BRUSSEL - De leeftijd om met een zware motor te mogen rijden, wordt met drie jaar opgetrokken.
21 jaar moet je vandaag zijn om met een zware motor te mogen rijden. De regel vervalt uiterlijk in 2013. Vanaf dan moet je 24 zijn voor een officieel rijbewijs.
Het gaat om de uitvoering van een Europese richtlijn en België zal die bijzonder streng toepassen. Zo zegt Europa dat 14-jarigen al op een bromfiets van de laagste klasse mogen rijden. Iets waar Italië gretig op inpikt. Maar België behoudt toch de minimumleeftijd van 16 jaar. Hetzelfde voor de lichte en middelzware motoren: als Europa zegt dat het mag vanaf 16 jaar, kiest België toch voor 18 jaar. En als grote Europa de lat op 18 jaar legt, zegt België 20 jaar.
Voor de echte zware motoren wordt de minimumgrens verschoven naar 24 jaar. ‘Er gebeuren nu eenmaal te veel motorongevallen', zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V). ‘De motor blijft veel gevaarlijker dan de auto. Het risico van een dodelijk ongeval is twintig keer groter. Zoiets kan je niet negeren.'
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=BK30O6V5
Binnenkort moet je 24 jaar zijn voor motorrijbewijs
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
wat is dat nu weer voor onzin. als dat zo voort gaat mogen we straks helemaal niks meer dan moeten we misschien wel 80 zijn voor we mogen sterven ! Meeste jongeren willen trouwens geen motor maar een auto, .. dan kunnen ze met vrienden/vriendinnen rondrijden, dus of er werkelijk meer ongevallen zijn voor de leeftijd van 24 dat betwijfel ik ten zeerste.
Da's gewoon averechts zijn, .. omdat Europa zegt 14 wij 16 als Europa zegt 16 wij 18, op wie proberen ze hier indruk te maken. Geloven ze nog wel in Europa, .. of voelen deze politici zich beter dan de rest !? Is het soms een wedstrijd wie zijn volk het meeste kan kleineren. Want 2 jaar bij doen, gewoon om boven Europese norm, is gewoon belachelijk, .. da's gewoon willen zeggen ja en wij zitten zelfs boven de Europese norm !? Er is geen goede rede voor ze maar we zeggen graag dat we er boven zitten.
Da's gewoon averechts zijn, .. omdat Europa zegt 14 wij 16 als Europa zegt 16 wij 18, op wie proberen ze hier indruk te maken. Geloven ze nog wel in Europa, .. of voelen deze politici zich beter dan de rest !? Is het soms een wedstrijd wie zijn volk het meeste kan kleineren. Want 2 jaar bij doen, gewoon om boven Europese norm, is gewoon belachelijk, .. da's gewoon willen zeggen ja en wij zitten zelfs boven de Europese norm !? Er is geen goede rede voor ze maar we zeggen graag dat we er boven zitten.
-
- Member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 27 jan 2010, 11:56
Je heb ook minder zware (cc) motors die SUPER snel zijn.
Dus wat heeft zwaar te betekenen?
Dus wat heeft zwaar te betekenen?
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ze wegen die ze denken dat je moet een lager cc minder dood bent,..doeternietoe2 schreef:Je heb ook minder zware (cc) motors die SUPER snel zijn.
Dus wat heeft zwaar te betekenen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Ach ja, je kunt het wel omzeilen, genoeg motoren met 25Kw papieren (alleen een pak duurder).Ofloo schreef:wat is dat nu weer voor onzin. als dat zo voort gaat mogen we straks helemaal niks meer dan moeten we misschien wel 80 zijn voor we mogen sterven !
Op mijn 19 reed ik ook met een "25Kw" 750cc racer.
Met 25Kw ga je niet minder ongevallen hebben (en het kan zeer gevaarlijk zijn om zo weinig vermogen te hebben).
Laat ons straks allemaal met een koekblik rijden/in de file staan (lekker veilig)
Laatst gewijzigd door silencer 13 okt 2010, 12:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Ja maar die motoren kunnen maar een max snelheid halen van 160-180km/u. Maar daar is nog een andere regel voor: max 0.016?kw/kg om deze te weren.doeternietoe2 schreef:Je heb ook minder zware (cc) motors die SUPER snel zijn.
Dus wat heeft zwaar te betekenen?
-
- Erelid
- Berichten: 7819
- Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
En vanaf 70 jaar verbieden om met een auto te rijden, ook!
Zit zoiets gelijkaardig aan te komen voor auto's ook dan?
Zit zoiets gelijkaardig aan te komen voor auto's ook dan?
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik denk niet dat dit ook maar iets gaat uithalen.
Ten eerste zie ik veel meer onverantwoorde automobilisten voorbij vliegen dan motorrijders en ten tweede is een goede opleiding, maar vooral veel ervaring van grotere invloed op het aantal ongelukken met motors dan het aantal cc dat je tussen je benen hebt zitten.
