Ik overweeg zonnepanelen te installeren en heb er al één en ander over gelezen maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die hun persoonlijke ervaringen willen delen of tips hebben? Dus vooral informatie als "zorg ervoor dat...", "let erop dat...", enz...
Daarnaast ben ik ook wel geinteresseerd in mensen die de kostprijs van hun installatie en het rendement (dus effectieve opbrengst in kWh) willen delen.
Zonnepanelen. Tips?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Eerst moet je een aantal factoren kennen:Astralon schreef:Ik overweeg zonnepanelen te installeren en heb er al één en ander over gelezen maar ik vroeg me af of hier mensen zijn die hun persoonlijke ervaringen willen delen of tips hebben? Dus vooral informatie als "zorg ervoor dat...", "let erop dat...", enz...
Daarnaast ben ik ook wel geinteresseerd in mensen die de kostprijs van hun installatie en het rendement (dus effectieve opbrengst in kWh) willen delen.
-dakoppervlakte
-dakhelling
-dakoriëntatie ten op zichte van het zuiden
- jaarlijks elektriciteitsverbruik in kWh
- jaarlijkse kostprijs van uw elektriciteitsverbruik
Daarna kan je eens berekenen hoeveel vermogen je op je dak moet plaatsen om zelf te voorzien in je huidig elektriciteitsverbruik: http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Daarna ga je best eens kijken op http://zonstraal.forumup.be naar installateurs en merken.
Ikzelf heb ervaring met monokristallijne panelen van Trina en SMA Sunnyboy omvormer, installateur is http://www.kti-wti.be Ben voorlopig zeer tevreden over opbrengst en installatie (1,5 jaar oud).
Schakel zeker ook over naar de goedkoopste energieleverancier want uw jaarverbruik elektriciteit zal naar een nulverbruik evolueren. zie www.vreg.be (v-test)
Zorg gewoon dat de terugverdientermijn niet langer is dan 5 à 6 jaar bij fotovoltaïsche cellen.
Als uw dak niet volledig zuidelijk gericht is, begin er dan niet aan. Geef uw geld dan uit aan muur en dakisolatie, superisolerende ramen en een energiezuinige verwarmingsinstallatie. Dat verdien je ook terug.
Als je toch gebruik wil maken van zonne-energie kan je nog altijd kiezen voor een zonneboiler op een zuidelijke gevel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
De algemene informatie (zoals dakoppervlakte, helling, enz...) die heb ik en ook installateurs vinden is geen probleem.
Maar ik heb vrijdag aanstaande een afspraak met een installateur en ik weet nu al dat hij niet de goedkoopste is.
Ik vind op nogal wat fora en web sites wel informatie over wat panelen nu precies opbrengen maar het is zeer uitzonderlijk dat iemand én de opbrengst én de totale installatiekost vermeldt. Beide cijfers samen lijken mij echter essentieel op installaties met elkaar te kunnen vergelijken.
Maar ik heb vrijdag aanstaande een afspraak met een installateur en ik weet nu al dat hij niet de goedkoopste is.
Ik vind op nogal wat fora en web sites wel informatie over wat panelen nu precies opbrengen maar het is zeer uitzonderlijk dat iemand én de opbrengst én de totale installatiekost vermeldt. Beide cijfers samen lijken mij echter essentieel op installaties met elkaar te kunnen vergelijken.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Ik ken de huidige prijzen niet, maar doe de investering alleen als de garantieperiode op de installatie langer is dan de terugverdientijd van de investeringAstralon schreef:Ik vind op nogal wat fora en web sites wel informatie over wat panelen nu precies opbrengen maar het is zeer uitzonderlijk dat iemand én de opbrengst én de totale installatiekost vermeldt. Beide cijfers samen lijken mij echter essentieel op installaties met elkaar te kunnen vergelijken.
Je kan het best verschillende vrijblijvende offertes laten opmaken bij verschillende bedrijven die lid zijn van http://www.ode.be
Zelf eens aan de slag gaan met de calculator op http://www.energiesparen.be/node/866 kan je kan de terugverdientijd inschatten.
Zeker ook eens de opbrengsten die door leveranciers worden beloofd aftoetsen via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Qua éénmalige subsidies moet je eens nagaan op http://www.premiezoeker.be wat de voorwaarden zijn.
Op http://www.belgium.be/nl/nieuws/2010/ne ... ringen.jsp vind je brochures die de belastingvermindering perfect uitleggen. Kijk goed na hoe je de belastingvermindering kan spreiden over verschillende jaren als je de drempel van 3600 euro overschreidt. Dat is écht zeer belangrijk om optimaal te kunnen genieten van het fiscaal voordeel. Andere energiebesparende werken (isolatie,...) tellen ook mee voor die drempel van 3600 euro. Dus als je nog andere plannen hebt qua energiebesparing, dan is een goede fiscale planning aangewezen.
