Ik ben een thuisnetwerkje aan het samenstellen dat achter een bbox2 van BGC (en over enkele maanden de scarlet versie van zelfde toestel moet draaien).
Bedoeling is zoveel mogelijk rommel en kabels uit woonruimten te verwijderen.
Modem/router gaat naar kelder. Hierachter komt een 8 poorts Gigabit switch van Belkin te staan. Kortelings komt hier ook een gigabit nas (allicht D-Link DNS-320) bij te staan. Tijdens bouw werd uitgebreide data-bekabeling voorzien zodat ik op meeste plaatsen gigabit aansluitingen ter beschikking heb. Tot daar geen problemen.
Anderzijds zou ik ook graag overal wireless hebben ... kwestie van gemak (hoewel het op de meeste plaatsen kan ... zit dit kabel voor diverse zaken toch nog in de weg). Uit die wireless zou ik liefst de hoogst mogelijke snelheid halen (binnen het betaalbare). In de living moet dus een accesspoint komen dat aan mijn gigabit switch hangt. Nu is mijn vraag of i snellheid ga inboeten als ik een accesspoint met wifi 'n' neem doch enkel maar beschikt over 100Mbps wired aansluiting. De theoretische snelheid van zo'n accesspoint ligt hoger maar zowat alle benchmarks (op een afstand van meer dan een halve meter) geven throuhput van minder dan 100Mbps. Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt de wireless in dit geval afgeknepen door de in theorie trager wired verbinding.
Indien de praktijk leert dat dit in de praktijk niet het geval is (of slechts heel beperkt) dan kan ik vrede nemen met een goedkoper accesspoint met wired 100Mbps aansluiting.
Accespoint 802.11n met wired 100Mbps of 1Gbps
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Aan de ene kant denk ik dat je aan snelheid inderdaad (bijna) geen verschil gaat zien.
Aan de andere kant, als je nu toch investeert voor de toekomst is het misschien wel beter om alles in gigabit uit te voeren ??
my 2 cents.
Philippe.
Aan de andere kant, als je nu toch investeert voor de toekomst is het misschien wel beter om alles in gigabit uit te voeren ??
my 2 cents.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ik kan me alleen maar bij philippe aansluiten, dat je beter wat meer investeert in de toekomst 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
Toekomstgericht kiezen is inderdaad nuttig. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het toekomstgericht niet uitmaakt of je voor 100Mbps of 1 Gbps kiest. Het punt is dat theoretisch de wired verbinding de bottleneck is maar in de praktijk de de wireless toch de bottleneck zal blijken te zijn. Tussen accespoint en switch zal het volgens mij nooit sneller gaan dan 100Mbps.philippe_d schreef:Aan de ene kant denk ik dat je aan snelheid inderdaad (bijna) geen verschil gaat zien.
my 2 cents.
Philippe.
Toekomst gericht is hier dus kiezen voor afzonderlijk accesspoint en afzonderlijke switch ... als er over enkele jaren een snellere wireless standaard komt dan vervang ik het accesspoint ...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wireless n is nochtans sneller !blondie2001 schreef:Tussen accespoint en switch zal het volgens mij nooit sneller gaan dan 100Mbps.
-
- Pro Member
Zeg je dat uit ervaring?
Als ik reviews voor de betere wireless n toestellen lees dan zie ik nergen throughput hoger dan 100 Mbps ... hier en daar zie ik iets van circa 95Mbps als je op zeer korte afstand zit. In de praktijk zal ik minimaal op zo'n 4 meter afstand zitten en dan halveren die snelheden toch al heel snel.
De relatief beperkte beschikbaarheid van accesspoints (n-standaard) met gigabit aansluiting lijkt mijn veronderstelling te bevestigen.
Als ik reviews voor de betere wireless n toestellen lees dan zie ik nergen throughput hoger dan 100 Mbps ... hier en daar zie ik iets van circa 95Mbps als je op zeer korte afstand zit. In de praktijk zal ik minimaal op zo'n 4 meter afstand zitten en dan halveren die snelheden toch al heel snel.
De relatief beperkte beschikbaarheid van accesspoints (n-standaard) met gigabit aansluiting lijkt mijn veronderstelling te bevestigen.
- honda4life
- Moderator
Amai dan heb ik wel een héél gunstige draadloze snelheid 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
Ik ga niet zeggen dat er geen enkele is die een piek haalt boven de 100 Mbps ...
Maar als ik me baseer op charts van smallnetbuilder.com dan zullen dat er toch maar weinigen zijn hoor ...
http://www.smallnetbuilder.com/index.ph ... =&chart=79
Welke accespoint of wireless router heb jij? En welke snelheden haal je daarmee?
Maar als ik me baseer op charts van smallnetbuilder.com dan zullen dat er toch maar weinigen zijn hoor ...
http://www.smallnetbuilder.com/index.ph ... =&chart=79
Welke accespoint of wireless router heb jij? En welke snelheden haal je daarmee?
- honda4life
- Moderator
Ik heb een WAG320N.
Sta op 2,4 GHz en wide channel (max 150 Mbit dus, maar op 5 GHz 300 Mbit)
Toch goed voor 4 megabyte/seconde door 2 muren te krijgen
Sta op 2,4 GHz en wide channel (max 150 Mbit dus, maar op 5 GHz 300 Mbit)
Toch goed voor 4 megabyte/seconde door 2 muren te krijgen

