Beste
Graag had ik iemand zijn mening hieromtrent. het netwerkje bestaat uit telenet modem, 3 netgears ,2 routers en een switch. het telenet abonnement laat maar 1 pc toe.
telenet modem ->topcom TSH 205 5 port 10/100 ethernet auto sensing switch -> level one WBR-3408 11G -> netgear => twee netgears : ene is een dlink aan gebonden, andere rechstreeks op een vaste pc.
Wil ik dit netwerk verkleinen , dan doe ik het volgende( ervan uit gaande dat de modem en de topcom van telenet zijn en blijven met elkaar verbonden, niet dat dit nodig is, maar ik wil gewoon het probleem dat ik tegenkwam meedelen).
telenet modem -> topcom ->netgear => 2 netgeard : ene naar vaste pc andere naar Dlink. (dus de level one weggelaten)
gevolg: vaste pc op de ene netgear krijgt een telenet ipadres maar internet werkt niet (kan dit want topcom is toch een switch?) en de dlink die op de andere netgear verbonden is, werkt maar niet zoals het moet, soms kan ik op de router geraken soms niet soms werkt internet soms niet.
Na dit te hebben meegemaakt, begreep ik een beetje waarom de eerste opstelling werd toegepast (het kon wel makkelijker door één router aan te sluiten op de telenet modem ipv de switch ertussen. Weet wel dat er digitale tv is, en eerst ging de netgear (waarop de vaste pc staat) eerst naar de telenet decoder maar omdat deze diensten die telenet doorstuurt naar de decoder niet gebruikt werden (interactiviteit) heeft men de netgear op een vaste pc gezet omdat daar de netgear kapot was.
Kan het zijn dat als men interactiviteit wil hebben toch de switsch moet plaatsen? kan het niet langs de router (als ik die rechtstreeks wil aansluiten op de modem).?
waarom krijgt vaste pc met netgear een telenet ipadres en niet een switch ipadres (of delen switchen geen ipadressen?) Dan is dat de reden dat de dlink op de andere netgear gek werd?
hmmm
Beste opstelling zou zijn: telenetmodem -> dlink router -> netgear => 2 netgear : beide netgear met kabel verbonden op een vaste pc. (gaan deze 2 pc's elk een ipadres krijgen van de router via de netgear die verbonden is aan de router of denkt de router dat er maar één netgear is?
hoe gaat netgear dan de 2 pc's van een ipadres voorzien als dat zo is? krijgen ze hetzelfde?(zoals het telenetipadres op de vaste pc met netgear en de dlink op de andere netgear(ik heb wel niet kunnen zien of de dlink ook een telenetipdres kreeg ofwel kreeg dlink dat wel maar viel de verbiding weer weg omdat de andere netgear met vaste pc dan weer het telenetipadres krijg.... (ik weet het niet?)
thuisnetwerk telenet
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik heb je verhaal een paar keer gelezen en begrijp er niet echt veel van.
Ik begrijp ook niet waarom je al die routers en switches nodig hebt.
Zet de router achter de telenet modem en die zal ervoor zorgen dat er NAT (Network Address Translation) gebeurt en dus elke computer een eigen IP adres krijgt uit de range opgegeven in de router. Sluit alle computers aan op de router.
Indien de router niet genoeg poorten heeft om alle computers aan te sluiten, sluit dan een switch aan op de router en ga van daar naar de verschillende computers.
Ik begrijp ook niet waarom je al die routers en switches nodig hebt.
Zet de router achter de telenet modem en die zal ervoor zorgen dat er NAT (Network Address Translation) gebeurt en dus elke computer een eigen IP adres krijgt uit de range opgegeven in de router. Sluit alle computers aan op de router.
