Welke router raden jullie aan?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
hara_mo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey iedereen

Graag had ik voor mijn schoonfamillie een router willen plaatsen met draadloos. ze hebben een telenet modem en een robotics router zonder draadloos.

Het is de bedoeling om de robotics er uit te halen in dan de draadloze router op de modem van telenet aan te sluiten.

ofwel moet ik de router laten staan en dan enkel draadloos installeren? k heb liever: hoe minder apparaten, hoe beter?

het is een groot huis( in de hoogte dan). verschillende verdiepingen.

Ik dacht aan een N router, maar de laptops ondersteunen dat niet, enkel G, maar dacht dat een N router qua bereik, verder komt, en dat dat vooral het voornaamste is in dit huis.

iemand?
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

Ik zou (tenzij je de poorten nodig hebt) de robotics er tussenuit nemen, en een draadloze router er tussen zetten (bv. de FON-SIMPL https://shop.fon.com/FonShop/shop/BE/Sh ... ct=PRD-023).
Ik zou inderdaad opteren voor een N-router. Deze zijn ten eerste al een pak sneller dan de G-standaard, dus toekomstgericht is dit aan te raden.
Het feit dat het geen N-compatible laptops is geen probleem, draadloos surfen zal wél gewoon werken.

De FON SIMPL N-router kan haalt volgens de specificaties een snelheid van 150Mbps.
Gezien internet in België toch bijlange niet zo snel kan, doet deze snelheid (als het enkel internet "naar de buitenwereld" gaat) er dus weinig toe.
Het enige "nadeel" van niet N-laptops heeft dus enkel invloed op de uitwisseling van data tussen beide (of andere apparaten in het netwerk). Dit zal trager zijn, aangezien nog de oudere G-standaard zal gebruikt worden.
Maar in principe kan je dus gewoon ergens een G-router op de kop tikken, als je niet van plan bent in het netwerk veel bestanden uit te wisselen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk niet dat ze meteen de bedoeling hebben mee te werken aan het FON project... je advies vind ik dan ook maar bizar aangezien die router hiervoor standaard voorzien is volgens mij.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Voor mensen met een hoge gebouw gebruik ik altijd linksys en da blijkt toch altijd voor voldoende dekking te kunnen zorgen. Ondersteund ook B/G/N.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Belkin N router, D-link dir 615, 635, 655 om toch een paar namen te noemen ... hangt er vanaf hoeveel ze willen uitgeven aan een router.
en het type N heeft een grotere dekking (verder bereik dan een G) is best aan te raden.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Welke linksys is dat? kun je me de type eens geven, dan kan ik gaan kijken op het internet.

wat met die fon simpl?? lijkt me geen router die ik in de winkels tegenkom. en de draadloze router moet morgen aangekocht worden.
Liefst een router met poorten uiteraard. en idd, het is de bedoeling om die usrobotics weg te doen.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Patje schreef:Belkin N router, D-link dir 615, 635, 655 om toch een paar namen te noemen ... hangt er vanaf hoeveel ze willen uitgeven aan een router.
en het type N heeft een grotere dekking (verder bereik dan een G) is best aan te raden.

zullen de laptops met G adapterkaart, ook gebruik kunnen maken van de betere reikwijdte van de N router? snelheid is niet zo van belang, als het al 20mb/sec haalt is al goed
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Een router van het type G heeft ongeveer een dekking in de living (woonruimte beneden) een router type N heeft een dekking in huis beneden en bovenverdieping ... dus kan je een betere dekking verwachten zelfs met een G adapter naar een N router.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
2Flip
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Ik denk niet dat ze meteen de bedoeling hebben mee te werken aan het FON project... je advies vind ik dan ook maar bizar aangezien die router hiervoor standaard voorzien is volgens mij.
Ik gaf gewoon het voorbeeld van een degelijke draadloze router. Of ze willen meewerken aan het FON-project of niet, dat laat ik aan hun.
De interface bij deze toestellen gewoon zéér duidelijk, en regelmatig firmware updates. Daarom dat ik deze oplossing aanreikte.
Deze kom je inderdaad niet in de (Belgische) winkels tegen, online bestellen is dus de boodschap.

