Fritz!Box 7390 internationale versie: ervaringen, bugs, ...

patrix
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 maa 2008, 13:04
Locatie: Zuid Luxemburg
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Contacteer:

Klein vraagje IVM de FritzBox.

Afbeelding
Die twee opties zijn "locked". Wij kunnen die niet wijzigen.
Voor optie 1 "automatic configuration" aka TR069 kan ik het wel begrijpen. Optie 2 "Firmware update" is vreemd, aangezien enkel de BBOX-2 officieel door BGC ondersteund is.

Betekent dat dus dat Belgacom de firmware van mijn Fritz kan upgraden ? Is dat een officieuse herkenning van de Fritz door BGC ?
EDPNet VDSL2 / AVM Fritz!Box 7390/ OVH VoIP
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Als belgacom de firmware updates in zijn database heeft steken, en dit zo configureerd in hun TR-69 server.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

patrix schreef:Betekent dat dus dat Belgacom de firmware van mijn Fritz kan upgraden ? Is dat een officieuse herkenning van de Fritz door BGC ?
Bedankt om ons erop te wijzen ... Tot mijn grote verbazing is dit bij mij nu ook verzegeld en optie "2" aangevinkt. Ik had dat bij eerdere Firmwares niet gezien. Ik zal AVM hierop wijzen en hen verzoeken deze optie bij een volgende update terug te "unlocken".
Misschien kan iemand die nog een oudere Firmware staan heeft dit eens nazien ?? (ik heb geen zin om te downgrade, alleen om dit the checken :-( )
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tomde
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2010, 18:16
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Hoi,

De optie "Permit automatic updates" staat ook gelocked in firmware versie: 84.04.86-18550.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik heb eens bij AVM nagevraagd, en volgend antwoord gekregen:

Het scherm "Provider Settings" of "Anbieter-Dienste" is grijs (locked) omdat er in de FritzBox geen TR069 account is ingesteld. Als er wel TR069 credentials van een ISP in de box zouden zijn opgenomen is het mogelijk deze hier te deactiveren. Als je - voor de zekerheid - in de export file wil kijken, zal je zien dat er geen tr069 settings staan.

Waarschijnlijk worden de Boxen die door een ISP verdeeld worden (vb: Dommel), geleverd met een TR-069 account. Deze users kunnen die optie desgewenst uitschakelen.
Dus wees gerust: Belgacom zal jouw FritzBox niet updaten ;).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
EdRandom
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2010, 22:51

Dag allemaal,

Allereerst: ik ben onder de indruk van dit forum, echt zeer goeie postings over de FB7390! Ik heb volgens AVM Support een 7390 International. Twee vragen:

1) Mijn Fritz!Box 7390 had firmware 84.04.84, daarop werkten enkele portforwardings (HTTP, SSH etc.) prima. Na de upgrade met de nieuwe officiele firmware (84.04.87) kan ik vanuit mijn LAN de websites niet meer bereiken op het externe IP-adres; dit werkte voorheen wel. Dit is HEEL vervelend. Is dit een gekend probleem van de nieuwe firmware?

2) Weet iemand de max. snelheid die een Internet-verbinding via LAN1 kan halen? Ik heb een 100Mbps glasvezel (up en down), en met mijn oude pfSense router kreeg ik de bandbreedte helemaal vol. Met de FritzBox 7390 blijft het steken rond de 70 Mbps. Mij viel verder op dat ik in de web-interface een max. snelheid van 99999 kbps kan instellen. Kan ik QoS uitschakelen voor betere performance?

Met vriendelijke groet,
Ed.
leq063
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2010, 09:52

Hello,

From time to time my phone rings without particular reason. It can ring at anytime (days and nights). When I take the call I can hear nothing just a tone telling me that the communication has been finished. I saw on the Internet a lot of discussions on <Geisteranrufe> but no solution to it.

Have you already experienced a similar behavior?

