Apparatuur is grootste struikelblok bij IPv6
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ontbrekende en slecht geteste IPv6-functionaliteit in netwerk-apparatuur en -software vormt het belangrijkste struikelblok voor providers om over te schakelen op IPv6. Dat blijkt uit een onderzoek onder 769 Europese providers in juni 2010. Ook missen providers documentatie over migratie-strategieën.
Het onderzoek werd uitgevoerd door Maarten Botterman van GNKS Consult in opdracht van RIPE NCC. Die organisatie deelt de IPv4- en IPv6-adressen uit voor Europa, het Midden-Oosten en Centraal-Azië.
Bron: http://www.computable.nl/artikel/ict_to ... -ipv6.html
Het onderzoek werd uitgevoerd door Maarten Botterman van GNKS Consult in opdracht van RIPE NCC. Die organisatie deelt de IPv4- en IPv6-adressen uit voor Europa, het Midden-Oosten en Centraal-Azië.
Bron: http://www.computable.nl/artikel/ict_to ... -ipv6.html
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Beetje een kip-en-ei probleem natuurlijk. Niemand wilt ipv6 implementeren omdat de hardware s****, en de hardware wordt niet gefixed omdat niemand ipv6 implementeert...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Dat is wel een beetje naast de kwestie. Het is de bedoeling dat ISP's native ipv6 gaan uitrollen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 87 keer
Misschien een domme vraag, maar van ipv6 ken ik zogoed als niets (buiten wat het is en waarom).
Als ze ipv6 beginnen uitrollen, moet dan iedereen een nieuwe modem krijgen? Of is dat software-matig op te lossen + hardwarematig aan de provider zijn kant?
bv. bbox2/sagem, telenet-modems, ...
Als ze ipv6 beginnen uitrollen, moet dan iedereen een nieuwe modem krijgen? Of is dat software-matig op te lossen + hardwarematig aan de provider zijn kant?
bv. bbox2/sagem, telenet-modems, ...
- Trojan
- Elite Poster
De nat vergroten van klant naar wijk of centrale.FunkStar schreef:1keer de ipv4 op zijn gaan ze toch niet anders kunnen?
Of is er ergens een achterpoortje ofzo?
In amerika zijn er providers die dat doen met mobiel internet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Ik dacht dat er sowieso bij
- Belgacom
probleem is met PPP met ipv6
oude adsl modems waarschijnlijk geen nieuwe firmware voor
-Telenet
Oude modems ondersteunen geen ipv6, schijnt met docsis < 3.0 niet goed te gaan
- Belgacom
probleem is met PPP met ipv6
oude adsl modems waarschijnlijk geen nieuwe firmware voor
-Telenet
Oude modems ondersteunen geen ipv6, schijnt met docsis < 3.0 niet goed te gaan
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Er is zeker ook een probleem met de CPEs in de mass market (niet in de professionele markt waar er met Cisco routers en dergelijke wordt gewerkt).
Het CPU verbruikt ligt namelijk aan de hoge kant en als die dan nog eens IPV6 moeten draaien is er écht een probleem. Tijdelijke oplossing is het tunnelen van IPV4 adressen en NATting naar IPV6.
Het CPU verbruikt ligt namelijk aan de hoge kant en als die dan nog eens IPV6 moeten draaien is er écht een probleem. Tijdelijke oplossing is het tunnelen van IPV4 adressen en NATting naar IPV6.
- tomw
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 10 keer
Is het niet zo dat IPv6 juist efficienter kan verlopen dan bij IPv4 door de compactere header. Althans dat hebben ze ons wijsgemaakt op school.
Op http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6 zie ik ook "Simplified processing by routers" staan.
Maar als ze IPv4 én IPv6 moeten ondersteunen zal het uiteraard een stuk zwaarder worden.
Ik denk ook niet dat Belgacom heel snel met een tekort gaat zitten van IPv4 adressen want waarschijnlijk hebben ze wel een reserve om zo veel nieuwe klanten nog te kunnen opvangen. Het eerste probleem zal dan waarschijnlijk zijn bij het aanspreken van een IPv6 host vanuit een IPv4 netwerk.
Op http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6 zie ik ook "Simplified processing by routers" staan.
