Scarlet Internet & DigiTV Setup met DDWRT
Ik wil graag wat advies rond mijn Internet/Digitale TV setup.
Momenteel is het zo dat de BBOX2 van Scarlet (One) verbonden is naar een Linksys DDWRT router die ons voorziet van wired en wireless Internet. Wifi op de BBOX2 is uitgeschakeld. Daarnaast is er ook digitale TV van Scarlet. Echter loopt de verbinding van de BBOX2 digitale tv uitgang naar de LAN poort op de Linksys router (switch functie), die het via een Devolo tot aan de TV brengt, evenals wired Internet voor een PS3.
Mijn vraag is: kan de BBOX2 in bridge mode gezet worden en zal digitale tv dan nog werken?
Huidige setup:
Copper => BBOX2 => Linksys 1) Internet poort Linksys router => LAN poort Linksys => Devolo => Switch => 1) Decoder
2) digitale tv poort => LAN poort van Linksys 2) PS3
Momenteel werkt bovenstaande setup perfect, maar zal het ook werken als BBOX2 in bridge mode staat?
Momenteel is het zo dat de BBOX2 van Scarlet (One) verbonden is naar een Linksys DDWRT router die ons voorziet van wired en wireless Internet. Wifi op de BBOX2 is uitgeschakeld. Daarnaast is er ook digitale TV van Scarlet. Echter loopt de verbinding van de BBOX2 digitale tv uitgang naar de LAN poort op de Linksys router (switch functie), die het via een Devolo tot aan de TV brengt, evenals wired Internet voor een PS3.
Mijn vraag is: kan de BBOX2 in bridge mode gezet worden en zal digitale tv dan nog werken?
Huidige setup:
Copper => BBOX2 => Linksys 1) Internet poort Linksys router => LAN poort Linksys => Devolo => Switch => 1) Decoder
Momenteel werkt bovenstaande setup perfect, maar zal het ook werken als BBOX2 in bridge mode staat?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Euhm... Ik dacht toch dat de TV-poorten geen internet voorzien, dus hoe jouw PS3 dan online kan is me een raadsel.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Je kan de BBOX2 nooit weg werken uit je thuis netwerk, hooguit het stroomverbruik wat reduceren hoop ik.
Wat wil je eigenlijk bereiken? Je kan de BBOX2 nooit weg werken uit je thuis netwerk, hooguit het stroomverbruik wat reduceren hoop ik.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Setup goed lezen. TV poort wordt enkel voor TV gebruikt, niet voor Internet op BBOX2.honda4life schreef:Euhm... Ik dacht toch dat de TV-poorten geen internet voorzien, dus hoe jouw PS3 dan online kan is me een raadsel.
Wat ik wil bereiken is 1x NAT uitschakelen (op BBOX2). Nu draait er 2x NAT. (Zowel op BBOX2 als op DDWRT router)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik draai het volgende:pthoma schreef:Ik wil graag wat advies rond mijn Internet/Digitale TV setup.
Huidige setup:
BBOX zonder wifi, al de rest zoals dhcp server etc heb ik aan laten staan.
Dan een pfsense of dd-wrt (Maakt niet uit) die een pppoe verbinding maakt.
Uw tv laat ge op de tv poort van de bbox steken en al de rest kan dan op uw dd-wrt router.
Ok, dat wilde ik weten. Thx voor de tip.
Nu heb ik wel nog een ander vraagje/probleempje.
Iedere keer ik mn ScarletTV aanzet valt mn wifi uit. Wired surfen werkt wel nog, wifi niet meer. Iedere laptop heeft hier last van in mn netwerk. Heb al een DDWRT en een OpenWRT Linksys router geprobeerd, maar beiden hebben hetzelfde probleem.
Kan dit iets te maken hebben met VLAN ids op de router?
Nu heb ik wel nog een ander vraagje/probleempje.
Iedere keer ik mn ScarletTV aanzet valt mn wifi uit. Wired surfen werkt wel nog, wifi niet meer. Iedere laptop heeft hier last van in mn netwerk. Heb al een DDWRT en een OpenWRT Linksys router geprobeerd, maar beiden hebben hetzelfde probleem.
Kan dit iets te maken hebben met VLAN ids op de router?