Regards,

Quentin
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

EdRandom schreef:1) Mijn Fritz!Box 7390 had firmware 84.04.84, daarop werkten enkele portforwardings (HTTP, SSH etc.) prima. Na de upgrade met de nieuwe firmware (84.04.87) kan ik vanuit mijn LAN de websites niet meer bereiken op het externe IP-adres; dit werkte voorheen wel. een gekend probleem van de nieuwe firmware?
Zelf heb ik geen probleem met enkele ingestelde port-forwardings. Maar ik begrijp jouw probleem niet helemaal. Portforwardings is toch in de eerste plaats bedoeld om inkomende traffiek van extern naar de correcte PC op de LAN te sturen ? Jij wil vanuit het LAN een extern IP bereiken: heb je toch geen port-forwarding voor nodig ? Of zie ik het verkeerd :-( ?
EdRandom schreef:2) Weet iemand de max. snelheid die een Internet-verbinding via LAN1 kan halen? Ik heb een 100Mbps glasvezel (up en down), en met mijn oude pfSense router kreeg ik de bandbreedte helemaal vol. Met de FritzBox 7390 blijft het steken rond de 70 Mbps. Mij viel verder op dat ik in de web-interface een max. snelheid van 99999 kbps kan instellen.
Heb je de poorten wel ingesteld op Gigabit ? Default draaien ze op 100mbps. Deze instelling vind je onder System > Energiemonitor > Settings. Hier de betreffende LAN poort op "powermode" zetten.
PS. Waar in de web-interface heb jij gezien dat je een max. snelheid van 99999 kbps kan instellen ??
leq063 schreef:From time to time my phone rings without particular reason. It can ring at anytime (days and nights). When I take the call I can hear nothing just a tone telling me that the communication has been finished. I saw on the Internet a lot of discussions on <Geisteranrufe> but no solution to it.
I'm not aware of such behaviour. Is there anything you can see on the call list (missed calls, received calls). It should show you on which line this "Geisteranruf" was received and/or the CLIP of the calling party ? Please also check the logfile (Telephony) if you see any entries with details of these calls.

If it's too disturbing, you can set a "call forwarding" rule to divert all anonymous calls to one of the answering machines. Of course this will affect all anonymous calls, not only the Geisteranrufe ;).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
stictom
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2011, 18:59

Heb deze zomer ook een 7390 gekocht uit Duitsland, heb pas nu tijd kunnen nemen om de VOIP eens nader te bekijken
ben niet zo vertrouwd met deze materie
heb volgende configuratie:
vaste telefoon - via telenet
al mijn portable telefoons aangemeld vai de DECT-functie aan de fritzbox.

Zou nu via deze portabele DECT-telefoons willen beellen met VOIP

heb account aangevraagd via weepee en heb volgende info gekregen:
Account Nr: xxx
Wachtwoord voor webtoegang: xxyy
(http://weepeetelecom.eu/klanten)

Username: xxyyzzvvwwuu329909009323
Password: abcdefgijk (15 charachters)

Ik weet niet goed in welke velden ik juist wat moet invullen
Er is ook géén sprake van een internet-gateway of zoiets als toegang, begrijp het toch niet zo goed
heb ik ook nog bijkomende software nodig om VOIP te bellen
Graag voorbeeld hoe de setup voor VOIP te maken in config
EdRandom
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2010, 22:51

philippe_d schreef:Zelf heb ik geen probleem met enkele ingestelde port-forwardings. Maar ik begrijp jouw probleem niet helemaal. Portforwardings is toch in de eerste plaats bedoeld om inkomende traffiek van extern naar de correcte PC op de LAN te sturen ? Jij wil vanuit het LAN een extern IP bereiken: heb je toch geen port-forwarding voor nodig ? Of zie ik het verkeerd :-( ?
Het gaat om problemen met de NAT Reflection / NAT Loopback feature. Mijn webserver staat intern op een server in mijn LAN, mijn browser zit ook in het LAN. En dan werkt het niet. Voor bezoekers vanaf Internet werkt de Portfreigabe goed - hun verkeer wordt inderdaad omgeleid van het WAN-IP naar het webserver LAN-IP.