Ten eerste zie ik veel meer onverantwoorde automobilisten voorbij vliegen dan motorrijders en ten tweede is een goede opleiding, maar vooral veel ervaring van grotere invloed op het aantal ongelukken met motors dan het aantal cc dat je tussen je benen hebt zitten.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Het gaat wel iets uithalen=> minder motoren op onze wegen, minder accidenten.De motor ontraden is het doel.iceke schreef:Ik denk niet dat dit ook maar iets gaat uithalen.
Ten eerste zie ik veel meer onverantwoorde automobilisten voorbij vliegen dan motorrijders en ten tweede is een goede opleiding, maar vooral veel ervaring van grotere invloed op het aantal ongelukken met motors dan het aantal cc dat je tussen je benen hebt zitten.
Als motard moet je beseffen dat alle koekblik-chauffeurs potentiële moordenaars zijn en daar moet je je aan aanpassen (en altijd! in het achterhoofd houden), met of zonder 25Kw motor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Op het gevaar af van in een welles-nietes spelletje terecht te komen.iceke schreef:Ik denk niet dat dit ook maar iets gaat uithalen.
Ten eerste zie ik veel meer onverantwoorde automobilisten voorbij vliegen dan motorrijders en ten tweede is een goede opleiding, maar vooral veel ervaring van grotere invloed op het aantal ongelukken met motors dan het aantal cc dat je tussen je benen hebt zitten.
Dat je veel meer onverantwoordelijke automobilisten ziet is nogal wiedes. Er zijn er globaal gezien x keer meer, dus heb je ook veel meer kans om er tegen te komen. Roekeloze motorrijders zijn er evengoed. Als je die gekken soms tussen de files door ziet scheuren, hou je je hart vast (of wens je hartgrondig dat ze ergens tegenaan knallen, maar da's enkel op slechte dagen. )
Eerlijk gezegd zie ik nog wel graten in deze maatregel. Zo hebben mensen nog de tijd om te 'rijpen' en ervaring op te doen op minder krachtige machines. Langs de andere kant, wat met iemand die vandaag reeds 24 is en nu pas beslist om zijn motorijbewijs te halen. Mag die dan direct met het zware spul op de baan? Ze zouden misschien beter een regel maken dat je eerst x jaar je motorijbewijs moet hebben vooraleer je met de zwaardere machines mag rijden.
Ik zou ook heel graag mijn motorijbewijs halen, maar vrouwlief is er nogal tegen gekant. En ik kan ze geen ongelijk geven, eerlijk gezegd.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
@de 3 hierboven, waarom grijpen ze dan niet in bij jonge autobestuurders ? een 18 jarige met een M3 of Impreza is blijkbaar geen probleem...
Tussen de files scheuren gebeurt aan 20/25 per uur = niet echt levensbedreigend.
Je kan als 18 jarige even veilig/onveilig rijden met een 125cc als met een 1000cc, een motor is niet perse om zo hard mogelijk mee te rijden maar om zo hard mogelijk te genieten van het rijden/ de omgeving. De bijna dood ervaringen nemen we er graag bij.
Wat echt onverantwoord is, is dat iemand met een al wat ouder rijbewijs zonder enige ervaring een motor mag kopen en er de baan mee op mag....
Een 18 jarige moet nu eerst een aantal uren les volgen, een lichte motor besturen en dan pas na een paar jaar mag hij een zwaardere besturen.Prima toch ? ik zie niet in waarom ze zouden moeten wachten tot hun 24 ?
Tussen de files scheuren gebeurt aan 20/25 per uur = niet echt levensbedreigend.
Je kan als 18 jarige even veilig/onveilig rijden met een 125cc als met een 1000cc, een motor is niet perse om zo hard mogelijk mee te rijden maar om zo hard mogelijk te genieten van het rijden/ de omgeving. De bijna dood ervaringen nemen we er graag bij.
Wat echt onverantwoord is, is dat iemand met een al wat ouder rijbewijs zonder enige ervaring een motor mag kopen en er de baan mee op mag....
Een 18 jarige moet nu eerst een aantal uren les volgen, een lichte motor besturen en dan pas na een paar jaar mag hij een zwaardere besturen.Prima toch ? ik zie niet in waarom ze zouden moeten wachten tot hun 24 ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1106
- Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Belachelijk. Sterkte van de motor heeft nul de botten te maken met onverantwoord rijgedrag. Ik kan mezelf met een 50cc even dood rijden als iemand met een 1500cc.
Ze zouden motorrijden net moeten sensibiliseren in plaats van het te verbieden. Waarom gebeuren er zoveel ongevallen? "Ik had hem niet gezien meneer, maar hij reed veel te rap zenne". Ze zouden motorrijlessen langer en goedkoper moeten maken. Tijdens de autorijlessen langs de andere kant wordt er met geen woord gerept over motorrijders. En dan zijn ze verbaasd dat er zoveel mensen zich doodrijden, bijna altijd omdat een automobilist in fout is.
