ik geraak niet op mijn remote netwerk

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
letoir
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer

Ik heb een Netgear router WNR3500
een nas server Iomega storecenter ix2-200
en natuurlijk een scarletbox(sagem)

Mijn vraag, ik heb een dyndns aangemaakt en op mijn router deze ingesteld, want mijn router van netgear beschikt over deze extra optie.
Op mijn sagem heb ik de PPPoe gedisabled zodat ik via mijn netgear op internet kan, mijn netgear geeft mij ook de ipadres die ik gebruik.
ik heb de remote acces aangezet op mijn netwerk.
Trouwens op mijn NAS heb ik Jumbo frame rate, en op mijn netwerk kaart en netgear heb ik da ook denk ik, maar ondersteunt scarlet dit ?
nu als ik via 'xxx.dyndns.org' op mijn netwerk wil gaan wilt dit niet werken, mis ik iets ..

ik plaats een afbeelding bij met een voorbeeld hoe ik het heb ingesteld.

mvg
Laatst gewijzigd door letoir 08 jan 2011, 23:34, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Je Sagem en je Netgear moeten toch in hetzelfde subnet zitten ? Zo zal het nooit werken, of ben ik nu zo mis ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dat doet er niet toe hé, vermits de Netgear z'n eigen PPPoE heeft.
Bovendien DHCP is, dus z'n server ligt (zowiezo) in het juiste subnet.

Wat ik ten eerste zou doen:
Kijken of je adres bij dyndns hetzelfde is als je extern ip:
Dit is je externe ip: http://userbase.be/services/ip
Doe nu bijvoorbeeld ping xx.dyndns.org en kijk of je ip's gelijk zijn :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Ik was er dus compleet naast. Een plezantere manier om je WAN IP adres te bekomen is via deze link :wink:
letoir
Member
Member

het grapigiste is, dat mij dyndns en mijn ip adres hetzelfde zijn... en op mijn router log zie je remote acces van die netwerk maar daar blijft het bij :s
Afbeelding
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Eum wat wil je exact doen via die Dyndns host ? Je uitleg is nogal vaag wat je precies wil ..graag wat meer uitleg wat exact je bedoeling is ..

Ik vermoed dat je van op een andere locatie via "Het Internet" in de serverpc wil via Remote Desktop bijvoorbeeld ? ( extern bureaublad )

Dan zul je bijvoorbeeld in je router nog poort 3389 moeten forwarden van de wan -> lan ( ip 10.0.0.20 ) in jouw geval ..
Ik zou op de wan een wel minder voor de hand liggen poort kiezen en die forwarden naar 3389 van je server pc .

vb inbound wan 4500 tcp -> 3389 10.0.0.20 ( lokaal ip van je server )

PS : quistnix leuke site voor ip te zoeken :lol: ik gebruik meestal http://www.watismijnip.be

PPS : na nog eens goed lezen van deze post begrijp ik dat 10.0.0.20 een Iomega NAS is waar je aan wil kunnen over internet ..
Geen idee of daar een FTP op draait maar hoe dan ook zonder poorten open te zetten op je router zal je remote nooit verder geraken dan je router zelf ......
letoir
Member
Member

Kitt schreef:Eum wat wil je exact doen via die Dyndns host ? Je uitleg is nogal vaag wat je precies wil ..graag wat meer uitleg wat exact je bedoeling is ..

Ik vermoed dat je van op een andere locatie via "Het Internet" in de serverpc wil via Remote Desktop bijvoorbeeld ? ( extern bureaublad )

Dan zul je bijvoorbeeld in je router nog poort 3389 moeten forwarden van de wan -> lan ( ip 10.0.0.20 ) in jouw geval ..
Ik zou op de wan een wel minder voor de hand liggen poort kiezen en die forwarden naar 3389 van je server pc .

vb inbound wan 4500 tcp -> 3389 10.0.0.20 ( lokaal ip van je server )

