Betamax en Scarlet VOIP
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Hallo,
Ik heb enkele maanden Scarlet Internet+VOIP en alles werkt perfect. Voordien gebruikte ik ook Betamax om af en toe te bellen (voornamelijk buitenlandse/gsm-nummers).
Sinds dat Scarlet hier actief is werkt dat niet meer. (heeft nog uitzonderlijk 1 maal gewerkt)
In bijlage zit een netwerkoverzicht. De Sagem functioneert als router en doet alles. Fritz!Box werkt niet als router, alle ip-adressen worden uitgedeeld voor de Sagem. (Fritzbox heeft zelf een fixed ip)
Als ik telefoon naar een gsm, dan gaat die wel over maar ik hoor geen kiestoon, als ook is er geen gesprek mogelijk (in geen enkele richting).
In mijn logs van de Sagem vind ik niets verkeerd.
Hoe kan ik dit oplossen?
PS: Telefoon aan Fritzbox staat los van andere telefoons en ik wil niets wijzigen aan die van Scarlet want die werken perfect (en worden veel gebruikt).
Ik heb enkele maanden Scarlet Internet+VOIP en alles werkt perfect. Voordien gebruikte ik ook Betamax om af en toe te bellen (voornamelijk buitenlandse/gsm-nummers).
Sinds dat Scarlet hier actief is werkt dat niet meer. (heeft nog uitzonderlijk 1 maal gewerkt)
In bijlage zit een netwerkoverzicht. De Sagem functioneert als router en doet alles. Fritz!Box werkt niet als router, alle ip-adressen worden uitgedeeld voor de Sagem. (Fritzbox heeft zelf een fixed ip)
Als ik telefoon naar een gsm, dan gaat die wel over maar ik hoor geen kiestoon, als ook is er geen gesprek mogelijk (in geen enkele richting).
In mijn logs van de Sagem vind ik niets verkeerd.
Hoe kan ik dit oplossen?
PS: Telefoon aan Fritzbox staat los van andere telefoons en ik wil niets wijzigen aan die van Scarlet want die werken perfect (en worden veel gebruikt).
- Bijlagen
-
- fritzbox.png
- Fritzbox Gesprek
- (82.27 KiB) 43 keer gedownload
-
- netwerk_december2010.png
- Beknopt netwerkoverzicht
- (40.8 KiB) 39 keer gedownload
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Het hangt er natuurlijk van af hoeveel je wil wijzigen in je Netwerk.
- ideale oplossing zou zijn dat je FritzBox als router gebruikt, met een eigen PPPoE sessie. Dan moeten natuurlijk al jouw PC's en switches achter de FritzBox zitten (op LAN B). Je Scarlet VOIP zal blijven werken.
- in deze opstelling zou je de 3 phone toestellen kunnen aansluiten op de FritzBox, en de Scarlet phone OUT verbinden met de analoge vaste lijn ingang van de FritzBox. Dan kan je kiezen of via Scarlet of via internet uitbelt, en binnenkomende oproepen vanuit Scarlet worden naar de 3 toestellen gestuurd.
- een minder ingrijpende oplossing is je FritzBox alleen te gebruiken als ATA voor je telefoon: je laat de FritzBox een eigen PPPoE verbinding maken. Maar dan mag je geen apparaten meer aansluiten achter de FritzBox (dus de switch waarop je mediacenter staat éérst, en hierop FritzBox, PC en mediacenter.
Dan zal je FritzBox een extern IP krijgen, en je kan uitbellen via internet, zonder interferentie met Scarlet.
- een derde oplossing die je eens moet proberen, is het netwerk zo laten zoals het nu is, maar de VOIP instellingen in de Scarlet Box wijzigen naar een andere poort (5070). De kans is groot dat Scarlet blijft werken op deze alternatieve poort, en de Fritz kan dan gerust poort 5060 blijven gebruiken.
Philippe
- ideale oplossing zou zijn dat je FritzBox als router gebruikt, met een eigen PPPoE sessie. Dan moeten natuurlijk al jouw PC's en switches achter de FritzBox zitten (op LAN B). Je Scarlet VOIP zal blijven werken.
- in deze opstelling zou je de 3 phone toestellen kunnen aansluiten op de FritzBox, en de Scarlet phone OUT verbinden met de analoge vaste lijn ingang van de FritzBox. Dan kan je kiezen of via Scarlet of via internet uitbelt, en binnenkomende oproepen vanuit Scarlet worden naar de 3 toestellen gestuurd.
- een minder ingrijpende oplossing is je FritzBox alleen te gebruiken als ATA voor je telefoon: je laat de FritzBox een eigen PPPoE verbinding maken. Maar dan mag je geen apparaten meer aansluiten achter de FritzBox (dus de switch waarop je mediacenter staat éérst, en hierop FritzBox, PC en mediacenter.
Dan zal je FritzBox een extern IP krijgen, en je kan uitbellen via internet, zonder interferentie met Scarlet.
- een derde oplossing die je eens moet proberen, is het netwerk zo laten zoals het nu is, maar de VOIP instellingen in de Scarlet Box wijzigen naar een andere poort (5070). De kans is groot dat Scarlet blijft werken op deze alternatieve poort, en de Fritz kan dan gerust poort 5060 blijven gebruiken.
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik heb een gelijkaardig netwerk. Normaal gezien moet dat werken.
Je zegt: ik heb geen kiestoon. Dat duidt er eigenlijk op dat je registratie niet lukt of dat er iets mis is met de telefoonaansluiting v/d Fritz. Ik denk dat we daarop moeten verder zoeken.
Ik begrijp niet goed hoe je een nummer kan bellen als je geen kiestoon krijgt. Deze feiten spreken elkaar tegen. Ergens klopt er iets niet.
