BASE 3G komt naar 20 andere steden nog voor einde 2010

Nieuws omtrent telecom
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

In de marge van de bekendmaking van de financiële cijfers van Q3, heeft KPN Group Belgium bekend gemaakt dat het 3G zal activeren in twintig andere Belgische steden en dát voor het einde van 2010. Momenteel is het 3G-netwerk al actief in een zestal steden. De maximale downloadsnelheid ligt op 1 Megabit per seconde.

In Q3 van 2010 bediende KPN Group Belgium in totaal 3.667.000 klanten, een stijging van 3% vergeleken met vorig jaar. Het marktaandeel ligt volgens de operator op ongeveer 26%. Het aantal klanten met een abonnementsformule steeg met 14.000, terwijl de herlaadkaarten een sterkere stijging kenden (+ 24.000 eenheden).

UB Frontpage
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Hebben ze er ook bij gezegd welke steden?
Welke steden hebben trouwens al 3G bij BASE?
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

ik dacht Brussel, Antwerpen, Gent, Luik, Namen en Charleroi.

Maar ondertussen zijn er ook al hier en daar een paar 3G test-antennes operationeel zoals in Leuven, Brugge, Kortrijk, Hasselt, ...
Laatst gewijzigd door ChelloExtremer op 26 okt 2010, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

In Leuven zijn de antenneas misschien 'online' maar je kan er geen data via verkrijgen.
Of is er een plaats waar het wel kan?
Everything that has a beginning has an end.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Er zijn heel veel plaatsen waar 3G van BASE beschikbaar is, maar waar ze het gewoon nog niet activeren. Hopelijk snel in Brugge, kan ik ook eens van HSPA internet genieten op school.

BASE wou niet zeggen welke steden.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Vraag me af hoelang het gaat duren voordat we een 95% dekking ofzo gaan krijgen.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Effe een paar dingetjes toch wel; ik heb al alle providers gehad; beste 3G netwerk; proximus uiteraard op nr 1 gevolgd door mobistar en dan op de laatste plaats wat logisch is staat base.
Het probleem is er wel 3G is maar het probleem is dat als je een cafe of gebouw binnen gaat het dikwijls omzeep is en de 3G weg valt; dat wil zeggen er nog te weinig masten staan wat 3G betreft.Men zegt wel we hebben een dekking van zoveel 3G maar dat is in mijn ogen alvast niet correct te noemen, buiten mss wel, dat geloof ik wel wat proximus betreft maar binnen zeker niet en das heel jammer want ik zit nu éénmaal meer binnen dan buiten als ik mee de iphone surf ;).

Tegen dat base ooit 95% zal hebben (mobistar heeft dat nog niet eens, die hebben maar max 80%) dan is allang 4G toegekomen ;).
En het is 4G we moeten hebben mensen, dan kan je overal zonder problemen surfen, de snelheden daarvan zijn echt wel enorm en als de dekking daarvan oke is dan ga je op de trein zonder uitval kunnen surfen en snel kunnen surfen enz....Alsook in HD tv kijken zonder het wegvalt en noem maar op, ik hoop die 4G er snel zal komen.
Ge kunt ze kussen
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik kom veel in Lommel op de industrie en als ik daar mijn mobiel internet opzet op mijne laptop in de camion krijg ik toch signaal dat hij op 3G staat. Ik kan er dan ook op surfen zonder dat het wegvalt. Maar de snelheid heb ik nog niet kunnen testen. Dus het kan zijn dat de stick van base verkeerd is maarja, tis te hopen dat hij niet verkeerd is he 8)
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Heeft iemand nog iets vernomen welke steden en wanneer Base deze uitbreiding gaat uitvoeren ?
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Ik had gelezen in Sint-Niklaas, Mechelen en Aalst. Maar bevestigen kan ik dit niet.
In Brugge heb ik in ieder geval nog geen 3G. :-(
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

In Sint-Niklaas is er al 3G beschikbaar, net zoals in Beveren-Waas. Hier in Blankenberge al een aantal keer 3G zien verschijnen en zelfs één keer de H van HSDPA. Maar vlug verdwenen. Ging dus om een test. En dat is op vele gebieden zo. Ze schakelen H eventjes in en dan weer uit. Leuven en Waasland zullen zeker aan bod komen dus.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Hier in Kortrijk heb ik goede HSDPA ontvangst. Wel enkel als ik mijn gsm vastzet op UMTS.
Als ik mijn gsm laat kiezen tussen UMTS en GSM (dual mode) springt hij vanzelf altijd op GSM.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Oei, nog nooit een 3G gezien, vaak H of E.
Ik woon zelf in Antwerpen en heb wel de indruk dat ik tegenwoordig beter HSDPA-ontvangst heb, toch aan de rand van Antwerpen.

