pfsense + dd-wrt (2 SSID netwerken) als bridge

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Ik heb momenteel mijn pfsense router voor mijn bekabelde pc's en een dd-wrt router voor mijn draadloze pc's, gsm, ...
Alle pc's die verbinden met de pfsense router krijgen een IP uit de range 10.0.0.x

De dd-wrt router doet enkel de draadloze netwerken. Dankzij dd-wrt heb ik 2 SSID's gemaakt :
public.wifi.office.it2go.eu ==> 192.168.100.x range
private.wifi.office.it2go.eu ==> 192.168.200.x range

Echter zou ik nu de pfsense router wat meer functionaliteit willen geven om de dd-wrt wat te ontlasten. Ik zoek dus een manier zodat:
- de dd-wrt router geen dhcp server meer moet draaien
- de pfsense router een ip geeft uit de 10.1.0.x range voor draadloze apparaten die aanloggen op het private ssid
- de pfsense router een ip geeft uit de 10.2.0.x range voor draadloze apparaten die aanloggen op de public ssid
- de apparaten die aanloggen op de public ssid een landing page (captive portal) geeft, waarna deze kunnen surfen. private ssid gebruikers zien dit niet en kunnen meteen surfen
- de gebruikers van het public ssid een vertraagd internet krijgen (3mbit down, 0.5mbit up)

Iemand die mij hiermee op weg kan zetten?

Kris

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Software
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ondersteund je dd-wrt device vlans ?
Dan zou je probleem normaal opgelost moeten zijn. Je kan voor je 2 wireless netwerken 2 vlans aanmaken. 1 prive en 1 public

In pfsense kan je op iedere vlan een aparte dhcp server zetten en op de ene vlan de captive portal activeren.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”