Voor bezoekers vanaf het LAN is ook nog NAT Loopback nodig. En dat is stuk met alle nieuwere firmwares sinds 84.04.83 (getest met .87 International en .89 Duits). Ofwel, verkeer vanaf LAN-browser => WAN-adres:80 wordt niet omgeleid naar LAN-webserver:80

Helaas stuurt AVM Support alleen maar onzinnige standaard-mailtjes terug als antwoord op mijn tickets. Ik heb wel nog gemaild met een Nederlandse AVM-support medewerker maar die kon me ook niet verder helpen.
philippe_d schreef:Heb je de poorten wel ingesteld op Gigabit ? Default draaien ze op 100mbps. Deze instelling vind je onder System > Energiemonitor > Settings. Hier de betreffende LAN poort op "powermode" zetten.
PS. Waar in de web-interface heb jij gezien dat je een max. snelheid van 99999 kbps kan instellen ??
Dat is een goede tip - "Power mode" en "Green mode" deden mij niet echt denken aan een 100Mbps limiet! Mijn glasvezel-modem is aangesloten op LAN1, en die staat standaard op "Immer aktiv". Is het verstandig om die poort ook op Power mode te zetten, of is "Immer aktiv" ook Gigabit-snelheid?

De max. snelheid van 99.999 kbps werd bij de installatie gevraagd, voor de Priorisierung. In de nieuwe web-interface zit die instelling onder Internet/Zugangsdaten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

stictom schreef:heb account aangevraagd via weepee
Ik weet niet goed in welke velden ik juist wat moet invullen
- Ik neem aan dat je deze FritzBox 7390 gebruikt als router achter je Telenet modem (Internet via "LAN1").
- En dat je de Telenet telefoon als "vaste lijn" aangesloten hebt op de analoge telefoon ingang van de FritzBox.

Om je WeePee account in te stellen is het heel eenvoudig:

vul volgende gegevens in in de FritzBox:
Settings > Advanced Settings > Telephony > Internet Telephony > New Internet Number:
- Use internetnumber: aanvinken.
- Internetnumber: willekeurig getal (bijvoorbeeld je WeePee telefoonnummer, maar moet niet).
- User Name: de Weepee username (329909009323).
- Password: het WeePee SIP paswoord (15 characters, dus niet het web paswoord).
- Password Confirmation: nogmaals het SIP paswoord.
- Registrar: sswx.brussels.weepee.org [*]
- Proxy en STUN: niet invullen.
- Use Internetnumber for registration: niet aanvinken.
- DTMF transmission: Inband ... .
- Adjust Number Format: niets inullen (alle vinkjes uit).
- verder niets invullen en op OK drukken.

[*] je moet de correcte switch van WeePee invullen: dat heb je normaal ook gekregen, of kan je terugvinden in de WeePee usertool. (ssw0 ... ssw9.weepee.org)
Je moet wel eerst je account activeren via een 0800 nummer.

Verder zijn er nog een aantal zaken die je moet instellen:
- In de settings van ieder (DECT) toestel moet je aangeven met welke lijn je wil uitbellen (WeePee, Telenet, andere provider).
- Ofwel moet je kiesregels aanmaken (Dialing Rules, Wahlregeln): welke lijn moet gebruikt worden voor bepaalde nummers.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

philippe_d schreef:
leq063 schreef:From time to time my phone rings without particular reason. It can ring at anytime (days and nights). When I take the call I can hear nothing just a tone telling me that the communication has been finished. I saw on the Internet a lot of discussions on <Geisteranrufe> but no solution to it.
I'm not aware of such behaviour. Is there anything you can see on the call list (missed calls, received calls). It should show you on which line this "Geisteranruf" was received and/or the CLIP of the calling party ? Please also check the logfile (Telephony) if you see any entries with details of these calls.

If it's too disturbing, you can set a "call forwarding" rule to divert all anonymous calls to one of the answering machines. Of course this will affect all anonymous calls, not only the Geisteranrufe ;).