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Niet. Ge moet beide vlan's fysiek afsplitsen vanaf de eerste router (sagem in uw geval). Als ik u was zou ik gewoon die utp kabel van uw sagem doortrekken naar uw tv en die switch en linksys overslaan.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- Trojan
- Elite Poster
Dan zie ik geen echte optie buiten een 2e set devolo's gebruiken enkel voor uw tv.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Digitale tv werkt over deze setup, ook Internet werkt over deze setup. Enkel digitale tv+Internet werkt niet tesamen over deze setup. Gewoon kwestie van een configuratieprobleem op de DDWRT router. Ga daar eens mn licht opsteken.
Toch nog enkele vragen:
1) is er speciale VLAN voor digitale TV?
2) welk IP adres krijgt de decoder toegewezen? (Range?)
Toch nog enkele vragen:
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
1. VLAN 10 = internet, VLAN 20 = Update van bbox2 software + telefonie (voip), VLAN 30 = digi tv.pthoma schreef:Digitale tv werkt over deze setup, ook Internet werkt over deze setup. Enkel digitale tv+Internet werkt niet tesamen over deze setup. Gewoon kwestie van een configuratieprobleem op de DDWRT router. Ga daar eens mn licht opsteken.
Toch nog enkele vragen:
2. No idea
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Trojan
- Elite Poster
Ik denk dat de decoder een ip krijgt toegewezen uit een interne range van belgacom. 10.*.*.*
-
- Moderator
- Contacteer:
Is inderdaad ook zo, maar wat de netmask is van deze range...no idea...255.0.0.0 lijkt mij héél groot?Trojan schreef:Ik denk dat de decoder een ip krijgt toegewezen uit een interne range van belgacom. 10.*.*.*
Telefonie = EDPnet + OVH
- Trojan
- Elite Poster
Zolang dat puur intern blijft maakt dat niet uit. Beter zo dan dat ze achteraf de range moeten vergroten wegens een tekort aan ip's.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 82 keer
Er is een alternatieve oplossing (als je tenminste 1 netwerkkabel hebt liggen over het gehele traject).
Je vermeld dat router naar switch nu over develo loopt, als je hier geen kabel kan voorzien negeer je best mijn bericht.
Indien je ethernet kabel nergens beschadigd is werkt dit perfect zonder dat je snelheidsverlies zou mogen ondervinden. (100mbit blijft mogelijk, Gigabit echter niet vermits dit wel alle 8 kabels gebruikt)
Eigenlijk gebruik je slechts 4 van de 8 draadjes van een netwerkkabel standaard.
Het is dus technisch mogelijk om 2 netwerk kabels over 1 netwerkkabel te laten lopen.
Je dient dan wel zelf een kabel te strippen en aan elk uiteinde 2 netwerk "kopjes" te bevestigen op de juiste wijze.
Zo kan je zowel je tv als je internet bekabeling die starten als 2 kabels, een stuk over 1 kabel laten lopen om deze op het einde weer op te delen waardoor je tv en internet volledig gescheiden blijft en je probleem opgelost zou moeten zijn.
Handleiding hierzo: http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
Ik heb het zelf in mijn vorig huis toegepast gehad....werkte gewoon perfect. Je moet voor alle duidelijkheid 4 kabeltjes van de netwerkkabel ononderbroken van de tv poort scarlet modem naar je digibox laten lopen. De andere 4 kan je waar je maar wilt in je setup insteken.
Je vermeld dat router naar switch nu over develo loopt, als je hier geen kabel kan voorzien negeer je best mijn bericht.
Indien je ethernet kabel nergens beschadigd is werkt dit perfect zonder dat je snelheidsverlies zou mogen ondervinden. (100mbit blijft mogelijk, Gigabit echter niet vermits dit wel alle 8 kabels gebruikt)
Eigenlijk gebruik je slechts 4 van de 8 draadjes van een netwerkkabel standaard.
Het is dus technisch mogelijk om 2 netwerk kabels over 1 netwerkkabel te laten lopen.
Je dient dan wel zelf een kabel te strippen en aan elk uiteinde 2 netwerk "kopjes" te bevestigen op de juiste wijze.
Zo kan je zowel je tv als je internet bekabeling die starten als 2 kabels, een stuk over 1 kabel laten lopen om deze op het einde weer op te delen waardoor je tv en internet volledig gescheiden blijft en je probleem opgelost zou moeten zijn.