Typisch belgisch. In plaats van het probleem aan te pakken komen ze af met belachelijke regeltjes.
Ze zouden motorrijden net moeten sensibiliseren in plaats van het te verbieden. Waarom gebeuren er zoveel ongevallen? "Ik had hem niet gezien meneer, maar hij reed veel te rap zenne". Ze zouden motorrijlessen langer en goedkoper moeten maken. Tijdens de autorijlessen langs de andere kant wordt er met geen woord gerept over motorrijders. En dan zijn ze verbaasd dat er zoveel mensen zich doodrijden, bijna altijd omdat een automobilist in fout is.
Typisch belgisch. In plaats van het probleem aan te pakken komen ze af met belachelijke regeltjes.
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Misschien omdat een auto per definitie meer veiligheid bied dan een moto ? Persoonlijk vind ik dit een goeie beslissing, maar ik vind dat ze dan inderdaad ook een soort maximale fiscale PK waarde moeten opleggen voor bestuurders met minder dan 5 jaar rijervaring ofzo.
En op hierboven, iemand met 'ervaring' op een 50cc brommer rijd zich toch VEEL sneller of althans gemakkellijker dood als die morgen ineens op een 500cc springt zene.
Er bestaat geen oplossing voor zulke problemen, maar met maatregelen als deze kunnen ze wel de impact verminderen. Mensen moeten eens leren dat nationale regels en/of politiek zich niet richt op het individu maar op de bevolking. Als deze maatregel ervoor zorgt dat er 5 of 10% minder jongeren zich doodrijden omdat ze al 5 jaar ervaring hebben opgedaan op een lichte motor, dan is dit een goeie regel !
Grtz,
Sasuke
En op hierboven, iemand met 'ervaring' op een 50cc brommer rijd zich toch VEEL sneller of althans gemakkellijker dood als die morgen ineens op een 500cc springt zene.
Er bestaat geen oplossing voor zulke problemen, maar met maatregelen als deze kunnen ze wel de impact verminderen. Mensen moeten eens leren dat nationale regels en/of politiek zich niet richt op het individu maar op de bevolking. Als deze maatregel ervoor zorgt dat er 5 of 10% minder jongeren zich doodrijden omdat ze al 5 jaar ervaring hebben opgedaan op een lichte motor, dan is dit een goeie regel !
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik denk dat leeftijd niet noodzakelijk een probleem is maar wel rijervaring.
Dus als ze al een beperking opleggen zou ik die aan het aantal jaar ervaring koppelen en niet aan de leeftijd.
Zelf ben ik daar het levende bewijs van : ik ben 44, heb een rijbewijs A 'gekregen', ik heb bijna geen ervaring en toch mag ik met eender welke motorfiets rijden (bad idea).
Dus als ze al een beperking opleggen zou ik die aan het aantal jaar ervaring koppelen en niet aan de leeftijd.
Zelf ben ik daar het levende bewijs van : ik ben 44, heb een rijbewijs A 'gekregen', ik heb bijna geen ervaring en toch mag ik met eender welke motorfiets rijden (bad idea).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Idem dito voor wagens. maar ga eens naar het UZ in Gent of naar revalidatie centra in uw buurt en bekijk daar eens wat de gevolgen zijn van onverantwoord rijgedrag (moto of auto is voor mij om het even). Ik denk niet dat je graag verder door het leven wil gaan met een ingedeukte schedel, .... voor de rest van je leven afhankelijk zijn, .... verlies van partner, kinderen omdat je een ander mens (karakter) bent geworden, ....iceke schreef:@de 3 hierboven, waarom grijpen ze dan niet in bij jonge autobestuurders ? een 18 jarige met een M3 of Impreza is blijkbaar geen probleem...
Een 18 jarige moet nu eerst een aantal uren les volgen, een lichte motor besturen en dan pas na een paar jaar mag hij een zwaardere besturen.Prima toch ? ik zie niet in waarom ze zouden moeten wachten tot hun 24 ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3310
- Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
- Locatie: Lochristi
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Wat mij betreft zou dat onderdeel van de rijopleiding moeten zijn: 1 dag stage in een revalidatiecentrum.Muziekbos schreef:maar ga eens naar het UZ in Gent of naar revalidatie centra in uw buurt...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer
Jep, zo is dat.Astralon schreef:Wat mij betreft zou dat onderdeel van de rijopleiding moeten zijn: 1 dag stage in een revalidatiecentrum.Muziekbos schreef:maar ga eens naar het UZ in Gent of naar revalidatie centra in uw buurt...
Een confrontatie met de gevolgen van een ongeval heeft zoveel meer impact dan gelijk welk extra regeltje dat men weer toevoegt.
Het gashendel of de rechtervoet hebben dan plots veel minder de behoefte om "diep" te gaan ...
Of extra wetten en regels het gezond verstand, op lange termijn, kunnen vervangen betwijfel ik wel ten sterkste....