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Ik heb een WRT610N. Hier haal ik ook 4-5 MB/s door een paar muren en ongeveer 7MB/s in dezelfde kamer. Op 5Ghz gaat hij door 1 muur en anders zakt de snelheid enorm.
Ik moet zeggen dat mijn oude WRT54G een veel beter bereik heeft en overal 3MB/s.
Maar ik kom dus nergens boven de snelheid van 100Mbit uit...
Als je een AP met meerdere poorten neemt zou ik wel voor Gbit gaan...
Ik moet zeggen dat mijn oude WRT54G een veel beter bereik heeft en overal 3MB/s.
Maar ik kom dus nergens boven de snelheid van 100Mbit uit...
Als je een AP met meerdere poorten neemt zou ik wel voor Gbit gaan...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Nee... al hoopte ik toch dat een 300 Mbit op papier een 100 Mbit toch zou moeten halen in de praktijk.blondie2001 schreef:Zeg je dat uit ervaring?
Als ik echter de SmallNetBuilder grafiekjes bekijk lijkt dat toch niet zo evident

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Met mijn WNDR3700 haal ik toch Wireless->Wireless snelheid van ~7-8MB(yte)/sec.... Soms met pieken tot 10MB/sec.
Ik zou zelfs durven zeggen,dat ik wireless goed genoeg vind.
En hier heb ik het over een afstand van 7m->router->10m->pc. En elke keer met 2 dikke muren tussen en een glasdeur...
Echter een gigabit netwerkje zou niet misstaan, maar kabels trekken is hier geen optie, dus moet het maar zo. Zeker beter dan powerlines.
Dus ik raad als het gemakkelijk is om een gigabit netwerk aan te leggen: DOEN, anders een goede 802.11n... (zeker niet besparen op een router en adaptors!)
En hier heb ik het over een afstand van 7m->router->10m->pc. En elke keer met 2 dikke muren tussen en een glasdeur...
Echter een gigabit netwerkje zou niet misstaan, maar kabels trekken is hier geen optie, dus moet het maar zo. Zeker beter dan powerlines.
Dus ik raad als het gemakkelijk is om een gigabit netwerk aan te leggen: DOEN, anders een goede 802.11n... (zeker niet besparen op een router en adaptors!)
- honda4life
- Moderator
Daar heb je inderdaad flink geschut voor een huis tuin en keukenrouter 

-
- Pro Member
Je geeft eigenlijk de bevestiging van wat ik zeg ... een 10 Mbyte/s dus minder 100Mbit/s ...Dima_2005 schreef:Met mijn WNDR3700 haal ik toch Wireless->Wireless snelheid van ~7-8MB(yte)/sec.... Soms met pieken tot 10MB/sec.
Als ik een accesspoint met n-standaard en 100Mbit/s aansluiting naar mijn gigabit switch gebruik dan zal de wireless mijn beperkende factor zijn. Bijgevolg heeft het geen enkele zin om een duurder accesspoint met gigabit aansluiting te zoeken (geen autostrade met 10 rijvakken leggen als de oprit een simpel verldwegje is).
Dat wired gigabit netwerk komt er ook ... vraag van deze thread is eigenlijk enkel of een gigabit aansluiting op een accesspoint n-standaard zin heeft. Volgens mij is het antwoord hierop volmondig neen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Ik heb hier gigabit liggen tussen ap en mijn nas, heb toch al eens tussen laptop (bedraad) en laptop (wifi 5 Ghz N) 14 MB (112 Mbps) gehaald (constant voor bestand van ruim 8 GB)
AP is overigens een Apple timecapsule (dual-band a/b/g/n 2.4 / 5 Ghz) die heeft standaard gigabit poorten
AP is overigens een Apple timecapsule (dual-band a/b/g/n 2.4 / 5 Ghz) die heeft standaard gigabit poorten
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be