Je zegt: ik heb geen kiestoon. Dat duidt er eigenlijk op dat je registratie niet lukt of dat er iets mis is met de telefoonaansluiting v/d Fritz. Ik denk dat we daarop moeten verder zoeken.
Ik begrijp niet goed hoe je een nummer kan bellen als je geen kiestoon krijgt. Deze feiten spreken elkaar tegen. Ergens klopt er iets niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Moderator
DE TS bedoelt dat de GSM wel belt, maar hij de beltoon niet hoort ...
Philippe.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Correct en er gaat ook geld van mijn Poivy-rekening, dus er is wel degelijk een gesprek geweest.philippe_d schreef:DE TS bedoelt dat de GSM wel belt, maar hij de beltoon niet hoort ...
Oplossing 1 is niet haalbaar omdat de Fritzbox ongeveer 50 meter van de Sagem staat en het is niet eenvoudig om nog een kabel te trekken (deze zitten allemaal mooi in de muur)
Ik heb geen ervaring met de Fritzbox een eigen PPoE-verbinding te laten opbouwen. Ondersteunt Scarlet wel meerde PPoE-verbindingen? (Ook geen eenvoudige oplossing want die switch staat niet bij de FritzBox, maar hier kan ik nog wel een telefoonkabel trekken)
Oplossing 3 ga ik morgen eens uitproberen, want om het poortnummer te wijzigen moet de Sagem herstart worden en momenteel wordt er nogal getelefoneerd.
Bedankt voor de antwoorden. Ik laat morgen weten of het werkt!
Is het eigelijk mogelijk om het poort-nummer van de betamax te wijzigen in de Fritzbox? Want ik vind dat niet!
-
- Moderator
* niet via de webinterface, maar eventueel wel in de configuration file (of per telnet).driesve schreef:Is het eigelijk mogelijk om het poort-nummer van de betamax te wijzigen in de Fritzbox? Want ik vind dat niet!
* of probeer eens bij "registrar" sip.poivy.com:5070. Gezien je via poivy toch geen incoming calls gaat hebben, is het normaal niet nodig om in de Sagem een port forwarding in te stellen naar de Fritz.
Een andere mogelijkheid is dat je RTP poorten niet correct door de Sagem geforward worden. Als een gesprek tot stand komt, maar je hoort niets (of je hebt one-way audio), dan is dit gewoonlijk te wijten aan de RTP poorten.
* Zorg ervoor dat zowel op de sagem, als op de Fritz UPnP ingeschakeld is.
* Ofwel open op de Sagem RTP poort 7078 (+6) UDP naar de Fritz (De FritzBox gebruikt RTP poorten 7078 en volgende)
Philippe.
-
- Elite Poster
Zonet mogelijkheid 3 eens getest, maar op poort 5070 werkte Scarlet niet meer, ik kreeg een Line Error. Dus terug op 5060 gezet. Ik ga deze week eens wat uitgebreider testen en wat meer opties aftasten, misschien werkt het dan wel.
Vervolgens heb ik alle LAN Server (stond veel MSN Messenger/Skype tussen) verwijderd uit de Sagem en ineens werkt mijn Poivy-telefoon wel.
(Deze oplossing heb ik vroeger nog eens gebruikt)
Kan iemand dit verklaren? En hoe los ik dat dan op? (MSN was telkens een verschillende poort en extreem hoog)
Vervolgens heb ik alle LAN Server (stond veel MSN Messenger/Skype tussen) verwijderd uit de Sagem en ineens werkt mijn Poivy-telefoon wel.
(Deze oplossing heb ik vroeger nog eens gebruikt)
Kan iemand dit verklaren? En hoe los ik dat dan op? (MSN was telkens een verschillende poort en extreem hoog)
-
- Elite Poster
Vandaag nog wat zitten proberen en momenteel heb ik het volgende ondervonden.
Als er bij LanServers Teredo staat (zie bijlage), dan werkt het niet (probleem blijft).
Als ik die regel verwijder, dan werkt terug alles.
Die regel komt na een tijdje terug, namelijk van computer 192.168.1.12.
Ik heb hetzelfde ooit eens met Skype gehad. (Er stond toen een regel Skype)
Alleen snap ik niet hoe dat komt? En hoe dat op te lossen valt?
Als er bij LanServers Teredo staat (zie bijlage), dan werkt het niet (probleem blijft).
Als ik die regel verwijder, dan werkt terug alles.
Die regel komt na een tijdje terug, namelijk van computer 192.168.1.12.
Ik heb hetzelfde ooit eens met Skype gehad. (Er stond toen een regel Skype)
Alleen snap ik niet hoe dat komt? En hoe dat op te lossen valt?
- Bijlagen
-
- lanservers.png
- (40.18 KiB) 14 keer gedownload
Waarschijnlijk is er ergens IPv6 enabled
Teredo heeft met IPv6 te maken
Dient om IPv4 clients met met een IPv6 server te laten praten
Ofwel gebruikt men teredo ofwel 6to4 tunneling. Afhankelijk van de situatie
Teredo heeft met IPv6 te maken
Dient om IPv4 clients met met een IPv6 server te laten praten
Ofwel gebruikt men teredo ofwel 6to4 tunneling. Afhankelijk van de situatie
-
- Elite Poster
Nu werkte het weer niet.
Ik keek eventjes naar de LAN Servers van de Sagem en daar zag ik twee keer MSN.
Vervolgens die twee regels verwijderd en alles werkte terug.
Voorlopig is het dus
LAN Servers leeg = alles werkt
LAN Servers niet leeg = werkt niet
Iemand een idee hoe dat komt?