Voor gevallen zoals in onderstaande video is het allicht niet of maar enkel wanneer ...
Nutteloos allicht om op "beterschap" te hopen.
The Black Devil of Moscow INSANE and Deadly First Person Motorcycle Ride
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Dat bedoel ik niet. Ik heb het eerde op die gasten die aan 100-120 razen tussen vertraagd verkeer dat aan 80-90 rijdt. Die spelen met hun leven!iceke schreef: Tussen de files scheuren gebeurt aan 20/25 per uur = niet echt levensbedreigend.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Lol, ik rijd dagelijks Hasselt - Antwerpen, vooral met moto. Ik heb daarvoor zelfs speciaal mijn motorijbewijs gehaald 2 jaar geleden (niet gekregen bij een pak frieten ). Het eerste wat mensen mij vragen als ik dat zeg is "Oeh, is dat niet gevaarlijk?" en ik kan daar niet anders dan positief op antwoorden. Een lichte bloemlezing van wat ik zoal ben tegengekomen (zowel door auto als moto):
* Onnodig links rijden (wat resulteert in rechts inhalen)
* Inhalende vrachtwagens (89 vs 90) op momenten dat dat niet mag
* Bellen (niet hands-free)
* SMS'en (zelfs al agenten in uniform gezien op weg van / naar werk in hun eigen wagen)
* Ramptoerist spelen (ik heb 99% van de keren niet gezien wat er gebeurd is omdat ik te druk bezig ben met mensen ontwijken die het wel willen zien, de andere 1% is als er geen file of vertraagd verkeer is)
* Onnodig met de remmen spelen => achterliggers remmen meer en meer tot ze uiteindelijk stil staan
* Uitvoerig babbelen met mede-passagiers (meestal gecombineerd met 80% naar passagier kijken en 20% naar de baan)
* Krant / boek lezen
* Sudoku's / kruiswoordpuzzels oplossen
* Tanden poetsen
* Op laptop werken
* Scheren
* Make-up
* Wenkbrauwen epileren
* Tot het gevaarlijke af de weg proberen te versperren (jaloezie?) van motards die tussen de file rijden
* Spiegels niet gebruiken (buiten voor de make-up )
* Langs de pechstrook voertuigen die 120km/h rijden inhalen
* Achter vrachtwagen rijden (beperkt zicht) die tegen 80 km/h op een file afraast om dan op het laatste moment van rijvak veranderen. Gelukkig had ik afstand gehouden en was ik met de moto die veel harder kan remmen, anders hadden ze me van mijn voorruit kunnen krabben.
* Klaverblad Lummen : tegen 90 km/h een stilstaande file proberen te kruisen. Resulteert meestal in serieuze vertragingen voor de achterliggers of accidenten. Gelukkig bijna opgelost met de vernieuwing van het klaverblad.
* Aan rode lichten (A12) racen om toch maar voor de tegenligger die eigenlijk voorrang heeft de afslag te kunnen nemen.
* Mensen die zoveel schrik hebben om op de autostrade te rijden dat het gevaarlijk wordt (oprit niet durven nemen, tegen 70 km/h rijden, ...)
* Om nog maar te zwijgen over de "motards" die ik in de zomer met teensletsen en korte broek zie rondrijden. Meestal nog in duozit op een racemachine waarbij de duo eruitziet alsof hij/zij er elk moment vanaf kan vliegen.
* ...
Ik ben zelf ver van perfect of een heilig boontje op de baan, maar als ik sommige zaken zie dan denk ik graag dat ik het toch nog niet zo slecht doe. Ik ben er van overtuigd dat hoewel het voor een buitenstaander misschien niet zo lijkt ik voorzichtiger rijd dan de doorsnee autobestuurder juist omdat ik me zo bewust ben van mijn kwetsbaarheid. Ik nodig graag iedere wegpiraat eens uit om een ritje door de helse ochtendfile te maken achterop, misschien dat ik ze zo gesensibiliseerd krijg Van mij mogen ze dat een onderdeel maken van het autorijbewijs
* Onnodig links rijden (wat resulteert in rechts inhalen)
* Inhalende vrachtwagens (89 vs 90) op momenten dat dat niet mag
* Bellen (niet hands-free)
* SMS'en (zelfs al agenten in uniform gezien op weg van / naar werk in hun eigen wagen)
* Ramptoerist spelen (ik heb 99% van de keren niet gezien wat er gebeurd is omdat ik te druk bezig ben met mensen ontwijken die het wel willen zien, de andere 1% is als er geen file of vertraagd verkeer is)
* Onnodig met de remmen spelen => achterliggers remmen meer en meer tot ze uiteindelijk stil staan
* Uitvoerig babbelen met mede-passagiers (meestal gecombineerd met 80% naar passagier kijken en 20% naar de baan)
* Krant / boek lezen
* Sudoku's / kruiswoordpuzzels oplossen
* Tanden poetsen
* Op laptop werken
* Scheren
* Make-up
* Wenkbrauwen epileren
* Tot het gevaarlijke af de weg proberen te versperren (jaloezie?) van motards die tussen de file rijden
* Spiegels niet gebruiken (buiten voor de make-up )
* Langs de pechstrook voertuigen die 120km/h rijden inhalen
* Achter vrachtwagen rijden (beperkt zicht) die tegen 80 km/h op een file afraast om dan op het laatste moment van rijvak veranderen. Gelukkig had ik afstand gehouden en was ik met de moto die veel harder kan remmen, anders hadden ze me van mijn voorruit kunnen krabben.