PS : quistnix leuke site voor ip te zoeken :lol: ik gebruik meestal http://www.watismijnip.be

PPS : na nog eens goed lezen van deze post begrijp ik dat 10.0.0.20 een Iomega NAS is waar je aan wil kunnen over internet ..
Geen idee of daar een FTP op draait maar hoe dan ook zonder poorten open te zetten op je router zal je remote nooit verder geraken dan je router zelf ......
Dus idd, ik wil vanop afstand op mijn Nas server geraken, mijn nas server heeft ftp draaien.
Normaal gezien moet ik toch eerst op mijn modem geraken, van buiten uit.
bv. een vriend van mij heeft zijn instellingen gezet en ik als ik op zijn dyndns zit kom ik onmiddelijk op zijn router uit waar ik zijn passwoord enzo moet ingeven. Bij mij is dit zelfs niet mogelijk, er komt niets, dus je denkt dat het niet werkt, maar op mijn router van netgear als je naar logs ga, zie je dat er een verbinding was maar daar blijft het bij :s
Afbeelding
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer

Kitt schreef:Normaal gezien moet ik toch eerst op mijn modem geraken, van buiten uit.
Bij mij (sitecom DC-227) moet dit ingesteld worden in de modem/router als je van buitenuit op je router wil. Je wil dus je modem/router isntellen vanaf je WAN IP-adres. (werkt logischer wijs niet met een modem/router in bridge!). Bij mij moet je dan het WAN-IP adress of het dynDNS ingeven in je browser gevolgd door een poort. Vb: "mijnrouterthuis.dyndns.org:8080". Poort 8080 moet ik dan instellen als een "configuratiepoort".

Als je een FTP server wil bereiken moet je sowiso de poort (21) forwarden naar het LAN IP-adres van je FTP server.

Tom
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dan is het wel verwarrend in zijn post.
Ik twijfelde ook sterk, wil hij nu aan z'n server geraken of aan z'n webinterface van z'n router :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TimDW
Member
Member

Activeren remote management: manual
(default port 8080?)

Checken of de poort open staat: ShieldsUp!
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Dan is het wel verwarrend in zijn post.
Ik twijfelde ook sterk, wil hij nu aan z'n server geraken of aan z'n webinterface van z'n router :lol:
Ja waarom dat persé nodig is ... ik zou dat NET niet doen voor veiligheidsredenen ...

Gewoon poort 21 forwarden of een alternatieve poort voorbeeld 2100 -> 21 van de nas .. ( geen idee scarlet 21 doorlaat inbound ? ) .

Dan kan je er remote op via ftp://naaam.dyndns.org:2100/
letoir
Member
Member

Ik wil aan mijn ftp server kunnen via het internet. Maar ik ga ervanuit als je niet eens aan je router kunt hoe kan je dan verder naar je NAS. :)
ik ben een groentje in dit soort zaken :oops:
Afbeelding
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

ftp is goed, maar helaas ontbreekt de veiligheid.
Een paswoord onbeveiligd over het net sturen (en ook je bestanden trouwens) vindk niet zo fijn voor persoonlijke documenten.
Je zou evt een beter alternatief kunnen toepassen zoals VPN of SFTP, FTPS,...
TimDW
Member
Member

Heeft die NAS geen SSH mogelijkheid?
Indien zo, kan je misschien gaan voor SSH tunneling: http://www.ftpgetter.com/ftp-ssh-tunnel.php
TomVH
Pro Member
Pro Member

TimDW schreef:Heeft die NAS geen SSH mogelijkheid?
Maar dan moet je op elke computer waarop je de NAS wil bereiken ook die SSH client software installeren? Of niet?
letoir
Member
Member

Kitt schreef:
Ja waarom dat persé nodig is ... ik zou dat NET niet doen voor veiligheidsredenen ...

Gewoon poort 21 forwarden of een alternatieve poort voorbeeld 2100 -> 21 van de nas .. ( geen idee scarlet 21 doorlaat inbound ? ) .