Philippe.
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem vermoed ik. Willekeurig ook niet elke dag belt er iemand zonder nummer. Als ik opneem hoor ik niets. Vind ook niets mis, maar is zeer vervelend.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

EdRandom schreef:Het gaat om problemen met de NAT Reflection / NAT Loopback feature.
Sorry, hier ben ik overvraagd :-( . Deze materie is mij onbekend.
EdRandom schreef:Dat is een goede tip - "Power mode" en "Green mode" deden mij niet echt denken aan een 100Mbps limiet! Mijn glasvezel-modem is aangesloten op LAN1, en die staat standaard op "Immer aktiv". Is het verstandig om die poort ook op Power mode te zetten?
Dat zou ik doen. Blijkbaar is "power" synoniem van gigabit :-D Ik heb er ook lang naar zitten zoeken ....
EdRandom schreef:De max. snelheid van 99.999 kbps werd bij de installatie gevraagd, voor de Priorisierung. In de nieuwe web-interface zit die instelling onder Internet/Zugangsdaten.
Nu zie ik wat je bedoelt: Ja dit is de snelheid van je WAN. Ik zou dit op het max. laten staan, anders loop je het risiko dat de router je lijn knijpt. Laat eens weten welke snelheid de FritzBox effectief kan routeren ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Philippe, ik was ook aan het zoeken naar de routeringssnelheid en een fritzbox zou toch ruim voldoende zijn voor hem :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Abusimbal schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem vermoed ik. Willekeurig ook niet elke dag belt er iemand zonder nummer. Als ik opneem hoor ik niets. Vind ook niets mis, maar is zeer vervelend.
Ja dat kan ik aannemen dat dit vervelend is.
Zie je echt niets in de call list en in de logfiles ?

Om jou (en je huisgenoten) de nachtrust te garanderen, kan je eventueel de "nachtschakeling" activeren ?
Hiermee schakel je de WLAN uit 's nachts, maar je krijg je alleen een beltoon bij binnenkomende oproepen van "belangrijke personen" uit je telefoonboek.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Dit staat er in het telefoonlog incomming: calls
20.12.10 02:48 unknown Philips Fixed Line 0:01
09.12.10 00:04 unknown Philips Fixed Line 0:01
29.11.10 03:38 unknown Philips Fixed Line 0:01

Nog een paar gevonden bij Calls During Absence:

08.11.10 03:49 unknown Fixed Line 0:00
12.11.10 06:25 unknown Fixed Line 0:00
22.11.10 01:50 unknown Fixed Line 0:00
03.12.10 05:50 unknown Fixed Line 0:00

De Philips DECT staat op mijn slaapkamer. Kan nog eens kijken ofdat het met de FritzFon ook is.

Kan geen beperking doen, mijn grootouders hebben geheimnummer, als er 's nachts iets is dan is dat niet handig. Of gaat dat met geheim nummers ook ?
Komt ook maar om de paar dagen voor laatste keer was 20/12.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

Toen ik de eerste keer de 7390 (Duitse versie) had ingesteld kreeg ik ook 'spookoproepen' - met belsignaal - soms zelfs 10 keer per dag!
Ik heb dan een paar keer de stekker uitgetrokken, maar dat hielp niet. Ook terugzetten naar fabrieksinstellingen deed het niet.
Daarna heb ik er de config file van philippe_d eens opgezet die ie een tijdje geleden hier op het forum postte. Sindsdien geen 'spookoproepen' meer.
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Abusimbal schreef: Kan geen beperking doen, mijn grootouders hebben geheimnummer, als er 's nachts iets is dan is dat niet handig. Of gaat dat met geheim nummers ook ?
Als je grootouders een telefoontoestel hebben waarin ze de nummers van familie en vrienden opslagen hebben, kunnen ze die zo opslaan (*31#telefoonnummer) dat voor die oproepen hun nummer wel weergegeven worden. Jij ziet dan dat zij bellen, en als ze naar anderen bellen, blijven het oproepen zonder nummer-weergave.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

... en alweer een tevreden fritz!box 7390 vdsl2 gebruiker!

Firmware-Version 84.04.87 did the trick. VDSL2 sync was direct in orde. IPV6 tunnel zeer stabiel. Even moeten zoeken hoe ik de DNSen van BGC kon overriden, maar dat bleek ook heel eenvoudig te doen via de CLI (dit had toch beschikbaar mogen zijn in de GUI, zeker in expert mode. Komt daarbij dat men een mooie melding krijgt na deze aanpassing "changes not supported by manufacturer: Additional information.")