* Klaverblad Lummen : tegen 90 km/h een stilstaande file proberen te kruisen. Resulteert meestal in serieuze vertragingen voor de achterliggers of accidenten. Gelukkig bijna opgelost met de vernieuwing van het klaverblad.
* Aan rode lichten (A12) racen om toch maar voor de tegenligger die eigenlijk voorrang heeft de afslag te kunnen nemen.
* Mensen die zoveel schrik hebben om op de autostrade te rijden dat het gevaarlijk wordt (oprit niet durven nemen, tegen 70 km/h rijden, ...)
* Om nog maar te zwijgen over de "motards" die ik in de zomer met teensletsen en korte broek zie rondrijden. Meestal nog in duozit op een racemachine waarbij de duo eruitziet alsof hij/zij er elk moment vanaf kan vliegen.
* ...
Ik ben zelf ver van perfect of een heilig boontje op de baan, maar als ik sommige zaken zie dan denk ik graag dat ik het toch nog niet zo slecht doe. Ik ben er van overtuigd dat hoewel het voor een buitenstaander misschien niet zo lijkt ik voorzichtiger rijd dan de doorsnee autobestuurder juist omdat ik me zo bewust ben van mijn kwetsbaarheid. Ik nodig graag iedere wegpiraat eens uit om een ritje door de helse ochtendfile te maken achterop, misschien dat ik ze zo gesensibiliseerd krijg Van mij mogen ze dat een onderdeel maken van het autorijbewijs
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Nu heb ik nog niks on-topic gezegd voor mij maakt het niet echt meer uit want ik heb mijn motorijbewijs al en buiten wat jeugdzonden had ik ervoor nog nooit op een moto gezeten. Direct na mijn eerste 6 uur rijles met de lesmoto ben ik (met mijn L) op mijn Pan European (1300 CC, 93 kW / 125 pk) gestapt en 2 dagen later heb ik mijn eerste file ermee gedaan. Ik zie persoonlijk maar 1 reden waarom ik dat niet op mijn 21e had kunnen doen: Ik zie het als een voordeel dat ik al de nodige rijervaring (en vooral file-ervaring) met de auto al had maar ik ben pas echt begonnen met veel rijden toen ik 23 was. Die kW hebben daar niet veel mee te maken, want met die lesmoto (licht machientje, makkelijker voor de praktische tests) kan je ook gevaarlijke stoten uithalen.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Maturiteit heeft niets met leeftijd te maken... er zijn volwassenen van 18 en kinderen van 24 ook.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
'k Ga er mij ook even in gooien. Een minimumleeftijd zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Wat wel moet kunnen is dat je vb eerst x aantal jaar met een kleiner vermogen moet rondtoeren of dat je eerst x aantal jaar met de auto moet gereden hebben. Ik heb speciaal gewacht tot m'n 24 om mijn motorijbewijs te doen omdat ik de gas nog te goed wist staan. Het was een kwestie van tijd voor ik met de moto dan een accident zou hebben. Verstand komt met de jaren zeggen ze. De verkeerservaring die je opdoet tijdens het autorijden komt echt pas als je voor het eerst op de moto kruipt. Voor mijn eerste motorit ooit heb in in totaal 130k km bij mekaar gereden.
Je moet nog alerter zijn dan met de auto omdat je ook zoveel kwetsbaarder bent. Er zijn veel automobilisten die geen rekening met je houden of je zodanig de pas willen afsnijden zodat jij niet sneller zou gaan dan hen (en hier kijk ik vooral naar BMW rijders... slechte verliezers die jongens). 'k Ben niet echt een snelheidsmaniak (meer met de auto dan met de moto eigenlijk). Het vrije gevoel is belangrijker dan het 0-100 sprinten. Je moet er gewoon je verstand bij houden, of het nu een auto of moto is.
Je moet nog alerter zijn dan met de auto omdat je ook zoveel kwetsbaarder bent. Er zijn veel automobilisten die geen rekening met je houden of je zodanig de pas willen afsnijden zodat jij niet sneller zou gaan dan hen (en hier kijk ik vooral naar BMW rijders... slechte verliezers die jongens). 'k Ben niet echt een snelheidsmaniak (meer met de auto dan met de moto eigenlijk). Het vrije gevoel is belangrijker dan het 0-100 sprinten. Je moet er gewoon je verstand bij houden, of het nu een auto of moto is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
alee kga mij moeten haasten dan!
alahoewel 500cc is al meer dan genoeg zelf eentje waar je geen plak voor nodig hebt zo hoef ik niet te trappen op de fiets
Ik zou het wel graag hebben zeker als het weer een beetje meezit, veel lager benzine verbruik,makkelijk parkeren....natuurlijk gevaarlijk maar dat neem je er dan bij.