Nog meer nuttige info op langs bij http://blog.kvanacker.be/, da's trouwens iemand uit Lochristi.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Ik raad je aan om goed te kijken of je omvormer 20 jaar garantie heeft, de kans is redelijk groot dat je die wel één of twee keer moet vervangen in 20 jaar.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
De vraag is hoeveel van de bedrijven/plaatsers van vandaag er nog binnen 20 jaar zullen zijn, en waar je dan terecht kan met je garantie.Block schreef:of je omvormer 20 jaar garantie heeft
-
- Elite Poster
@All, bedankt voor de info
Altijd nuttige info.
Bedankt voor deze link. Deze persoon woont op een paar honderd meter van mij en is niet te spreken over de installateur.raf1 schreef:Nog meer nuttige info op langs bij http://blog.kvanacker.be/, da's trouwens iemand uit Lochristi.
Altijd nuttige info.
Is inderdaad één van de bedenkingen die ik mij ook maak. Wil daarom proberen om voor 'grote' merken te gaan want uiteindelijk is het de leverancier/producent die de garantie geeft en niet de installateur.r2504 schreef:De vraag is hoeveel van de bedrijven/plaatsers van vandaag er nog binnen 20 jaar zullen zijn, en waar je dan terecht kan met je garantie.Block schreef:of je omvormer 20 jaar garantie heeft
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
de garantie van de omvormer is het logo dat erop staat : SMA...
bijv als je klant bent/was van ecostream heb je problemen...
die hebben weliswaar dezelfde sma omvormers maar het zijn "reseller" omvormers...je zal door SMA verplicht eerst langs ecostream moeten gaan....
en die zijn recentelijk (gelukkig) overgenomen wegens miserie
paar jaar geleden was 5 -> 10j garantie een optie;
nu lijkt het eerder 10j->20j een optie dat je idd kunt vragen of waarmee verkopers mee afkomen
op de plaatsing op je dak is het zowiezo verplicht 10j (reglement in de bouw)
bijv als je klant bent/was van ecostream heb je problemen...
die hebben weliswaar dezelfde sma omvormers maar het zijn "reseller" omvormers...je zal door SMA verplicht eerst langs ecostream moeten gaan....
en die zijn recentelijk (gelukkig) overgenomen wegens miserie
paar jaar geleden was 5 -> 10j garantie een optie;
nu lijkt het eerder 10j->20j een optie dat je idd kunt vragen of waarmee verkopers mee afkomen
op de plaatsing op je dak is het zowiezo verplicht 10j (reglement in de bouw)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, en begin maar eens als er geen importeur van is in Belgie (geen idee trouwens of dat het geval is voor bv SMA). Trouwens importeur of niet, de meeste sturen je toch altijd terug naar het reseller kanaal waar je dan iemand zo ver moet krijgen om dit voor jou "gratis" op te lossen (en gezien dat je niet ieder paar jaar opnieuw zonnepanelen plaatst ben je ook geen potentiele klant wat ervoor zorgt dat er maar weinig resellers zullen zijn die staan te springen voor jou).skynetbbs schreef:de garantie van de omvormer is het logo dat erop staat : SMA...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
SMA zit in Mechelen Noord.
Als het een garantiegeval is en ze verwijzen je door naar een verdeler moet die het in garantie maar oplossen en als dat niet lukt moeten ze het zelf maar doen.
J.
Als het een garantiegeval is en ze verwijzen je door naar een verdeler moet die het in garantie maar oplossen en als dat niet lukt moeten ze het zelf maar doen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
De kogel is door de kerk.
We gaan in zee met SolarConstructs om verschillende redenen:
1) Ze zijn ook van Lochristi en hebben een zeer goede reputatie. Nog geen enkele negatieve opmerking gehoord.
2) Ze werken met wat prijs/kwaliteit betreft zowat de beste panelen die te krijgen zijn. Ze gebruiken Bisol en die eindigden tweede in de prijs/kwaliteit ranking van Photon van afgelopen maand mei.
3) Ze hebben oog voor detail. Daar waar andere bedrijven kiezen om door de leien van het dak te boren verkiezen zij om de leien weg te halen en dan de montagehaken te plaatsen.
4) De zaakvoerder werkt zelf nog mee en dat laat zich gevoelen in een persoonlijk gesprek. Op elke vraag/probleem die ik hem voorlegde kon hij een degelijk antwoord geven of aangeven hoe hij het probleem ging aanpakken.