Handleiding hierzo: http://www.instructables.com/id/How-to- ... litter%22/
Ik heb het zelf in mijn vorig huis toegepast gehad....werkte gewoon perfect. Je moet voor alle duidelijkheid 4 kabeltjes van de netwerkkabel ononderbroken van de tv poort scarlet modem naar je digibox laten lopen. De andere 4 kan je waar je maar wilt in je setup insteken.
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Er staat een Devolo tussen de switch en de DDWRT
Wat ik zou proberen is de Devolo's eens vervangen door een losse kabel om te testen. ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het probleem kan onstaan door de Devolo's (ben er niet echt voorstander van ook)
Ingebouwde QoS voor de mediafuncties.
Ben geen kenner van VLAN, maar kan dat ding er wel met overweg, idem voor je switch?
Dat je met DDWRT een VLAN maakt voor je internet als digitale tv lijkt me OK.
De devolo's zou in feite ook geen problemen mogen vormen.
Maar een gewone switch... krijgt nooit je VLAN gescheiden...
Wat ik zou proberen is de Devolo's eens vervangen door een losse kabel om te testen. ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het probleem kan onstaan door de Devolo's (ben er niet echt voorstander van ook)
Ingebouwde QoS voor de mediafuncties.
Ben geen kenner van VLAN, maar kan dat ding er wel met overweg, idem voor je switch?
Dat je met DDWRT een VLAN maakt voor je internet als digitale tv lijkt me OK.
De devolo's zou in feite ook geen problemen mogen vormen.
Maar een gewone switch... krijgt nooit je VLAN gescheiden...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik vermoed ook dat het probleem bij de devolo zit.
Ik heb een soortgelijke opstelling: Modem scarlet + model Telenet ==> switch(kelder) ==> 1x ethernet ==> switch (living) ==> decoder belgacom + decoder telenet
Het systeem detecteerd automatisch de VLAN voor de belgacom tv en ook de telenet decoder krijgt een correct ip
Ik heb een soortgelijke opstelling: Modem scarlet + model Telenet ==> switch(kelder) ==> 1x ethernet ==> switch (living) ==> decoder belgacom + decoder telenet
Het systeem detecteerd automatisch de VLAN voor de belgacom tv en ook de telenet decoder krijgt een correct ip
Telenet Yugo
OVH voip
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
I beg to differ ... zelfs intern is dat helemaal geen goed idee. Broadcast verkeer gaat zo'n groot subnet wel heel veel zijn. Denk niet dat BGC een class A subnet daarop zou zetten. Eerder een subnet per locatie of DSLAM ofzo ...Trojan schreef:Zolang dat puur intern blijft maakt dat niet uit. Beter zo dan dat ze achteraf de range moeten vergroten wegens een tekort aan ip's.
De devolo's werken normaal transparant, MAAR ... ik vermoed dat jouw DD-WRT switchpoorten op "access-mode" staan waardoor er steeds maar 1 vlan tegelijk kan werken ... check eens of je die niet kan aanpassen naar 802.1q Trunk mode ?
Grtz,
Sasuke
-
- Moderator
- Contacteer:
Zolang de broadcast maar intern is, is dat nog geen ramp. Erger is dat er zelfs datacentra zijn die dit toepassen!!! (en jawel, in BE)Sasuke schreef:I beg to differ ... zelfs intern is dat helemaal geen goed idee. Broadcast verkeer gaat zo'n groot subnet wel heel veel zijn. Denk niet dat BGC een class A subnet daarop zou zetten. Eerder een subnet per locatie of DSLAM ofzo ...Trojan schreef:Zolang dat puur intern blijft maakt dat niet uit. Beter zo dan dat ze achteraf de range moeten vergroten wegens een tekort aan ip's.
Telefonie = EDPnet + OVH
Ik probeerde deze tutorial, maar het probleem dat mijn router op een DDWRT micro versie draait en dus niet alle functies ondersteunt die nodig zijn. Hierdoor kon ik de tutorial niet volledig afwerken. Internet werkt nu wel constant, maar digitale TV krijgt geen IP niet meer.
http://www.geek-pages.com/articles/late ... wrt_2.html
http://www.geek-pages.com/articles/late ... wrt_2.html
1. VLAN 10 = internet, VLAN 20 = Update van bbox2 software + telefonie (voip), VLAN 30 = digi tv.krisken schreef:pthoma schreef:Digitale tv werkt over deze setup, ook Internet werkt over deze setup. Enkel digitale tv+Internet werkt niet tesamen over deze setup. Gewoon kwestie van een configuratieprobleem op de DDWRT router. Ga daar eens mn licht opsteken.