*moesten ze nu eens zorgen dat alle 16jaringen 45 reden ipv die opgedreven dingen die 100a120 rijden (en geloof me het zijn er veeeeeeeel) die zijn meestal gevaarlijk (niet kijken, kennen geen verkeersregels,zat rijden,etc)
alahoewel 500cc is al meer dan genoeg zelf eentje waar je geen plak voor nodig hebt zo hoef ik niet te trappen op de fiets
Ik zou het wel graag hebben zeker als het weer een beetje meezit, veel lager benzine verbruik,makkelijk parkeren....natuurlijk gevaarlijk maar dat neem je er dan bij.
*moesten ze nu eens zorgen dat alle 16jaringen 45 reden ipv die opgedreven dingen die 100a120 rijden (en geloof me het zijn er veeeeeeeel) die zijn meestal gevaarlijk (niet kijken, kennen geen verkeersregels,zat rijden,etc)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Idem, maar zeker ook voor automobilisten.Astralon schreef:Wat mij betreft zou dat onderdeel van de rijopleiding moeten zijn: 1 dag stage in een revalidatiecentrum.Muziekbos schreef:maar ga eens naar het UZ in Gent of naar revalidatie centra in uw buurt...
Ik heb pas op mijn 20e mijn autorbws behaald, op mijn 18e motorbws (20e zware moto: Bandit1200), ik reed vroeger dagelijks (ook in de sneeuw,..). Met een zwaardere moto ga je minder gas geven en trager rijden (koppel tov pk's in hogere regionen bij lichtere moto's, zoals bij de 125cc racertjes).
De meeste ongevallen gebeuren niet door overdreven snelheid tgv de gebruikte Kw's (r6 25kw kan ook 160km/u halen btw).
Als je jezelf niet betrouwt begin je er gewoon niet aan. Heb zelf nog nooit een accident gehad in 10 jaar tijd.
@Mathy: Geen ervaring met openbare vervoer ? Dat zijn toch de gevaarlijkste bestuurders.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
[quote="silencer"
@Mathy: Geen ervaring met openbare vervoer ? Dat zijn toch de gevaarlijkste bestuurders.[/quote]
Dit is wel zo voor iedereen dan! juist als voetganger maar dan nog moet je opletten. vlak voor je neus rijden ze gewoon weer de baan op....
@Mathy: Geen ervaring met openbare vervoer ? Dat zijn toch de gevaarlijkste bestuurders.[/quote]
Dit is wel zo voor iedereen dan! juist als voetganger maar dan nog moet je opletten. vlak voor je neus rijden ze gewoon weer de baan op....
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik rijd thuis na 1 km de autostrade op en aan het werk op de A12 rij ik ze weer af. Het enige openbaar vervoer dat ik tegenkom zijn de pendelbussen die vanaf Herentals ergens rijden, maar die hebben hun eigen rijstrook En op pleziertochtjes kom ik ze ook zelden tegen. Kan er dus niet echt uitspraken over doen.silencer schreef:@Mathy: Geen ervaring met openbare vervoer ? Dat zijn toch de gevaarlijkste bestuurders.
Vandaag nog meegemaakt (al 3e keer op 2 jaar tijd): de deur van vrachtwagen / auto opengegooid voor mijne neus. Leve schijfremmen!
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wacht maar tot we binnenkort overdag allemaal met lichten rijden... dan ga je nog minder opvallen !Mathy schreef:Vandaag nog meegemaakt (al 3e keer op 2 jaar tijd): de deur van vrachtwagen / auto opengegooid voor mijne neus. Leve schijfremmen!
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik vind dat eerlijk gezegd geen slechte regel. Snap niet waarom een moto meer of minder zichtbaar zou moeten zijn als een auto. Als er iets op jou afkomt met lichten aan dan moet je hoe dan ook voorzichtig zijn. Als datzelfde op jou afkomt zonder lichten en je ziet het daardoor niet is de situatie gevaarlijk of het nu een auto of een moto is. Ik rijd met mijn auto ook altijd met lichten aan om extra zichtbaar te zijn, zeker bij laagstaande zon.
-
- Premium Member
- Berichten: 484
- Lid geworden op: 18 jan 2010, 16:56
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
Natuurlijk zullen de jongeren deze maatregel niet toejuichen, en evenmin toegeven dat ze ervaring missen.
De werkelijkheid is dat je met een motorfiets wel 10 keer alerter moet zijn dan met de auto.
Het grootste probleem is dat de autobestuurders kompleet foute inschattingen maken op aankomende motoren.
De beweeglijkheid en het reactievermogen van een motorfiets ligt namelijk VEEL hoger dan bij een auto.