Maar als ze IPv4 én IPv6 moeten ondersteunen zal het uiteraard een stuk zwaarder worden.
Ik denk ook niet dat Belgacom heel snel met een tekort gaat zitten van IPv4 adressen want waarschijnlijk hebben ze wel een reserve om zo veel nieuwe klanten nog te kunnen opvangen. Het eerste probleem zal dan waarschijnlijk zijn bij het aanspreken van een IPv6 host vanuit een IPv4 netwerk.
- Trojan
- Elite Poster
Een goedkopere oplossing zou zijn om nieuwe en deftige modems aan de klanten te geven.
Maar dat is een utopie zeker?
Belgacom kan zo'n groei van nieuwe klanten wel opvangen, maar hoe zit het met proximus?
Maar dat is een utopie zeker?
Belgacom kan zo'n groei van nieuwe klanten wel opvangen, maar hoe zit het met proximus?
-
- Deel van't meubilair
Heb je daar enige links van dat IPv6 meer processing zou vereisen (ik zie niet meteen in waarom eigenlijk, al heb ik er nog niet in detail naar gekeken). Trouwens als NAT dan ook nog efficienter zou zijn lijkt het me al helemaal bizar.quistnix schreef:Het CPU verbruikt ligt namelijk aan de hoge kant en als die dan nog eens IPV6 moeten draaien is er écht een probleem. Tijdelijke oplossing is het tunnelen van IPV4 adressen en NATting naar IPV6.
Bij Telenet zal dit effectief gebeuren aangezien men stap voor stap naar EuroDocsis 3.0 gaat... kan een BBOX2 trouwens geen IPv6 ? (zou op zich wel een domme beslissing zijn)Trojan schreef:Een goedkopere oplossing zou zijn om nieuwe en deftige modems aan de klanten te geven. Maar dat is een utopie zeker?
- Trojan
- Elite Poster
De bbox2 kan perfect overweg met ipv6. Het zat zelfs oorspronkelijk in de eerste versies van de firmware.
Maar doordat er zoveel processen tegelijk lopen, waaronder het berucht TR098, schieten er te weinig cycles over om andere taken exra te doen.
Als ik mij niet vergis heeft philippe_d eens een screenshot getoond van zijn fritzbox 7390 en daarin was te zien dat hij een ipv6 adres kreeg van belgacom. Dus er is nog hoop.
Maar doordat er zoveel processen tegelijk lopen, waaronder het berucht TR098, schieten er te weinig cycles over om andere taken exra te doen.
Als ik mij niet vergis heeft philippe_d eens een screenshot getoond van zijn fritzbox 7390 en daarin was te zien dat hij een ipv6 adres kreeg van belgacom. Dus er is nog hoop.
- quistnix
- Erelid
Deze informatie heb ik rechtstreeks van een expert. Het tunnelen van IPV4 adressen en NATting naar IPV6 is zoals aangehaald dus een tijdelijke oplossing. De BBOX-2 (sagem f@st 3464) ondersteunt IPv6, maar deze feature staat standaard af, zie hier. Als die deamon wordt ingeschakeld stijgt het CPU verbruik, logisch toch ?r2504 schreef:Heb je daar enige links van dat IPv6 meer processing zou vereisen (ik zie niet meteen in waarom eigenlijk, al heb ik er nog niet in detail naar gekeken). Trouwens als NAT dan ook nog efficienter zou zijn lijkt het me al helemaal bizar.
Als er een oplossing komt van Sagem om het CPU verbruik te verminderen kan het best zijn dat de BBOX2 futureproof is wat het IPv6 protocol aangaat. En zullen die dan ook niet moeten vervangen worden. Oudere modems zal Belgacom op langere termijn sowieso moeten vervangen.
-
- Deel van't meubilair
Extra ? Of je nu IPv4 of IPv6 moet routen maakt toch niet uit (als je modem al zal moeten routen of NAT doen bij IPv6).Trojan schreef:Maar doordat er zoveel processen tegelijk lopen, waaronder het berucht TR098, schieten er te weinig cycles over om andere taken exra te doen.