Ik keek eventjes naar de LAN Servers van de Sagem en daar zag ik twee keer MSN.
Vervolgens die twee regels verwijderd en alles werkte terug.
Voorlopig is het dus
LAN Servers leeg = alles werkt
LAN Servers niet leeg = werkt niet
Iemand een idee hoe dat komt?
- Bijlagen
-
- instellingen.png
- (102.01 KiB) 16 keer gedownload
-
- lanservers.png
- (26.59 KiB) 9 keer gedownload
-
- Moderator
Moeilijk geval blijkbaar ...
- Je FritzBox is dus ingesteld als "IP Client" (niet router), met een fixed IP. Volgens jouw schema gebruik je dus de 2de netwerkpoort van de FritzBox als switch, waarachter nog een switch hangt met je mediacenter + 1 pc.
- Alle andere toestellen krijgen een dynamisch IP van de Bbox2 ?
- Ik neem aan dat het IP dat je manueel aan de FritzBox hebt gegeven volledig buiten de DHCP range valt van de BBox2 ?
- Misschien moet je eens in "LAN servers" de poorten die de FritzBox gebruikt manueel (*) openen (zie mijn vorige post i.v.m. RTP ports)
- Of zet je FritzBox eens volledig in de DMZ van de BBox2, zodat alle poorten die niet door een andere PC / ander programma gebruikt worden altijd openstaan naar de FritzBox ?
(*) bijvoorbeeld:
SIP: poort 5070 van de BBox2 forwarden naar poort 5060 van de FritzBox (UDP/TCP).
RTP: poorten 7078 tot en met 7083 forwarden naar poort 7078 van de FritzBox (UDP).
Philippe.

- Je FritzBox is dus ingesteld als "IP Client" (niet router), met een fixed IP. Volgens jouw schema gebruik je dus de 2de netwerkpoort van de FritzBox als switch, waarachter nog een switch hangt met je mediacenter + 1 pc.
- Alle andere toestellen krijgen een dynamisch IP van de Bbox2 ?
- Ik neem aan dat het IP dat je manueel aan de FritzBox hebt gegeven volledig buiten de DHCP range valt van de BBox2 ?
- Misschien moet je eens in "LAN servers" de poorten die de FritzBox gebruikt manueel (*) openen (zie mijn vorige post i.v.m. RTP ports)
- Of zet je FritzBox eens volledig in de DMZ van de BBox2, zodat alle poorten die niet door een andere PC / ander programma gebruikt worden altijd openstaan naar de FritzBox ?
(*) bijvoorbeeld:
SIP: poort 5070 van de BBox2 forwarden naar poort 5060 van de FritzBox (UDP/TCP).
RTP: poorten 7078 tot en met 7083 forwarden naar poort 7078 van de FritzBox (UDP).
Philippe.
-
- Elite Poster
Bedankt voor uw deskundige hulp, Philippe. Voorlopig heeft het nog niet tot een oplossing geleid.
Uw veronderstelling over mijn FritzBox-instellingen zijn correct. De Fritzbox heeft een vast ip-adres van 192.168.1.3 en de DHCP begint te tellen vanaf 192.168.1.10, zie bijlage.
Ik heb uw beide suggesties suggesties geprobeerd. De lanservers manueel toevoegen heeft helaas niet gebaad (zie bijlage). Het probleem heeft zich nog altijd niet opgelost.
Vervolgens heb ik DMZ-Host aangemaakt voor ipadres 192.168.1.3, maar dat heeft het ook niet opgelost.
Het gaat hier wel om een Sagem (ScarletBox) ipv een BBox2, maar die zijn toch praktisch hetzelfde.
Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen om dit werkend te krijgen. Het probleem ligt (duidelijk) bij de Sagem, want mijn mijn ADSL2+-router heeft dat jaren perfect gewerkt.
Het is vooral vreemd dat het werkt als er geen LANServers zijn.
Uw veronderstelling over mijn FritzBox-instellingen zijn correct. De Fritzbox heeft een vast ip-adres van 192.168.1.3 en de DHCP begint te tellen vanaf 192.168.1.10, zie bijlage.
Ik heb uw beide suggesties suggesties geprobeerd. De lanservers manueel toevoegen heeft helaas niet gebaad (zie bijlage). Het probleem heeft zich nog altijd niet opgelost.
Vervolgens heb ik DMZ-Host aangemaakt voor ipadres 192.168.1.3, maar dat heeft het ook niet opgelost.
Het gaat hier wel om een Sagem (ScarletBox) ipv een BBox2, maar die zijn toch praktisch hetzelfde.
Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen om dit werkend te krijgen. Het probleem ligt (duidelijk) bij de Sagem, want mijn mijn ADSL2+-router heeft dat jaren perfect gewerkt.
Het is vooral vreemd dat het werkt als er geen LANServers zijn.
- Bijlagen
-
- lanservers.png
- (48.91 KiB) 8 keer gedownload
-
- fritzbox.png
- (102.97 KiB) 8 keer gedownload
-
- Moderator
Zo deskundig blijkt die hulp toch niet te zijn ...driesve schreef:Bedankt voor uw deskundige hulp, Philippe. Voorlopig heeft het nog niet tot een oplossing geleid.

* Als LAN servers en DMZ nit helpen > best terug verwijderen.
* Kijk eens of je ergens een instelling hebt bij de FritzBox (die nu als Client ingesteld is) om UPnP te aktiveren.
* Bij Internet telefonie heb je ook ergens ene instelling om de poorten van de router open te houden met "keep alive" packets. Hier kan je kiezen tussen interval's van 5 Minuten tot xx seconden. Probeer die setting's ook eens uit (probeer eerst met 5Minuten, en verhoog de frequentie dan als het niet helpt ...)