Dan kan je er remote op via ftp://naaam.dyndns.org:2100/
Ik heb geen idee hoe dit werkt, ik studeer informatica, maar mijn specialiteit is programeren .NEt, netwerk is echt mijn ding niet dus kan je een beetje specifieker zijn.
honda4life schreef:ftp is goed, maar helaas ontbreekt de veiligheid.
Een paswoord onbeveiligd over het net sturen (en ook je bestanden trouwens) vindk niet zo fijn voor persoonlijke documenten.
ik heb zitten kijken en mijn nas ondersteunt Apple File Sharing (AFP), FTP, TFTP ,NFS , rsync Server , SNMP ,Windows File Sharing (CIFS) ...
VPN staat er niet bij, ik ken het verschil tussen ftp en VPN niet, wat ik eigenlijk wil is aan mijn bestanden kunnen via internet. wat denk je dat het betste is ?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
letoir
Member
Member

is het niet dat je ftp over VPN kan gebruiken
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Uiteraard kan dat, maar in jouw netwerk totaal niet nodig

VPN : veel gebruikt bij bedrijven waar de medewerkers van thuis uit werken en bij universiteiten. De mensen krijgen een IP uit het interne bedrijfsnetwerk en kunnen normaal werken alsof ze op het werk zijn. Echter...ze zitten thuis. Niks meer, niks minder... Hiervoor heb je wel een VPN server nodig.

FTP : protocol voor bestanden van je pc naar je server (of in dit geval : je NAS) te sturen.

't Is dus FTP dat je moet hebben!

Telefonie = EDPnet + OVH
letoir
Member
Member

krisken schreef: 't Is dus FTP dat je moet hebben!
Dus ik heb een mijn.dyndns.org aangemaakt met poort 21
dus ik ga naar mijn.dyndns.org:21
maar ik kom niet verder
nog voor de info wat doet TFTP?
Afbeelding
letoir
Member
Member

krisken schreef: 't Is dus FTP dat je moet hebben!
Dus ik heb een mijn.dyndns.org aangemaakt met poort 21
dus ik ga naar mijn.dyndns.org:21
maar ik kom niet verder
nog voor de info wat doet TFTP?
Afbeelding
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

TFTP is een nog eenvoudigere versie van FTP, wat waarschijnlijk gebruikt wordt om firmware-updates op je server te zetten.
Controleer eerst of de poorten open zijn, met de hierboven staande shieldsup :wink:
letoir
Member
Member

RC Port Authority Report created on UTC: 2010-12-27 at 17:40:21

Results from scan of ports: 0-1055

1 Ports Open
0 Ports Closed
1055 Ports Stealth
---------------------
1056 Ports Tested

NO PORTS were found to be CLOSED.

The port found to be OPEN was: 21

Other than what is listed above, all ports are STEALTH.

TruStealth: FAILED - NOT all tested ports were STEALTH,
- NO unsolicited packets were received,
- NO Ping reply (ICMP Echo) was received.

----------------------------------------------------------------------
dit kwam eruit ?
Afbeelding
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Dan staat je poort open.
Wel moet ik je erbij vertellen dat je best ftp:// ervoor zet als je je internetbrowser gebruikt. (anders zoekt hij vast naar webpagina op poort 21)
Wanneer je met user en paswoord werkt, moet je dit ook in je adres meegeven.
Ik raad je wel aan om een goede client te gebruiken, zoals filezilla.

