Telenet Hardware bij Fibernet Abo?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Hey guys,

Binnen een tiental dagen zit ik op Fibernet in een Shake (met digitale tv + telefonie) als nieuwe Telenet klant, en graag had ik geweten welke hardware Telenet meelevert?

Uiteraard een digicorder, maar wat nog? Kabelmodem? Kabelmodem-router? Stand-alone router? Een switch? 100mbit/gbit?
En van welk merk zijn deze?

Thanks voor de info alvast :)

Edit:// Oja kan iemand mij ook vertellen of er hier mensen zijn die Fibernet hebben en er een draadloze installatie bij kregen?
Laatst gewijzigd door Synthesis 03 dec 2010, 00:00, in totaal 2 gewijzigd.
Dell Studio XPS 1645 / Red Leather i720QM | 4GB DDR3 1333Mhz RAM | 16" RGBLED Full-HD screen | 1GB ATI 4670 Graphics | Blu-Ray Burner | 256 GB SSD | Bluetooth | Dell Wireless (a/b/g/n) | Windows 7 Ultimate | 3 years Next-Business Day Premium Warranty + 3 years Accidental Damage Support
zirou
Member
Member

Ik krijg deze maand Shake 70 (internet en telefonie en vermoed dat ik een Motorola SVG1501E krijg met ingebouwde wifi.
Ik weet niet of dit nu standaard is maar ik zie deze steeds meer.

Misschien kunnen anderen dit nog bevestigen...

Heb je ook de wifi optie voor 1€ gepakt?

Kan misschien iemand meteen zeggen of je nog een keuze kunt maken welke modem je wilt hebben... dit ivm het instellen van een aantal zaken op de modem wat volgens mij niet kan op de SVG1501E via Mijn Telenet. Kun je nog een simpele modem krijgen zonder wifi en router functie???

Hier zijn in januari en mei dit jaar 2 topics geweest maar met weinig info.

verder krijg je denk ik nog een verdeel doos (splitter) en that's it... toch?
Telenet Business Shake M
60Mbps/5Mbps
SBV6120E
DrayTek Vigor 2130 Gigabit LAN/WAN

Afbeelding
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Bij fiber is dit een modem zonder wifi
een digicorder
waarschijnlijk een switch
en afhankelijk of het nodig is een versterker
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Kunnen er nog wat mensen bevestigen welk model van router/switch/modem dat Telenet levert en of er ook de mogelijkheid is om te kiezen. Thanks.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dell Studio XPS 1645 / Red Leather i720QM | 4GB DDR3 1333Mhz RAM | 16" RGBLED Full-HD screen | 1GB ATI 4670 Graphics | Blu-Ray Burner | 256 GB SSD | Bluetooth | Dell Wireless (a/b/g/n) | Windows 7 Ultimate | 3 years Next-Business Day Premium Warranty + 3 years Accidental Damage Support
kloon
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Als je voor fibernet kiest zal je zeker als geen wifi modem krijgen maar 9 kansen van de 10 deze Motorola / SBV6120E (DOCSIS)

Afbeelding
zirou
Member
Member

En moet je op deze modem ook alles via "Mijn Telenet" aanpassen? Ik neem aan dat dit ook een modem/router is.
Telenet Business Shake M
60Mbps/5Mbps
SBV6120E

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Nee, dit is een pure modem (bevat dus GEEN router)... er valt dus ook niets aan te passen via Mijn Telenet.
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb hier sinds begin november een groovyshake ( digitale tv+expressnet xl). Aangezien ik al een HD digicorder heb, en ik zelf een draadloze router gebruik (Sitecom), had ik expliciet gevraagd om geen draadloze modem-router van Telenet te verkrijgen ( via website). Kwestie van geen twee routers achter elkaar te hangen.
Installatie-en activeringskosten waren gratis!
De technieker heeft hier toen zonder zeveren mijn oude Motorola vervangen door zo'n Motorola SBV6120E (DOCSIS), en heeft nog een switch (D-Link) geïnstalleerd. Hierachter heb ik dan zelf mijn draadloze router en digicorder aangesloten. Prima service.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 1 keer

hier ook bij TurboNet..

Heeft een DOCSIS 3 modem geinstalled, met een D-LINK 100mbit ethernet switch (ik vraag mij af of ze die ook gaan vervangen eens Fibernet > 100mbit zit)
en daarachter zit de digicorder en pc's...
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Thanks voor de info al.

Is het dus eerst een modem, die dan verdeelt naar digicorder + router?

Ik zit wel met een gigabit router en een gigabit NAS en wil toch wel geen 100mbit snelheden hebben in mijn netwerk..

