Kabelkluwen - interferentie?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

Hoi

Mijn belgacom verbinding heeft onlangs, op mijn aanvragen, een upgrade van ADSL2 naar VDSL2 gekregen. Alles goed en wel, ik had een snelheid van ongeveer 20Mbps (downstream) en 2Mbps(upstream). Af en toe (gemiddeld eens per week) word ik op 16Mbps downstream gezet, waarom weet ik ook niet, maar door naar het gekende nummer (0800 22 424) te bellen is dit steeds opgelost. Nu dacht ik het kluwen van kabels eens even op te lossen, misschien lag hier de oorzaak, door ze mooi apart te leggen en de stukken die te lang zijn even op te rollen zodat er geen nutteloze centimeters kabel liggen rond te slingeren.

Als ik dat gedaan hadn bleek er iets te zijn veranderd bij mijn lijnwaarden, namelijk de Downstream Training Margin is gedaald van 32,1 dB naar 20,9 dB. Heeft er iemand een idee waarom dit zou kunnen gebeurd zijn en of ik het kan verhelpen? Misschien dat er enige interferentie voor de verdraaide waarden zorgde? Het ontbreekt mij overigens ook aan technisch inzicht om deze waarde correct te interpreteren.. Verder krijg ik volgende waarden uit de VDSL2 modem tool (BBOX2), waar nu overigens de calculated distance met een 150meter is toegenomen..

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

download upload
line: 25008 kbps 3104 kbps
payload: 20056 kbps 2040 kbps
max line: 58236 kbps
max payload: 47328 kbps
bands used: 2 1
bandplan: 8D
training: 20.9 dB
loop length: 367 m
near end: 803 m
far end: 386 m
avg. length: 519 m
snr margin: 15.1 dB
attenuation: 14.7 dB
avg. margin: 17.2 dB
avg. snr: 36.2 dB
forecast max line: 94050 kbps
forecast max payload: 76285 kbps

Alvast bedankt!
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Je spreekt van "stukken die te lang zijn even op te rollen". Ik neem aan dat je hiermee o.a. de telefoonkabel bedoelt. Je zou die te lange stukken er beter uithalen. Elke meter teveel zal je signaal verminderen.
In verband met andere storingen, hoe minder kabel, hoe minder gevoelig voor elektromagnetische storing/crosstalk.
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

Inderdaad, de telefoonkabel (+voeding, Netwerk (in mindere mate, deze zijn al op maat geknipt). Ze waren namelijk allemaal in elkaar gedraaid en in de knoop geraakt. De kabel van mijn splitter naar mijn bbox is nu niet zo lang (+- 1,5 meter) maar het leek mij ordelijker :-)

Verder is er overigens niets gewijzigd, mijn down/up snelheid is nog steeds 20/2 Mbps.. Hoe het zit van mijn werkelijk aansluitpunt tot de contactdoos in de muur weet ik niet juist, maar daar is tov vroeger niets aan veranderd dus daar zal het probleem niet zitten veronderstel ik.

Het bezorgt mij nu geen last, maar ik zou graag weten wat de mogelijke oorzaak kan zijn en hoe ik de waarden van mijn lijn moet interpreteren. Misschien dat iemand een goed overzicht weet? Elders op het forum vind ik niet echt een duidelijke uitleg over de waarden uit de VDSL2 tool :)
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

Update: Downstream Training Margin is nu gedaald tot 16,2 dB..

What to do, what to do.. Dan toch maar Belgacom lastigvallen? :-)
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

En we krijgen 11,9 dB momenteel :s

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

En als bij wonder zit ik terug op 30,2 dB, nu begrijp ik het helemaal niet meer :s

Als er nog iemand is die een mooi overzichtje weet te vinden van de waarden in VDSL2 modem tool is dat nog altijd welkom ;) Dan begrijp ik ook weer eens wat meer over al die gegevens :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Draden oprollen is spoel creëren.
Dit wil je zeker niet hebben :wink:

Ik kan je wel uitleggen waarom als je wil
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Flipper88
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 nov 2010, 14:44

