Draadloze verbinding veranderen in bekabelde verbinding

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Ik heb hier thuis een netwerkje draaien waarop 1 computer via een kabel, en 1 laptop draadloos op een draadloze adsl modem/router van Belkin is aangesloten. Alles werkt perfect, maar nu zou ik graag ook deze laptop via een kabel op deze router willen aansluiten. (Heeft nooit bekabeld aangesloten geweest).
Wanneer ik de draadloze functie (schakelaartje Bluetooth) op de laptop afzet, dan vindt hij nog wel een onbekend netwerk terug, maar ik kan geen verbinding met het internet maken. Krijg ook niet gedaan dat hij dit netwerk herkent.
Heb al van alles in het netwerkcentrum geprobeerd aan te passen, maar het lukt me niet. Heb me al suf gegoogeld, maar ik krijg hem niet aan de praat met een kabel.
Beide pc's draaien op Vista en mijn provider is Scarlet.
Wat doe ik verkeerd?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Open eens een DOS venster en typ "ipconfig /all" en post de output hier.
skipper
Pro Member
Pro Member

Efkes moeilijk momenteel, maar zal het morgen eens posten. Zoon is momenteel aan het chatten met zijn vriendinnen! :wink:
Het lijkt mij dat de laptop geen IP adres (192.168.2.---) krijgt van de router indien bekabeld.
Het gekke is, dat wanneer ik de kabel uitrek en het schuifje (Bluetooth op/draadloze verbinding op) verzet, hij onmiddellijk verbinding met het internet maakt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skipper schreef:Het lijkt mij dat de laptop geen IP adres (192.168.2.---) krijgt van de router indien bekabeld.
Staan je settings dan allen op DHCP ?

Gooi andere gewoon je Local Area Network weg... na het opstarten maakt Windows deze wel terug aan met correcte defaults.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Uw ethernet poort op de laptop staat op "disabled"? terwijl de wireless op enabled staat?
skipper
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Staan je settings dan allen op DHCP ?
DHCP staat op.
r2504 schreef:Gooi andere gewoon je Local Area Network weg... na het opstarten maakt Windows deze wel terug aan met correcte defaults.
Hoe doe je dat? Gewoon verwijderen in beheer netwerkverbindingen?
skipper
Pro Member
Pro Member

Regulus schreef:Uw ethernet poort op de laptop staat op "disabled"? terwijl de wireless op enabled staat?
Bedoel je dat ik de wireless verbinding ook moet uitschakelen in het beheer netwerkverbindingen? LAN verbinding staat hier inderdaad uitgeschakeld, maar ik zie er geen keuzemogelijkheid bij staan om deze in te schakelen. Misschien als de andere uitstaat. Lijkt me toch ergens logisch dat een kabelverbinding automatisch voorrang krijgt op een draadloze verbinding. Of zie ik dat verkeerd?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Heb je soms nog een virtuele adapter staan van een of andere virtual machine?
Normaal krijgt bedraad voorang (kun je trouwens instellen met je metrix)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
skipper
Pro Member
Pro Member

honda4life schreef:Heb je soms nog een virtuele adapter staan van een of andere virtual machine?)
Negatief.
honda4life schreef:Normaal krijgt bedraad voorang (kun je trouwens instellen met je metrix)
Hoe doe je dat?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

weet ik niet vanbuiten hoor.
Even googlen levert het volgende op:
http://support.microsoft.com/kb/894564

Je kan misschien best je metrix van je verschillende netwerkadapters eens vergelijken, welke voorrang krijgt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

skipper schreef:Hoe doe je dat? Gewoon verwijderen in beheer netwerkverbindingen?
Gewoon rechts klikken en delete normaal.
honda4life schreef:Je kan misschien best je metrix van je verschillende netwerkadapters eens vergelijken, welke voorrang krijgt
Laat ons eerst even wachten op de "ipconfig /all" output... voor allerhande (te) vergezochte problemen.
Regulus
Pro Member
Pro Member

skipper schreef:
Regulus schreef:Uw ethernet poort op de laptop staat op "disabled"? terwijl de wireless op enabled staat?
Bedoel je dat ik de wireless verbinding ook moet uitschakelen in het beheer netwerkverbindingen? LAN verbinding staat hier inderdaad uitgeschakeld, maar ik zie er geen keuzemogelijkheid bij staan om deze in te schakelen. Misschien als de andere uitstaat. Lijkt me toch ergens logisch dat een kabelverbinding automatisch voorrang krijgt op een draadloze verbinding. Of zie ik dat verkeerd?
Je kan de netwerk hardware selectief aan of uitschakelen ... als je LAN verbinding uitgeschakeld is moet je ff kijken of het om de interne ethernet poort gaat. Als die idd uitgeschakeld is dan mag je op uw hoofd staan dan gaat "wired" nooit werken.

Vraag is of iemand die ooit uitgeschakeld heeft?

