router achter B-box plaatsen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mat100
Starter Plus
Starter Plus

Beste
Ik zit met een probleem , waarbij mijn b-box boven op de bureau staat .Vandaar uit gaat er een sternetwerk in het huis rond.
Het is echter zo dat mijn signaal sterkte van mijn draadloze verbinding beneden ondermaats is .
Ik heb ooit een miskoop gedaan en een http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/WRT54G gekocht .
Deze stond reeds geruime tijd in de kast .Mijn vraag is kan ik deze router achter mijn B-Box router zetten . Zo ja ?
Hoe kan i k dat doen , met andere woorden hoe moet ik alles instellen ?
bedankt !
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

ik heb veel geprobeerd om deze werkende te krijgen achter de bbox1 maar het is nooit gelukt.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

mat100 schreef:Ik heb ooit een miskoop gedaan en een http://homesupport.cisco.com/en-us/wireless/lbc/WRT54G gekocht .
Mijn vraag is kan ik deze router achter mijn B-Box router zetten .
Hangt ervan af wat je precies wil doen met de WRT54G:
a) wil je hem als router gebruiken voor je interne netwerk (ter vervanging van de BBox2) ?
b) of wil je hem gewoon gebruiken als wireless access point om je bereik te vergroten ?

1) WRT54G gebruiken als router
- open de webinterface van de Linksys (standard 192.168.1.1) en stel de internet connectie op "PPPoE"
- geef je ADSL logon (user-id + paswoord)
- sluit de WAN poort van de Linksys aan LAN1 of LAN2 van de BBox2.
- sluit je intern "sternetwerk" aan op de LAN uitgangen van de Linksys. Je Linksys moet dus "naast" je BBox2 staan.
In deze opstelling gebruik je de BBox2 alléén als VDSL2 modem, en de Linksys als router.
PS - Misschien is het nodig om de Linksys een alternatief IP adres (en LAN range) te geven, gezien de BBox2 (toevallig) ook standard 192.168.1.1 gebruikt)

2) WRT54G gebruiken als access point
- geef de Linksys een vast IP adres binnen het subnet van de BBox2, maar buiten de DHCP range (vb 192.168.1.250)
- en schakel de DHCP van de Linksys uit.
- verbind een LAN poort van de Linksys met je netwerk (De Linksys kan je om het even waar plaatsen, waar je een verbdinbing hebt met je interen netwerk).
- jouw andere toestellen kunnen willekeuriig op de BBOx2 of de Linksys aangesloten worden.
- via het nieuwe adres van de Linksys kan je de WiFi instellingen wijzigen.
- In deze opstelling gebruik je de Linksys als switch en access point.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Noem jij dat een miskoop :eek:
Dat is een (oud) model waar velen op kwijlen, zoek maar eens achter DD-WRT, en de mogelijkheden zijn enorm :wink:
Wisselen voor een Belkin als ge denkt dat die beter is?

Je moet je eigen PPPoE-sessie starten met die router als je het goed wil doen.
Een beetje rondzoeken hier zal je snel voldoende informatie opleveren
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
mat100
Starter Plus
Starter Plus

Hey
Thx voor jullie antwoord (ondertss op oud pcke ubuntu aan het uittesten ! , verloopt prima !! )
Oke wat is mijn doelstelling hiermee
Mijn doelstelling is vooral mijn zendbereik beneden verbeteren , maar kan ik hierdoor ook extra aansluitingen voorzien beneden , dan is dat meegenomen !
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Je zou bijvoorbeeld er DD-WRT op kunnen gooien indien mogelijk.
Dan kan je je zendvermogen aanpassen (tot zelfs boven wettelijk toegestaan), moet je zelf maar de voor en nadelen afwegen.

Je zou deze dan als draadloze brug kunnen gebruiken (WLAN > LAN), repeater (WLAN > WLAN) en nog veel meer.
Mogelijkheden genoeg om jouw probleem op te lossen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
mat100
Starter Plus
Starter Plus

honda4life schreef:Noem jij dat een miskoop :eek:
Dat is een (oud) model waar velen op kwijlen, zoek maar eens achter DD-WRT, en de mogelijkheden zijn enorm :wink:
Wisselen voor een Belkin als ge denkt dat die beter is?