Enkele minpuntjes:
- expert mode is eerder beperkt mijn inziens, maar bon, voor de gemiddelde gebruiker moet ik toegeven dat het dik in orde is.
- snmp ontbreekt vooralsnog, maar ook weer een persoonlijke must-have.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fryelectro schreef:Komt daarbij dat men een mooie melding krijgt na deze aanpassing "changes not supported by manufacturer: Additional information.")
Van zodra je één keer met telnet in de FritzBox hebt gewerkt i.p.v via de GUI, dan krijg je deze rode warning op de main menu. Indien dit je stoort, kan je deze warning verwijderen met het programma ruKernelTool.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

1° Iemand enig idee hoe de local domain fritz.box te wijzigen naar bijv test.local ?

2° Iemand een idee of het volgende kan met een fritz!box 7390?

Ik wil komen tot de volgende situatie:

- Iemand belt op mijn vast nummer en bij niet opnemen wordt dit doorgeschakeld naar mijn GSM --> OK via call diversion
- na de office hours wil ik niet dat mijn vaste lijn reageert --> OK via Do not disturb tussen bijv. 18u en 8u

MAAR: hoe zorg ik er dan voor dat de doorschakeling naar mijn GSM ook niet meer gebeurt buiten office hours?

OF nog beter: tijdens Do not disturb moeten alle oproepen naar die vaste lijn doorgeschakeld worden naar mijn fritz box antwoordapparaat.

maw. Ik zou willen kunnen instellen dat die call diversion ook gekoppeld is aan de do not disturb of maw dat ik daar een time window kan instellen?

Via de GUI gaat het alvast niet. Iemand een idee?

thx

[Mod Edit] posts samengevoegd in bestaande topic over FB 7390
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

1) Geen idee hoe je het domain kan wijzigen. Dit zal in de firmware code ingebakken zijn vrees ik.

2) Via de web GUI kan je inderdaad geen koppeling doen tussen "call diversion" en "do not disturb".

Als je het fritz box antwoordapparaat ingesteld hebt met een vertraging (vb 20 seconden), dan gaat de oproep volgens mij wel na de ingestelde tijd naar je antwoordapparaat gaan. Gedurende de "do not disturb" periode komt de oproep wel binnen, maar je hoort het niet rinkelen (de bel staat op "mute").

De call diversion kan je heel gemakkelijk on/off schakelen in de web gui (tikje in de box aan/uit zetten).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Hallo allemaal,
Ben al dikwijls komen zoeken op dit goede forum!
Omdat ik een onbeantwoorde vraag heb, ben ik zonet lid geworden :banana:
Heb Belgacom tv besteld, en word woensdag geactiveerd :-D
Omdat ik ook een fritzbox7390 heb die ik voor dit alles wil gebruiken (zonder bbox), ben ik op zoek naar wat meer info...

Welke LAN poorten zijn te gebruiken, want heb ergens gelezen dat 3 en 4 niet langer actief zouden zijn.
Moet ik mijn BGC decoder op 3 of 4 aansluiten? Of juist niet?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Indien je een "internationale" FritzBox hebt, gaat alles via de webinterface.
Eerst taal instellen, dan instellen op "België" en "Annex B".
Dan reboot de Box met bg instellingen, en krijg je bij Internet Providers een lijstje:
  • Belgacom
    Balgacom VDSL
    Belgacom VDSL + IPTV
    Andere
Kies hier voor "Belgacom VDSL + IPTV"
- de FritzBox maakt de correcte VLAN's aan (VLAN10 voor PPPoE en VLAN30 voor IPTV).
- stelt de poorten LAN3 en LAN4 om naar TV. Hierop sluit je de decoder(s) aan.

Laat eens weten hoe het werkt, tot op heden heb ik nog geen bevestiging gezien van iemand die Belgacom TV gebruikt met de FritzBox.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

technisch gezien zou het moeten werken. Heb zelf ook geen BGC TV dus kan het ook niet werken. Maar ik zie niet direct 1 of andere security mogelijkheid om die vlan 30 niet te kunnen benaderen(buiten dat ze geen IP's zouden kunnen uitdelen aan niet gekende MAC adressen) Vanaf je de VDSL sync hebt zou je dus die vlan moeten kunnen benaderen.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Veel sneller dan eerst aangekondigd, ben ik op BGC gezet, waardoor ik gezien mijn werkbelasting van het moment wat op de knoei zit om het op mijn gemak in orde te zetten. (volgende week ware beter geweest, maar er kan er maar één de snelste zijn?)