Voor alle duidelijkheid, ik heb niets te maken met het FON-project. Het was gewoon het eerste wat ik me opkwam :wink:
Afbeelding
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb hier de D-link dir-655 maar de ontvangst is maar mager hier in huis. Niet dat ik draadloos veel gebruik. Enkel eens als ik met laptop in de zetel zit.

Ik weet wel niet welke standaarden de laptops hier ondersteunen. Ik weet wel dat een 6 jaar oude laptop het véél slechter doet qua ontvangst dan een 2 jaar oude laptop. Door 1 muur gaat het nog, maar als het signaal door 2 muren moet :? Pfff

Hier op het eerste verdiep totaal geen ontvangst of heel af en toe eens. We hebben hier wel betonnen gewelven met extra betonnetten.

Bij mijn vriendin werkt het dan weer wel héél goed. Daar gebruiken we een MSI RG300EX lite (WLAN 11n router). Nog geen 60EUR. Daar zijn het wel houten gewelven en moet het signaal niet door 2 of 3 stenen muren.

Mijn conclusie: een kabel is toch nog het betrouwbaarste. Wireless gebruiken we hier enkel om eens te kunnen surfen van op een andere plaats in huis. Als die 3 verdiepingen allemaal beton/steen zijn dan zou ik wel eens willen zien of het zal werken. Ben benieuwd. Niet dat ik hier veel ervaring mee heb. Post zeker het resultaat aub!

Tom
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Deze maand staat in de CHIP een test van N-routers.
Ik heb het niet bij de hand, maar herinner me wel dat de fritzbox 7390 er als beste uit kwam.
Maar die is waarschijnlijk aan de dure kant als je niet alle features zoals VOIP en gigabit aansluitingen nodig hebt. En voor zover ik weet, is hij in Belgiê enkel via internet te bestellen.
hara_mo
Plus Member
Plus Member

als de dlink 655 (beste processor volgens dlink wesbite) al geen goed bereik heeft in je huis, dan vraag ik me af wat de dlink 615( 60 euro) gaat kunnen doen. ik heb deze aangeraden of de dlink dir-815 (duurder dan de 615 nl 120 euro)

Als het echt niet uitmaakt welke router, dan kunnen ze beter voor de goedkoopste gaan.
Misschien eerst eens uittesten met mijn oude dlink die ik nog steeds gebruik (ik dacht een 324 of zoiets) , is geen N router , maar een G.

ik weet niet wat voor muren ze daar hebben, beton zeker? :)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Op ibood.be passeren er ook regelmatig deftige routers, maar ik vermoed dat je niet kunt wachten?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
hara_mo
Plus Member
Plus Member

ik wel maar ij niet, kreeg net sms dat de kabel kapot is, en dat ze nu zonder internet zitten, en als het dit weekend nog steeds zonder internet zitten... .

dus willen ze in een keer een draadloze router kopen. ik heb voorgesteld om even mijn router te gebruiken en uittesten. als dat goed werkt, kunnen we volgende week nog ene kopen.
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Deze Netgear zonder twijfel: Netgear WNDR3700

Informeer u voor meer info hier: http://www.smallnetbuilder.com/componen ... temid,189/

Andere waardige mogelijkheden:

Linksys E3000L
Apple Airport Extreme
Fritzbox 7390
Draytek 2130n
D-Link DIR-685

Ik zou geen Belkin kopen.
Dell Studio XPS 1645 / Red Leather i720QM | 4GB DDR3 1333Mhz RAM | 16" RGBLED Full-HD screen | 1GB ATI 4670 Graphics | Blu-Ray Burner | 256 GB SSD | Bluetooth | Dell Wireless (a/b/g/n) | Windows 7 Ultimate | 3 years Next-Business Day Premium Warranty + 3 years Accidental Damage Support
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Belkin zou ik ook vanaf blijven. Ik heb er vroeger 2 gehad en alle 2 na een jaartje de geest gegeven.
Nu heb ik een Linksys wrt150n (wat goed genoeg is voor gewoon internet) Maar ben toch ook aan het uitkijken achter de linksys E3000 puur omwille de betere N snelheden en gigabit netwerk + de usb poort die erop zit om bv printer of externe hd in het netwerk te zetten.
Patje
Elite Poster
Elite Poster

Dan heb ik geluk, mijn Belkin heb ik nu al 2 jaar en werkt nog steeds zonder problemen ! :-D
AfbeeldingAfbeelding
Xplod
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Mijnen Belkin N+ doet het anders ook nog goed ..... en mijn vorige, die bij mijn ouders staat thuis, doet het ook nog steeds.
Soit ... in totaal heb ik reeds 3 Belkin's in de familie geinstalleerd en ze werken overal prima ... en al meer dan een jaar :wink:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Het signaal van WiFi is als een paraplu, dus hoe hoger je de router plaatst in je huis, des te beter het signaal in heel het huis.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Bedoel je dat die stralen, zoals regendruppels, naar beneden vallen ??? :lol:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Is inderdaad een rare uitspraak... hoe de signalen gaan is afhankelijk van het type antenne. Heb je dus nog een router met zo'n staafjes erop (een verticale antenne dus) dan zal dat nooit naar beneden stralen, wanneer het een andere antenne is (tegenwoordig vaak intern) dan kan je al helemaal niet meer voorspellen naar waar de signalen gaan.
kaas2
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer

2Flip schreef:..........(bv. de FON-SIMPL https://shop.fon.com/FonShop/shop/BE/Sh ... ct=PRD-023).
beetje off-topic, maar probeer het toch. Heb je altijd een Fon router nodig om deel te kunnen nemen aan FON?
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Nee. http://wiki.fon.com/wiki/Alien,_Linus_and_Bill/nl
Had je ook wel makkelijk zelf kunnen vinden :?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:Is inderdaad een rare uitspraak... hoe de signalen gaan is afhankelijk van het type antenne. Heb je dus nog een router met zo'n staafjes erop (een verticale antenne dus) dan zal dat nooit naar beneden stralen, wanneer het een andere antenne is (tegenwoordig vaak intern) dan kan je al helemaal niet meer voorspellen naar waar de signalen gaan.
Hangt puur af van hoe je de router positioneert, op z'n zijde, linker- of rechterkant,...
Meestal staat dit in de gebruiksaanwijzing voor modellen met ingebouwde antenne.

Afbeelding

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Hier staat de modem/router (linksys) in de kelder en is het nog goed te doen tot op de zolder en er liggen overal dallen met ijzer in.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Vind dat ook een rare tekening.

Maar je moet niet vergeten dat er verschillende types van antennes zijn. Zo zijn er omnidirectoinele H en V antennes. Maar ook maar bidirectionele en unidirectionele (richtantennes).
Maar de meest standaard in een router zijn natuurlijk omnidirectionele. Maar wat wel is, dat het verticaal perfect gaat. Ik zit vaak net boven de router (enkel 2 verdiepingen hoger), en het gaat even goed als horizontaal.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dima_2005 schreef:Vind dat ook een rare tekening.
Er is niets raar aan de tekening... de eerste is één waar de antenne op z'n kop staat... dan is het natuurlijk normaal dan hij naar onder straalt (wat men dus eigenlijk wil vertellen is dat wanneer je router op zolder staat dat je hem best op z'n kop zet).

De tweede is een "normale"... daar staat de antenne gewoon rechtop en heb je de typische "platte afstraling" van een 5/8 golflengte antenne.
Xplod
Premium Member
Premium Member

Dima_2005 schreef:Vind dat ook een rare tekening.