Als je zoals de meeste automobilisten nooit ervaring opdeed met een motor heb je er zelfs geen notie van.
De zichtbaarheid van de motorfiets is hierbij van primordiaal belang.
Vergeet daarbij niet dat een zware motorfiets tegenover een auto een waar sportmonster is.
De sportievere modellen kunnen (gemakkelijk) de confrontatie aan met de meest exclusieve sportwagens.
Maar qua bereikbaarheid zijn de motoren wel meer dan 10 tot 20 keer minder duur en daardoor geliefd.
Is het dan niet normaal dat men jeugdige onervaren bestuurders tegen hun eigen impulsiviteit beschermt ?
In de buurlanden bestaat al veel langer wetgeving hierover met progressieve stappen.
De werkelijkheid is dat je met een motorfiets wel 10 keer alerter moet zijn dan met de auto.
Het grootste probleem is dat de autobestuurders kompleet foute inschattingen maken op aankomende motoren.
De beweeglijkheid en het reactievermogen van een motorfiets ligt namelijk VEEL hoger dan bij een auto.
Als je zoals de meeste automobilisten nooit ervaring opdeed met een motor heb je er zelfs geen notie van.
De zichtbaarheid van de motorfiets is hierbij van primordiaal belang.
Vergeet daarbij niet dat een zware motorfiets tegenover een auto een waar sportmonster is.
De sportievere modellen kunnen (gemakkelijk) de confrontatie aan met de meest exclusieve sportwagens.
Maar qua bereikbaarheid zijn de motoren wel meer dan 10 tot 20 keer minder duur en daardoor geliefd.
Is het dan niet normaal dat men jeugdige onervaren bestuurders tegen hun eigen impulsiviteit beschermt ?
In de buurlanden bestaat al veel langer wetgeving hierover met progressieve stappen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Idd En het is altijd grappig om ze dit aan den lijve te laten ondervinden. Dat is inderdaad nog het beste voorbeeld waarbij mensen moto's verkeerd inschatten. Mijne Pan ziet er niet echt als een race-machine uit (volgens velen is het een moto voor bejaarden) maar hij wordt niet voor niets het koppelmonster genoemd.tonym schreef:De sportievere modellen kunnen (gemakkelijk) de confrontatie aan met de meest exclusieve sportwagens.
Ik heb al vaak genoeg voor gehad dat men mij rechts probeert voorbij te steken over de pechstrook / afritten / ... terwijl ik volledig in mijn recht ben om op dat moment op het linkerrijvak te rijden. Ik heb er geen problemen om aan de kant te gaan voor de zwaardere voeten, maar als ik al 130 (op de teller) rijdend een paar vrachtwagens aan het inhalen ben en ze komen tegen 200 afgevlogen om vervolgens in mijn gat te gaan hangen en dan mij nog niet de tijd geven om aan de kant te gaan na de vrachtwagens, dan trek ik met veel plezier zelf even de gas open terwijl ze rechts tevergeefs proberen in te halen. Ik moet de eerste die mij zo voorbijsteekt nog tegenkomen. Mijn "record" totnogtoe is een Duitser in een Lamborghini die mij via een afslagstrook aan rode lichten probeerde voorbij te steken.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
En de slechtste verliezers zijn BMW rijders
'k Heb zo ooit eens een jong gastje in de 525d van de papa naast mij gehad. 'k Heb hem 3 verkeerslichten na mekaar op z'n doos gegeven en nog had hij het niet geleerd. Eén van de voordelen aan een moto zijn de lange versnellingen. Tegen dat hij naar 5e moet zit de moto vlot in 3e. En natuurlijk de pk/kg verhouding
'k Heb zo ooit eens een jong gastje in de 525d van de papa naast mij gehad. 'k Heb hem 3 verkeerslichten na mekaar op z'n doos gegeven en nog had hij het niet geleerd. Eén van de voordelen aan een moto zijn de lange versnellingen. Tegen dat hij naar 5e moet zit de moto vlot in 3e. En natuurlijk de pk/kg verhouding
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Moet ik dit nu tof en stoer vinden of mag ik de 2 vorige berichten gewoon categoriseren bij : "ooit komen die met hun roekeloos gedrag wel eens een boom tegen "?
Ik stap nooit kwaad op m'n moto en kom er ook nooit kwaad af, als er een andere weggebruiker onnozel gaat doen tov mij, laat ik dat over me heen gaan.
Ik stap nooit kwaad op m'n moto en kom er ook nooit kwaad af, als er een andere weggebruiker onnozel gaat doen tov mij, laat ik dat over me heen gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
ik stel voor om iedereen onder 24jaar met minimum een hummer te laten rondrijden. Dat is zeer veilig...
plaats genoeg op de wegen toch?
plaats genoeg op de wegen toch?
de koe zegt boe
(sarcastisch) Bij Dr Beaucourt hielp dat toch niet, die reed zelf tegen 174 km/u naar huis.eternum schreef:Jep, zo is dat.Astralon schreef:Wat mij betreft zou dat onderdeel van de rijopleiding moeten zijn: 1 dag stage in een revalidatiecentrum.Muziekbos schreef:maar ga eens naar het UZ in Gent of naar revalidatie centra in uw buurt...