Verder valt mij ook niets meer binnen wat je nog kan doen, sorry. Het is een gekend fenomeen dat VOIP achter een BBox2/Sagem een grote challenge is

Misschien toch eens overwegen om de Fritz als router in te gebruiken (PPPoE). Natuurlijk een serieuze ingreep in je netwerk: 1 UTP van Sagem naar Fritz (LAN A), en je hele netwerk achter de Fritz (LAN B). Maar het loont de ingreep !
In geval Scarlet maar 1 PPPoE sessie ondersteunt, dan gewoon PPPoE in de Sagem uitschakelen (VOIP op VLAN20 zal blijven werken).
Philippe.
-
- Elite Poster
Helaas ben ik (samen met jullie) er nog niet in geslaagd om het op te lossen en ik vrees dat dat ook niet gaat lukken.
> UPnP staat al geactiveerd in mijn FritzBox
> "Keep alive" packets hebben niet geholpen.
Philippe, uw suggestie van PPPoE-sessie op te bouwen zal niet lukken in mijn huidige netwerkopbouw.
De telefoon waarmee de Fritzbox verbonden is, moet in mijn kamer blijven staan en er is geen mogelijkheid voor een draadloze telefoon/telefoondraad te trekken. Alsnog wordt de Wireless-functie van de Fritzbox gebruiken om mijn huidig draadloos netwerk uit te breiden (vooral voor smartphones en eventueel laptops). Als ik hem een tweede PPPoE-sessie, als Scarlet dat ondersteunt, laat opbouwen, dan kan ik dat wireless niet meer gebruiken voor mijn netwerk: printer, mediacenter, gedeelde mappen, ...
Ik ga, als ik nog een enkele uurtjes tijd heb, een zoeken of het mogelijk is (via Telnet) de VOIP-poort van de Fritzbox te wijzigen, wie weet leidt dat tot een oplossing.
Alvast bedankt voor de moeite en de hulp (ik heb al wat bijgeleerd, dus het was niet voor niets)
PS: Ik heb nog eens geprobeerd de VOIP-poort van Scarlet te wijzigen, maar dan krijg ik steeds een registratie-error.
> UPnP staat al geactiveerd in mijn FritzBox
> "Keep alive" packets hebben niet geholpen.
Philippe, uw suggestie van PPPoE-sessie op te bouwen zal niet lukken in mijn huidige netwerkopbouw.
De telefoon waarmee de Fritzbox verbonden is, moet in mijn kamer blijven staan en er is geen mogelijkheid voor een draadloze telefoon/telefoondraad te trekken. Alsnog wordt de Wireless-functie van de Fritzbox gebruiken om mijn huidig draadloos netwerk uit te breiden (vooral voor smartphones en eventueel laptops). Als ik hem een tweede PPPoE-sessie, als Scarlet dat ondersteunt, laat opbouwen, dan kan ik dat wireless niet meer gebruiken voor mijn netwerk: printer, mediacenter, gedeelde mappen, ...
Ik ga, als ik nog een enkele uurtjes tijd heb, een zoeken of het mogelijk is (via Telnet) de VOIP-poort van de Fritzbox te wijzigen, wie weet leidt dat tot een oplossing.
Alvast bedankt voor de moeite en de hulp (ik heb al wat bijgeleerd, dus het was niet voor niets)
PS: Ik heb nog eens geprobeerd de VOIP-poort van Scarlet te wijzigen, maar dan krijg ik steeds een registratie-error.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Ik zit nu even te denken:
Waarom moet je eigenlijk 2 verschillende poorten gebruiken? Als je surft met 2 computers op het internet, gebruiken deze 2 computers toch ook poort 80. En toch komt je juiste informatie bij de juiste computer terecht,... waarom zou dit dan ook niet werken bij VoIP? PS: weet iemand welke protocols daar eigenlijk voor gebruikt worden (het vertalen van een publiek ip-adres naar een LAN IP?
De informatie geraakt niet tot aan de Firtzbox. Dit moet toch een reden hebben.
Waarom moet je eigenlijk 2 verschillende poorten gebruiken? Als je surft met 2 computers op het internet, gebruiken deze 2 computers toch ook poort 80. En toch komt je juiste informatie bij de juiste computer terecht,... waarom zou dit dan ook niet werken bij VoIP? PS: weet iemand welke protocols daar eigenlijk voor gebruikt worden (het vertalen van een publiek ip-adres naar een LAN IP?
De informatie geraakt niet tot aan de Firtzbox. Dit moet toch een reden hebben.
-
- Elite Poster
Jep, ik betwijfel of het aan de 5060-poort ligt, want het werkt soms wel.TomVH schreef:De informatie geraakt niet tot aan de Firtzbox. Dit moet toch een reden hebben.
Als er geen LAN Servers staan ingevuld in de Sagem dan werkt het, anders niet. De Sagem maakt voor sommige "programma's" zelf LAN-regels aan, dus ik moet ze telkens allemaal verwijderen.
Ik wou ook een logs bekijken van de Sagem, maar duidelijke vind ik er toch niet (of toch niets herkenbaar).
Als je nog een denkrichting hebt voor een oplossing: Graag!
-
- Pro Member
Onderstaande link lijkt me een héél duidelijke beschrijving van jouw probleem. En met oplossing. Ik ben het ook nog aan het lezen,...
http://www.voip-info.org/wiki/view/NAT+and+VOIP
Ik werk sinds een 2 tal weken met een ATA. Ik heb deze problemen niet ondervonden. Alles werkte ineens. Zowel met een héél oude router (10 jaar oud) als met een nieuwe (D-link Dir-655)
Ik heb hier wat info afgedrukt. Ga het morgen eens lezen op de trein.