Maar je moet niet vergeten dat er verschillende types van antennes zijn. Zo zijn er omnidirectoinele H en V antennes. Maar ook maar bidirectionele en unidirectionele (richtantennes).
Maar de meest standaard in een router zijn natuurlijk omnidirectionele. Maar wat wel is, dat het verticaal perfect gaat. Ik zit vaak net boven de router (enkel 2 verdiepingen hoger), en het gaat even goed als horizontaal.
... en het hangt er dan ook nog eens van af of het een 1/4, 1/2, 5/8 of bvb. een 7/8 golf (lambda) antenne is.
De 1ste 2 hebben een stralingspatroon in de vorm van een halve bol, de andere zenden meer uit in de vorm van ellipsvormige lussen.

stralingspatronen;
Links een 1/4 lambda
Midden een 1/2 lambda
Rechts een vb. van een 5/8 lambda

Afbeelding

Lambda staat voor golflengte

Lambda = Freq. in Mhz. : 300.000 km/sec (snelheid van het licht)

Voor 2,4GHz is de volledige golflengte dus 0,008m of 8cm.
Daar een 1/4 of 1/2 ... enz. .. en je weet meteen hoe lang een kwart- of een halve-golf antenne ong. is bij die frekwentie.
En als je effe omkijkt naar je router .... de antenne's zijn idd ong een 8cm lang ... een volledige golf antenne dus ... which is nice ... en je het beste omnidirectioneel rendement geeft.

Hieruit kan je besluiten .. als je effe logisch nadenkt ... dat
- hoe hoger de frekwentie is, des te kleiner de antenne wordt, des te lager de golfglengte komt .... maar ook dat je meer en meer last krijgt van obstakels. Dat is nu eenmaal een verschijnsel dat samengaat met hoe hoger de frekwentie wordt.
- hoe lager de frekwentie .... hoe langer de antenne wordt ... hoe hoger de golflengte, minder last van obstakels.
Laatst gewijzigd door Xplod 11 jan 2011, 23:16, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Xplod schreef:de antenne's zijn idd ong een 8cm lang ... een volledige golf antenne dus
De fysieke lengte is niet normaal de golflengte van een antenne ! (er zijn namelijk massaal truukjes met interne spoelen)
Xplod schreef:Rechts een vb. van een 5/6 lambda
5/8 zal je bedoelen ?
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Xplod schreef:
Dima_2005 schreef:snip
Hieruit kan je besluiten .. als je effe logisch nadenkt ... dat
- hoe hoger de frekwentie is, des te kleiner de antenne wordt, des te lager de golfglengte komt .... maar ook dat je meer en meer last krijgt van obstakels. Dat is nu eenmaal een verschijnsel dat samengaat met hoe hoger de frekwentie wordt.
- hoe lager de frekwentie .... hoe langer de antenne wordt ... hoe hoger de golflengte, minder last van obstakels.
heu .. dat ga je toch eens moeten herzien, 't is ofwel 't een ofwel 't ander ... :lol: (het eerste is het juiste ...)

[Mod Edit] rode kleur voorbehouden voor moderators
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hij is nochtans juist... golflengte is namelijk 300 / f (in Mhz) ... vandaar dus de blijkbaar tegenstrijdigheid.

Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de golflengte dus... en hoe meer last van obstakels.

Hoe kleiner de frequentie, hoe groter de golflengte dus... en hoe minder last van obstakels.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bestaan dan antennes die tegelijk 2.4Ghz en 5Ghz aankunnen?

Ik zou toch wat RF-dingen moeten lezen. :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ja, dual-band antenne's... je hebt zelfs multiband antennes (voor nog meer frequenties). Dergelijke constructies zijn echter nooit ideaal, en zijn meestal combinaties van 1/4 op één frequentie en 5/8 op een andere frequentie (als we tenminste over verticals praten).