Een confrontatie met de gevolgen van een ongeval heeft zoveel meer impact dan gelijk welk extra regeltje dat men weer toevoegt.
Het gashendel of de rechtervoet hebben dan plots veel minder de behoefte om "diep" te gaan ...
Laatst gewijzigd door Perkele 19 okt 2010, 15:49, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1403
- Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Baseer je je nu op 1 persoon?
Even bezoekje plannen aan het Centrum voor locomotorische en neurologische revalidatie van het UZ Gent of even met de logopedisten meelopen in het Maria Middelares ziekenhuis. Je zal heel stilletjes buitenkomen en heel hard moeten slikken.
Even bezoekje plannen aan het Centrum voor locomotorische en neurologische revalidatie van het UZ Gent of even met de logopedisten meelopen in het Maria Middelares ziekenhuis. Je zal heel stilletjes buitenkomen en heel hard moeten slikken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 842
- Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Het probleem dat ik heb met die onnozele weggebruikers is dat hun roekeloos gedrag ervoor kan zorgen dat ik in gevaar kom. Als er iemand eerst op 30 cm achter mij komt hangen (als ik plots moet remmen zit hij erin) om vervolgens langs mij af te scheuren naar de rechterrijstrook of de pechstrook waarna hij voor mij in probeert te rijden om dan 9 keer van de 10 nog eens vol in de remmen moet gaan voor de volgende voorligger, dan is mijn leven 3 keer in gevaar geweest. Als ik daarentegen zorg dat hij niet voor mij in kan door gelijk met hem op te trekken en af te remmen voor voorliggers dan heb ik zelf veel meer controle over de situatie. En wie weet, misschien leert de onnozelaar er nog wat van (voor even) en rijdt hij de rest van zijn rit rustig zonder zichzelf en anderen in gevaar te brengen.iceke schreef:Moet ik dit nu tof en stoer vinden of mag ik de 2 vorige berichten gewoon categoriseren bij : "ooit komen die met hun roekeloos gedrag wel eens een boom tegen "?
Ik stap nooit kwaad op m'n moto en kom er ook nooit kwaad af, als er een andere weggebruiker onnozel gaat doen tov mij, laat ik dat over me heen gaan.
Ik geef toe dat mijn vorige post als stoere praat kan overkomen maar ze illustreert perfect hoe gevaarlijk het kan zijn op de baan. Misschien kom ik ooit wel een boom tegen, maar ik hoop dan dat het door mijn eigen stommiteit is en niet door het toedoen van een ander.
@iceke : Ben jij enkel plezier-rijder of ook woon-werkverkeer? Hoeveel km doe je per jaar?
@Muziekbos : Ik heb die "voorstelling" van Beaucourt gezien een aantal jaren geleden. Er waren toen verschillende personen die de zaal verlieten om wat ze zagen, maar de meeste aanwezigen waren even onverschillig voor als na de voorstelling. Je ziet tegenwoordig ergere dingen in de media. Ik denk dat het misschien op 5% van de aanwezigen een impact heeft gehad en de vraag is hoe lang die impact is blijven hangen. Een "live" blik kan misschien meer confronterend zijn, maar ook dat effect draagt af. Getuige de heer Beaucourt zelf die dagdagelijks met zo'n taferelen geconfronteerd wordt.
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5263
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
ervaring is waarschijnlijk de boosdoener, dus binnenkort rijbewijs pas op 30, .. ahja want dan zijn het de onverantwoordelijke 24jarigeAstralon schreef:Ik denk dat leeftijd niet noodzakelijk een probleem is maar wel rijervaring.
Dus als ze al een beperking opleggen zou ik die aan het aantal jaar ervaring koppelen en niet aan de leeftijd.
Zelf ben ik daar het levende bewijs van : ik ben 44, heb een rijbewijs A 'gekregen', ik heb bijna geen ervaring en toch mag ik met eender welke motorfiets rijden (bad idea).
ik vind dit een beetje belachelijk, en eigenlijk is het discriminatie op basis van leeftijd.
edit:
ik vind al die fluo van tegenwoordig overdreven als je teveel van iets gaat gebruiken zie je het om den duur overal en dan werkt het juist omgekeerd of niet, ..
PS: in plaats van over zulke onzin wetten te maken hadden ze beter andere zaken gedaan, .. maar die gasten hebben blijkbaar tijd genoeg thans als je ze op tv ziet dan hoor je ze telkens zeggen dat ze geen tijd hebben, .. ik begrijp nog steeds niet dat dit moet bijdragen aan de verkeersveiligheid, .. net zoals flitspalen zouden moeten bijdragen aan de verkeersveiligheid.