Fritzbox fixed IP laten uitdelen a.h.v. MAC adres?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Ik verklaar even nader. Een Dreambox satelliet ontvanger wordt af en toe voorzien van nieuwe software zodat de ontvanger "geflasht" moet worden. Dat betekent dat je hem moet uitschakelen, bij het opstarten knopje ingedrukt houden zodat hij een IP adres tevoorschijn tovert waarnaar je de nieuwe software kan gaan uploaden. Nu zijn er routers of modem/routers die een vast IP adres kunnen toekennen, gebaseerd op het MAC adres van het toestel. Een Dreambox heeft een uniek MAC adres. Probleem is namelijk, telkens je je box flasht, krijgt die een ander IP adres. Het zou handig zijn mocht de Dreambox steeds hetzelfde IP adres gaan gebruiken als je hem opnieuw moet flashen. Is er bij een Fritzbox zo een voorziening aanwezig? Ik heb gelezen dat D-Link routers dit wel ondersteunen. Concreet dus: MAC adres (van de Dreambox) invoeren in de Fritzbox 7170 en daaraan een vast IP adres koppelen. Is dit mogelijk?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
IP reserveren in de DHCP-pool
of
Fixed IP instellen op de ontvanger, binnen het juiste subnet en buiten de DHCP-range.
Duidelijk, of heb je wat meer uitleg nodig?
of
Fixed IP instellen op de ontvanger, binnen het juiste subnet en buiten de DHCP-range.
Duidelijk, of heb je wat meer uitleg nodig?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
-
- Elite Poster
DHCP staat uitgeschakeld. Alles heeft een vast IP adres (Macintosh, printer, ethernet bridges, Dreambox...)
- honda4life
- Moderator
En wat is daar het voordeel van? lijkt me toch niet zo interessant voor de portables, dan reserveer je beter adressen 

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
Ik heb geen portable. Zoals al geschreven, DHCP heeft altijd al uit gestaan. Elk netwerk toestel heeft een vast IP adres, de Fritzbox heeft als IP 192.168.1.1. Voordeel van vaste IP adressen te hebben is dat ik voor alles bladwijzers heb gemaakt in mijn browser. Stel dat ik geen fixed IP adressen toeken, het zou nogal een zoektocht worden telkens ik de webinterface van een of ander toestel wil gebruiken. Zelfs mijn HTC Desire heeft een vast IP adres.
- honda4life
- Moderator
Sorry ik was even verward met een ander topic 

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
In de 7390 kan men een nieuw netwerkapparaat toevoegen, dit apparaat een naam geven, zijn Mac adres opgeven en een vast IP instellen.Jack Daniels schreef: Concreet dus: MAC adres (van de Dreambox) invoeren in de Fritzbox 7170 en daaraan een vast IP adres koppelen. Is dit mogelijk?
In de 7170 kan dit niet (zover ik mij herinner), maar je kan wel voor een bestaand apparaat, dat in al in de lijst voorkomt (waaraan dus een dynamisch adres toegekend werd), altijd hetzelfde IP adres reserveren. Dit komt dus ook neer op een vast IP.
Dit lost ook je probleem van de bladwijzers op: zelf bij ingestelde DHCP krijgen je netwerk appararaten altijd terug hun gereserveerd IP (zolang hun MAC niet wijzigt tijdens het flashen).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En... wat wil je nu eigenlijk... ik begrijp plots je initiele vraag niet meer (waar het lijkt alsof je het wil aan hebben).Jack Daniels schreef:Zoals al geschreven, DHCP heeft altijd al uit gestaan.
In ieder geval, ofwel ...
- laat je het uit en geef je je toestellen zelf een fixed IP.
- zet je het aan en geef je je toestellen zelf een fixed IP buiten de DHCP range
- zet je het aan en reserveer je een IP-adres voor bepaalde MAC adressen
... en wat mij betreft is de laatste optie de beste (doe dat zelf ook, maar heb dan wel een volwaardige DHCP server draaien).
Wat die namen van de toestellen betreft, normaal broadcasten toestellen hun naam en kan je dus gewoon pingen, surfen, ... op naam (zonder dat je hiervoor hosts files moet aanpassen).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Mijn D-link heeft inderdaad een functie om een IP adres toe te wijzen aan een bepaald MAC adres. Zoals eerder gezegd is dit DHCP reservation.
Om vaste adressen toe te wijzen moet DHCP niet persé uitstaan. Je kan gewoon op het toestel zelf een IP instellen terwijl de DHCP service toch nog aanstaat.
Dus gewoon eens kijken of jouw router zo'n lijst heeft (aangezien jouw dhcp afstaat kan het zijn dat je er over hebt gekeken)
Om vaste adressen toe te wijzen moet DHCP niet persé uitstaan. Je kan gewoon op het toestel zelf een IP instellen terwijl de DHCP service toch nog aanstaat.
Dus gewoon eens kijken of jouw router zo'n lijst heeft (aangezien jouw dhcp afstaat kan het zijn dat je er over hebt gekeken)
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 89 keer
Normaal moet je, indien je IP-adressen wenst te koppelen aan een MAC-adres, DHCP wel aanzetten. Het is namelijk net de DHCP service die zorgt voor het uitdelen van dat vast ip-adres i.f.v. het MAC-adres. In je netwerkcompenten (in dit geval de Dreambox) moet je ook "ip-adres toekennen door DHCP" aanzetten. Zij zullen dan steeds hun eigen vast ip-adres krijgen.gm123 schreef:Mijn D-link heeft inderdaad een functie om een IP adres toe te wijzen aan een bepaald MAC adres. Zoals eerder gezegd is dit DHCP reservation.
Om vaste adressen toe te wijzen moet DHCP niet persé uitstaan.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23