Schade wegens wurgprijzen Belgacom geschat op 1,84 miljard v

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gesloten
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Schade wegens wurgprijzen Belgacom geschat op 1,84 miljard voor BASE en Mobistar

Een tweede tussentijds expertenverslag schat de schade die telecomoperatoren BASE en Mobistar hebben geleden wegens wurgprijzen door Belgacom op 1,84 miljard euro. Dat heeft Belgacom zelf bekendgemaakt. Belgacom benadrukt dat het slechts om een voorlopig verslag gaat.

Mobistar en BASE dienden in 2003 een eis tot schadevergoeding in. Ze vinden dat Belgacom te hoge terminatietarieven aanrekent en te lage retailtarieven. De rechtbank van koophandel wees bepaalde aanspraken af, maar stelde wel experten aan die het bestaan van wurgprijzen moesten onderzoeken en moesten nagaan welke schade dit zou hebben berokkend.

Rechtbank
Een eerste expertenverslag raamde de schade voor BASE en Mobistar op 1,18 miljard euro. Op 10 december werd een tweede voorlopig verslag neergelegd. Daarin werd de impact voor de periode 1999-2004 geraamd op 1,84 miljard euro.

Belgacom, dat vandaag zelf met het nieuwe verslag naar buiten kwam, benadrukt dat het om een voorlopig verslag gaat en dat het zelf nog commentaar mag indienen. Rekening houdend met deze commentaar moeten de experten dan nog een definitief verslag indienen. En het is uiteindelijk aan de rechtbank om te oordelen, aldus Belgacom. (belga/dea)
13/12/10 09u59

bron: www.hln.be
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Volgens mij een zeer belangrijk bericht,als het divident van Belgacom mocht in gedrang komen de volgende jaren,dan zal de invloed van Belgacom zeer vlug achteruit gaan.
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Als BGC werkelijk veroordeeld wordt, dan is het goed voor de Franse (Mobistar) en Nederlandse (KPN-Base) schatkist.
En zit de Belgische regering met een groot probleem
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In 2003 een eis ingediend en in 2010 al een rapport klaar??? Het kan soms vlug gaan in ons justitiewereldje.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Ik zie niet in waarom Belgacom niet veroordeeld zou worden. De aanklagende partijen hadden het over een lager bedrag dan hetgeen de door het gerecht aangestelde experten naar voor brengen. 1,84 miljard dus. Wat Belgacom ook doet, maar hangen zullen ze. Is het niet voor de Belgische justitie dan voor een Europees Hof. Alweer een mooi staaltje van staatsinmenging in de markten. Dit leidt altijd tot miserie! :bang: Vergeet ook niet de koers van het aandeel dat een flinke duik zal nemen. Ook daar wordt de Staat (Belgische belastingbetaler) mooi gerold. Ze hadden Belgacom moeten verkopen toen het nog kon. Nu zal het enkel nog maar achteruit gaan met dit bedrijf.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

:roll:

"monopolie" "staat" Blijkbaar een magische combinatie van woorden die de idioot in u boven haalt?

Proximus heeft gewoon het voordeel gehad van de eerste te zijn, daardoor was hun infrastructuur als eerste afbetaald en konden ze als eerste hun prijzen laten zakken. Dat en een goeie marketing strategie hebben tot het succes van proximus geleid, niet hun prijzen.

Dat base mee op de beklaagdenbank zit is hypocriet. Ze hebben jarenlang vertikt om investeringen te doen in hun netwerk, met slecht bereik tot gevolg. Dat is (imho) ook de reden dat vele klanten en vooral de lucratieve bedrijven weg bleven bij de operator. Het is dan ook base dat nu nog moet "beginnen" met 3G terwijl proximus maar op een knop moet drukken voor LTE zodra ze een licentie krijgen. Om die "wurgprijzen" even weg te lachen, orange en later base zijn altijd al de goedkopere provider geweest terwijl proximus de duurste was.

Het zijn ook base en mobistar die op hun achterste poten stonden toen de terminatie tarieven (eindelijk) omlaag gingen. Onder het mom van 'ons netwerk is nog niet afbetaald en nu hebben we minder inkomsten'.

Base en mobistar hebben trouwens ook backing van veel grotere telco's dan belgacom. Mobistar is eigendom van france telecom en base is eigendom van kpn, beide telco's zijn pakken groter dan belgacom, dus als hun eigenaars iets slimmer waren en meer en beter investeringen hadden gedaan waren zij nu misschien marktleider geweest en niet proximus.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

koekie schreef:Ook daar wordt de Staat (Belgische belastingbetaler) mooi gerold. Ze hadden Belgacom moeten verkopen toen het nog kon. Nu zal het enkel nog maar achteruit gaan met dit bedrijf.
De Staat, en zoals je zelf correct aanhaalt "de Belgische belastingbetaler", heeft Belgacom sinds jaar en dag als melkkoe gebruikt. Altijd heel goed om begrotingen mee recht te trekken. Waarom in godsnaam hadden ze hun melkkoe moeten verkopen ? Niet dus ! Toen het nog kon ? Nu is het te laat dus en het zal alleen maar achteruit gaan ? Keep on dreaming :bang:
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