Toch nog enkele vragen:
Hoe zeker ben je daar van? Als ik in de config van m'n modem ga kijken zie ik maar 2 VLANs staan.
-
- Moderator
- Contacteer:
Daar ik zelf BGC full technieker ben : héél zekerpthoma schreef:1. VLAN 10 = internet, VLAN 20 = Update van bbox2 software + telefonie (voip), VLAN 30 = digi tv.krisken schreef:pthoma schreef:Digitale tv werkt over deze setup, ook Internet werkt over deze setup. Enkel digitale tv+Internet werkt niet tesamen over deze setup. Gewoon kwestie van een configuratieprobleem op de DDWRT router. Ga daar eens mn licht opsteken.
Toch nog enkele vragen:
Hoe zeker ben je daar van? Als ik in de config van m'n modem ga kijken zie ik maar 2 VLANs staan.
Telefonie = EDPnet + OVH
Is er een mogelijkheid om te weten in welke range de decoder een IP adres krijgt? Ik probeerde m'n laptop aan de TV1 of 2 poort te hangen, maar hij kreeg geen IP. Zou het een statisch IP adres zijn?
Ik twijfel trouwens meer en meer of er wel een VLAN met id 30 is.
Gezien de output van de firewall vanop de modem:
Ik twijfel trouwens meer en meer of er wel een VLAN met id 30 is.
Gezien de output van de firewall vanop de modem:
Code: Selecteer alles
List of active host mappings:
List of firewall active devices: ppp0 eth1.20 eth1.10 eth1 br0
- Trojan
- Elite Poster
Die vlan voor tv bestaat weldegelijk. Deze is ook nodig om QoS in goede banen te leiden zodat tv en voip altijd voorang krijgen op internet indien deze gebruikt worden.
Aangezien tv altijd vanop belgacom servers komt heeft het geen nut om daar een publiek ip aan te geven, daarom dat deze in een interne 10. range zit.
In de configuratie van uw decoder kunt ge zien welk ip hij op dat moment toegewezen heeft.
Aangezien tv altijd vanop belgacom servers komt heeft het geen nut om daar een publiek ip aan te geven, daarom dat deze in een interne 10. range zit.
In de configuratie van uw decoder kunt ge zien welk ip hij op dat moment toegewezen heeft.
Hoe doe je dat juist om die config te zien?
Kan iemand eigenlijk technisch eens uitleggen hoe de decoder een IP krijgt, vanwaar, in welke range, ...?
Ik snap nog altijd niet hoe het digitale tv signaal vanaf de modem verdeeld wordt.
Kan iemand eigenlijk technisch eens uitleggen hoe de decoder een IP krijgt, vanwaar, in welke range, ...?
Ik snap nog altijd niet hoe het digitale tv signaal vanaf de modem verdeeld wordt.
- Trojan
- Elite Poster
Zoek u dan maar eens een goed boek over tcp/ip, QoS en vlan's, en kom dan maar eens terug.pthoma schreef:Ik snap nog altijd niet hoe het digitale tv signaal vanaf de modem verdeeld wordt.
Ik buig nederig het hoofd en spits mijn oren om het bij deze uitnodiging eens door jou uitgelegd te krijgen.Trojan schreef:Zoek u dan maar eens een goed boek over tcp/ip, QoS en vlan's, en kom dan maar eens terug.pthoma schreef:Ik snap nog altijd niet hoe het digitale tv signaal vanaf de modem verdeeld wordt.
Ik zie al uit naar uw antwoord.
- Trojan
- Elite Poster
Ik weet hoe en waarom vlan en qos erken, dat is voldoende. Er is hier al uitgelegd in welke range de decoders zitten en waarom. Als gij weigert om dat te lezen of te verstaan is dat uw probleem.
Enfin, ik blijf er dus bij dat ik graag eens haarfijn uitgelegd had gekregen hoe digitale tv van Belgacom werkt. Wat is de rol van de modem hierin? Wie deelt IP uit? Is er sprake van VLANs? Welke range? Welke devices? Welke interfaces? Wat vraagt decoder? Wat heeft ie nodig? etc
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik vermoed dat pthoma gewoon een voor leken verstaanbaar antwoord vraagt. Of hij dat zal krijgen, is een ander paar mouwen natuurlijk. Maar een forum is er nu eenmaal om vragen te stellen en ervaringen uit te wisselen. Vragen staat vrij.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Wil je het zelf niet uitleggen, antwoord dan niet op de vragen, denk ik dan zo stilletjes in mijn hoofd. Ik vind niet dat er agressief gereageerd moet worden.