Ik zie dus nog steeds niet in waar er extra CPU naartoe zou gaan. Het is niet omdat je IPv6 gaat doen dat je plots meer bandbreedte hebt hé
-
- Deel van't meubilair
Nee... maar ik wil wel graag een verklaring voor ik iets aanneem.
Waarom zou 30 Mbps IPv4 routen meer of minder CPU gebruiken dan diezelfde 30 Mbps IPv6 verkeer routen ?
Waarom zou 30 Mbps IPv4 routen meer of minder CPU gebruiken dan diezelfde 30 Mbps IPv6 verkeer routen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Enkel verkeer routeren is zeer licht voor de cpu, waarbij in principe ipv6 niet zwaarder of lichter is dan ipv4. Wat wel zeer zwaar is, en dat kan je makkelijk merken als je bijvoorbeeld 2000 torrent connecties probeert op te bouwen, is het gebruik van NAT bij ipv4. Dat laatste hoeft niet meer bij ipv6.
Overigens zou het mooi zijn moest Belgacom eens een nieuwe firmware uitbrengen voor de bbox2/sagem die dat tr proces eens onder de knie houdt...
Aangezien de eerste tijd zowel ipv4 als ipv6 tegelijk in gebruik zullen zijn zal NAT ook nog even in gebruik blijven, dus zal inderdaad de modem iets meer werk moeten doe en wat meer geheugen gebruiken, maar al bij al lang niet zoveel als bijvoorbeeld de interne webserver, het tr98 process etc.
Overigens zou het mooi zijn moest Belgacom eens een nieuwe firmware uitbrengen voor de bbox2/sagem die dat tr proces eens onder de knie houdt...
Aangezien de eerste tijd zowel ipv4 als ipv6 tegelijk in gebruik zullen zijn zal NAT ook nog even in gebruik blijven, dus zal inderdaad de modem iets meer werk moeten doe en wat meer geheugen gebruiken, maar al bij al lang niet zoveel als bijvoorbeeld de interne webserver, het tr98 process etc.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
- Trojan
- Elite Poster
En daarbovenop komt nog eens het extra rekenwerk dat nodig is voor de modem in fully routed te zetten voor mensen die tv on pc nemen.qless schreef:Enkel verkeer routeren is zeer licht voor de cpu, waarbij in principe ipv6 niet zwaarder of lichter is dan ipv4. Wat wel zeer zwaar is, en dat kan je makkelijk merken als je bijvoorbeeld 2000 torrent connecties probeert op te bouwen, is het gebruik van NAT bij ipv4. Dat laatste hoeft niet meer bij ipv6.
-
- Deel van't meubilair
Concreet gaat hij dus enkel wat meer geheugen gebruiken... maar wat performance betreft zal het dus niets uitmaken (iets minder IPv4 werk, iets meer IPv6 werk). De andere rotzooi als TR-098 heeft trouwens niets met IPv6, noch met IPv4 te maken (en is dus altijd actief ongeacht welke versie je gebruikt) dus ik zie niet in wat het met de vraag te maken heeft.qless schreef:Aangezien de eerste tijd zowel ipv4 als ipv6 tegelijk in gebruik zullen zijn zal NAT ook nog even in gebruik blijven, dus zal inderdaad de modem iets meer werk moeten doe en wat meer geheugen gebruiken, maar al bij al lang niet zoveel als bijvoorbeeld de interne webserver, het tr98 process etc.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
ipv6 vraagt meer rekenkracht PUNT!
quistnix heeft dus gelijk.
Hier heb je één van de mooie bewijzen: http://www.ripe.net/ripe/meetings/ripe- ... v6-lsr.pdf
Met misschien het volgende wijze besluit: ipv6 hoeft daarom niet meer rekenkracht te vragen, de stack kan misschien nog verbeterd worden om tot eenzelfde rekenkracht te komen
quistnix heeft dus gelijk.
Hier heb je één van de mooie bewijzen: http://www.ripe.net/ripe/meetings/ripe- ... v6-lsr.pdf
Met misschien het volgende wijze besluit: ipv6 hoeft daarom niet meer rekenkracht te vragen, de stack kan misschien nog verbeterd worden om tot eenzelfde rekenkracht te komen
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Trojan
- Elite Poster
Kortom, het zit hem vooral in de implementatie van ipv6. Zoveel te beter deze geprogrammeerd is en efficienter zijn taken kan afhandelen, zoveel te minder rekenkracht er nodig is.
