Probleem nieuwe enermax voeding

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
the_philosophist
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2010, 17:54

Dag beste UBers,

Ik zit met een probleem, ik probeer het even zo kort mogelijk uit een te zetten:
Ik heb een enermax eco 80plus voeding gekocht voor mijn PC via pixmania. Het toestel leek gisteren perfect te werken, tot ik mijn PC trg op zijn plaats zette en hem wou aanschakelen... niets. Het groen SB_PWR lampje op het mobo brandde ook al niet meer. Gisteren heb ik hem de rest van de dag niet meer aan de praaat gekregen, vandaag lukte het wel en heb ik enkele tests kunnen doen.
Mijn PC start op maar valt ongeveer vlak na het laden van de OS uit en begint opnieuw op te starten. Ik dacht dat het aan mijn HDD zou kunnen liggen dus die heb ik ontkoppeld. Hem proberen booten via een jolicloud USB drive, die ik nog had rond slingeren, kende uiteindelijk hetzelfde resultaat.
Jammer genoeg heb ik niet al te veel PC's meer (vooral laptops etc) dus heb ik niet al te veel materiaal om verdere tests uit te voeren. Zo heb ik geen andere (werkende) voeding meer (vandaar dat dit een groot probleem is.) Een test die wel nog op het programma staat is uit testen of hij met een andere mobo en CPU blijft lopen via diezelfde flash drive.

Hebben jullie verder nog ideeën waar het probleem zou kunnen zitten en vooral wat ik kan proberen om dit op te lossen ? Ik heb niet zoveel zin om het toestel terug te sturen naar pixmania want ik heb het toestel al 2 x onterecht terug gestuurd omdat ik dacht dat de 23 pins (ipv 24 pins) een fabricage fout betrefte. :oops:

Alvast bedankt en mvg,
The Philosophist

PS: aan de voedingkabel ligt het ook niet want daar heb ik al enkele van geprobeerd, wel steeds via een stekkerdoos die tegen overspanning etc bescherming bied.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik denk niet dat het probleem aan de andere componenten ligt... Waarom niet rechtstreeks terugsturen naar de fabrikant? Hebben ze geen RMA procedure?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Je kan je voeding ook testen als je de groene (pin 14) draad doorverbind met de zwarte draad (pin15) dus zonder moederbord, zo zetje de voeding aan . Maar het is wel aan te raden om dit niet onbelast te doen, dus een ventilator of iets anders er op hangen.
the_philosophist
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 nov 2010, 17:54

Ik heb net verdere tests gedaan... ook met een helemaal ander mobo en CPU ken ik hetzelfde fenomeen, na enkele minuten valt hij al uit. Ik ben nog tot een andere conlcusie gekomen: het groen SB_PWR lampje valt regelmatig uit dus de "standy" stroom valt ook regelmatig weg. Dus op 2 volledig verschillende set ups hetzelfde resultaat, lijkt mij toch wel aan de PSU te liggen dan, niet ?
Ken schreef:Ik denk niet dat het probleem aan de andere componenten ligt... Waarom niet rechtstreeks terugsturen naar de fabrikant? Hebben ze geen RMA procedure?
Ik heb dit nog niet uitgezocht maar zal dit eens doen. Pixmania betaald de verzendkosten van mij naar hun ook integraal terug en beslist sneller om gewoon een nieuw toestel toe te sturen ipv weken bezig te houden met reperaties.
AnD schreef:Je kan je voeding ook testen als je de groene (pin 14) draad doorverbind met de zwarte draad (pin15) dus zonder moederbord, zo zetje de voeding aan . Maar het is wel aan te raden om dit niet onbelast te doen, dus een ventilator of iets anders er op hangen.
Pin 14 is bij mij een blauwe kabel. Pin 15 zitten 2 zwarte kabels in. ??? :p
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik leid hieruit af dat er al een nieuwe voeding op komst is.
Je hebt je ook niet vergist wat betreft het te leveren vermogen.
Mocht je iets afkennen van elektriciteit,dan kan je dit eenvoudig nakijken met een voltmeter.

Dit soort toevaligheden weerhouden me steeds om iets via internet te bestellen. Bij een detail handelaar kan dit zo nagekeken worden, en heb je ook steeds een nieuwe snel op zak.

Op deze manier
Afbeelding

kan je de voeding overbruggen en ze opstarten zonder mobo.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”