Als je de zoekterm "NAT VoIP" ingeeft in google dan krijg je heel wat nuttige lectuur. Dit tezamen met de mogelijk instellingen in je ADSL modem/router, moet je wel een oplossing geven denk ik. Als ik
Als je een oplossing gevonden zou hebben, post ze dan aub. Leer ook graag bij.
http://www.voip-info.org/wiki/view/NAT+and+VOIP
Ik werk sinds een 2 tal weken met een ATA. Ik heb deze problemen niet ondervonden. Alles werkte ineens. Zowel met een héél oude router (10 jaar oud) als met een nieuwe (D-link Dir-655)
LAN servers. Ook nog iets waar ik nog eens wat info over kan opzoeken.driesve schreef:Als er geen LAN Servers staan ingevuld in de Sagem dan werkt het, anders niet
Ik heb hier wat info afgedrukt. Ga het morgen eens lezen op de trein.
Als je de zoekterm "NAT VoIP" ingeeft in google dan krijg je heel wat nuttige lectuur. Dit tezamen met de mogelijk instellingen in je ADSL modem/router, moet je wel een oplossing geven denk ik. Als ik
Als je een oplossing gevonden zou hebben, post ze dan aub. Leer ook graag bij.
-
- Pro Member
Dit vind ik nu in de handleiding van de B-Box van belgacom
Special Applications
Some applications, such as Internet gaming, videoconferencing, Internet telephony and others, require multiple connections. These applications cannot work with Network Address Translation (NAT) enabled. If you need to run applications that require multiple connections, use the following screen to specify the additional public ports to be opened for each application.
-
- Elite Poster
In de veronderstelling dat de bbox2 hetzelfde werkt als de Sagem, is de kans groot dat het wel aan poort 5060 liggen...
Ik heb eventjes de poort van Scarlet VOIP aangepast en dan werkt het wel, dus we hebben de volgende twee gevallen waarin het wel werkt:
- geen LAN Servers
OF
- Scarlet VOIP op een andere poort (bv. 5070), maar dan werkt Scarlet Telephony niet meer...
@Fritzbox-kenners (Philippe?): Hoe kan je (via Telnet) de VOIP poort van een Fritzbox 7050 wijzigen?
(Bron: http://www.hauwaerts.be/2009/10/30/belg ... p-support/)By default the Belgacom BBox2 modem will filter UDP 5060 on the LAN so registrations will pass but RTP traffic will not be forwarded leading in uni-directional voice audio.
Ik heb eventjes de poort van Scarlet VOIP aangepast en dan werkt het wel, dus we hebben de volgende twee gevallen waarin het wel werkt:
- geen LAN Servers
OF
- Scarlet VOIP op een andere poort (bv. 5070), maar dan werkt Scarlet Telephony niet meer...
@Fritzbox-kenners (Philippe?): Hoe kan je (via Telnet) de VOIP poort van een Fritzbox 7050 wijzigen?
-
- Moderator
Ja maar .... in je eerste post gaf je te kennen niets te willen wijzigen aan de Scarlet telefoons, want die werken perfect (en worden veel gebruikt) ...
Dan ben je toch ook niet veel geholpen ...
Er is nog één dingetje dat we niet geprobeerd hebben: De FritzBox SIP poort wijzigen (naar vb 5070).
We hebben wel geprobeerd om een port forwarding rule in te stellen dat de externe poort 5070 (WAN) geforward wordt naar de 5060 op de LAN, en dat werkte dus niet. Blijkbaar houdt de Sagem ook alle LAN traffic tegen op poort 5060.
Een zoektocht naar "5060" levert volgende plaatsten op, waar je dit eventueel moet wijzigen:
- Het eerste stukje (in ar7cfg) dient alleen als je de FritzBox als router gebruikt
- Het tweede stukje (in voicfg) is belangrijk: hier wijzig je de SIP poort.
* Bewerk met een geschikte (Linux) tekstverwerker deze wijzigingen te doen
* voeg één lijn toe, bovenaan de file, juist onder de language=
* door het wijzigen van het bestand met een tekstverwerker, zal de checksum van deze exportfile niet meer kloppen. De lijn "NoChecks=yes" maakt dat de FritzBox de file toch zal inlezen, zelfs met de verkeerde cheksum.
* maak vooraf een backup, zoadt je terug kan keren naar de oorspronkeleijke settings als het niet lukt.
Philippe.
Er is nog één dingetje dat we niet geprobeerd hebben: De FritzBox SIP poort wijzigen (naar vb 5070).
We hebben wel geprobeerd om een port forwarding rule in te stellen dat de externe poort 5070 (WAN) geforward wordt naar de 5060 op de LAN, en dat werkte dus niet. Blijkbaar houdt de Sagem ook alle LAN traffic tegen op poort 5060.
Een zoektocht naar "5060" levert volgende plaatsten op, waar je dit eventueel moet wijzigen:
Code: Selecteer alles
ar7cfg {
}
mcupstream = "internet";
voip_forwardrules = "udp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",
"tcp 0.0.0.0:5060 0.0.0.0:5060",
"udp 0.0.0.0:7078+32 0.0.0.0:7078";
.....
voipcfg {
dnsport = 7077;
rtpport_start = 7078;
sip_srcport = 5060;
- Het tweede stukje (in voicfg) is belangrijk: hier wijzig je de SIP poort.
* Probeer de Export functie om je settings te exporterendriesve schreef:@Fritzbox-kenners (Philippe?): Hoe kan je (via Telnet) de VOIP poort van een Fritzbox 7050 wijzigen?