@Trojan: waar het hier over gaat zijn de 'wurgprijzen'. Het gaat in eerste instantie niet over particuliere tarieven, afbetaling van een netwerk, of terminatietarieven: wel over het kunstmatig té laag aanbieden van tariefplannen voor overwegend de businessmarkt. Ook nu nog bieden ze ongelofelijke abo's aan die onder de kostprijs liggen of juist op de kostprijs (en ja, dat is zo, ik heb zelf ook zo'n abo incl toegang tot de catalogi, lucky me). Deze (illegale? (daar gaat het dus over)) kracht hadden ze in de beginjaren, waardoor ze een stevige fond hebben kunnen leggen waar ze nu nog steeds ongeoorloofd verder op teren en nog steeds verder deze tactiek hanteren om de klanten te binden.

Ik ben van mening dat ze hier wel degelijk schade hebben berokkend aan de andere twee, maar het is niet onlogisch dat Proximus die tactiek hanteerde. Omgekeerd zou Orange (BASE) of Mobistar hetzelfde gedaan hebben. Die laatste twee hadden er imo iets eerder over moeten gaan klagen, het gaat namelijk over een tactiek die al járen bewust bezig is. Ze hebben ergens beide dus een punt, ik denk dat het gaat uitdraaien op een matige schadevergoeding om toch een veroordeling te hebben van Proximus, maar geen al te grote boete om niet te hard in het/eigen vel te snijden.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dit begint steeds meer Amerikaanse vormen aan te nemen: 2 bedrijven die zo weinig mogelijk zelf investeren om dan via de rechtbank hun gelijk proberen te halen. Wat mij betreft krijgen ze nul op het request.
We mogen geen prijsafspraken maken maar we mogen wel klagen als de concurrentie te goedkoop is :bang: ?
koekie
Forumtroll
Forumtroll

Voor diegenen die zo favoriet zijn van staatsbedrijven, ga naar Noord Korea of Cuba wonen. Daar wordt alles door de staat gebracht. En heerst er een nooit geziene welvaart. Of denk met heimwee terug aan die mooie dagen van het Oostblok. Ussr, DDR, ...

Zucht ... sommigen zullen het nooit snappen ... :?
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

koekie schreef:Voor diegenen die zo favoriet zijn van staatsbedrijven, ga naar Noord Korea of Cuba wonen. Daar wordt alles door de staat gebracht. En heerst er een nooit geziene welvaart. Of denk met heimwee terug aan die mooie dagen van het Oostblok. Ussr, DDR, ...

Dit lijkt me heel kort door de bocht. :nono:

Het dispuut lijkt me niets te maken te hebben met het al of niet staatsbedrijf zijn van Belgacom, maar wel met de "comerciële" politiek van het bedrijf in kwestie.
Ik zou eerder de vergelijking durven maken met Microsoft. Gegarandeerd dat de meeste mensen al een veelvoud van de jaarlijkse kosten van een GSM abonnement hebben gespendeerd aan Windows en Office licenties. Dit is echter off topic. Maar ik vindt het gewoon grappig dat niemand hierbij stilstaat. :roll:

Ik vraag me gewoon of het al of niet staatsbedrijf zijn iets zou veranderen aan dit topic en de klacht over wurgprijzen?
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

koekie schreef:Voor diegenen die zo favoriet zijn van staatsbedrijven, ga naar Noord Korea of Cuba wonen. Daar wordt alles door de staat gebracht. En heerst er een nooit geziene welvaart. Of denk met heimwee terug aan die mooie dagen van het Oostblok. Ussr, DDR, ...

Electrabel is in de verste verte geen "staatsbedrijf" meer, netjes verkocht aan een buitenlandse speler Suez. En die hanteren de prijzen correct? Is de elektriciteit goedkoper geworden? Ik dacht van niet.

Ik denk dat sommigen de situatie die hier
Astralon schreef:Dit begint steeds meer Amerikaanse vormen aan te nemen: 2 bedrijven die zo weinig mogelijk zelf investeren om dan via de rechtbank hun gelijk proberen te halen. Wat mij betreft krijgen ze nul op het request.We mogen geen prijsafspraken maken maar we mogen wel klagen als de concurrentie te goedkoop is :bang: ?
aangehaald word verkiezen. Nou, ik liever niet hoor.
Afbeelding
KK
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
Gelieve niet op de man te spelen, persoonlijke problemen regel je best via PB

Dezelfde onzin post je dagelijks een tiental keer op de nieuwsgroepen be.radio, be.tv en be.politics. We weten het ondertussen al en ik denk dat hier ook niemand geïnteresseerd is in jouw frustraties en getroll (die in deze thread trouwens compleet off-topic zijn).
quistnix
Erelid
Erelid