Je moet je eigen PPPoE-sessie starten met die router als je het goed wil doen.
Een beetje rondzoeken hier zal je snel voldoende informatie opleveren
Thx !
een hintje hoe ik die dd-wrt erop kan smijten ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Uw zoektocht begint hier, en op eigen verantwoordelijkheid:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Su ... ices#Cisco
mat100
Starter Plus
Starter Plus

honda4life schreef:Uw zoektocht begint hier, en op eigen verantwoordelijkheid:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Su ... ices#Cisco
hoe bedoel eigen verantwoordelijkheid ,
is dit illegaal ? of kan je vlug de router stukmaken ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Het laatste vooral ja, als je een stroomonderbreking hebt, kan je het bijna gegarandeerd vergeten.
En er zullen wel nog wat aandachtspunten zijn :wink:
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad, en alles configgen met een UTP kabel tussen de linksys en de switch, niet draadloos doen vanaf je pc!!!
Ikzelf heb dd-wrt draaien en werkt super!!!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator

Mijn advies aan de TS zou zijn: begin alvast maar met je Linksys router aan te sluiten op één van de manieren zoals hierboven reeds uitgelegd (als router of als access point).
Laat het flashen van je router met alternatieve Firmware maar over aan de "advanced" users, die met de standaard functionaliteit van de WRT54G niet genoeg hebben.
Jouw ambitie is alleen het zendbereik beneden iets uitbreiden en enkele extra aansluitingen, en dat is perfect mogelijk met de originele Linksys Firmware ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
mat100
Starter Plus
Starter Plus

Hey
Thx voor jullie reactie , na de pc op punt gezet te hebben (allé toch voor het grootste gedeelte ) wil ik nu die router in orde brengen .
Ik zal idd eerst wachten ivm dd wrt tot ik de basis onder de knie heb ! Maat r toch bedankt voor de tip ..Ik zal deze zeker ooit eens toepassen !
Ivm mijn huidig probleem
op de linksys staat statisch ip op 192.168.1.15
Local ip adres 192.168.1.250
DHCP is uitgeschakeld

Bbox ip is

Subnet Net mask IP pool start IP pool end GAteway broadcast Primary DNS Secondary DNS
192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.1.10 192.168.1.63 192.168.1.1 192.168.1.255 192.168.1.1

Maar toch krijg ik het niet draaien .
Enige tips ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

mat100 schreef:op de linksys staat statisch ip op 192.168.1.15
Wat is dat local IP-adres ? (je Linksys heeft maar één eigen adres).

Eerst en vooral zit je Linksys trouwens in je DHCP pool (wat een mogelijk risico kan zijn).

Je BBOX is toch aangesloten aan je LAN poort op je Linksys ? (en niet op de WAN poort).

Werkt het als je een PC op een andere LAN poort hangt ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vind dat primaire/secondaire IP ook wel bizar eigenlijk.
Verander deze eens in je pc in bvb 8.8.8.8 of 208.67.222.222

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Daar is niets bizar aan... je BBOX is je DNS server en forward je requests naar de DNS servers die hij zelft heeft gekregen (maar die zie je hier dus niet, daarvoor moet je in je BBOX zelf gaan kijken).

Laat deze dus maar netjes staan !
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Weet ik wel, maar de bbox heeft als ip 192.168.1.1, en als primaire DNS zie ik 192.168.1.255 staan. Pas als secondaire DNS zie ik 192.168.1.1 staan.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Geen idee waarom het broascast adres van het subnet bij de primaire staat... blijkbaar weer een of andere feature.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

mat100 schreef:Hey
Thx voor jullie reactie , na de pc op punt gezet te hebben (allé toch voor het grootste gedeelte ) wil ik nu die router in orde brengen .
Ik zal idd eerst wachten ivm dd wrt tot ik de basis onder de knie heb ! Maat r toch bedankt voor de tip ..Ik zal deze zeker ooit eens toepassen !
Ivm mijn huidig probleem
op de linksys staat statisch ip op 192.168.1.15
DHCP is uitgeschakeld

