nieuw modem/router in bridge ADSL2+

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Ik heb mij een nieuwe modem/router (sitecom DC-227) gekocht omdat ik mijn oude (9 jaar) dikwijls moest resetten. Ik heb hem nu in bridge gezet en mijn draadloze router (D-link dir655) doet de rest.

Nu heb ik 2 vragen
  • In de modem /router kan ik verschillende soorten bridge kiezen. Wat is het verschil tussen:
    -1483 bridge
    -bridge (DHCP)
    -Bridge
  • ik heb een:
    -noise margin van 8.5dB
    De noise margin heb ik van de oude ADSL router. Ik weet niet hoe ik die uit de sitecom dc-227 moet halen.
    -output power van 6dBm
    -attenuation van 18dB
    -een sinc van 6144kbps
    -Op de site http://hierzo.net/ (met dank aan Philippe D. voor de link) staat te lezen dat ik veel hoger kan met ADSL2+

    Moet ik aan scarlet vragen om mij over te schakelen op ADSL2+? Ik zit nu nog op gewoon ADSL. Is er een mogelijkheid om naar 12Mbps te gaan? Of ga ik gewoon op de 6Mbps blijven :-(

    PS: op speedtest heb ik een download van 5,2Mbps

Bedankt!
Tom
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

attenuation zou 9mbit toelaten, maar uw noise margin is te laag om de snelheid te verhogen. (dit kan natuurlijk ook aan uw oude modem liggen)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

aan je sync lijkt het me of je gewoon ADSL hebt hoor en dat is dus het "maximum" profiel van BC :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomVH schreef:Moet ik aan scarlet vragen om mij over te schakelen op ADSL2+? Ik zit nu nog op gewoon ADSL. Is er een mogelijkheid om naar 12Mbps te gaan? Of ga ik gewoon op de 6Mbps blijven :-(

Uit de waarden die je hierboven post (nl een sync van 6 mbps met een att. van 18 dB die een SNR geeft van 8.5 dB) is het duidelijk dat je modem op ADSL synct en niet op ADSL2+ .

Jij kan perfect ADSL2+ krijgen met jouw afstand tot de centrale (ca 1.3 km), wat zal resulteren in een sync van 12 mbps (dit is het max dat Scarlet/Belgcaom toelaat op ADSL2+, hoewel je lijn theoretisch >20 mbps aankan).
Je download snelheid zal dus verhogen van 5,2 Mbps naar ca 10,2 Mbps.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Devilzown schreef:maar uw noise margin is te laag om de snelheid te verhogen. (dit kan natuurlijk ook aan uw oude modem liggen)

Ah, dus de noise margin is afhangelijk van je modem? Ik weet niet hoe ik de noise margin uit mijn nieuw sitecom DC-227 moet halen. Staat er niet tussen bij het tapblad "status" op de instelpagina van de DC-227. De line attenuation staat er wel tussen.

philippe_d schreef:Jij kan perfect ADSL2+ krijgen met jouw afstand tot de centrale (ca 1.3 km), wat zal resulteren in een sync van 12 mbps (dit is het max dat Scarlet/Belgcaom toelaat op ADSL2+, hoewel je lijn theoretisch >20 mbps aankan).
Je download snelheid zal dus verhogen van 5,2 Mbps naar ca 10,2 Mbps.

Philippe.

Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Bedankt!!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomVH schreef:Ah, dus de noise margin is afhangelijk van je modem?

Eigenlijk niet. De noise margin daalt naarmate je dichter bij het maximum komt wat je lijn aankan.
Als je synct aan het maximum, dan is je noise margin ca 6 dB (met een onstabiele lijn als gevolg).
In jouw geval is de sync 6144 kbps, en het max dat je lijn aankan is rond de 8mpbs. Met andere woorden: oude of nieuwe modem zal hier geen verschil zijn: je SNR zal laag blijven, gezien je dicht bij het maximum van de lijn synct.

Als je op ADSL2+ overgezet wordt, en aan 12 mbps synct (met een lijncapaciteit van ca 21 mbps), dan zal je SNR aanzienlijk toenemen. Als je oude modem geen ADSL2+ aankan, dan maakt het natuurlijk een verschil !!

TomVH schreef:Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Contact nemen met Scarlet en verzoeken om jouw op ADSL2+ te zetten.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

philippe_d schreef:
Jij kan perfect ADSL2+ krijgen met jouw afstand tot de centrale (ca 1.3 km), wat zal resulteren in een sync van 12 mbps (dit is het max dat Scarlet/Belgcaom toelaat op ADSL2+, hoewel je lijn theoretisch >20 mbps aankan).
Je download snelheid zal dus verhogen van 5,2 Mbps naar ca 10,2 Mbps.

TomVH schreef:
Welke stappen moet ik hiervoor ondernemen?

Contact nemen met Scarlet en verzoeken om jouw op ADSL2+ te zetten.