Indien de router niet genoeg poorten heeft om alle computers aan te sluiten, sluit dan een switch aan op de router en ga van daar naar de verschillende computers.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Een switch deelt zelf geen IP's uit. De DHCP server van Telenet doet dat (en je router wat betreft je privé netwerk).hara_mo schreef: Kan het zijn dat als men interactiviteit wil hebben toch de switsch moet plaatsen? kan het niet langs de router (als ik die rechtstreeks wil aansluiten op de modem).?
waarom krijgt vaste pc met netgear een telenet ipadres en niet een switch ipadres (of delen switchen geen ipadressen?) Dan is dat de reden dat de dlink op de andere netgear gek werd?)
Je zal modem -> switch moeten gaan want anders zal je geen interactieve diensten hebben.
modem -> switch -> utp/pwl ->digibox/digicorder
switch -> router -> je pc's via utp/wireless/pwl
De DHCP server zal dan je digibox/digicorder een ip adres geven tussen 10.15x.x.x en 10.19x.x.x zodat de interactiviteit werkt. De router krijgt een ip uit de internet range van Telenet en je pc's krijgen een intern ip adres van je router.
-
- Plus Member
Bedankt, dat is inderdaad wat ik van plan ben te doen maar had gewoon enkele vragen over de vorige indeling.
maar stel nu dat ik nu wat je dan ook hebt voorgesteld, een router aansluiten op de modem.
het gevolg is dat 2 laptops, 1pc draadloos zullen surfen.
maar 2 pc's zullen via netgears verbonden worden. Dit betekent dat er maar één poort op de router gebruikt gaat worden (lan1) om de derde netgear op aan te sluiten. Mijn vraag is dan, hoe gaat de router ipadressen uitdelen op deze 2 pc's, als router enkel maar een netgear zit?
Krijgen deze 2 pc's elk een ipres van de vorm 192.168. ... .?
maar stel nu dat ik nu wat je dan ook hebt voorgesteld, een router aansluiten op de modem.
het gevolg is dat 2 laptops, 1pc draadloos zullen surfen.
maar 2 pc's zullen via netgears verbonden worden. Dit betekent dat er maar één poort op de router gebruikt gaat worden (lan1) om de derde netgear op aan te sluiten. Mijn vraag is dan, hoe gaat de router ipadressen uitdelen op deze 2 pc's, als router enkel maar een netgear zit?
Krijgen deze 2 pc's elk een ipres van de vorm 192.168. ... .?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Inderdaad, de decoders mogen niet achter een router hangen.hara_mo schreef:Kan het zijn dat als men interactiviteit wil hebben toch de switsch moet plaatsen?
Inderdaad, switchen delen geen IP-adressen uit.hara_mo schreef:of delen switchen geen ipadressen?
Werkt niet... zie eerste opmerking. De normale TN setup is best als volgt...hara_mo schreef:Beste opstelling zou zijn: telenetmodem -> dlink router -> netgear => 2 netgear
Code: Selecteer alles
+---- TN decoder
|
TN-Modem - Switch -+ +---- PC1
| |
+---- Router ---+---- PC2
|
+---- PC...
-
- Plus Member
Dus als ik goed begrepen heb:byter schreef:Een switch deelt zelf geen IP's uit. De DHCP server van Telenet doet dat (en je router wat betreft je privé netwerk).hara_mo schreef: Kan het zijn dat als men interactiviteit wil hebben toch de switsch moet plaatsen? kan het niet langs de router (als ik die rechtstreeks wil aansluiten op de modem).?
waarom krijgt vaste pc met netgear een telenet ipadres en niet een switch ipadres (of delen switchen geen ipadressen?) Dan is dat de reden dat de dlink op de andere netgear gek werd?)
Je zal modem -> switch moeten gaan want anders zal je geen interactieve diensten hebben.
modem -> switch -> utp/pwl ->digibox/digicorder
switch -> router -> je pc's via utp/wireless/pwl
De DHCP server zal dan je digibox/digicorder een ip adres geven tussen 10.15x.x.x en 10.19x.x.x zodat de interactiviteit werkt. De router krijgt een ip uit de internet range van Telenet en je pc's krijgen een intern ip adres van je router.
ik moet op de switch zowel de powerline verbinden als de router, powerline gaat dan naar de decoder en de router regelt het internetverkeer voormijn pc's.