Bbox ip is

Subnet Net mask IP pool start IP pool end GAteway broadcast Primary DNS Secondary DNS
192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.1.10 192.168.1.63 192.168.1.1 192.168.1.255 192.168.1.1

Maar toch krijg ik het niet draaien .
Enige tips ?
Ik heb mijn WRT54GS draaien op exact hetzelfde statische IP adres nl 192.168.1.15 .. je moet wel de DHCP van de WRT uitschakelen, maar dat heb je gedaan? ja toch? de BBox moet de IP adressen uitdelen en niet de WRT dus de IP pool start en end zijn onbelangrijk ... (bij mij staat er zelfs nog een switch tussen bbox en WRT, voor een WD worldbook aansluiting maar dat is niet relevant)
Regulus
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
mat100 schreef:op de linksys staat statisch ip op 192.168.1.15
Wat is dat local IP-adres ? (je Linksys heeft maar één eigen adres).

Eerst en vooral zit je Linksys trouwens in je DHCP pool (wat een mogelijk risico kan zijn).

Je BBOX is toch aangesloten aan je LAN poort op je Linksys ? (en niet op de WAN poort).

Werkt het als je een PC op een andere LAN poort hangt ?
Je geeft aan je linksys het IP adres wat je zelf wil, zolang het maar in het juiste IP subnet zit ... in feite geef je strategisch gezien een statisch IP adres dat ver genoeg weg zit van de range van IP adressen die door de bbox uitgedeeld worden in de dynamische range ..
Dat de linksys in de dhcp pool zit is op zichzelf niet direct een risico omdat je er nog 13 IP adressen tussen hebt zitten voor dynamische toekenning, er zit wel enige logica in de toekenning hoor .. mocht men dat al als een "probleem" ervaren kan men nog steeds opschuiven naar bvb 192.168.1.22 :lol:
BTW op de WAN poort werkt dat ook hoor maar dan moet je een tweede IP subnet openen en de DHCP van de WRT zijn werk laten doen, men hoeft dan ook geen statisch adres te geven aan de WRT ... dat geeft wel problemen met de locale routing maar dat heb ik elders al eens aangekaart .. :-D
Ik gebruik die LAN/WAN config als ik toevallig een tweede WRT moet testen :wink: en ik wil dan mijn eerste config niet grondig overhoop gooien dus gaat de tweede op het 192.168.2.0 subnet ..
FWIW
Regulus
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:Geen idee waarom het broascast adres van het subnet bij de primaire staat... blijkbaar weer een of andere feature.
Omdat in zijn tabelleke de waarden niet onder de juiste hoofdingen staan ... :lol: 8)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Regulus schreef:Je geeft aan je linksys het IP adres wat je zelf wil, zolang het maar in het juiste IP subnet zit ... in feite geef je strategisch gezien een statisch IP adres dat ver genoeg weg zit van de range van IP adressen die door de bbox uitgedeeld worden in de dynamische range ..
Die dingen moet je mij niet uitleggen... ik vraag me enkel af waarover de persoon spreekt als hij het de ene keer heeft over een local address en de andere keer over het adres van z'n Linksys.
Regulus schreef:Dat de linksys in de dhcp pool zit is op zichzelf niet direct een risico omdat je er nog 13 IP adressen tussen hebt zitten..

Klein of groot risico... het gaat erom dat het niet netjes is !
Regulus schreef:BTW op de WAN poort werkt dat ook hoor maar dan moet je een tweede IP subnet openen en de DHCP van de WRT zijn werk laten doen, men hoeft dan ook geen statisch adres te geven aan de WRT ... dat geeft wel problemen met de locale routing maar dat heb ik elders al eens aangekaart .. :-D
Op de WAN poort werkt gewoon niet... misschien wel om te surfen... maar ik heb hier al meermaals geschreven wat de gevolgen zijn van dubbele NAT, zeker indien je je PC's in de verschillende zones gaat plaatsen (ik wil je dan wel eens filesharing zien doen van de eerste zone naar de tweede). Kortom... dergelijke dingen stel je gewoonweg niet voor aan een leek.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Ik kan hier eigenlijk alleen maar r2504 zijn mening volgen. Zaken zoals dd-wrt en meerdere subnets horen toch niet echt in deze topic thuis. Indien de TS er voordeel zou uithalen om dd-wrt te installeren dan zou hij zijn originele vraag hier wellicht niet gesteld hebben...

