueel deactiveren daarna activeren.
Als dat niet lukt, factory reset.

En dan als laatste optie, op eigen risico:
Eerst de 'gewoon' daarna de recovery. (Correct?)
hier is de laatste versie 60R109-60A022.
60A022 gewone ==> eerst installeren
60R109 recovery firmware ==> best zelf niet installeren als ik me niet vergis, gaat trouwens automatisch (correct?)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Volgens belgacom maakt dat weldegelijk uit. In de verkeerde volgorde flashen kan uw modem bricken.

Ik dacht eerst 6020A022 en dan de recovery 60R109.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Asskicker
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 09 dec 2008, 12:37
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 2 keer

silencer schreef:http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6 ... secure.bin
of/en?
http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6OC009.img.secure

Installeren.
Wat is het verschil tussen beide ?
(heb zelf eens een oudere versie geïnstalleerd)
Hoe installeer ik die? Sorry, heb helemaal nog geen ervaring met deze routers. :oops:
ReLoad schreef:Zorg eerst eens dat het update protocol aanligt (Wan eth1.20??), eventueel deactiveren daarna activeren.
Als dat niet lukt, factory reset.

En dan als laatste optie, op eigen risico:
Eerst de 'gewoon' daarna de recovery. (Correct?)
hier is de laatste versie 60R109-60A022.
60A022 gewone ==> eerst installeren
60R109 recovery firmware ==> best zelf niet installeren als ik me niet vergis, gaat trouwens automatisch (correct?)
En hoe zet ik die update protocol aan? :)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Trojan schreef:Volgens belgacom maakt dat weldegelijk uit. In de verkeerde volgorde flashen kan uw modem bricken.

Ik dacht eerst http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6 ... secure.bin en dan de recovery http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6 ... re.res.bin]60R109
Dat is de oude firmware (geen wpa2) 17A firmware.
Zijn beide .bin bestanden, wat met de .secure files ?
bvb http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6OC009.img.secure
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De extentie doet er niet toe.

Ik heb deze 2 ook gebruikt bij mijn modem thuis en bij die van klanten, en ze werken allemaal nog. Dit zijn trouwens diegene die ztc ook pushed, dus 17a en wpa2 compatibel.

http://cpe.mirrors.skynet.be/FAST3464_6OC009.img.secure.bin

Beide bestanden zijn even groot, en ze doen juist hetzelfde.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
trsteve
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jan 2011, 22:43

Wat is precies de laatste versie? ik heb VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47, en de sagem is hier vrijdag geïnstalleerd. Ik hoop dat dit niet de laatste firmware is, als er al meer dan een jaar geen updates meer zijn is de kans groot dat er gewoonweg geen updates meer komen.

Nog een update ivm dat wireless: ik heb eens geprobeerd om WIFI in de SAGEM beter te krijgen maar het blijft gewoonweg een ramp. Op kanaal 11 ging het nog het beste: ik kreeg hier 3 streepjes, bij de linksys had ik 4 streepjes.

Je zou dus zeggen dat het nog een beetje meevalt, maar toen deed ik een speedtest: met de sagem en 3 streepjes had ik een snelheid van minder dan 2 Mbps download! Ik ga terug naar de Linksys en doe dezelfde test opnieuw: 23Mpbs! dan is meer dan 10 keer sneller als ik via de linksys wireless ga! En dat terwijl ik op de SAGEM het best werkende kanaal had gebruikt in de omgeving waar ik ben.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De laatste officiele versie is degene die hierboven is gepost: 60R109-60A022.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

trsteve schreef:ik heb VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47, en de sagem is hier vrijdag geïnstalleerd.
Ik heb die hier ook, maar kan dan ook geen WPA2 kiezen.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Lees eerst eens de post hierboven, tot aan Trojan en mijn post!
PJ_9911
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2011, 01:41

update geslaagd 8)

Zou het niet mogelijk zijn om de modem van een externe antenne te voorzien? Ik heb hier nog zo'n grotere antenne liggen. Maar ik vraag het liever eerst alvorens de modem open te vijzen :-)
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”