Maar we kennen allemaal de bbox2 en zijn tekorkomingen ...
Maar we kennen allemaal de bbox2 en zijn tekorkomingen ...
-
- Deel van't meubilair
Mr. Wonder weet het allemaal en de rest is hier een bende domme kloten zeker ? Wel, dezen domme kloot kan in het RIPE document van 2004 (da's begot een eeuwigheid in IT termen) de volgende conclusie lezen...quistnix schreef:Voila. Probleem is dus opgelost. Sagem/Belgacom hoeven dus niets meer te doen volgens eigenverklaarde expert hierboven.
En daaruit durf ik tot op heden concluderen dat IPv6 niet meer of minder performance vraagt dan IPv4 mits de network stack correct ontwikkeld is (en blijkbaar was men daar in 2004 dus al niet ver vanaf). Dus IPv6 vraag meer rekenkracht... PUNT... no I don't think so (dat jij hieruit trouwens de conclusie wil trekken dat Sagem/Belgacom niets meer moeten doen is trouwens een andere discussie).No serious performance penalty for IPv6 with respect to IPv4, but still some differences in the end system TCP/IP stack implementations.
Je zou volgende keer beter je arrogantie eens gebruiken om de domme kloten onder ons eens te voorzien van een deftige verklaring

- Trojan
- Elite Poster
We hebben het hier toch ngo steeds over de bbox2 he?r2504 schreef:En daaruit durf ik tot op heden concluderen dat IPv6 niet meer of minder performance vraagt dan IPv4 mits de network stack correct ontwikkeld is (en blijkbaar was men daar in 2004 dus al niet ver vanaf). Dus IPv6 vraag meer rekenkracht... PUNT... no I don't think so (dat jij hieruit trouwens de conclusie wil trekken dat Sagem/Belgacom niets meer moeten doen is trouwens een andere discussie).
-
- Deel van't meubilair
Volgens mij over het feit of IPv6 nu meer CPU power vereist of niet... ongeacht welke implementatie (inclusief die van een BBOX2).
Dat bepaalde toestellen problemen hebben met IPv6 daar zal niemand over twijfelen... maar als er niet meer CPU nodig is, is dit dus louter een firmware issue (implementatie van een deftige IP stack, al zou je verwachten dat die er anno 2011 stilaan is). Indien IPv6 echter wel meer CPU zou verbruiken (maar op marginale amper te bewijzen verschillen na kan ik niets vinden) dan wordt het meteen een hardware issue (en dan moet je effectief nieuwe toestellen gaan uitrollen).
Dat bepaalde toestellen problemen hebben met IPv6 daar zal niemand over twijfelen... maar als er niet meer CPU nodig is, is dit dus louter een firmware issue (implementatie van een deftige IP stack, al zou je verwachten dat die er anno 2011 stilaan is). Indien IPv6 echter wel meer CPU zou verbruiken (maar op marginale amper te bewijzen verschillen na kan ik niets vinden) dan wordt het meteen een hardware issue (en dan moet je effectief nieuwe toestellen gaan uitrollen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 97 keer
Ik denk inderdaad ook dat dit een veel groter probleem is dan de ipv6 stack die eventueel meer rekenkracht zou kunnen gebruiken.Trojan schreef: En daarbovenop komt nog eens het extra rekenwerk dat nodig is voor de modem in fully routed te zetten voor mensen die tv on pc nemen.
- quistnix
- Erelid
r2504 schreef:No serious performance penalty for IPv6 with respect to IPv4, but still some differences in the end system TCP/IP stack implementations.
De conclusies die je daar uit trekt zijn voor je eigen rekening. Aangaande de implementatie in de BBOX2: daar heb ik interne informatie over uit eerste hand. En dat is informatie die ik niet mag posten en waarvan niet direct links te vinden zijn op het internet.En daaruit durf ik tot op heden concluderen dat IPv6 niet meer of minder performance vraagt dan IPv4 mits de network stack correct ontwikkeld is (en blijkbaar was men daar in 2004 dus al niet ver vanaf).