* Bewerk met een geschikte (Linux) tekstverwerker deze wijzigingen te doen
* voeg één lijn toe, bovenaan de file, juist onder de language=
Language=de
NoChecks=yes
* maak vooraf een backup, zoadt je terug kan keren naar de oorspronkeleijke settings als het niet lukt.
Philippe.
-
- Pro Member
Deze morgen nog eens een uurtje gelezen en volgens wat ik nu weet verzorgt SIP(poort 5060) het "in stand brengen van de verbinding". RTP (poort 16xxx tot 32xxx at random) verzorgt de real time audio. Als ik verkeerd bendriesve schreef:In de veronderstelling dat de bbox2 hetzelfde werkt als de Sagem, is de kans groot dat het wel aan poort 5060 liggen...

Of het dan allemaal nog veilig is

-
- Elite Poster
Helaas, nog steeds niet (zie bijlage), of ik moet jouw uitleg verkeerd begrepen hebben.TomVH schreef:Deze morgen nog eens een uurtje gelezen en volgens wat ik nu weet verzorgt SIP(poort 5060) het "in stand brengen van de verbinding". RTP (poort 16xxx tot 32xxx at random) verzorgt de real time audio. Als ik verkeerd ben, zeg maar. Indien het met poort 5070 niet zou werken dan eens poort bereik 16xxx-32xxx forwarden naar je firtsbox. Dan moet de audio sowiso al tot je firtz geraken,...
Ik wil gerust wat een Scarlet wijzigen, alleen moet het nog stabiel en goed blijven werken. Het wordt intensief gebruikt en heb op die 3 maanden nog geen enkel probleem gehad, kwaliteit is altijd minstens even goed als mijn vaste lijn bij Belgacom.philippe_d schreef:Ja maar .... in je eerste post gaf je te kennen niets te willen wijzigen aan de Scarlet telefoons, want die werken perfect (en worden veel gebruikt) ...
Alleen kan ik door mijn huidige opstelling de Fritzbox niet achter de Sagem zetten en ook geen eigen PPoE-sessie laten opbouwen, want de Wifi van de Fritzbox wordt nog gebruikt om mee op het netwerk te zitten.
Ik kan dat perfect exporteren, alleen zijn mijn voipcfg instelling leeg. Als ik via Telnet het bestand voipcfg probeer te lezen krijg ik ook niets meer dan een lege regel, dus ik vermoed dat dat bestand gewoon leeg is.philippe_d schreef:* Probeer de Export functie om je settings te exporteren
In bijlage mijn export-bestand (mits Wireless/Passwords verwijderd). Ik heb het hernoemd naar een txt-bestand om de extensie .export niet is toegestaan. Ik weet niet of het leesbaar is op een Windows-machine, maar hier (Linux) kan ik het prefect openen.
- Bijlagen
-
- fritzbox.txt
- (118.91 KiB) 41 keer gedownload
-
- lanservers.png
- (64.25 KiB) 6 keer gedownload
-
- Moderator
Ik heb hier geen FBF 7050 staan, maar even een oude config file bekeken die ik nog staan had.
Hieronder alleen het voip gedeelte.
In deze FBF 7050 staan er 3 VoIP accounts (WeePee, PoivY met vaste lijn CLIP, PoivY met GSM CLIP).
Je kan deze file zo importeren (dan overschrijf je alleen je VOIP setting's).
Wel nog de SIP poort wijzigen, jouw export paswoord heb ik er in gekopieerd.
Je zal wel de eigen VOIP providers opnieuw moeten instellen.
(ter info gegeven, inlezen op eigen risico
)
Philippe.
Hieronder alleen het voip gedeelte.
In deze FBF 7050 staan er 3 VoIP accounts (WeePee, PoivY met vaste lijn CLIP, PoivY met GSM CLIP).
Je kan deze file zo importeren (dan overschrijf je alleen je VOIP setting's).
Wel nog de SIP poort wijzigen, jouw export paswoord heb ik er in gekopieerd.
Je zal wel de eigen VOIP providers opnieuw moeten instellen.
**** FRITZ!Box Fon WLAN 7050 CONFIGURATION EXPORT
Password=$$$$MBJNDHVVEYCNUZ1VEXGQSJITJBESD1OPA5Y5MC1CCRR1JXYTMLSWA4LTMOBH2QPEBAIMACU4CAXBEBIBJLKUWUP2YKJZYPOQJ2P1E3YA
FirmwareVersion=14.04.33
CONFIG_INSTALL_TYPE=ar7_ubik2_4MB_2eth_3ab_isdn_nt_te_pots_wlan_50494
OEM=avm
Country=049
NoChecks=yes
**** CFGFILE:voip.cfg
/*
* /var/flash/voip.cfg
* Sat Oct 17 12:05:49 2009
*/
voipcfg {
dnsport = 7077;
rtpport_start = 7078;
sip_srcport = 5060;
ua1 {
enabled = yes;
username = "xxx";
authname = "";
passwd = "xxx";
registrar = "ssw4.weepee.org";
ttl = 30m;
sipping_enabled = yes;
sipping_interval = 2m;
name = "5696xxxx";
dtmfcfg = dtmfcfg_automatic;
register_failwaitmax = 30m;
stunserver = "stun0.weepee.org";
stunserverport = 3478;
is_nat_aware = no;
clirtype = clir_displayname;
only_one_dialog = no;
presence_supported = no;
mwi_supported = yes;
tx_packetsize_in_ms = 30;
reject_refer = yes;
no_register_fetch = no;
do_not_register = no;
only_call_from_registrar = no;
outboundproxy = "";
dditype = ddi_none;
backup_wanted = no;