Inderdaad, dat was ook mijn eerste gedachte :) Dus had ik ze allemaal terug gestrekt en toen begonnen mijn waarden te dalen ( tot ongeveer 6 dB) om vervolgens, alsof er niets gebeurd was, naar 30,2 dB terug te keren.. Heel bizar, ik heb ook enkele keren een reboot gedaan van mijn bbox2 (na het oprollen, na het ontrollen can de kabels) maar zonder resultaat, het werd zelfs slechter en slechter :s

Mijn snelheid is overigens nooit naar omlaag gegaan, de lijn werd wel verschrikkelijk instabiel..
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Woon je in een appartement of een huis?
Indien je in een appartement woont heb je ook nog een patchpaneel waarop de koperparen van Belgacom op aangesloten zijn, vanaf dat patchpaneel tot je appartement is er dus ook nog heel wat lengte met soms simpele telefoonkabel of gewoonweg 2 draadjes zonder enige isolatie (dit laatste heb ik al in oudere gebouwen gezien). Om de kwaliteit van die lengte te verbeteren vervang je die kabel/draadjes best met Cat5/6/7 F/UTP kabel.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
chabi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2010, 20:25

Kan iemand vertellen dat ik waarom 25mbs herhale?

Downstream Upstream

Current line rate 37428 7968

Current line playload 29920 6048

attainable line rate 114580

attainable line playload 93116

profile 17A

Training margin 24.7 db

bands 3 2

Estimated loop length 62

near end 209

far end 60

Calculated distance 110

SNR margin 22.8

Attenuation 4.4

Avg SNR margin 24.0

Avg SNR 37.4
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Flipper,

Ipv kabel op te rollen, beter afknippen zoals gezegd!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

chabi schreef:Kan iemand vertellen dat ik waarom 25mbs herhale?
Welk? :eek:
chabi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2010, 20:25

Current line playload 29920 6048
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Flipper88 schreef:En als bij wonder zit ik terug op 30,2 dB, nu begrijp ik het helemaal niet meer :s
Dat komt door de kosmische straling 8)


@Chabi: ik denk dat je synct op 30/6 en dat je een Favorite abbonement hebt. Dat is dan de reden waarom je 25 Mbps surfsnelheid hebt. Of verstaan we elkaar verkeerd ? Als je wil mag je je vraag in het Frans of het Engels formuleren.
chabi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2010, 20:25

ik ben klant van scarlet en senllheid van scarlet is 25/3.5
Maar ik heb naar scarlet klantendienst gebeld zei hij dat je 29920 herhalt maar als ik snellheid van website kijk dan zegt het dat jij 25mbs herlhalt.
Hoe komt dat?
Heeft iemand oplossing?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

chabi, ik heb de indruk, net zoals quistnix, dat Nederlands niet je moedertaal is.
Dus post maar je vraag in je moedertaal en we zullen wel zien hoe ver we geraken.

Als ik het goed begrijp heb je problemen met je internetsnelheid bij Scarlet.
Probeer eens één van de volgende dingen.

1) Open een browser en surf naar: http://192.168.1.1/
Welke waardes vind je daar voor Downstream en Upstream line rate?

2) Open een browser en surf naar: http://www.speedtest.net/
Ga naar Settings (linksboven) en selecteer Brussels als de Preferred Server en druk op Save
Test nu je snelheid op de server in Brussel (gouden ster)
chabi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2010, 20:25

Downstream Upstream

Current line rate 37428 7968

Current line playload 29920 6048

attainable line rate 114580

attainable line playload 93116

profile 17A

Training margin 24.7 db

bands 3 2

Estimated loop length 62

near end 209

far end 60

Calculated distance 110

SNR margin 22.8

Attenuation 4.4

Avg SNR margin 24.0

Avg SNR 37.4

kijk boven wat staat.
chabi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 aug 2010, 20:25

Downstream line rate 37428 kbps
Upstream line rate 7968 kbps

Current line rate downstream 29920
Current line rate upstream 6048 kbps
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Je synchroniseert op 30mbit, maar je verbinding wordt afgeknepen op 25mbit bij Scarlet.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”