Mij maakt het niets uit dat Belgacom morgen volledig geprivatiseerd wordt. Maar zoals een paar anderen al aangaven als repliek op jouw post, heeft het al dan niet staatsbedrijf zijn niets te maken met de feiten op zich. Ik vind jouw uitspraak niet speciaal getuigen van veel kennis ter zake moet ik zeggen, misschien ben jij wel één van diegenen die het plaatje nooit zullen snappen :???: :think:
KK
Elite Poster
Elite Poster

Modbreak:
Gelieve niet op de man te spelen, persoonlijke problemen regel je best via PB
Inderdaad quistnix, die 'eenmansoorlog' is al jaren aan de gang, en nog altijd wil hij niet snappen dat het probleem bij hem ligt en niet bij alle anderen.
Zoals eerder aangehaald in deze thread, is electriciteit zeker niet goedkoper geworden sinds Electrabel geprivatiseerd is, integendeel. Dus zo slecht zijn 'staatsbedrijven' toch niet.

Maar inderdaad: sommigen zullen dat nooit snappen :lol:
KK
Elite Poster
Elite Poster

Als het hier zo zit, dat mensen met 7 forum accounts hier rustig hun gangetje mogen gaan en de boel verzieken met off topic gelul, dan vraag ik de admins van dit forum vriendelijk om meteen mijn forum account te verwijderen, want dan wordt het hier dezelfde peutertuin als op usenet.

Niet verschieten als dit forum dan binnenkort ook vol gespamd wordt met nutteloze VRT bashing en allerlei politieke rotzooi.
quistnix
Erelid
Erelid

Kalmte alleen kan je redden ... Ik denk dat we met zijn allen ervoor zullen zorgen dat het hier geen peutertuin wordt. Ik reken hier uiteraard op de crew/mods en gewone UB leden.

Ik vind persoonlijk ook dat bepaalde personen lijden aan tunnelvisie. Het is aan de community om ze te wijzen op hun ongelijk op een vriendelijke maar kordate manier. Als ze keer op keer terecht worden gewezen op hun te nauw denken, als ze bij veel posters in de vijandenlijst terecht komen, zullen ze vanzelf wel merken dat deze gemeenschap geen nood heeft aan bepaalde gedachtengangen. Leve de democratie :beerchug:
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

KK schreef:Als het hier zo zit, dat mensen met 7 forum accounts hier rustig hun gangetje mogen gaan en de boel verzieken met off topic gelul, dan vraag ik de admins van dit forum vriendelijk om meteen mijn forum account te verwijderen, want dan wordt het hier dezelfde peutertuin als op usenet.

Niet verschieten als dit forum dan binnenkort ook vol gespamd wordt met nutteloze VRT bashing en allerlei politieke rotzooi.
laat je niet op stang jagen door inhoudloos gezever.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

KK, het is duidelijk dat Koekie in het verleden een niet gepaste poststijl had, waar hij ook duidelijk op gewezen is. We hebben bij hem een wijziging van stijl kunnen vaststellen. Wij zijn niet van plan over hem te oordelen o.b.v. dingen die buiten userbase gebeuren.

In ieder geval zou zelfs indien hij hier over de schreef zou gaan, dat geen reden zijn om jou of eender wie toe te laten hem persoonlijk aan te vallen. Indien je persoonlijke problemen hebt met iemand, regel je dat via PB ofwel rapporteer je dingen aan de community beheerders die zullen trachten een zo objectief mogelijk oordeel te vormen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
koekie
Forumtroll
Forumtroll

Iemand haalt hier aan dat Electrabel geen staatsbedrijf is ...

Dat is nogal kort door de bocht, want het is dan wel geen staatsbedrijf meer, maar de "ziekte" is wel dezelfde. Het is een monopolist. In ruil voor het geven van een monopolie door de Belgische staat ontvangt ze jaarlijks miljarden euro's.

Daarnaast is er ook nog de prijszetting. GDF-Suez (Franse eigenaar van Electrabel) zet de prijs zo hoog als ze willen. Wij consumenten zullen wel dokken! Want waar gaat onze staat zijn elektriciteit anders produceren? Op een electrische fiets in de Wetstraat? Maw wij staan als land met onze rug tegen de muur.

België is een heel complex land, met een complexe economie. Maar overal waar je kijkt zie je de monopolies, duopolies en staatsbedrijven opduiken.

We zijn het Noord-Korea van Europa, en dat loopt slecht af. We hebben geen vrije markt (alles is gemonopoliseerd en gepolitiseerd), en dus ook geen welvaart. Onze welvaart is gebaseerd op 350 miljard staatsschuld. Zo kan ik het ook. Rijkelijk leven op kap van de komende generaties!

Dat is ronduit CRMINEEL. Eén ding is zeker. De jonge generatie van nu zal bloeden.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hoe je van een rechtszaak naar noord korea geraakt, is mij een raadsel maar dit gaat nergens naartoe. Wij zijn geen politiek forum, daar zijn andere plaatsen voor.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gesloten

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”