Ik heb op de trein (als dat al een maatstaf is) en in echt verlaten gebieden héél af en toe GPRS ipv EDGE. Een verschijnsel van de laatste maanden...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

In een klein boerengat genaamd Liedekerke heb ik ook 3G, wel enkel als ik "3G only" selecteer. (andere mast)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

driesve schreef:Oei, nog nooit een 3G gezien, vaak H of E.
Ik woon zelf in Antwerpen en heb wel de indruk dat ik tegenwoordig beter HSDPA-ontvangst heb, toch aan de rand van Antwerpen.

Ik heb op de trein (als dat al een maatstaf is) en in echt verlaten gebieden héél af en toe GPRS ipv EDGE. Een verschijnsel van de laatste maanden...

H en 3G komt op hetzelfde neer.

Gisteren rond groot gent gereden (gentbrugge, vlinderhoute,... overal H) met maps (satteliet kaart aan,6MB verbruik voor +-20Min rijden :) )
Zeer blij dat ik bij aldi talk zit (hetzelfde netwerk).
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

silencer schreef:H en 3G komt op hetzelfde neer.

Akkoord, in de volksmond bedoelen we hetzelfde, maar er is wel degelijk een verschil. In de praktijk komen ze inderdaad op hetzelfde neer, zeker bij BASE!
HDSPA wordt vaak ook wel 3G+ of 3.5G genoemd.
Mijn gsm geeft ook voor HDSPA en 3G een ander sysmbool (volgens de manual).
Ik dacht ook dat BASE enkel 3.5G heeft en geen 3G.

@Lord Utopia: Heb jij al een verschil ervaring met BASE tussen 3G en H?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Awel. Toen ik de overschakeling zag gebeuren, ging het als volgt: E - 3G - H - 3G - E. Ik kom redelijk vaak 3G tegen, maar vanaf ik een speedtest start, gaat hij naar H (of gewoon weer E). Dit is op een Apollo met Android 2.1.
Op mijn Windows Mobile 6.1 komt er 3G tevoorschijn en 3G+ wanneer internet aangaat. Maar dat werd getest met Proximus. Ik denk dat de fabrikanten het zelf niet meer weten. (en de providers ook niet)

3G = EDGE* + UMTS, 3G+ = HSDPA, HSPA = HSDPA + HSUPA.
(* mag door het BIPT tot 3G gerekend worden, maar wordt ook aanzien als 2.5G omdat het een toevoeging is op GPRS.)

maar ik kan ook fout zijn. :p
yuan_lee86
Member
Member
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Lord Utopia schreef:In Sint-Niklaas is er al 3G beschikbaar, net zoals in Beveren-Waas...

jup, er is 3G in Sint-Niklaas, maar heel zwak (van waar ik woon)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Dima_2005 schreef:In een klein boerengat genaamd Liedekerke heb ik ook 3G, wel enkel als ik "3G only" selecteer. (andere mast)


Aha... Dat wist ik niet. Vanavond eens uittesten. :-)
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Tip: signaal komt van de mast uit Liedekerke Bos (Belgacom-toren)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Zet uw foon eens op forced WCDMA (indien je Android hebt). Ik zit hier constant met een 3G-verbinding (300 - 275 kbps). Als ik mijn gsm wat hoger zet (mijn arm gestrekt in de hoogte) tijdens een speedtest, schakel ik over op HSDPA: Dit is dus in Blankenberge!!
SpeedtetsBlankenberge.png
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb ook net mijn android phone in WDCMA geforceerd.
En inderdaad in Mechelen (omgeving Tervuursesteenweg) constant een 3G verbinding (full signal: 4 blokjes).
Ik vind het wel vreemd dat ik die moet aan forceren hier te Mechelen terwijl als ik in Brussel of Antwerpen kom mijn toestel automatisch overschakeld naar 3G.
Zou Base dit dan nog moeten activeren of hoe komt dit ?
Lord Utopia in ieder geval bedankt voor de tip.
Bijlagen
speedtest.png
(22.54 KiB) 2196 keer gedownload
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dit komt omdat BASE dit nog niet geactiveerd heeft. Maar de masten zenden ondertussen wel al uit, maar voorkeursmast is die van GSM...
Als je 3G-only kiest kan hij niet op de GSM mast connecteren en is de enige die overblijft die van 3G.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

[youtube]lnEPQ9oNEsU[/youtube]
Een videootje van gemaakt!
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Juist getest en het werkt!.
Via edge haal ik 0.15 tot 0.20 mbit, als ik Lord Utopia zijn filmje volg haal ik tot 0.4mbit. 8)
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Wel spijtig dat een niet-jailbreak iPhone geen "force mode" heeft voor 3G, want het klopt dat ik in Brussel of Antwerpen automatisch overschakel op 3G, maar Mechelen of Lier blijven met GSM als voorkeur.