Ik ben benieuwd of Scarlet hier iets wil aan doen. Ik heb indertijd bij de helpdesk na herhaaldelijk aandringen het
antwoord gekregen dat bij Scarlet de bestaande ADSL aansluitingen NIET gewijzigd worden naar ADSL2+ (=kosten!)

Maar goed, het blijft het proberen waard...
Scarlet is mogelijks bijgestuurd ten gevolge van de recente goede voornemens van Belgacom voor klantenservice.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik heb ook meermaals geprobeerd zonder resultaat hoor :s
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Wat moet scarlet daar eigenlijk in de praktijk aan doen? Is het enkel vanaf hun computer een instelling wijzigen of moeten ze naar de "kast" die op 1,3km van mij staat? Voordat ik bel, zou ik dat eigenlijk eens willen weten.

Als ze een volledig nieuwe kabel moeten trekken, jah, dan zal ik dat waarschijnlijk niet "waard" zijn. Dan moet ik al de moeite niet doen om te bellen. Ik woon hier in een straat met slechts een paar huizen,...
Als ze enkel maar een stekker moeten versteken in die kast of een klein componentje bijplaatsen, dan kan ik misschien wat druk uitoefenen.

Tom
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Volgens mij gebeurt dit in de centrale zelf hoor.
Daar heb je zo panelen waar alle paren met de lokale paren worden verbonden, een soort patchpaneel voor telefoonparen.
http://www.kitz.co.uk/adsl/telephone_exchange.htm

Natuurlijk is Scarlet de budgetprovider van BC, en dat zit hem ergens natuurlijk. Het gebruiken van verouderde apparatuur die ze anders toch niet meer kunnen gebruiken.
Dus dit gaat zeker via BC en zal dan ook gefactureerd worden aan de dochteronderneming.
Wanneer er een technieker in de centrale aanwezig is, zal dan ook de omschakeling gebeuren (wat bijna dagelijks het geval is in grotere centrales).

Jij, Ik en de rest op het forum weten natuurlijk beter, velen stellen zich hier immers nooit vragen over en die paar klachten kan de helpdesk dus een worst wezen :p

Besluit: ookal kunnen ze je omschakelen, ze houden liever hun ADSL2+ vrij voor BC en zéker voor digitale tv :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomVH schreef:Wat moet scarlet daar eigenlijk in de praktijk aan doen? Is het enkel vanaf hun computer een instelling wijzigen of moeten ze naar de "kast" die op 1,3km van mij staat?

Voor zover ik begrijp is het een "kleine" technische ingreep in de centrale. Ze moeten op jouw lijn een "ADSL2+ poort" steken. Vroeger vroeg Belgacom hiervoor 50 EUR (activatie van de "speed optie")

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Volgens mij gebeurt dit in de centrale zelf hoor.


En als de centrale zelf geen ADSL2+ heeft? Of hebben alle centrales ADSL2+? Als ik op de website van BC kijk, kan ik ook geen digitale TV krijgen. Als er adsl 2+ ter beschikking is, moet dit toch ook kunnen?

't is maar dat ik een beetje weet waarover ik praat als ik naar scarlet bel :wink:

Bedankt!
tonym
Premium Member
Premium Member
Berichten: 484
Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 41 keer

En als de centrale zelf geen ADSL2+ heeft? Of hebben alle centrales ADSL2+? Als ik op de website van BC kijk, kan ik ook geen digitale TV krijgen. Als er adsl 2+ ter beschikking is, moet dit toch ook kunnen?


Als je op de BGC-site met de HDTV-check geen beschikbaarheid krijgt zit er geen ADSL2+/VDSL2 in voor jou.
Normaal met VDSL2 kan je 2 digitale TV's aansluiten en met ADSL2+ is dat een digi-TV.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

philippe_d schreef:Eigenlijk niet. De noise margin daalt naarmate je dichter bij het maximum komt wat je lijn aankan.
Als je synct aan het maximum, dan is je noise margin ca 6 dB (met een onstabiele lijn als gevolg).
In jouw geval is de sync 6144 kbps, en het max dat je lijn aankan is rond de 8mpbs. Met andere woorden: oude of nieuwe modem zal hier geen verschil zijn: je SNR zal laag blijven, gezien je dicht bij het maximum van de lijn synct.

Als je op ADSL2+ overgezet wordt, en aan 12 mbps synct (met een lijncapaciteit van ca 21 mbps), dan zal je SNR aanzienlijk toenemen. Als je oude modem geen ADSL2+ aankan, dan maakt het natuurlijk een verschil !!
Philippe.


Noise margin kan van de modem afhangen, als deze wat ouder is kan deze even goed kapot zijn.
Zeker omdat hij een lage snr heeft op een lijn met een vrij lage verzwakking.
Daarom dat ik zeg die lage snr aan zijn modem kan liggen, gezien hij het niet kan uitlezen op zijn nieuwe modem.

philippe_d schreef:Uit de waarden die je hierboven post (nl een sync van 6 mbps met een att. van 18 dB die een SNR geeft van 8.5 dB) is het duidelijk dat je modem op ADSL synct en niet op ADSL2+ .