Op het eerste zich kan ik mijn FB niet gebruiken voor BGC TV, maar heb niet echt tijd gehad om het op een goede manier uit te zoeken.
Heb er dus maar vlug de BBOX tussen gezwierd om toch al terug op internet te kunnen.

Ik moet echter voorlopig gedepaneerd worden voor het betere gebruik van mijn FB...

Mijn bestaande thuisnetwerk in moet ik voorlopig kunnen hangen achter mijn BBOX, vooral voor mijn homeserver en de telefooncentrales (IP-telefoons achter de Fritz).

Wat doe ik nu het best? Correct me if i'm wrong...
in de BBOX ==> Network Interfaces LAN BRIDGE --> IP ADRES DISTRIBUTION --> Disable
En dan BBOX ==> ROUTE IP ADRES van mijn FB, --> enable DHCP relay

In de FB -> internet via LAN
Welke parameters in te vullen? PPOE of niet

Graag wat assistentie...
De goden zullen u lonen :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Goofie schreef:in de BBOX ==> Network Interfaces LAN BRIDGE --> IP ADRES DISTRIBUTION --> Disable
En dan BBOX ==> ROUTE IP ADRES van mijn FB, --> enable DHCP relay
Ik zou in de BBox2 niets wijzigen. Laat alles staan zoals het is.
Je krijgt dan wel een extern IP op je BBox2 dat je niet nodig hebt, maar het berokkent geen kwaad ...
Goofie schreef: In de FB -> internet via LAN
Welke parameters in te vullen? PPOE of niet
Ga naar Settings > Internet > Account information
  • - Internet connection via LAN1
    - Establish own Internet connection (PPPoE or IP)
    - Account information required (PPPoE)
    - Vul hier je skynet logon (fx123456@skynet) en paswoord (2*) in
    - Maintain connection permanently
    - delay disconnection by the provider (en kies een uur, voorbeeld 2-3)
    hiermee voorkom je de 36-u provider disconnect
    - configure the speed of your connection: vul hier je upload/downlload waarden in (vb 3500/25000)
APPLY

Maak een verbinding tussen de LAN1 van je BBox2 en de LAN1 van de FritzBox
Dit zou moeten werken. De FritzBox zal nu ook een extern IP adres krijgen. Nu kan je alles instellen, incl. VoIP

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Ik ben ook van plan om een 7390 aan te schaffen zodat de bbox2 terug in de doos kan. Als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk geen moer uit of je de internationale versie koopt of de Duitse? Firmwares kunnen omgewisseld worden, iTalk zal ook evengoed werken, enz.

Ik dacht er namelijk aan om de Duitse te kopen, die is een stuk goedkoper :-)
Afbeelding
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

philippe_d schreef:

Maak een verbinding tussen de LAN1 van je BBox2 en de LAN1 van de FritzBox
Dit zou moeten werken. De FritzBox zal nu ook een extern IP adres krijgen. Nu kan je alles instellen, incl. VoIP
Heb je instellingen gevolgd, heb nu inderdaad terug mijn oude LAN met eigen adressen 192.168.178.xxx range.
Ik heb er echter geen verbinding met internet. Ik dacht er aan om de DHCP range van de BBOX 192.168.1.xxx aan te passen, maar waarschijnlijk maak ik toch nog ergens een foutje.
Als ik het subnet mask wil aanpassen krijg ik
The DHCP Server's Subnet Mask must not be smaller than the connections static Subnet Mask.
als fout op de BBOX