use_session_timer = yes;
use_rport = no;
add_rtpmap_for_all_codecs = no;
}
ua2 {
enabled = yes;
username = "xxx";
authname = "xxx";
passwd = "xxx";
registrar = "sip.poivy.com";
ttl = 30m;
sipping_enabled = yes;
sipping_interval = 2m;
name = "00325696xxxx";
stunserver = "stun.poivy.com";
stunserverport = 3478;
is_nat_aware = no;
clirtype = clir_display_and_username;
only_one_dialog = no;
presence_supported = no;
mwi_supported = yes;
reject_refer = yes;
no_register_fetch = no;
do_not_register = no;
outboundproxy = "";
dditype = ddi_none;
backup_wanted = no;
use_session_timer = yes;
use_rport = no;
}
ua3 {
enabled = yes;
username = "xxxx";
authname = "xxx";
passwd = "xxx";
ttl = 30m;
sipping_enabled = yes;
sipping_interval = 2m;
name = "003247352xxxx";
stunserverport = 3478;
is_nat_aware = no;
only_one_dialog = no;
presence_supported = no;
mwi_supported = yes;
tx_packetsize_in_ms = 0;
reject_refer = yes;
no_register_fetch = no;
do_not_register = no;
outboundproxy = "";
dditype = ddi_none;
backup_wanted = no;
use_session_timer = yes;
use_rport = no;
}
use_audiocodecs = no;
audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32", "G726-40", "G726-24";
verbose = no;
sip_prio = 0;
rtp_prio = 0;
dyn_codecs = yes;
prio_low_codec = no;
send_ringtone = no;
blacklist = no;
enum_support_enabled = no;
enumdomains = "e164.arpa", "e164.org";
rtpstream {
voice_activity_detection {
enabled = no;
vad_threshold = 10000;
}
plc {
in_the_stack = yes;
}
jitter {
auto_on = yes;
in_ms = 50;
in_packets = 0;
}
rtcp_enabled = yes;
}
voip_assi_enabled = yes;
}
// EOF
**** END OF FILE ****
**** END OF EXPORT 97D6395A ****

De FritzBox gebruikt poort 5060 voor SIP (= standard), en poorten 7078-7091 (32) voor audio.driesve schreef:TomVH schreef:Deze morgen nog eens een uurtje gelezen en volgens wat ik nu weet verzorgt SIP(poort 5060) het "in stand brengen van de verbinding". RTP (poort 16xxx tot 32xxx at random) verzorgt de real time audio. Als ik verkeerd ben, zeg maar.
Helaas, nog steeds niet (zie bijlage), of ik moet jouw uitleg verkeerd begrepen hebben.
Philippe.
-
- Elite Poster
Ik heb de volgende instelling tot tweemaal toe in mijn Fritzbox geladen, maar telkens wou hij niet meer verder werken.
Hij gaf wel nog internet, maar meer niet. De webinterface was niet meer bereikbaar, buiten de titel kwam er niets. (maar dat kan ook cache zijn). De telefoon deed ook niet meer normaal.
Ik heb hem telkens moeten resetten met de -niet onbekende- telefooncode #991*15901590*.
(voor degene die dat willen gebruiken/testen, het wachtwoord komt bij mij overeen met het lege veld)
Hij gaf wel nog internet, maar meer niet. De webinterface was niet meer bereikbaar, buiten de titel kwam er niets. (maar dat kan ook cache zijn). De telefoon deed ook niet meer normaal.
Ik heb hem telkens moeten resetten met de -niet onbekende- telefooncode #991*15901590*.
**** FRITZ!Box Fon WLAN 7050 CONFIGURATION EXPORT
Password=$$$$MBJNDHVVEYCNUZ1VEXGQSJITJBESD1OPA5Y5MC1CCRR1JXYTMLSWA4LTMOBH2QPEBAIMACU4CAXBEBIBJLKUWUP2YKJZYPOQJ2P1E3YA
FirmwareVersion=14.04.33
CONFIG_INSTALL_TYPE=ar7_ubik2_4MB_2eth_3ab_isdn_nt_te_pots_wlan_50494
OEM=avm
Country=049
NoChecks=yes
**** CFGFILE:voip.cfg
/*
* /var/flash/voip.cfg
* Sat Oct 17 12:05:49 2009
*/
voipcfg {
dnsport = 7077;
rtpport_start = 7078;
sip_srcport = 5070;
ua1 {
enabled = yes;
username = "driesve";
authname = "driesve";
passwd = "xxx";
ttl = 30m;
sipping_enabled = yes;
sipping_interval = 2m;
name = "00324xxx";
stunserverport = 3478;
is_nat_aware = no;
only_one_dialog = no;
presence_supported = no;
mwi_supported = yes;
reject_refer = yes;
no_register_fetch = no;
do_not_register = no;
outboundproxy = "";
dditype = ddi_none;
backup_wanted = no;
use_session_timer = yes;
use_rport = no;
}
use_audiocodecs = no;
audiocodecs = "PCMA", "PCMU", "G726-32", "G726-40", "G726-24";
verbose = no;
sip_prio = 0;
rtp_prio = 0;
dyn_codecs = yes;
prio_low_codec = no;
send_ringtone = no;
blacklist = no;
enum_support_enabled = no;
enumdomains = "e164.arpa", "e164.org";
rtpstream {
voice_activity_detection {
enabled = no;
vad_threshold = 10000;
}
plc {
in_the_stack = yes;
}
jitter {
auto_on = yes;
in_ms = 50;
in_packets = 0;
}
rtcp_enabled = yes;
}
voip_assi_enabled = yes;
}
// EOF
**** END OF FILE ****
**** END OF EXPORT 97D6395A ****
-
- Moderator
De enige goede oplossing zal zijn om de SIP poort van de FritzBox te wijzigen.