Jij kan perfect ADSL2+ krijgen met jouw afstand tot de centrale (ca 1.3 km), wat zal resulteren in een sync van 12 mbps (dit is het max dat Scarlet/Belgcaom toelaat op ADSL2+, hoewel je lijn theoretisch >20 mbps aankan).
Je download snelheid zal dus verhogen van 5,2 Mbps naar ca 10,2 Mbps.

Philippe.


Belgacom kijkt niet naar afstand maar naar verzwakking. Ze zijn hier ook vrij streng op.
De synchronisatie wordt bepaald bij activatie naar gelang de attenuatiewaardes.
Met 18db valt hij binnen de marge voor 9mbit, maar voor 12mbit komt hij niet in aanmerking.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

tonym schreef:Als je op de BGC-site met de HDTV-check geen beschikbaarheid krijgt zit er geen ADSL2+/VDSL2 in voor jou.
Normaal met VDSL2 kan je 2 digitale TV's aansluiten en met ADSL2+ is dat een digi-TV.

Dan moet ik niet bellen. Ik kan geen Digitale TV krijgen op de beschikbaarheidstest van BC.

TomVH schreef:Ik weet niet hoe ik die uit de sitecom dc-227 moet halen.Tom

Ik heb mail gestuurd naar support van sitecom (nederland). Ik kreeg vandaag het antwoord dat ik mij moet inloggen als "admin" (rechts boven). Dan kan ik wel de waarden zien. Als je gewoon surft naar het IP adres van de sitecom DC-227 ben je blijkbaar "gebruiker".

Conclusie:
-Als telenet internet (min 80GB) + digitale TV goedkoper wordt als "Scarlet + Telenet digitale TV" dan schakel ik mij over naar telenet. Met hopelijk geen spijt nadien.

Bedankt!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Aan je attenuation te zien zit je op een ruime kilometer van de centrale.
Met andere woorden val je dus binnen de straal van anderhalve kilometer als ik me niet vergis waar ze ADSL2+ gebruiken.
het "voordeel" van ADSL2+ buiten deze straal wordt te klein volgens BC

Afbeelding

Let wel op, dit gaat om theoretische modellen!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Obs3rv3r
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 feb 2010, 18:38
Bedankt: 1 keer

Da model trekt op niks :p
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Vandaag voor de zekerheid eens naar belgacom gebeld (gaat sneller dan de helpdesk scalet :-o ). De maximum snelheid die ik kan krijgen is 4,5Mb/s zijden zij. Er is geen mogelijkheid om sneller te gaan. Dus dan zal het zo blijven zoals het nu is (aan 6Mb/s sinc). Enige optie is telenet maar die is momenteel te duur.

Dan klopt de bovenstaande grafiek toch niet in mijn geval.

Tom
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Waarom zou dat niet kloppen ?
De tabel geeft perfect weer wat je theoretisch maximum snelheid zou zijn (indien de provider jou het maximum zou geven). De tabel vertelt natuurlijk niet welk profiel jouw provider je wil geven (maar wel kan geven).

Dus nog eens herhalen:
- jij hebt ADSL (en je provider wil jou geen ADSL2+ geven).
- je verzwakking is 18dB (uitgelezen in je Sitecom), dus je afstand is 1.3 km (zie http://hierzo.net/ , en klopt 100% met de grafiek).
- je lijn kan dus 8 mbps aan (maar je provider wil maar 6144 kbps geven).
- je download is dus netto 6144 * 85% = ca 5.2 mbps.

Wat klopt er dan niet ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

philippe_d schreef:Dus nog eens herhalen:
- jij hebt ADSL (en je provider wil jou geen ADSL2+ geven).
Philippe.


De provider kan mij geen geen ADSL2+ geven zijden ze mij. En niet "wil mij geen ADSL2+ geven". Ik heb naar Belgacom gebeld dat ik graag zou overstappen naar Belgacom (ookal is dit niet waar) maar dat ik graag eerst de maximum snelheid snelheid zou weten. Zowel scarlet en belgacom kunnen mij geen ADSL2+ geven zijden ze.

Ok die grafiek klopt wel, maar het is niet omdat je lijn "goed genoeg is" dat je ook ADSL2+ kan krijgen blijkbaar. Ookal wil je nieuwe klant worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Obs3rv3r schreef:Da model trekt op niks :p

Post hier gerust een beter model, het ganse Forum is hierin geïnteresseerd, en zal er u dankbaar voor zijn ...
Bij gebrek aan beter, gebruiken we tot nader order de welbekende grafiek ;).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Of schrijf een plugin waar elke user zijn technologie, SNR en attenuation kan ingeven om zo te zien of hij "beneden gemiddeld" krijgt van zijn provider ^^
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”