- Trojan
- Elite Poster
Het is hier allemaal al uitgelegd.
IP range:
IP range:
VLAN:Trojan schreef:Die vlan voor tv bestaat weldegelijk. Deze is ook nodig om QoS in goede banen te leiden zodat tv en voip altijd voorang krijgen op internet indien deze gebruikt worden.
QoS:krisken schreef:1. VLAN 10 = internet, VLAN 20 = Update van bbox2 software + telefonie (voip), VLAN 30 = digi tv.pthoma schreef:Digitale tv werkt over deze setup, ook Internet werkt over deze setup. Enkel digitale tv+Internet werkt niet tesamen over deze setup. Gewoon kwestie van een configuratieprobleem op de DDWRT router. Ga daar eens mn licht opsteken.
Toch nog enkele vragen:
Een beetje moeite doen mag wel.wikipedia schreef:In the field of computer networking and other packet-switched telecommunication networks, the traffic engineering term quality of service (QoS) refers to resource reservation control mechanisms rather than the achieved service quality. Quality of service is the ability to provide different priority to different applications, users, or data flows, or to guarantee a certain level of performance to a data flow.
...
In Ethernet, Virtual LANs (VLAN) may be used to separate different QoS levels. For example in fibre-to-the-home switches typically offer several Ethernet ports connected to different VLAN:s. One VLAN may be used for Internet access (low priority), one for IP-TV (higher priority) and one for IP telephony (highest priority). Different Internet providers may use the different VLANs.
@Trojan: gelieve u even uit deze discussie te verwijderen. Je hoeft even niet meer te reageren.
Hetgeen Trojan aanhaalt zal allemaal wel 'waar' zijn, maar het is nogal theoretisch en nogal van op afstand, hé.
Vragen die hierbij in me opkomen:
-VLAN voor tv, OK. Waar staat dat in de configuratie op de modem vermeld?
-Waar is in de decoder het IP adres te zien?
-Zit er een DHCP server achter TV poorten op modem? Waarom krijgt laptop dan geen IP adres als die aan TV poort gehangen wordt?
-Wat is exacte IP range? Met alle respect, maar zeggen dat het in de 10.x.x.x range is, wist ik ook.
-...
Hetgeen Trojan aanhaalt zal allemaal wel 'waar' zijn, maar het is nogal theoretisch en nogal van op afstand, hé.
Vragen die hierbij in me opkomen:
-VLAN voor tv, OK. Waar staat dat in de configuratie op de modem vermeld?
-Waar is in de decoder het IP adres te zien?
-Zit er een DHCP server achter TV poorten op modem? Waarom krijgt laptop dan geen IP adres als die aan TV poort gehangen wordt?
-Wat is exacte IP range? Met alle respect, maar zeggen dat het in de 10.x.x.x range is, wist ik ook.
-...
- Trojan
- Elite Poster
Nergens.pthoma schreef:-VLAN voor tv, OK. Waar staat dat in de configuratie op de modem vermeld?
Probeer eens de configuratie te downloaden via de admin pagina van de modem http://192.168.1.1/?admin user=admin pass=BGCVDSL2. Met een beetje geluk kunt ge dat gewoon lezen met een txteditor.
menu > instellingen > info-Waar is in de decoder het IP adres te zien?
Omdat er een handshake uitgevoerd moet worden tussen decoder en onze server, daarbij wordt het abonee-nummer en serienummer gecontrolleerd om te zien of ge toegang hebt tot bgctv en wat uw abonnement en boeketten zijn.-Zit er een DHCP server achter TV poorten op modem? Waarom krijgt laptop dan geen IP adres als die aan TV poort gehangen wordt?
Lukt deze handshake niet > geen ip.
Bel eens naar de helpdesk en vraag het daar. aka: wat maakt dat uit?-Wat is exacte IP range? Met alle respect, maar zeggen dat het in de 10.x.x.x range is, wist ik ook.
Had ge graag nog het admin paswoord gehad tot onze servers?-...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
- Bedankt: 542 keer