Zou toch maar een kleine moeite moeten zijn voor Base om het volledig open te zetten...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat het hier was dat ik het een en het ander gelezen heb over "waarom bij BASE EDGE, ookal kan je je gsm forceren op 3G"

Ik kom net van bij m'n nonkel die verhuisd is. En hij heeft op zijn GSM constant het volgende voor:
Zeer zwakke ontvangst op 3G, dus gsm schakelt over naar goede ontvangst op EDGE.
Maar na enige tijd wéér naar 3G, zo blijft dit verhaaltje voortgaan met de nodige problemen wanneer hij belt (Proximus)
Toestel op 2G only gezet en alle problemen opgelost... als je er weinig van kent, en je gebruikt geen mobiel internet heb je dus wel een slechte provider hé :wink:


BASE heeft dus een "dominante" 3G-dekking, waardoor je dit probleem niet hebt.

Best wel aanvaardbaar, wanneer je er van uit gaat dat dit in het voordeel lijkt te zijn voor de meeste personen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Volgens de UMTS licentie moest BASE een bepaalde dekking hebben om de licentie te mogen houden. Indertijd hebben ze dat opgelost door op veel bestaande masten UMTS-frequenties te activeren, maar er geen klanten op toe te laten. Moesten ze nu plots wel klanten toelaten, dan zou je dus inderdaad slechte ontvangst hebben omdat er voor UMTS wel enkele extra masten moeten worden geplaatst. (UMTS op 2100Mhz-band draagt niet zover als EGSM900)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ik heb de indruk dat ze er nu mee bezig zijn, volgens ervaringen op 9lives en persoonlijke ervaringen is de uitrol lopende.
Sinds dit weekend hebben we in ons 'boerendorp' 3G.

EDGE hadden we max 22kB, op 3G halen we 45kB.

Moet wel zeggen dat de verbinding op EDGE ivm 3G stabieler lijkt qua snelheid.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

ook hier in Leuven centrum schakelt het nu automatisch op het 3G netwerk. Maar dekking is nogal zwak, zeker indoor.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Dat is bij zelfs proximus dikwijls een probleem; ga je ergens binnen dan valt de 3G dikwijls weg, ga je een cafe binnen dan heb je 3 mogelijkheden; oftewel valt deze volledig weg, oftewel heb je heel goed bereik binnen oftewel en zoals dikwijls gebeurt als je binnegaat je je best aan de ruit probeerd te zetten dan heb je wel nog 3G, ga je soms wat verder weg dan heb je nauwelijks of geen meer (hangt uiteraard van plaats tot plaats af).

Maar dat wil zeggen er ook bij proximus en alle andere nog te weinig 3G masten staan omdat gprs bij proximus veelal wel geen probleem is in een cafe of eender welke andere plaats, wil zeggen er daar meer masten van staan en zo het signaal wel beter is.
Ge kunt ze kussen
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Hier aan de venster waar de pc trouwens ook staat haal ik met mobile vikings / base 44kB.
Als ik 1 kamer verder ga, zonder venster, haal ik nog 4kB. :lol:
Wij hebben op 200m een mast staan maar ik vermoed dat deze de 3G mast niet zal zijn.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Ik had zondagavond HSDPA verbinding op de A19 tussen Ieper en Kortrijk (moet terhoogte van Menen geweest zijn). Ik laat het maar eens weten.
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Ze zijn er alvast mee bezig mee hun 3G want mijne maat heeft opeens bij hem thuis ook 3G, weliswaar geen volbereik maar heeft opeens wel 3G.
Ge kunt ze kussen
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

In Leuven had ik vandaag enkel 3G indien ik het 'forceerde'...
Everything that has a beginning has an end.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

is idd zo dat BASE in Leuven vaak op 2G gaat hoewel een zwakker 3G signaal beschikbaar is ... en dan moet je het forceren. BASE geeft nog duidelijk voorrang aan hun 2G. Maar loop eens rond op de grote markt of fochplein (tss de putten lol) ... daar gaat 'em bij mij nu auto op 3G.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn nonkel zijn geval:
Verhuizen, én een gsm met 3G.
Gsm probeert kost wat kost 3G van Proximus, maar signaal is te zwak, dus valt terug op 2G.
Met als gevolg vele malen verbinding verbroken tijdens telefoneren.
Telefoon forceren op 2G en uitstekend signaal en nooit problemen.

Iemand die er niks van kent > "Wat voor nen brol is dat Proximus"
Ik kan Base best wel begrijpen hoor zo, denk er maar eens over na :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

driesve schreef:Oei, nog nooit een 3G gezien, vaak H of E.
Ik woon zelf in Antwerpen en heb wel de indruk dat ik tegenwoordig beter HSDPA-ontvangst heb, toch aan de rand van Antwerpen.

Ik heb op de trein (als dat al een maatstaf is) en in echt verlaten gebieden héél af en toe GPRS ipv EDGE. Een verschijnsel van de laatste maanden...


rij maar eens door antwerpen het is daar bijna altijd een H
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

@ Lord Utopia

In je tutorial zeg je 'Mobile NetworkS' te selecteren.
Op m'n Samsung met Android 2.2 kan ik echter enkel 'Mobile Network' (dus zonder S) 'aan' of 'uit' zetten.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

Op mijn Android 2.2 (HTC) heb ik onder "Mobile Network" (die je idd kan aan en uitzetten) ook "Mobile Networks" en in dat submenu "Network Mode"
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”