De officiele offerte moet ik nog afwachten maar de installatie is voorzien voor eind november.
We gaan in zee met SolarConstructs om verschillende redenen:
1) Ze zijn ook van Lochristi en hebben een zeer goede reputatie. Nog geen enkele negatieve opmerking gehoord.
2) Ze werken met wat prijs/kwaliteit betreft zowat de beste panelen die te krijgen zijn. Ze gebruiken Bisol en die eindigden tweede in de prijs/kwaliteit ranking van Photon van afgelopen maand mei.
3) Ze hebben oog voor detail. Daar waar andere bedrijven kiezen om door de leien van het dak te boren verkiezen zij om de leien weg te halen en dan de montagehaken te plaatsen.
4) De zaakvoerder werkt zelf nog mee en dat laat zich gevoelen in een persoonlijk gesprek. Op elke vraag/probleem die ik hem voorlegde kon hij een degelijk antwoord geven of aangeven hoe hij het probleem ging aanpakken.
De officiele offerte moet ik nog afwachten maar de installatie is voorzien voor eind november.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Ik denk dat je een goede keuze gemaakt hebt op alle vlakken
Enkel had je de photontests niet echt moeten volgen beter , is al meermaals aangehaald her en der dat deze tests zeer hard bepaalde merken veroordelen en andere beter laten uitkomen dan werkelijkheid
Desalnietemin zoals al gezegd , goede keuze normaalgezien
Enkel had je de photontests niet echt moeten volgen beter , is al meermaals aangehaald her en der dat deze tests zeer hard bepaalde merken veroordelen en andere beter laten uitkomen dan werkelijkheid
Desalnietemin zoals al gezegd , goede keuze normaalgezien
The eternal and true pessimist
-
- Member
SMA omvormer nemen en Europese panelen.
Als je toch voor Asia gaat neem dan: Trina of Yingli's.
Als je toch voor Asia gaat neem dan: Trina of Yingli's.
-
- Elite Poster
Eh, ja. Ik was al vergeten dat ik hier ooit een topic gestart was .Block schreef:Astralon, ligt je installatie er nu al?
De installatie is gedaan op 29 november maar sedert de installatie nog niet echt veel zonnige dagen gehad waarop er een redelijk rendement is.
Maar het is momenteel vrij zonnig en ik heb daarnet even gekeken en er wordt zo'n 1234 Watt geproduceerd ('k heb geen automatische log).
Piekvermogen: 5,5 kWp
Mensen die om één of andere reden willen blijven volgen: ik zal af en toe iets posten op mijn blog.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Astralon,
Is het gezien je accumulatieverwarming financieel niet interessanter om over te schakelen op een enkeltariefsmeter (dat kost eenmalig €50 of zoiets en dan schakelen ze gewoon de nachtteller uit) en bvb ecopower als energieleverancier?
Is het gezien je accumulatieverwarming financieel niet interessanter om over te schakelen op een enkeltariefsmeter (dat kost eenmalig €50 of zoiets en dan schakelen ze gewoon de nachtteller uit) en bvb ecopower als energieleverancier?
-
- Elite Poster
De 3 meters (dag/nacht/uitsluitend nacht) vervangen door één meter is financieel niet interessant.
Vroeger was Ecopower ook niet interessant wegens te duur maar in de loop van volgend jaar gaan we zeker overwegen om over te stappen.
Vroeger was Ecopower ook niet interessant wegens te duur maar in de loop van volgend jaar gaan we zeker overwegen om over te stappen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Normaal vervangen ze die meters niet maar zetten ze gewoon het nachttelwerk uit zodat enkel de dagteller loopt, dat kost 50 euro per keer dat je laat omschakelen. Als je natuurlijk met je zonnepanelen je dagteller nog niet aan het terugdraaien krijgt heeft dat geen zin
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het tarief van ecopower ligt toch nog aanzienlijk hoger dan het 'uitsluitend nacht' tarief dat, hoop ik toch, voor accumulatie gebruikt wordt.
Maar daarbuiten is het een goeie zet die wij hier ook hebben gedaan. Het kostte ons 99€.
Als je met 'weinig' gezinsleden bent ga je op lange termijn minder verbruiken want je zet bvb de vaatwas op 'als hij vol is' en niet 'omdat het avond is' wat in ons geval (2 personen, geen kinderen) minder is.
J.
Maar daarbuiten is het een goeie zet die wij hier ook hebben gedaan. Het kostte ons 99€.
Als je met 'weinig' gezinsleden bent ga je op lange termijn minder verbruiken want je zet bvb de vaatwas op 'als hij vol is' en niet 'omdat het avond is' wat in ons geval (2 personen, geen kinderen) minder is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...