Heffing op USB-sticks in strijd met Europees recht

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

BRUSSEL - Wie een harde schijf koopt, een USB-stick, een mp3- speler of een ander blanco opslagmedium, betaalt daarop de Auvibel-heffing. 'In strijd met het Europees recht', zegt advocaat Bart Van den Brande.

De Auvibel-heffing werd op 1 februari 2010 in het leven geroepen om auteurs te compenseren voor thuiskopieën die consumenten zouden kunnen maken van muziek en video's. De heffing is afhankelijk van het opslagvermogen: 50 cent voor een geheugenkaart van 8 gigabyte, 3euro voor een mp3-speler van 80 gigabyte en 9 euro voor een harde schijf van 1 terabyte. De inkomsten worden door de collectieve beheersvennootschap Auvibel verdeeld onder de auteurs, kunstenaars en producenten.

Bij aanvang kreeg de nieuwe heffing al veel kritiek te verwerken. Onder meer omdat ze ervan uitgaat dat elk digitaal opslagmedium zal worden gebruikt om thuis kopieën te maken.

Maar vorige week donderdag sprak het Europees Hof van Justitie zich uit over een vraag die was gesteld door een Spaanse rechtbank. Padawan, een verkoper van digitale opslagmedia, weigerde namelijk de Spaanse tegenhanger van de Auvibel-taks af te dragen. Het Europees Hof kwam tot de conclusie dat de Spaanse taks in strijd is met Europese richtlijn 2001/29. En wel omdat ook bedrijven die moeten betalen, terwijl zij zeker niet de bedoeling hebben om thuiskopieën te maken.

Volgens Bart Van den Brande, advocaat media- en IT-recht, treft deze uitspraak ook België, dat nu een nieuwe regeling moet uitwerken. Dat betekent niet dat we binnenkort minder zullen betalen voor mp3-spelers. Het Europees Hof vindt zo'n heffing namelijk wel in orde als ze alleen privépersonen treft. Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Van Quickenborne beaamt in een reactie dat de Europese uitspraak van toepassing is op ons land. Maar volgens hem hoeft de Belgische wet niet te veranderen. 'Auvibel kan als inningsmaatschappij op basis van het Europese arrest alle inningen die verbonden zijn aan beroepsmatig gebruik zelf stopzetten.'

Bron: De Standaard

Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor DVD'kes?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Allee daar gaan we weer
Gewone man zal weer alles ophoesten om aan zelfde inkomsten resultaat te komen
Heel wat personen gebruiken hardeschijven, usbstick en zelfs cd/dvd als ok ander opslagmedia om persoonlijke zaken opte slaan
Hoeveel hobbyfotografen slaan daar hun gemaakte foto's op als voorbeeld
Waarom steeds maar de gewone man allerlei taksen opleggen om dubieuze organisaties hun zakken te vullen?
Die taksen zoals op cd/dvd kosten mijn hobby (modelfotografie) zeker 5000 euro per jaar aan bijdrage als surplus
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

lion51 schreef:Die taksen zoals op cd/dvd kosten mijn hobby (modelfotografie) zeker 5000 euro per jaar aan bijdrage als surplus
5000 euro per jaar??? Das begod ni min voor een hobby! Hoeveel fotoshoots doe jij zo per week dan :o

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member

krisken schreef:
lion51 schreef:Die taksen zoals op cd/dvd kosten mijn hobby (modelfotografie) zeker 5000 euro per jaar aan bijdrage als surplus
5000 euro per jaar??? Das begod ni min voor een hobby! Hoeveel fotoshoots doe jij zo per week dan :o
Bedrag is even een 0 teveel
Zo'n supplement van zeker 500 euro aan bijkomende taksen per jaar
We doen da soms meer dan een per week
Is een obcessie aant worden
Ieder model krijgt alle foto's op dvd , we bewaren ook alle foto's op dvd zowel in jpeg als in raw en dan nog eens op usbschijf
En ja we hebben al mooie verzameling
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

lion51 schreef:Is een obcessie aant worden
dat kan ik geloven :lol:
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

En je verdient helemaal niets daaraan?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
lion51
Premium Member
Premium Member

Mathy schreef:En je verdient helemaal niets daaraan?
Nee uitsluitend hobby zoals heelwat modelfotografen in Belgie
Bezigheidstherapie HiHi Ben al 11 jaar op vroegtijdig pensioen gezet wegens rugletsel
Hebben zelfs al eens moeten bewijzen aan sociale inspektie dat we dat als hobby doen en geen euro aan verdienen door een klacht van een zogezegde beroepsfotograaf
Heel wat personen in het wereldje van de hobbymodelfotografen hebben al eens een klacht van die bepaalde persoon aan hun been gehad maar gelukkig weten ondertussen de officiele diensten hoe het in mekaar zit en wat voor een persoon die bepaalde fotograaf is
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

@lion51 kan je die taksen niet terugvorderen op een of andere manier?

eneh als je er echt zoveel nodig hebt doe ik liever 60€ nafte op door net over de grens te rijden (nl of germany) en er daar ineens paar 1000 mee te nemen!
Moest ik die taksen betalen zou me daar per jaar een paar 100 :beerchug: schelen op café :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
lion51
Premium Member
Premium Member

Iemand brengt me hier op goeie (stoute) gedachten
Uitstapje doen he Tnx