Hier kan je een tutorial vinden over hoe je de wrt54g kan gebruiken als access point: http://www.wikihow.com/Convert-Linksys- ... cess-Point (van google geplukt)
Er staat een screenshot bij van hoe je uw dhcp instellingen moet zetten op de linksys. In plaats van 192.168.0.254 zoals op de screenshot zet je hier best iets zoals 192.168.1.250.

Voor de wireless security gebruik je ook beter WPA2 indien beschikbaar. (de naam van het wireless netwerk en de access key zal je uiteraard ook best aanpassen naar je eigen voorkeur)
Regulus
Pro Member
Pro Member

r2504 schreef:
Regulus schreef:Dat de linksys in de dhcp pool zit is op zichzelf niet direct een risico omdat je er nog 13 IP adressen tussen hebt zitten..

Klein of groot risico... het gaat erom dat het niet netjes is !
Niet zeveren he .. wat is daar niet netjes aan .. en wat is het alternatief misschien als je binnen 1 IP subnet wil blijven? dat wil ik nu eens graag weten! :twisted: een dynamisch adres en om de haverklap een IP conflict?
Op de WAN poort werkt gewoon niet... misschien wel om te surfen... maar ik heb hier al meermaals geschreven wat de gevolgen zijn van dubbele NAT, zeker indien je je PC's in de verschillende zones gaat plaatsen (ik wil je dan wel eens filesharing zien doen van de eerste zone naar de tweede). Kortom... dergelijke dingen stel je gewoonweg niet voor aan een leek.
Kletskoek ... dat werkt gewoon wel ... die dubbele NAT is gewoon irrelevant .. ge moet gewoon uw interne routing tables aanpassen als ge dingen wil delen en de meesten doen dat niet eens ..verdorie .. ik heb jaaaren 3 IP subdomeinen ("echte", geen non-routables) gemanaged en in die subnetten zatten n-tig WAP's .. ge moet mij dus niet te veel zever komen vertellen ...
.. en als men de TS wil helpen moet men de ware toedracht vertellen en 'm niet de facto als intinsieke dommekl... bestempelen ... case closed.
philippe_d
Moderator
Moderator

Regulus schreef: .. wat is daar niet netjes aan .. en wat is het alternatief misschien als je binnen 1 IP subnet wil blijven? dat wil ik nu eens graag weten! :twisted: een dynamisch adres en om de haverklap een IP conflict?.
netjes is: een vast adres binnen het subnet, maar buiten de DHCP pool. Dan zijn conflicten toch altijd uitgesloten ??
Regulus schreef:.. en als men de TS wil helpen moet men de ware toedracht vertellen en 'm niet de facto als intinsieke dommekl... bestempelen ... case closed.
Niemand bestempelt de TS als intrinsieke ideooot, maar door de vraagstelling was het duidelijk dat de TS een beginneling of leek was, met een heel eenvoudige vraag hoe het bereik van zijn netwerk uit te breiden.
Ik ben het eens met r2504 dat je zo iemand het best kan helpen met een eenvoudige oplossing, en niet met dubbele NAT's en routing tabellen ;).

Philippe.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe.deleye schreef:Ik ben het eens met r2504 dat je zo iemand het best kan helpen met een eenvoudige oplossing, en niet met dubbele NAT's en routing tabellen ;).
Trouwens zelfs met 1001 routingtabellen kan je er nog niet voor zorgen dat iemand langs de WAN kant een PC op de LAN kant individueel kan aanspreken... da's nu net het punt van NAT. (je domme kl... opmerking is misschien toch nog van toepassing :wink: )
mat100
Starter Plus
Starter Plus

Hey
Sorry voor mijn late reactie , mijn dagen moeten voorlopig uit 48 uren bestaan .... spijtig genoeg lukt dit mij niet .
ik zal nu eerst en vooral eens die Ip adressen deftig proberen in te vullen .
ik hou jullie op de hoogte !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”