The CPU usage was essentially the same for a dual stack environment as compared to an IPv4 only environment, indicating that dual stack does not impact CPU usage.
Apparatuur is grootste struikelblok bij IPv6
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat een dubbele stack meer resources gebruikt is niet meer dan normaal (eigen ARP, eigen NAT, eigen... tabellen). Wat CPU gebruik betreft... dit is een quote uit een Cisco document...
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Het zijn juist deze processen die het meeste verbruiken, en normale mensen laten deze draaien. Is het dan zo abnormaal dat ze daar rekening mee moeten houden?r2504 schreef:Wat TR-069 en TR-098 betreft... als het daar tenminste over gaat... zie ik trouwens ook niet in waarom dat veel CPU zou gebruiken (het achterliggend protocol is namelijk niet dramatisch complex)... maar het is alvast niet relevant in de discussie rond IPv6 zoals jezelf ook aangeeft.
ipv6 gebruikt geen arp en nat.r2504 schreef:Dat een dubbele stack meer resources gebruikt is niet meer dan normaal (eigen ARP, eigen NAT, eigen... tabellen).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
I know... het gebruikt NDP en je hebt inderdaad geen reden meer voor NAT (al zal je andere oplossingen moeten implementeren om de nodige security, die je oneigenlijk kreeg door NAT, terug te hebben). In ieder geval, een aantal dingen blijven hetzelfde, andere dingen worden vervangen... maar een dual stack zal sommige dingen in ieder geval "dubbel" hebben.Trojan schreef:ipv6 gebruikt geen arp en nat.
- Trojan
- Elite Poster
Firewall, antivirus en een gigantisch grote dosis gezond verstand. En net dat laatste ontbreekt bij de meeste mensen.r2504 schreef:(al zal je andere oplossingen moeten implementeren om de nodige security, die je oneigenlijk kreeg door NAT, terug te hebben)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik denk toch eerder dat het onwetendheid is.Trojan schreef:Firewall, antivirus en een gigantisch grote dosis gezond verstand. En net dat laatste ontbreekt bij de meeste mensen.r2504 schreef:(al zal je andere oplossingen moeten implementeren om de nodige security, die je oneigenlijk kreeg door NAT, terug te hebben)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Ja, het blijft uiteindelijk nog de apparatuur die niet volgt. Heb zelf nog geen volledige implementatie kunnen kunnen doen omdat het nog even wachten is op de firmware-updates. 2011 wordt echt wel het jaar van ipv6.
- Sasuke
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
- Bedankt: 544 keer
2011 het jaar van IPv6 ... dat wil ik nog zien. Misschien voor sommige internet gebruikers (al zullen de ISP's dan 6to4 tunnels moeten voorzien), maar bijvoorbeeld voor het bedrijfsleven ... no way. De leercurve en aangepaste DNS, of het feit dat de 80% mainframe omgeschoolde sysadmins nog via het IP adres willen werken i.p.v. een FQDN houden volgens mij nog meer tegen dan de simpele implementatie van nieuwe apparatuur.
Just my 2 cents,
Sasuke
Just my 2 cents,
Sasuke
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
- grotere routing tables ?Nee... maar ik wil wel graag een verklaring voor ik iets aanneem.
Waarom zou 30 Mbps IPv4 routen meer of minder CPU gebruiken dan diezelfde 30 Mbps IPv6 verkeer routen ?
- zowel routing tables voor ipv4 en ipv6 ? 1+1=2 && 2 > 1
- mtu kleiner meer pakketjes
... ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Een ding staat alleszins vast: de 7 vrije /8 blokken zullen binnen enkele maanden op zijn. RIPE en de isp's op zich zullen wel nog maanden, misschien jaren vrije adressen hebben, maar bij velen zal de frank beginnen vallen en zal er gepraat worden over ipv6. Of dat ze massaal ipv6 gaan implementeren is idd een andere zaak.Sasuke schreef:2011 het jaar van IPv6 ... dat wil ik nog zien.
- Trojan
- Elite Poster
Van zodra er nog maar 5 blokken over zijn zullen deze gelijk verdeeld worden over de 5 RIR's die deze dan moeten uitgeven aan hun isp's.
Sowieso moeten we ons in belgie geen zorgen maken, zolang de mobiele markt niet te hard groeit. Belgacom en telenet staan op een goed blaadje bij ripe ncc en kunnen (voorlopig) zonder problemen extra ip's krijgen.
Telenet kan ipv6 gemakkelijk uitrollen bij klanten die reeds een docsis 3 modem hebben. En belgacom is er ook volop mee bezig om het werkende te krijgen.
Ik gok dat tegen half 2011 de eerste testfases beginnen en dat tegen eind 2011 iedereen ipv6 kan krijgen.
Sowieso moeten we ons in belgie geen zorgen maken, zolang de mobiele markt niet te hard groeit. Belgacom en telenet staan op een goed blaadje bij ripe ncc en kunnen (voorlopig) zonder problemen extra ip's krijgen.
Telenet kan ipv6 gemakkelijk uitrollen bij klanten die reeds een docsis 3 modem hebben. En belgacom is er ook volop mee bezig om het werkende te krijgen.
Ik gok dat tegen half 2011 de eerste testfases beginnen en dat tegen eind 2011 iedereen ipv6 kan krijgen.