Wat ook problemen geeft is het lokaal testen over het externe ip hoor :wink:
letoir
Member
Member

want ik ook merk als ik mijn remote acces op mijn router aanzet, zie ik opeens ip adressen verschijnen die mijn netwerk willen benaderen maar ik ken ze zelfs niet ?
dus ik gebruik ftp://mijn.dyndns.org:21 welke passwoord en user name is dit ... van mijn nas en moet die er zomaar achter :s

ja ik zal effe langs gaan bij de buren om te testen, lang leve de buren :p haha
Afbeelding
letoir
Member
Member

HET WERKT !!! Dank u allemaal
nu heb ik alleen nog de vraag over iedereen zomaar binnen langs mijn ftp, hoe zet ik daar een beveileging op ?
En ik heb Jumbo frames op mijn nas server zou ik die moeten inshakelen ? heb ook eeen gigabyt lan verbinding ondersteunt scarlet dit ?
Afbeelding
TomVH
Pro Member
Pro Member

honda4life schreef:ftp is goed, maar helaas ontbreekt de veiligheid.
Is het mogelijk om op een veilige manier een NAS @home te bereiken zonder extra software te moeten installeren op de PC waarmee je toegang wil tot de NAS? Iets wat standaard in windows (XP, 7) zit en ook in de modernere home-NAS? Dit zou ik ook wel handig vinden. Als er software op de "clients" geïnstalleerd moet worden is het al héél wat minder interessant.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

zmulk schreef:HET WERKT !!! Dank u allemaal
nu heb ik alleen nog de vraag over iedereen zomaar binnen langs mijn ftp, hoe zet ik daar een beveileging op ?
En ik heb Jumbo frames op mijn nas server zou ik die moeten inshakelen ? heb ook eeen gigabyt lan verbinding ondersteunt scarlet dit ?
Het is gigabit, niet gigabyt(e)! Groot verschil! En neen de poorten van de scarletbox zijn maximum 100 megabit (of 1/10 van een gigabit). Dit is ook niet nodig als je deze van buitenaf benaderd, de snelheid zal maximaal 3.5mbit zijn (upload van je verbinding). Op je interne netwerk zal je wel 100mbit halen.

Telefonie = EDPnet + OVH
letoir
Member
Member

krisken schreef:
zmulk schreef:HET WERKT !!! Dank u allemaal
Het is gigabit, niet gigabyt(e)! Groot verschil! En neen de poorten van de scarletbox zijn maximum 100 megabit (of 1/10 van een gigabit). Dit is ook niet nodig als je deze van buitenaf benaderd, de snelheid zal maximaal 3.5mbit zijn (upload van je verbinding). Op je interne netwerk zal je wel 100mbit halen.
Maar jumbo frame rate in te stellen in mijn thuisnetwerk is dat aan te raden, wat zijn de voordelen en nadelen?.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Zet die op 1500, staat ie bij mij ook op

http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=1070&p=3822

Telefonie = EDPnet + OVH
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

krisken schreef:Zet die op 1500, staat ie bij mij ook op

http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=1070&p=3822
Hangt ervan af. Als je een switch hebt waarbij je per poort de framesize kan definieren heeft het zeker nut, op eender welk netwerk. Dan zet je alle poorten op bvb 8500 en de poort die naar je router/mode/internet gaat op 1500. Dan is er geen issue en worden de pakketten gefragmenteerd, zonder loss, op je interne netwerk.

Maar voor de TS, laat het maar gewoon op default staan. Jouw NAS gaat toch nooit een voordeel geven met die jumboframes hoor. En je gaat er meer slecht mee doen, dan goed. Voor FTP zou ik gewoon kijken of jouw nas geen SFTP of FTPS ondersteunt, dan is ook dat protocol encrypted. Best FTP(E)S, dan is alles encrypted, ook de logons.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
letoir
Member
Member

Dat heb ik dus niet, ik zie alleen TFTP, dus is er dan geen oplossing voor het beveiligen van dit..; kunnen we dat ook niet via de modem/router laten beveiligen ?
ik krijg ook steeds een certificaat probleem als ik op mijn lokale netwerk naar mijn nas server wil gaan... is dit weg te krijgen ?
Bijlagen
tester.png
(690.55 KiB) 5 keer gedownload
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Gewoon doorgaan en opslaan. En FTP gebruiken dan.

Telefonie = EDPnet + OVH
letoir
Member
Member

dus ik kan geen certificaat toevoegen ofzo, zodat het deze probleem nietmeer geeft.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”