Kan iemand mij eens uitleggen hoe het gaat vanaf de kabels die uit de muur komen, merci :)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Synthesis schreef:Kan iemand mij eens uitleggen hoe het gaat vanaf de kabels die uit de muur komen, merci :)
Er veranderd niets?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
zirou
Member
Member

Synthesis,

Als je de gigabit router op de modem aansluit (modem op de wan poort van de router) en op deze router (heeft waarschijnlijk een 4 poorts gigabit switch) de NAS en pc's aansluit heb je dus een gigabit verbinding tussen router, NAS en pc (als deze ook gigabit heeft).

Belangrijk is wel dat je geen modem/router krijgt ivm dubbele NAT....

Groeten
Telenet Business Shake M
60Mbps/5Mbps
SBV6120E

Afbeelding
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Thanks voor die info zazou.

Maar wat je hier zegt
Belangrijk is wel dat je geen modem/router krijgt ivm dubbele NAT....
bedoel je dan dat het beter is dat ik GEEN routermodem van Telenet krijg maar gewoon een modem? En/of ook geen switch?

Oja en hoe zit het dan met de Digicorder(s)?

Trouwens...kan iemand mij vertellen of er hier mensen zijn die Fibernet hebben en er een draadloze installatie bij kregen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als je zelf een eigen router wil plaatsen kan je best vragen om GEEN modem/router combi te installeren.

In dergelijke gevallen heeft je modem echter maar één UTP aansluting en heb je dus wel een switch nodig (maar die krijg je gratis van TN) als je ook nog digitale TV hebt.

Wat je Gigabit betreft... indien je router GB poorten heeft zal alles erachter GB speed gebruiken, heeft je router dat niet dan zal je er nog een GB switch moeten achter plaatsen.
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Thanks voor de info r2504. Nu ja, ik zit te twijfelen om nu al een gigabit router te bestellen, of te wachten om te zien wat Telenet levert. Wat in ieder geval wel nodig is sowieso (of het nu door mezelf of door Telenet is) zijn gigabit speeds voor mijn intern netwerk..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ongeacht voor welke optie je kiest... zet gewoon een eigen GB switch, en dan heb je intern steeds GB speeds.
zirou
Member
Member

Ik zou wachten tot ze alles geplaatst hebben.

Als ze een modem plaatsen dan kun je best een router kopen met gigabit switch, dit ga ik waarschijnlijk ook doen en ga ik voor de Cisco (Linksys RVS4000) router, deze heeft een 4 poorts GB switch dus geen losse switch nodig als 4 poorten genoeg zijn. Draadloos heb ik op een andere plaats.
Telenet Business Shake M
60Mbps/5Mbps
SBV6120E

Afbeelding
Synthesis
Plus Member
Plus Member

kloon schreef:Als je voor fibernet kiest zal je zeker als geen wifi modem krijgen maar 9 kansen van de 10 deze Motorola / SBV6120E (DOCSIS)

Afbeelding
Het was inderdaad deze modem. Degelijk materiaal ;-)
Switchke die erbij zat was idd een pruts 100mbps D-linkje, maar voor de moment is geen snellere nodig, zolang Telenet geen 100+ Mbps verbindingen aanbiedt.
De installatie is als volgt gekoppeld:

modem > switch > digicorder + router

Maar ik zit zo te denken of'k niet het volgende kan doen:

modem > router > digicorder

en dan die router zodanig connecteren dat de digicorder een extern telenet ip krijgt...weet iemand hoe die moet geconnecteerd worden (eventueel bepaalde ports die moeten geforward worden) om die digicorder een telenet ip adres te geven..
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Nope digicorder mag niet achter een router ! maar wel op een switch
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Voor de 10.001 keer... je kan geen Digicorder achter een router hangen !

De enige manier om het met een router te doen... is er net voor de zorgen dat een WAN poort niet langer "achter" de router zit, maar eigenlijk "ervoor" dmv. een herconfiguratie van de interne switch van dergelijk toestel (hoe je dit kan, en met welke routers het lukt vind je elder op het forum).
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Mja op de gewone manier niet..maar via wat workarounds (prutswerk met wat andere poorten en zo).

Als'k het goed begrijp krijg je tot 4 externe ip's? die worden verdeeld door de modem en doorgestuurd via de switch, 1 van die ip's is voor de digicorder, en de digicorder moet sowieso altijd 1 van die 4 externe ip's krijgen?
Synthesis
Plus Member
Plus Member

r2504 schreef:Voor de 10.001 keer... je kan geen Digicorder achter een router hangen !

De enige manier om het met een router te doen... is er net voor de zorgen dat een WAN poort niet langer "achter" de router zit, maar eigenlijk "ervoor" dmv. een herconfiguratie van de interne switch van dergelijk toestel (hoe je dit kan, en met welke routers het lukt vind je elder op het forum).
Zelfs niet als je weet op welke poort de Digicorder draait, en dan gewoon de externe IP via een port-forward op de router doorstuurd naar de Digicorder?

Of de modem in LAN port #1 te steken ipv de WAN port?