Mijn FB heeft het adres 192.168.178.1 in mijn netwerk :???:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kenw00t schreef:Ik ben ook van plan om een 7390 aan te schaffen zodat de bbox2 terug in de doos kan. Als ik het goed begrijp maakt het eigenlijk geen moer uit of je de internationale versie koopt of de Duitse? Firmwares kunnen omgewisseld worden, iTalk zal ook evengoed werken, enz.
Ik raad je aan om deze tread eens helemaal door te lezen, en ook de de tread over de Duitse FritzBox.
Dan zal je zien dat:
  • - het niet zo vanzelfsprekend is om een internationale Firmware op een Duitse box te flashen (je hebt hiervoor speciale tools nodig).
    - het niet zo vanzelfsprekend is om de Duitse Box aan te passen aan Belgacom VDSL2 (maar mogelijk, daarvoor heb je een speciaal scriptje nodig.
Dus: "bezint eer ge begint" ;).
Goofie schreef: Heb je instellingen gevolgd, heb nu inderdaad terug mijn oude LAN met eigen adressen 192.168.178.xxx range.
Ik heb er echter geen verbinding met internet. Ik dacht er aan om de DHCP range van de BBOX 192.168.1.xxx aan te passen, maar waarschijnlijk maak ik toch nog ergens een foutje.
Dan heb je waarschijnlijk mijn instellingen niet gevolgd, want ik heb duidelijk gezegd: wijzig niets aan de BBox2, en nu probeer je iets te doen aan de DHCP range van de BBox?? Wat is de bedoeling ?? Dus:
  • - herbegin, en doe eventueel eens een complete factory reset van de BBox2.
    - volg de gegeven instructies, en kijk of je FritzBox een PPPoE verbinding krijgt (je moet in het Hoofdmenu je extern Belgacom IP adres zien, en het lichtje "Internet" op groen).
Indien dit niet het geval is:
  • - is er een mogelijkheid dat je van Belgacom géén 2 PPPoE sessie krijgt (afhankelijk van je abonnement).
    - ga in dit geval in je BBox en sluit de PPPoE sessie van de BBox2 af (verwijder gewoon je logon of disable Wan PPPoE).
Success.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Philippe, bedankt voor je antwoord. Ik had die topics al eens doorgenomen, maar op den duur gaat een mens scheel zien van al die posts te lezen. Je posts zijn pareltjes, maar die raken altijd bedolven tussen al de rest. Misschien zou het een goed idee zijn om op Userbase een volwaardige wiki in gebruik te nemen?

Technische uitdagingen zijn voor mij evenwel geen probleem. Ik ga een dus een Duitser bestellen 8)
Afbeelding
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

@ philippe_d en andere geïnteresseerden:
omdat ik bleef problemen hebben met de combinatie bbox2 en Fritzbox7390 ... heb ik mijn koudwatervrees dan maar overwonnen :-D

Na het herstellen van de factory settings van de Fritzbox (omdat het eerst niet lukte :-( ) , heb ik alle stappen overlopen:
Belgium,Annex B, Belgacom VDSL +TV,...

Ik kan fier melden dat zowel Belgacom TV als internet voortreffelijk werken zonder BBOX2 :beerchug:
Ik zit nog echter met één belangrijk probleem: mijn inkomende telefoon (analoog) lijkt niet bereikbaar als ingeplugd in de modem.

Kan dit te maken hebben met de annex B (ISDN-setting)?

Als ik een telefoon rechtstreeks aansluit op mijn binnenkomend telefoonsignaal, dan werkt het wel (dus aan BGC zal het niet liggen).
In mijn settings heb ik Telephony Devices - Fixed Line - Fixed Line network enabled aangevinkt, Line Type analog line, Number en Display Name zijn ingevuld.

Graag nog een laatste duwtje :angel:
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik kan mij vergissen .. maar heb je daarvoor dat splitter kabeltje niet nodig ? ( Y-kabeltje dacht ik )

1 voor het unfiltered VDSL2 signaal en 2De voor het gefilterde Telefoon signaal ...

Don't shoot me if i'm wrong .. heb nog geen Fritbox ... maar dat komt nog :)
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ja ik gebruik het meegeleverde Y-kabeltje van de Fritz.
Het werkte prima toen ik nog op ADSL zat, maar nu op VDSL heb ik wat problemen...
Een telefoon aansluiten op mijn telefoonsignaal werkt prima, als het via mijn Fritz moet, heb ik een probleem...
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

vreemd ... en had je toen ook al zo een nieuwe VDSL full rate splitter ?