Ik zal dit met verder (off-line) met driesve uittesten, en we rapporteren terug van zodra we de oplossing gevonden hebben. Dit om deze topic onnodig te bevuilen met (niet-werkende) test configuratie files.
Philippe.
Ik zal dit met verder (off-line) met driesve uittesten, en we rapporteren terug van zodra we de oplossing gevonden hebben. Dit om deze topic onnodig te bevuilen met (niet-werkende) test configuratie files.
Philippe.
-
- Elite Poster
Ondertussen zijn we een stap verder, of toch om alles beter te begrijpen.
Het was een koud kunstje om de firmware van de Fritzbox te flashen naar de voorgaande, zodat de poorten eenvoudig konden gewijzigd worden.
Ik heb verschillende poortcombinaties getest.
Ik hoorde van Philippe dat zijn Weepee werkte (in een vergelijkbare opstelling, alleen met Fritzbox VDSL ipv Sagem, wat wel een essentieel verschil is) via poort 61001, maar bij mij werkte Poivy niet via die poort.
Dan heb ik -als test- een weepee-account aangevraagd en deze eens proberen te gebruiken. En raar maar waar, maar deze werkt perfect via sippoort 61001 en rtppoort 5244 (instellingen werden door Fritzbox/Weepee zelf bepaald en gebruikt). Echter weigert Poivy nog steeds zijn dienst.
Vermits Weepee niet werkt op poort 5070, zijn er twee mogelijkheden
Al blijft het dan ontzettend raar dat Poivy wel werkt als er geen LAN Servers zijn ingevuld, maar dat kan ook zijn dat de Sagem dan poort 5060 ineens wel toelaat. (bug? want echt logisch is dat niet)
Voorlopig werkt dus enkel Weepee, wat ik voorlopig niet ga gebruiken omdat ik mijn gsm-nummer niet kan spoofen, of ik heb dat toch nog niet gevonden.
Ik ben nu bezig met mijn netwerk aan te passen (wireless accesspoint kopen/installeren) om dan te proberen om de Fritzbox een tweede PPoE-sessie te laten opbouwen.
Het was een koud kunstje om de firmware van de Fritzbox te flashen naar de voorgaande, zodat de poorten eenvoudig konden gewijzigd worden.
Ik heb verschillende poortcombinaties getest.
- sip: 5070 en rtp: 7078(+32)
- sip: 50600 en rtp: 7078(+32)
- sip: 50600 en rtp: 70780(+32)
- sip: 506000 en rtp: 70780(+32)
- sip: 61001 en rtp: 70780(+32)
Ik hoorde van Philippe dat zijn Weepee werkte (in een vergelijkbare opstelling, alleen met Fritzbox VDSL ipv Sagem, wat wel een essentieel verschil is) via poort 61001, maar bij mij werkte Poivy niet via die poort.
Dan heb ik -als test- een weepee-account aangevraagd en deze eens proberen te gebruiken. En raar maar waar, maar deze werkt perfect via sippoort 61001 en rtppoort 5244 (instellingen werden door Fritzbox/Weepee zelf bepaald en gebruikt). Echter weigert Poivy nog steeds zijn dienst.
Vermits Weepee niet werkt op poort 5070, zijn er twee mogelijkheden
- Weepee ondersteunt poort 5070 niet
- Sagem blokkeert ook poort 5070.
Al blijft het dan ontzettend raar dat Poivy wel werkt als er geen LAN Servers zijn ingevuld, maar dat kan ook zijn dat de Sagem dan poort 5060 ineens wel toelaat. (bug? want echt logisch is dat niet)
Voorlopig werkt dus enkel Weepee, wat ik voorlopig niet ga gebruiken omdat ik mijn gsm-nummer niet kan spoofen, of ik heb dat toch nog niet gevonden.
Ik ben nu bezig met mijn netwerk aan te passen (wireless accesspoint kopen/installeren) om dan te proberen om de Fritzbox een tweede PPoE-sessie te laten opbouwen.
-
- Elite Poster
Eventjes een oud topic van mij terug onder het stof vandaan halen. Ik heb sindsdien alles opgegeven en geen moeite meer gedaan. Ik gebruikte VOIP misschien 10 keer per jaar en wegens tijdsgebrek heb ik het dan maar opgegeven. Omdat ik vandaag naar het buitenland moest bellen, had ik een SIP-applicatie geïnstalleerd op mijn smartphone. De SIP gegevens van Android daar ingegeven en ik kan perfect bellen via WiFi (Scarlet).
Dus blijkbaar ligt het dan toch ergens aan een instelling van de Fritzbox, want daar werkt het niet.
Als mijn thesis af is, en ik heb terug wat meer tijd (deze zomer), dan ga ik verder op onderzoek (uit interesse).
Dus blijkbaar ligt het dan toch ergens aan een instelling van de Fritzbox, want daar werkt het niet.
Als mijn thesis af is, en ik heb terug wat meer tijd (deze zomer), dan ga ik verder op onderzoek (uit interesse).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Poorten boven de 65535 zullen sowieso niet werken mijn inziens (16 bit).driesve schreef:
- sip: 5070 en rtp: 7078(+32)
- sip: 50600 en rtp: 7078(+32)
- sip: 50600 en rtp: 70780(+32)
- sip: 506000 en rtp: 70780(+32)
- sip: 61001 en rtp: 70780(+32)
Ter info:
1) Een outbound proxy server heb je normaliter maar één van nodig (geen twee).
Bijvoorbeeld "sip.weepee.org" alleen, maar niet "sip.weepee.org" en "proxy.poivy.com".
2) Inschakelen van stun server enkel indien nodig (DHCP en stun zijn niet de beste vrienden...).