Als je weet waar ik wat meer info hierover kan vinden laat gerust maar weten, alvast bedankt :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Synthesis schreef:Als'k het goed begrijp krijg je tot 4 externe ip's? die worden verdeeld door de modem en doorgestuurd via de switch, 1 van die ip's is voor de digicorder, en de digicorder moet sowieso altijd 1 van die 4 externe ip's krijgen?
Nee, je begrijpt het dus niet goed :cry: ....
De digicorder krijgt, via de switch, een IP van Telenet, maar dat is geen "extern" IP, maar een privaat Telenet IP. Heeft niets met het Internet te maken. Bovenop alle digicorder(s) krijg je nog eens 4 publieke IP's voor je PC's.

Ik denk dat we beter een slotje zouden zetten op deze discussie ? Met verschillende mensen proberen we jou wijs te maken dat je digicorder niet achter de router mag, maar direct achter de modem via een switch.
Als je de mensen die jou hier proberen goede raad te geven toch niet wil geloven, dan heeft het absoluut geen zin om hier vragen te stellen. Je vepruts niet alleen je eigen tijd, maar ook die van alle bereidwillige mensen die hun vrije tijd offeren om anderen te helpen :evil: .

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Aha, en omdat dat een Telenet IP is kan het verzeker ook niet geforward worden? (edit: dat moet toch wel lukken?)

Ok, en als ik dan 2 digicorders zou gebruiken (is zo niet maar goed), en ik steek die in de meegeleverde 5-ports switch dan zijn er nog maar 3 publieke IP's zeker, tenzij ik een switch met meer ports aanschaf?

En terug met de vorige vraag...een router kan dan niet die Telenet IP (op gelijk welke manier dan ook) doorsturen naar de Digicorder?

Of anders gesteld, het is dus totaal niet mogelijk zonder (interne/complexe) herconfiguratie een setup te hebben waar je de switch er gewoon van tussenuit laat???
Laatst gewijzigd door Synthesis 13 dec 2010, 20:34, in totaal 1 gewijzigd.
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Mja ik probeer het wel volledig te begrijpen, waarom het dan ook wel of niet gaat.

Ik zit hier te praten met een maatje in Holland te praten met een geljikaardige kabelabbonement en die heeft er wel een router tussengezet....
Laatst gewijzigd door Synthesis 13 dec 2010, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Zoek eens eerst op het forum WAAROM je Digicorder niet achter een router kan (het is al meermaals beschreven).

Dan zal je ook begrijpen dat dingen als forwarden en poorten hiers niets mee te maken hebben !
Synthesis
Plus Member
Plus Member

Ik zal hier eens even verder lezen: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... er#p355498
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Synthesis schreef:Aha, en omdat dat een Telenet IP is kan het verzeker ook niet geforward worden? (edit: dat moet toch wel lukken?)

Ok, en als ik dan 2 digicorders zou gebruiken (is zo niet maar goed), en ik steek die in de meegeleverde 5-ports switch dan zijn er nog maar 3 publieke IP's zeker, tenzij ik een switch met meer ports aanschaf?

En terug met de vorige vraag...een router kan dan niet die Telenet IP (op gelijk welke manier dan ook) doorsturen naar de Digicorder?

Of anders gesteld, het is dus totaal niet mogelijk zonder (interne/complexe) herconfiguratie een setup te hebben waar je de switch er gewoon van tussenuit laat???
Ik zal ook nog een poging wagen :). Voor de rest stel ik voor van toch een beetje over TCP/IP te lezen ("een router kan dan niet die IP doorsturen..." :bang: ).

Het heeft helemaal niets met port forwarding te maken. Port forwarding doe je omdat je met NAT (network address translation) zit: voor de buitenwereld hebben al je clients 1 adres, namelijk het extern IP adres van de router. Intern hebben ze allemaal uiteraard een verschillend IP adres (typisch in een 10 of 192.168 range). Port forwarding zorgt er dan voor dat specifieke connecties naar 1 client gaan terwijl andere naar een andere gaan.

Digibox/corder krijgt echter zijn IP adres rechtstreeks van Telenet en zoals al gezegd is dat in een private range van Telenet. Telenet moet hiertoe het MAC adres van je Digibox kennen, zodat ze weten dat het je Digibox is die een IP probeert vast te krijgen. Wanneer je Digibox achter jouw router zit gaat de DHCP request (om het IP te krijgen) nooit tot bij Telenet geraken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:wanneer je Digibox achter jouw router zit gaat de DHCP request (om het IP te krijgen) nooit tot bij Telenet geraken.
Zeg ook nooit nooit... er bestaat zoiets als een DHCP relay :wink: (niet dat ik het in dit specifiek geval getest heb).
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Als je met VLAN's kan werken is je probleem opgelost.
Daarvoor heb je meestal een switch L2 managed nodig, sommige routers kunnen dit ook maar zijn meestal duurder.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”