Als je modem bij het TF2007 punt staat moet het telefonie kabeltje in één van de RJ11 stekkers en de data(VDSL ) in de 6 polige stekker .

Aan jou uitleg begrijp ik dat je op die RJ11 telefoon hebt ?
Goofie
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 15 jan 2011, 20:04
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Ja ik heb telefoonsignaal op dat kanaal, daarom vermoed ik dat het een instellingsprobleem is.
Ze hebben bij mij een centrale splitter geplaatst omwille van mijn alarm installatie.
Of die full vdsl is weet ik niet. Het uitgesplitste signaal komt toe in een patchkast.
Op die sockets steek ik mijn Y- van de Fritzbox (tel in tel en dsl in dsl :-D )
Het heeft altijd gewerkt onder ADSL, maar nu ik op VDSL zit, heb ik dus dit akkefietje.
Gezien ik wel telefoonsignaal heb, vermoed ik dat het probleem niet de splitter zal zijn, maar een foute instelling van mijn kant :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Als je de Y-kabel gebruikt:
  • - het DSL signaal zit op de 2 middenste pinnen van de "dsl" RJ45 stekker (4+5)
    - het analoog telefoonsignaal zit op de 2 buitenste pinnen van de "tel" RJ45 stekker (1+8)
    - het ISDN signaal zit op de normale ISDN pinnen van de RJ45: 3-4-5-6 (a2-a1-b1-b2)
Dus in jouw geval moet het analoog telefoonsignaal op pin 1+8 van de RJ45 in je patchkast.

Als je de Y-kabel niet gebruikt, dan heb je een gecombineerde aansluiting, die er als volgt uitziet:
  • * DSL op 4+5
    * analoge tel op 3+4
    * ISDN op 1-2 en 7-8
Je kan dus dsl + telefoon combineren in een normale 4-aderige RJ11 kabel (vb de lange blauwe kabel van de BBox2), waarbij je de 2 middenste draadjes gebruikt voor DSL en het andere paar voor TEL.
(blauw en paars in onderstaande tekening)

Philippe.
Bijlagen
y_kabel.jpg
(103.11 KiB) 28 keer gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Zitten daar geen verloopjes bij ?

van RJ45 naar RJ11 als hij een RJ45 patchpaneel heeft en tis volgens de standaard gecableerd zal DSL en TEL op 4 en 5 zitten .. ( blauw en wit-blauw ) .
Want hij zegt als ie een telefoon aansluit het wel werkt .. een telefoon met standaard RJ11 - RJ11 .. gebruikt pin 2 & 3 van de RJ11 ( de middelste 2 pinnen ) en pin 4&5 ( de middelste pinnen RJ45 ) van de RJ45 ( als je een RJ11 in een RJ45 steekt )

Vermoed dat het verloopje van van RJ45 -> RJ11 de paren weer goed legt .. 1 & 8 -> 2&3 van de RJ11 .. en ja een RJ11 krijg je perfect in een RJ45 patch paneel
Heb je geen verloopje dan eventueel zoals Philippe zegt zorgen dat de TEL aansluiting in je patch paneel kiestoon geef op pin 1 & 8 ipv 4 & 5 ( standaard )
Hou dan wel rekening dat je het niet meer kan testen met een gewoon telefoon toestel met standaard kabel aan in die RJ45 van TEL ..

Misschien is dat de TS zijn probleem ...
PleXuS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 10 dec 2009, 02:35
Locatie: Heist-op-den-berg
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 2 keer

Iemand de Fritz!Box 7390 als getest op EDPnet? Ik dacht dat zij begin dit jaar met IPv6 gingen starten?

Zou wel mooi zijn dat je zonder tunnel (native) op IPv6 zou kunnen werken :-D
Gebruikersavatar
fdgroote
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 04 dec 2008, 01:21
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer

ff copy paste: Internet, IPv6: verbunden seit 21.01.2011 um 00:06 Uhr, IPv6-Präfix: 2002:6dec:834d::/56 (7390 duitse versie)
Haal meer uit uw geld met http://www.spaargids.be
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”