Belkin Wireless G router achter BBOX2

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mercutio
Starter
Starter

Hallo allemaal.

Sinds vandaag aangesloten op VDSL2 (voorheen op adsl met een Speedtouch home en daarachter de Wireless G Router) en nu zou ik graag mijn Belkin Wireless G router achter de BBOX2 hangen zodat de BBOX2 enkel als modem fungeert, zodat ik een extra pc kan aansluiten op de router en beter wireless signaal zou hebben. Want ik kan om de 10-15 min opnieuw verbinding maken met de bbox2 op de laptop, terwijl voorheen het signaal met de draadloze router altijd heel stabiel was.

Nu weet ik tot op zeker hoogte wel wat ik allemaal moet aanpassen, maar toch lukt het me niet om via de router op het internet te gaan, terwijl het lampje internet toch brand op de router en misschien dat jullie me wat raad en antwoorden kunnen geven. Ik heb de stappen gevolgd die moderator Phillipe_d beschrijft in dit topic

Moet ik de Belkin een ander ip adres geven? op dit moment is het 192.168.2.1
Moet ik nog instellingen in- of uitschakelen in de bbox2 of de belkin? Zo ja wat?

Alvast bedankt!
Afbeelding
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Welke van beide opties probeer je ?

Copy/Paste van dat topic :
Bericht door philippe_d op zo okt 31, 2010 14:18

Hangt ervan af wat je precies wil doen met de WRT54G:
a) wil je hem als router gebruiken voor je interne netwerk (ter vervanging van de BBox2) ?
b) of wil je hem gewoon gebruiken als wireless access point om je bereik te vergroten ?

1) WRT54G gebruiken als router
- open de webinterface van de Linksys (standard 192.168.1.1) en stel de internet connectie op "PPPoE"
- geef je ADSL logon (user-id + paswoord)
- sluit de WAN poort van de Linksys aan LAN1 of LAN2 van de BBox2.
- sluit je intern "sternetwerk" aan op de LAN uitgangen van de Linksys. Je Linksys moet dus "naast" je BBox2 staan.
In deze opstelling gebruik je de BBox2 alléén als VDSL2 modem, en de Linksys als router.
PS - Misschien is het nodig om de Linksys een alternatief IP adres (en LAN range) te geven, gezien de BBox2 (toevallig) ook standard 192.168.1.1 gebruikt)

2) WRT54G gebruiken als access point
- geef de Linksys een vast IP adres binnen het subnet van de BBox2, maar buiten de DHCP range (vb 192.168.1.250)
- en schakel de DHCP van de Linksys uit.
- verbind een LAN poort van de Linksys met je netwerk (De Linksys kan je om het even waar plaatsen, waar je een verbdinbing hebt met je interen netwerk).
- jouw andere toestellen kunnen willekeuriig op de BBOx2 of de Linksys aangesloten worden.
- via het nieuwe adres van de Linksys kan je de WiFi instellingen wijzigen.
- In deze opstelling gebruik je de Linksys als switch en access point.
Floris Bakker for president!
mercutio
Starter
Starter

Ik heb optie 1 geprobeerd.
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Je hebt niet gezegd bij welke provider je ent, en met welk abonnement.
Bij sommige aboo's heb je maar recht op één PPPoE sessie. In dit geval zal je router géén (2de) PPPoE sessie kunnen openen, tenzij je PPPoE op je BBox2 uitschakelt.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mercutio
Starter
Starter

Ben aangesloten bij Belgacom (VDSL2) op Internet Favorite.
Afbeelding
Manjew
Starter
Starter

Ook mijn bbox 2 geeft ook niet zo'n goed signaal. Op sommige kamers is er nauwelijks tot geen bereik. Ik heb wel nog een linksys wrv200 router staan. Ik had eerst gewoon geprobeerd die achter de bbox2 aan te sluiten met een gewone internetkabel. Maar zoals hierboven uitgelegd, werkt dat dus niet. Ik ben (zoals je uit de vorige zin wel kan opmaken) nogal een leek op dit vlak. Ik zou graag voor de tweede optie kiezen, en hoewel dit ongetwijfeld goed is uitgelegd, weet ik toch nog niet goed wat ik moet doen. hoe zet je bv. DHCP uit? zou iemand me aub alle handelingen stap voor stap willen uitleggen?
We zitten thuis bij belgacom comfort.
Dank bij voorbaat
Manjew
Starter
Starter

Moet er bovendien geen rekening gehouden worden met de frequenties van die toestellen? Ik ben geen computerexpert, maar als twee bronnen dezelfde frequentie hebben interfereren de golven waardoor er op sommige plaatsen heel veel bereik zal zijn en op sommige plaatsen heel weinig tot niets. Of is dat bij deze toestellen geen probleem?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

WIFI signalen zenden niet constant uit... anders zou je zelfs een probleem hebben bij jezelf... met je router en bv. je laptop.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Manjew schreef:...maar als twee bronnen dezelfde frequentie hebben interfereren de golven waardoor er op sommige plaatsen heel veel bereik zal zijn en op sommige plaatsen heel weinig tot niets...
Het is daarom dat er collision detection (CSMA/CA) bestaat hé. Een 802.11x apparaat zal proberen om niet uit te zenden wanneer het kanaal in gebruik is. Uiteraard werkt dat alleen goed als alle apparaten elkaar kunnen 'horen'.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_se ... _avoidance)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

WIFI signalen zenden niet constant uit..
Hoe komt het dan dat je met een spectrumanalyser de 2,4 Ghz drager drager blijft zien !

mvg.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Ha, dan moet je de resolutie-bandbreedte van de spectrum analyser hoger zetten he. Met een langere integratietijd krijg je een FFT met een gemiddeld spectrum over de tijd.
Al twijfel ik of je wel snel genoeg bent zodat je verschillende bursts van enkele 100us kan zien :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Ok 'k zal dit gelegenheid eens proberen.

