Geen netwerk meer van op 1 PC

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Hi,

Het probleem is ondertussen automagisch verdwenen maar het blijft mij intrigeren waarom/hoe het kon gebeuren.

Situatie: VDSL2modem in bridge -- Fritzbox ---- Gigabit switch --- 5PCs (2x XP, 2x Win7, 1x Mac), Synology servertje en 1 Epson netwerkprinter
1 printer op USB aan een Win7 PC. Alles heeft een vast IP en is wired aangesloten. Windows PCs zijn voorzien van Zonealarm free, XP PCs hebben AVG, Win7 PCs Avast.

Alles werkte perfect files kunnen van alle PCs naar alle PCs op de gedeelde directory's en kunnen printen naar de netwerkprinter en naar de printer die op de W7 PC aangesloten is. Server is bereikbaar voor iedereen.

Op een dag werkt het hele netwerk nog normaal behalve 1PC (netbook, XP SP3 NL) die nog wel op internet kan maar geen netwerk meer ziet. Foutmelding: NETWERKNAAM is niet beschikbaar .... de netbook ziet zichzelf ook niet bij netwerklocaties. Vanop alle andere PCs kunnen de gedeelde directory's van de netbook wel aangesproken worden. De netbook kan pingen naar de andere PCs maar "ziet" ze verder niet. Zonealarm logs geven geen fouten of blocks weer.

Ik heb de netwerknaam veranderd naar "TEST" en de netbook zag terug zichzelf in de netwerkgroep en ook de eigen gedeelde directory's. De netwerknaam terug veranderen naar de naam van de netwerkgroep van alle andere PCs zorgde er voor dat het netwerk niet meer gezien werd. Internettoegang bleef steeds werken.

wired/wireless maakte geen verschil.

Een 3-tal dagen later was het probleem weg zonder dat er ook maar 1 setting veranderd werd.

Enig idee? Gremlins? Lemmings? Bill Gates?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

53 views en niemand die een idee heeft... :eek:
Gelukkig dat het vanzelf weggegaan is. Het zal onder "tja, computers, he" vallen zeker?
Bye, Maurice
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Kosmische straling ?
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

quistnix schreef:Kosmische straling ?
:idea: Zou best kunnen, 't is de PC die het dichtst tegen het raam staat :bdaysmile:
Bye, Maurice
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

on4bam schreef:53 views en niemand die een idee heeft... :eek:
Gelukkig dat het vanzelf weggegaan is. Het zal onder "tja, computers, he" vallen zeker?
Waarschijnlijk wel.

Tip: Op het moment dat het probleem zich voordoet kun je de probleem-PC opstarten met een Live CD. Waarschijnlijk werkt dit wel en kun je op zijn minst al de schuld op windows (Dus ... Bill Gates) schuiven. :banana:
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

gedeco schreef:
Tip: Op het moment dat het probleem zich voordoet kun je de probleem-PC opstarten met een Live CD. Waarschijnlijk werkt dit wel en kun je op zijn minst al de schuld op windows (Dus ... Bill Gates) schuiven. :banana:
Zit geen CD/DVD in (netbookje). En de schuld op BG... dat had ik al gedaan :twisted:
Bye, Maurice
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Kies een random excuus
Afbeelding
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer

on4bam schreef:Het probleem is ondertussen automagisch verdwenen maar het blijft mij intrigeren waarom/hoe het kon gebeuren.
Ik heb twee dagen geleden een gelijkaardig probleem gehad met 1PC (netbook). Dezelfde symptomen als jij beschreef doken op maar bij mij met een draadloze verbinding.
Ik heb dat opgelost door alles te resetten (aan en uit). Het enige dat ik gemeenschappelijk zie met jouw configuratie is een gigabit switch.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”