Als jij al googelend denkt meer te weten dan Belgacom experts in het labo, tja ... Einde discussie wat mij betreft.
Ik vraag me wel af wie er hier de echte Mister Wonder is, just a thaught

-
- Deel van't meubilair
Als de BBOX2 veel meer CPU nodig heeft voor IPv6 dan is de enige conclusie op dit moment dat de implementatie s.cks... diverse testen tonen namelijk aan dat er geen reden is dat IPv6 meer performance nodig heeft dan IPv4.quistnix schreef:Aangaande de implementatie in de BBOX2: daar heb ik interne informatie over uit eerste hand.
Ik meer weten dan een expert die niet mag zeggen wat hij weet... da's jou conclusie... ik geef alléén aan dat niet meteen te vinden is dat IPv6 meer CPU vereist. Ik wist trouwens niet dat de performantie van apparatuur nu al staatsgeheim was... ofwel zijn er geen problemen (prima dan), ofwel zijn er wel problemen en ga je gewoon op zoek naar een andere leverancier of zorg je dat je huidige het oplost (bij BGC schrijven ze heus geen firmware zelf).quistnix schreef:Als jij al googelend denkt meer te weten dan Belgacom experts in het labo, tja ... Einde discussie wat mij betreft.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 17 keer
Belgacom experten die te kennen geven dat ze problemen hebben met het implementeren van het nodige IPv6 protocol zou wel eens invloed kunnen hebben op de beurswaarde

Everything that has a beginning has an end.
- quistnix
- Erelid
Lezen en begrijpen wat er geschreven is lijkt voor sommigen een brug te ver. De meeste snappen er nog iets van. Jij daarentegen: je spant echt de kroon
Invloed op de beurswaarde ? Waar haal je het in godsnaam vandaan ?
- er is nooit te kennen gegeven dat het implementeren van het nodige IPv6 protocol een probleem is. Verre van zelfs. De ondersteuning ervan zit al van in het begin in de design.
- IPv6 heeft helemaal niet meer performance nodig dan IPv4, dat heb ik nooit beweerd. @r2504: in deze heb je perfect gelijk.
- IPv6 zal in de nabije toekomst echter wel moeten draaien in parallel met IPv4 (voor de franstaligen: "en plus"). Er is reeds uitgelegd dat hierdoor meer processen moeten draaien op de BBOX2. En, ja hoor, hierdoor stijgt de CPU load (@r2504: ben je nog mee ?). Dat er processen zijn die op dit moment te veel load veroorzaken en die zoals - terecht opgemerkt - niets te doen hebben met IPv4 noch IPv6 is in deze niet relevant, ze zijn er voor een goede reden, of je die nu snapt of niet !
- hét probleem voor alle technische afdelingen: maak dat de toestellen - zij het decoders, modems, routers, ... - ALLES aan kunnen wat Marketing beloofd. Zelfs als het voor de hardware overkill is
En probeer nu eens en voor altijd te begrijpen dat we als technieker, technisch medewerker, technisch expert er NIETS aan kunnen doen wat de top (sowieso marketing) beslist of ooit beslist heeft.
We proberen technische vragen te beantwoorden, dus sla ons niet in het gezicht met quotes dat Belgacom woekerwinsten heeft, wurgprijzen hanteert en dergelijke meer. Daar kunnen wij for God's sake niets aan doen. Ik denk niet dat er op dit of enig ander forum veel "marketingboys van BGC" zitten om mensen proberen te helpen. Die denken toch alleen aan zichzelf.

- er is nooit te kennen gegeven dat het implementeren van het nodige IPv6 protocol een probleem is. Verre van zelfs. De ondersteuning ervan zit al van in het begin in de design.
- IPv6 heeft helemaal niet meer performance nodig dan IPv4, dat heb ik nooit beweerd. @r2504: in deze heb je perfect gelijk.