Maar in dit specifiek geval, wil ik niet gebruik maken van de interactiviteit, kan ik dan bv de kabel die in de decoder steekt in een pc steken en ook een ipadres (tussen 10.15.x....) en 10.19. ...;)van telenet krijgen zonder dat de router haar ipadres verliest(wetende dat ik maar 1 pc mag vebinden) omdat telenet dan denkt dat de switch de enige pc is die aangesloten is?
-
- Pro Member
- Bedankt: 6 keer
Nope, dat ip voor digitale televisie dient niet voor internet en zal enkel toegekend worden aan een digibox/digicorder. Als je meerdere pc's wilt gebruiken dan moeten deze achter de router.
De opstelling van r2504 is zoals het moet zijn.
Maar je wilt geen interactiviteit? Dan sluit je alles gewoon op de router aan en gebruik je geen switch zoals Astralon aanraadde.
De opstelling van r2504 is zoals het moet zijn.
Maar je wilt geen interactiviteit? Dan sluit je alles gewoon op de router aan en gebruik je geen switch zoals Astralon aanraadde.
-
- Plus Member
ok, en dan nog één vraag, dus stel ik heb enkel de router op de modem (wens geen interactiviteit).
betreft de netgears, ik sluit ene aan op de router lan1. en in het huis zijn 2 vaste pc's die elk ook een netgear hebben, en van daaruit kabel naar de pc.
Hoe gaan pc1netgear een ipadres krijgen van de router en pc2netgear??
krijgen ze elke één of krijgen ze hetzelfde ipadres (met alle problemen die er dan bijhoren)?
betreft de netgears, ik sluit ene aan op de router lan1. en in het huis zijn 2 vaste pc's die elk ook een netgear hebben, en van daaruit kabel naar de pc.
Hoe gaan pc1netgear een ipadres krijgen van de router en pc2netgear??
krijgen ze elke één of krijgen ze hetzelfde ipadres (met alle problemen die er dan bijhoren)?
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
- Bedankt: 624 keer
De "netgears" (wat een merknaam is, dus je bedoeld eigenlijk "powerline adaptors") doen eigenlijk feitelijk niet meer dan uw draad verlengen over het elektriciteitsnetwerk, dus zolang jij alles maar degelijk aansluit, zal je router ervoor zorgen dat je 2 pc's netjes een ip adres krijgen.
Laatst gewijzigd door iceke 20 nov 2010, 23:30, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Dus 1 powerline adapter (netgear) verbinden met de router, één powerline adapter verbinden met computer 1 en één powerline adapter verbinden met computer 2. Beide computers zullen een ander IP adres krijgen.
-
- Plus Member
Ik heb een jpg bestand toegevoegd, het netwerk in beeld dus.
IK heb begrepen dat de powerline (netgear) die met de router verbonden ervoor gaat zorgen dat elke andere powerline een ipadres krijgt.
Geldt dat ook voor de indeling die ik getekend heb? dus aan één powerline een vaste pc, en aan de andere een router(level one) waarvan de dhcp uitgeschakeld is en de lan poort gebruikt wordt om de powerline aan te koppelen.
Het is de bedoeling dat deze level one het signaal boven kan verbeteren mocht de dklink in de garage zwak signaal geven boven.
er zal ook een vaste pc verbonden worden met de leve one.
Zal dit ook werken?
IK heb begrepen dat de powerline (netgear) die met de router verbonden ervoor gaat zorgen dat elke andere powerline een ipadres krijgt.
Geldt dat ook voor de indeling die ik getekend heb? dus aan één powerline een vaste pc, en aan de andere een router(level one) waarvan de dhcp uitgeschakeld is en de lan poort gebruikt wordt om de powerline aan te koppelen.
Het is de bedoeling dat deze level one het signaal boven kan verbeteren mocht de dklink in de garage zwak signaal geven boven.
er zal ook een vaste pc verbonden worden met de leve one.