Maar je hebt wel gelijk met het interferen zoals je zegt want als je gebuur op het zelfde wifikanaal zit dan ben je in ieder geval gestoord en zal er iedere keer opnieuw geprobeerd worden om een correct signaal te kunnen versturen en te ontvangen waardoor je onderandere ook timeouts krijgt om een site in te laden enz...

mvg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jackho schreef:want als je gebuur op het zelfde wifikanaal zit dan ben je in ieder geval gestoord en zal er iedere keer opnieuw geprobeerd worden om een correct signaal te kunnen versturen en te ontvangen
Je buur is niet anders dan eventueel een eigen tweede of derde wireless toestel... feit is gewoon dat je het spectrum moet delen met het aantal stations ongeacht of dat "eigen" toestellen of "vreemde" toestellen" zijn. Enkel bij zware constante downloads ga je daar dus hoofdzakelijk iets van merken.
jackho schreef:waardoor je onderandere ook timeouts krijgt om een site in te laden enz...
Van een buur die hetzelfde wireless kanaal gebruikt ga je heus geen timeouts krijgen... zoals ik hierboven schreef is dat gewoon een extra toestel... als jij twee laptops zou gebruiken krijg je ook geen timeouts bij het laden van een site.

Het enige probleem is dat wanneer de toestellen elkaar onderling niet zien... stel je hebt A - B - C, waarbij A en B elkaar zien, en B en C elkaar zien... maar A en C elkaar niet zien. In dergelijke gevallen ga je wat meer collisions hebben, maar zelfs dan ga je hier nog niet echt iets van merken (trouwens radioamateurs hebben daarvoor het DAMA protocol - een soort van token - wat men gebruikt op packet verbindingen).
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Wifi heeft ook een soortgelijk protocol.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster

alle details hoe wifi werkt ken ik niet, maar ik verlies wel regelmatig connectie als mijn buur op het zelfde wifikanaal zit en volgens jullie uitleg als ik ze goed begrijp zou dit in theorie niet kunnen of hen ik de ujitleg toch niet goed begrepen !!

In ieder geval als ik een vrij kanaal kies heb ik die disconnects nooit tot dat ik er ene krijg en als ik dan in het spectrum ga kijken dan zie ik dat er een buur op dit kanaal zit. Een vrij kanaal kiezen dat is bij mij trouwens niet meer mogelijk (alleen tijdelijk gelijk nu in het verlof als er veel op reis zijn)

mvg.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

depeje schreef:Wifi heeft ook een soortgelijk protocol.
Dergelijk protocol kan je alléén hebben met één master (welke de controle doet van het token) op één frequentie.

De details van WIFI ken ik ook niet, maar voor zover ik weet is het niet token based.
jackho schreef:ik verlies wel regelmatig connectie als mijn buur op het zelfde wifikanaal zit en volgens jullie uitleg als ik ze goed begrijp zou dit in theorie niet kunnen
Normaal niet dus... tenzij bij m'n voorbeeld dat hij jou clients niet zou zien (omdat hij dan ook geen collisions gaat detecteren). Indien je buur dan ook nog geprutst heeft aan z'n vermogen kan het misschien uiteindelijk wel voor storingen zorgen... of anders zijn jou toestellen niet echt "robuust".
Manjew
Starter
Starter

Ok, dan maak ik me daar geen zorgen over.
hier wordt alles stap voor stap uitgelegd:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1260465/0
Ik heb dus mijn linksys aan mijn pc gehangen en dan heb ik het IP adres ingegeven in google chrome, maar er opent zich nergens een venster zoals in de screenshots op die site. Ik moet me nergens aanmelden, alle gegevens verschijnen gewoon. (ik kom ook op dezelfde pagina als ik dit adres ingeef en de Linksys niet aan mijn pc vast hangt).
Als ik naar de gegevens kijk, zie ik dat het dezelfde naam heeft als mijn huidig SSID en niet de naam van de SSID die "nog in de router zit". Ik denk dus dat dat dan de gegevens van de bbox2 zijn die momenteel ons huis van internet voorziet en niet die van de linksys waarvan we juist de instellingen proberen aan te passen.
Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk maak en het probleem voldoende goed beschrijf.
Manjew
Starter
Starter

en anders zoek ik nadien wel op hoe je de frequentie aanpast. :) hopelijk is dat dan geen al te moeilijke handeling.
voorlopig wil ik vooral een tweede router als accespoint gaan gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Manjew schreef:(ik kom ook op dezelfde pagina als ik dit adres ingeef en de Linksys niet aan mijn pc vast hangt).
En ook wanneer je Linksys niet in het stopcontact steekt zeker :lol:

Sluit je PC aan op je Linksys z'n (1 van de 4) LAN poorten en zet je BBOX uit of zelfs de wireless van je PC... op die manier kan je enkel op je Linksys terecht komen.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

r2504 schreef:
depeje schreef:Wifi heeft ook een soortgelijk protocol.
Dergelijk protocol kan je alléén hebben met één master (welke de controle doet van het token) op één frequentie.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11_RTS/CTS. Het is dan wel optioneel, maar het bestaat. Dat is misschien enkel geïmplementeerd in de duurdere/professionele AP's.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”