De filosofie achter het uitschakelen is een beetje raar maar kom ... de bedoeling is om interferenties van andere netten te neutraliseren ttz als je wired werkt wil je geen gerotzooi met toevallige WiFi netwerken in je geburen dus zet je in dat geval de WiFi adapter af .. In de andere richting zet men soms de ethernet adapter af om te beletten dat je "cannot connect" krijgt als je WiFi om een of andere reden niet presteert ...
FWIW & JMHO
skipper
Pro Member
Pro Member

Dit krijg ik met de kabel ingestoken, en de draadloze verbinding uitgeschakeld.
ipconfig.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Regulus
Pro Member
Pro Member

Je ethernet is actief maar je krijgt dus idd geen verbinding met de DHCP host (Microsoft default IP adres 169.254 ...) ... heb je al eens een andere kabel uitgeprobeerd? je netwerk parameters staan toch wel op "automatisch" verkrijgen van IP en DNS? Moeilijke diagnose zo op afstand he ... :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Knipperen de LED's van je ethernet verbinding op je PC, of gaat het lichtje aan van de LAN poort op je router ?
skipper
Pro Member
Pro Member

IP adres verkrijgen en DNS staan op automatisch ingesteld, lichtje op router brandt inderdaad. Het gekke vind ik dat hij het draadloos perfect doet. Hij vindt wel de andere computer in het netwerk, maar vertelt er wel bij dat het een onbekend netwerk is. Verbinding met het internet maken doet hij echter niet.
Regulus
Pro Member
Pro Member

skipper schreef:IP adres verkrijgen en DNS staan op automatisch ingesteld, lichtje op router brandt inderdaad. Het gekke vind ik dat hij het draadloos perfect doet. Hij vindt wel de andere computer in het netwerk, maar vertelt er wel bij dat het een onbekend netwerk is. Verbinding met het internet maken doet hij echter niet.
Dat het lichtje op de router brandt betekent niets, dat wil enkel zeggen dat er, in die poort, een werkende netwerkkabel in steekt :-D

BTW je hebt op die Belkin router toch geen "connect" restricties ingegeven op basis van het MAC adres he? Net zoals voor WiFI? (Weet niet of dat op een Belkin kan op m'n Linksys alleszins wel..)

't Is in elk geval vreemd want dat zou in alle gevallen steeds moeten werken ... zeker als er nergens restricties ingebouwd werden .. :?
skipper
Pro Member
Pro Member

Heb hier op mijn router naast een WPA beveiliging inderdaad ook MAC Address Filtering opstaan. Krijgt die laptop (via netwerkkaart) een ander MAC adres indien bekabeld aangesloten?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

JA. Het is niet de laptop die een MAC adres heeft, maar de netwerkkaarten. De LAN kaart en de wireless kaart hebben een verschillend MAC Adres.
Je laptop, aangesloten via de LAN kaart, zal ook een ander IP adres krijgen.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skipper
Pro Member
Pro Member

Morgen MAC filtering eens afzetten en nog eens proberen, zal daar waarschijnlijk dan wel door komen. Weeral iets bijgeleerd!
Regulus
Pro Member
Pro Member

skipper schreef:Heb hier op mijn router naast een WPA beveiliging inderdaad ook MAC Address Filtering opstaan. Krijgt die laptop (via netwerkkaart) een ander MAC adres indien bekabeld aangesloten?
Neen .. een MAC adres is een vast ID adres van de netwerk hardware .. als je MAC filtering toepast en het MAC adres van je hardware staat niet in de lijst van de toegelaten PC's dan kom je er niet in .. zie je jpg beeld van ipconfig /all het adres van je ethernet kaart staat daar bij .. (ja ik weet wel dat je een MAC adres kan spoofen maar dat is hier niet aan de orde denk ik :wink: )
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik denk niet dat MAC iets te maken heeft met je bekabeld netwerk hoor
Ik kopieer ff één van de vele verwijzingen in m'n router:
Wireless access can be filtered by using the MAC addresses of the wireless devices transmitting within your network radius.
skipper
Pro Member
Pro Member

Probleem opgelost!

Het was inderdaad de MAC Address Filtering op de router die alles blokkeerde. Vanmorgen deze op de router afgezet, en alles marcheerde zoals een fluitje van een cent. Maakte direct verbinding met het internet, en herkende de netwerknaam onmiddellijk.
Oorzaak is dus wel degelijk dat de laptop een ander MAC adres doorgeeft aan de router, indien deze draadloos of met een kabel verbonden is. Om de filtering te blijven gebruiken, moet je deze dus beide opgeven in de router. (Zal het maar laten afstaan).

Bedankt r2504, Regulus, honda4life en philippe.deleye voor de technische uitleg en hulp. :worship:
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Straks zelf eens MAC bestuderen in m'n oude Belkin router, want dit verbaast me echt :eek:
Het is héél logisch dat je router je mac van je bedrade apter weet hoor :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

honda4life schreef:Straks zelf eens MAC bestuderen in m'n oude Belkin router, want dit verbaast me echt :eek:
Wat verbaast je... dat een wireless en wired verbinding een verschillend MAC adres hebben ?

Gelukkig is het zo want anders zou het niet werken :lol:

MAC filtering is trouwens een vals gevoel van veiligheid... je kan het zonder problemen spoofen en is dus nutteloos.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Sotty slecht geformuleerd.
Dit is de eerste keer dat ik MAC filtering tegekom op bedraad wat betreft huis tuin en keukenrouter :lol:
Regulus
Pro Member
Pro Member

honda4life schreef:Sotty slecht geformuleerd.
Dit is de eerste keer dat ik MAC filtering tegekom op bedraad wat betreft huis tuin en keukenrouter :lol:
allez jong :lol: .. dat zal al op mijn stokoude ADSL router van SMC ... 8) .. en dat zit op mijn Linksys WRT54GS even goed .. :wink:
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Op bekabelde poorten...
Precies niet zo goed wakker gisteren :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”