Zal dit ook werken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Je hebt het verkeerd begrepen (of goed begrepen, maar slecht verwoord hierboven).hara_mo schreef:IK heb begrepen dat de powerline (netgear) die met de router verbonden ervoor gaat zorgen dat elke andere powerline een ipadres krijgt.
De powerline krijgt géén IP adres.. Wel alle aangesloten toestellen achter de powerline.
Zoals in vorige posts al uitgelegd is de powerline niets meer dan een vervanging van een kabel. Een kabel krijgt geen IP adres

Ja dat zal perfect werken (je gebruikt de router boven als "switch").hara_mo schreef:Geldt dat ook voor de indeling die ik getekend heb? dus aan één powerline een vaste pc, en aan de andere een router(level one) waarvan de dhcp uitgeschakeld is en de lan poort gebruikt wordt om de powerline aan te koppelen.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
klopt ja, het is de router die ipadressen verdeelt 
maar toch vind ik het raar met die powerlines, want als je een pc rechtstreeks met kabel verbind is er maar één kabel , dan als je een andere pc rechtstreeks wilt verbindne , moet je een andere lan poort gebruiken, maar met powerlines, heb je zogezegd X aantal kabels aangesloten op één lan poort , (dus voor elke powerline in het huis een kabel)
ik vraag me af hoe dat werkt

maar toch vind ik het raar met die powerlines, want als je een pc rechtstreeks met kabel verbind is er maar één kabel , dan als je een andere pc rechtstreeks wilt verbindne , moet je een andere lan poort gebruiken, maar met powerlines, heb je zogezegd X aantal kabels aangesloten op één lan poort , (dus voor elke powerline in het huis een kabel)
ik vraag me af hoe dat werkt

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Wil jij achter een normale UTP kabel meerdere PC's hangen... dan sluit je daar een switch op aan (en van daar naar iedere PC een aparte kabel). Aan je TN modem zit trouwens ook maar één UTP aansluiting die naar een switch gaat om meerdere PC's aan te sluiten... maar tussen die modem en switch gaan dus ook simultaan meerdere verbindingen (net zoals overal elders op het internet).
Wil je achter een powerline meerdere PC's hangen... dan zal je daar eveneens een switch op hangen (en van daar naar iedere PC een aparte kabel). Een powerline is dus gewoon transparant... het is een medium, net zoals een fysieke kabel. Je kan dus ten allen tijde je powerline gewoon "weg denken" en doe alsof er gewoon een UTP kabel zou lopen.
Wil je achter een powerline meerdere PC's hangen... dan zal je daar eveneens een switch op hangen (en van daar naar iedere PC een aparte kabel). Een powerline is dus gewoon transparant... het is een medium, net zoals een fysieke kabel. Je kan dus ten allen tijde je powerline gewoon "weg denken" en doe alsof er gewoon een UTP kabel zou lopen.
-
- Plus Member
ja, maar als je het zo uitlegt, dan betekent dat ik niet 3 powerlines kan hebben
als je op mijn tekening ziet, is er een vaste pc dat niet achter een switch of router zit maar achter een powerline.
daarom dat ik vroeg of het geen probleem zal zijn als een andere powerline gebruikt wordt boven met daarachter een (aangepaste) router(die als switch functioneert), wetende dat er een andeere powerline gebruikt wordt voor 1 pc.
als je op mijn tekening ziet, is er een vaste pc dat niet achter een switch of router zit maar achter een powerline.
daarom dat ik vroeg of het geen probleem zal zijn als een andere powerline gebruikt wordt boven met daarachter een (aangepaste) router(die als switch functioneert), wetende dat er een andeere powerline gebruikt wordt voor 1 pc.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
OK, dan moeten we het nog op een andere manier uitleggen ...
- Beschouw 2 powerlines als 1 UTP kabel.
- Beschouw een set powerlines van 3 of meer powerlines als een switch.
zo eenvoudig is het ...
Philippe.
- Beschouw 2 powerlines als 1 UTP kabel.
- Beschouw een set powerlines van 3 of meer powerlines als een switch.
zo eenvoudig is het ...

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.