Trouwens de materie rond antenne's bij frequenties boven de GHz (dus zeker bij wireless op 2.4) is van een heel andere orde (en veel complexer als wat tot hiertoe is geschreven).
Xplod
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
Xplod schreef:de antenne's zijn idd ong een 8cm lang ... een volledige golf antenne dus
De fysieke lengte is niet normaal de golflengte van een antenne ! (er zijn namelijk massaal truukjes met interne spoelen)
Xplod schreef:Rechts een vb. van een 5/6 lambda
5/8 zal je bedoelen ?
5/8 idd :bang: Waar zat ik met mijn gedachten ...
Truukjes met spoelen heb je idd. ook ... da's waar ... maar soit ... we zijn een beetje :offtopic: aan het gaan nu hé :lol2:
r2504 schreef:Ja, dual-band antenne's... je hebt zelfs multiband antennes (voor nog meer frequenties). Dergelijke constructies zijn echter nooit ideaal, en zijn meestal combinaties van 1/4 op één frequentie en 5/8 op een andere frequentie (als we tenminste over verticals praten).

Trouwens de materie rond antenne's bij frequenties boven de GHz (dus zeker bij wireless op 2.4) is van een heel andere orde (en veel complexer als wat tot hiertoe is geschreven).
Helemaal juist :wink:
Moest al eens goed peinzen eer ik aan mijn theoretisch uitleg begon over antennes enzo ..... stamt nog terug uit mijn CB- en radioamateur-tijdperk :wink:
Dima .... 2,4Ghz versus 5Ghz. ... de éne frekwentie is de helft van de andere ... er zit een theorie achter hoor.
Wat dus een volle golf antenne is voor 2,4Ghz. zal een halve-golf zijn voor 5Ghz. ...... in theorie weer uiteraard. In de praktijk spelen er wel nog wat andere factoren mee.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Xplod : ook radioamateur?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Xplod
Premium Member
Premium Member

Niet meer praktiserend en eigenlijk ook nooit echt geweest.
Wel véél meer actief geweest op 27Mhz. CB ... dat waren tijden als jonge gast zijnde.
Later examen gedaan en een beetje actief geweest op 2m maar meer eigenlijk niet. Ik woonde destijds nog thuis en had het budget niet om deftige apparatuur te kopen.
Wel met het Rode Kruis op Rally's gaan staan destijds zoals "24u van Ieper", "TAC-rally" en "Omloop van Vlaanderen" maar da's ook al weer een dikke 15jaar geleden.
.... en nu is er het internet hé ... maar al wat met zenden te maken heeft interesseert me nog héél erg :mrgreen:
hara_mo
Plus Member
Plus Member

Hey, hier ben ik weer, lang geleden, de starter van dit onderwerp, en vandaag (sorry, lang gelede) zie ik hoe meer info over de antennes werden meegedeeld.

Als er verschillen zijn in antennes, dan is de vraag, welke router zal dan beste signaalsterkte geven in alle kanten, wetende dat de router bovenaan in een gesloten kast terechtkomt? in deze kast zit ook de electriciteitskast. en allerlei buizen, maar de router komt helemaal boven, maar aan bovenkant heb je dan nog weinig ruimte (muur, en achterkant kast is ook muur, zo van die grijze bakstenen).

dus dan ben ik op zoek die in zo'n ruimte goed kan functioneren, welke antennes heb ik nodig? hmmm

Voor diegene die willen weten hoe het is gegaan bij de schoonouders, wel, mijn dlnink 524 geleend, werktte maar ze klaagde over snelheid, dan hebben ze toch maar een nieuwe n router gekocht (iets met 2,4 en 5ghz of zoiets), maar voorlopig werken ze gewoon op 2.4. en werkt uistekend.

en mijn schoonvader zei dat er hout is, dus groot gebouw maar geen beton ertussen (of zoiets, kan dat? hmmm)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”