- IPv6 zal in de nabije toekomst echter wel moeten draaien in parallel met IPv4 (voor de franstaligen: "en plus"). Er is reeds uitgelegd dat hierdoor meer processen moeten draaien op de BBOX2. En, ja hoor, hierdoor stijgt de CPU load (@r2504: ben je nog mee ?). Dat er processen zijn die op dit moment te veel load veroorzaken en die zoals - terecht opgemerkt - niets te doen hebben met IPv4 noch IPv6 is in deze niet relevant, ze zijn er voor een goede reden, of je die nu snapt of niet !
- hét probleem voor alle technische afdelingen: maak dat de toestellen - zij het decoders, modems, routers, ... - ALLES aan kunnen wat Marketing beloofd. Zelfs als het voor de hardware overkill is

En probeer nu eens en voor altijd te begrijpen dat we als technieker, technisch medewerker, technisch expert er NIETS aan kunnen doen wat de top (sowieso marketing) beslist of ooit beslist heeft.
We proberen technische vragen te beantwoorden, dus sla ons niet in het gezicht met quotes dat Belgacom woekerwinsten heeft, wurgprijzen hanteert en dergelijke meer. Daar kunnen wij for God's sake niets aan doen. Ik denk niet dat er op dit of enig ander forum veel "marketingboys van BGC" zitten om mensen proberen te helpen. Die denken toch alleen aan zichzelf.
-
- Deel van't meubilair
Waarvoor dank.quistnix schreef:- IPv6 heeft helemaal niet meer performance nodig dan IPv4, dat heb ik nooit beweerd. @r2504: in deze heb je perfect gelijk.
Ik ben mee hoor... al zou ik eerder zeggen dat het gebruik van resources stijgt. De vraag is wat het effect is van een dual stack (waarbij je dan kan uitgaan van verschillende scenario's van 0% IPv6 tot 100% IPv6) op de totale CPU belasting. Concreet, gebruikt een IPv6 stack CPU als er geen IPv6 verkeer is. Trouwens ik veronderstel dat de BBOX2 voorzien is voor meer dan 30 MBits, dus in die context moeten er ook nog resources genoeg zijn.quistnix schreef:- En, ja hoor, hierdoor stijgt de CPU load (@r2504: ben je nog mee ?). Dat er processen zijn die op dit moment te veel load veroorzaken en die zoals - terecht opgemerkt - niets te doen hebben met IPv4 noch IPv6 is in deze niet relevant, ze zijn er voor een goede reden, of je die nu snapt of niet !
Wat TR-069 en TR-098 betreft... als het daar tenminste over gaat... zie ik trouwens ook niet in waarom dat veel CPU zou gebruiken (het achterliggend protocol is namelijk niet dramatisch complex)... maar het is alvast niet relevant in de discussie rond IPv6 zoals jezelf ook aangeeft.
- tomw
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 10 keer
Heel interessant topic. Wel grappig dat sommige mensen hun mening nastreven die zogezegd verschillend is, maar op het einde blijkt dan dat ze eigelijk hetzelfde menen.
Ik vraag mij toch af of een IPv6 stack samen met een IPv4 stack echt wel zoveel meer resources gebruikt.
Memory zal wss toch wel veel schelen want je zit dan met dubbele buffers. Maar voor CPU is het toch redelijk beperkt behalve dat het opstarten wat langer duurt. Als een IPv6 pakket verwerkt wordt zal de IPv4 stack niets hoeven doen en omgekeerd. Het enige wat ongeveer meer geprocessed moet worden is een extra if.
if (proto == IPv4)
{
..
}
else if(proto == IPv6)
{
...
}
Ik ben erg benieuwd naar wat de echte verklaring misschien zou kunnen zijn.
Ik vraag mij toch af of een IPv6 stack samen met een IPv4 stack echt wel zoveel meer resources gebruikt.
Memory zal wss toch wel veel schelen want je zit dan met dubbele buffers. Maar voor CPU is het toch redelijk beperkt behalve dat het opstarten wat langer duurt. Als een IPv6 pakket verwerkt wordt zal de IPv4 stack niets hoeven doen en omgekeerd. Het enige wat ongeveer meer geprocessed moet worden is een extra if.
if (proto == IPv4)
{
..
}
else if(proto == IPv6)
{
...
}
Ik ben erg benieuwd naar wat de echte verklaring misschien zou kunnen zijn.