WIFI stoorzender in de buurt

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Beste,

Sinds een jaar of 3 woon ik op een appartement met 2 slaapkamers (100m²), niet echt groot dus en normaal zou een simpele WIFI router hier overal bereik moeten hebben.

Ik gebruik hier thuis een wifi router en zit meestal te werken in line of sight met de router (LOF van nog geen 5 meter). Dat gaat altijd perfect.
In de kamer ernaast (niet gewapend beton ertussen, op nog geen 2 meter van de router) krijg ik al zwak wifi signaal.

In de achterste kamer (mijn slaapkamer) gebruik ik soms de laptop als ik 's avonds nog wat aan het surfen ben. Ik heb daar steeds een zeer slechte wifi ontvangst (ik weet op welke locatie ik de laptop moet zetten om nog ontvangst te hebben, verzet ik hem 10 centimer, valt de wifi volledig uit).

Ik heb op de drie jaar tijd al 3 routers gehad en alledrie hadden die dezelfde slechte dekking in mijn appartement. Ik dacht dat het aan de opstelling lag (wifi router lag in een kast vol draden), en schonk er niet veel aandacht aan.

Nu heb ik mij eens bezig gehouden om dat allemaal eens 'in orde te brengen' (ik wou een goede wifi dekking over het complete appartement). Dit blijkt ONMOGELIJK!! Ik heb de router op alle plaatsen verzet, overal in het appartement heb je 'dead' zones.

Ik heb al van kanaal liggen wisselen (al alle kanalen geprobeerd)., maar niets helpt.

Zou het kunnen dat ik hier in huis eigenlijk gewoon geen deftige WIFI kan gebruiken door de aanwezigheid van één of andere stoorzender hier in de buurt (zou niet weten welke!).

Wat mij nog opvalt: ik weet dat mijn buren WIFI hebben en woon in een zeer dicht bevolkte buurt (ikzelf in appartementsblok met 10 appartementen), rechttegenover mij een appartementsblok met nog eens 15 appartementen). Je zou denken: er zullen veel SSID's aanwezig zijn in de lucht, niets is minder waar.
Ik heb al via de laptop op alle plaatsen in mijn appartement gescand: ik geraak niet verder dan 3 SSID's?!
OK, het kan wel dat al degenen hier in de buurt toevallig geen WIFI gebruiken, maar toch vind ik het raar.
Volgens mij stoort hier één of andere zender in de buurt de WIFI verbindingen en zie ik daarom ook weinig tot geen andere SSID's?

Iemand al iets soortgelijks meegemaakt?

Het ligt zeker al niet aan de router en al zeker niet aan de kanalen: de drie routers hadden allen hetzelfde probleem en alle kanalen zijn reeds getest.

iemand?

Alvast bedankt!
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Download eens inssider naar uw laptop en laat dat scannen terwijl je traag door de kamer loopt. Je ziet dan direct wat de evolutie is van uw wifi zijn bereik is afhankelijk van waar je staat in de kamer.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Diesituatie lijkt vrij normaal, ad zee heb ik niet eens bereik met de gsm ik moet naar buiten gaan voor ontvangst (mobistar,base & proximus)
dus wifi zal wel dezelfde problemen hebben denk ik.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Als uw AP op 5m van uw ontvanger staat denk ik dat er meer aan de hand is dan 'slechte ontvangst' zoals bij een gsm.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Als die buur van jouw (of wat dan ook) één of andere lelijke pre-N heeft staan van eerste generatie, pakweg een Belkin, dan ben je gezien. Dergelijke rommel is in staat jouw hele boel plat te leggen, en daar valt heel weinig aan te beginnen dan; zelf indertijd getest bij ons na hopen klachten over dat soort toestellen = een linksys wrt54g gezet, werkt perfect; in een andere kamer een Belkin Pre-N gezet, en "dada linksys".

Enige oplossing die ik toen had : dd-wrt op de linksys en output power op minimaal 100mW.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

-
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 18 mei 2021, 21:09, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ub4b schreef:100mW is niet zo goed voor jou, niet omwille van de opwarmingseffecten, maar omwille van de niet-thermische effecten van gepulste straling waarvan onafhankelijk wetenschap onderzoek claimt dat er serieuze gevolgen kunnen zijn voor je gezondheid
Hier gaan we weer met de nodige FUD... tot op heden is er nog steeds geen bewijs van dergelijke claims.

Recent is er trouwens nogmaals aangegeven dat men geen verband kan vinden... http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 101018_118
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Hier gaan we weer met de nodige FUD... tot op heden is er nog steeds geen bewijs van dergelijke claims.
deze fud komt voornamelijk door de GSM industrie: voor elke onafhankelijke studie komt er een tegenstudie die beweert dat er geen effecten zijn

'Industry-funded studies seem to reflect the result of corporate strong-arming. Lai reviewed 350 studies and found that about half showed bioeffects from EM radiation emitted by cell phones. But when he took into consideration the funding sources for those 350 studies, the results changed dramatically. Only 25 percent of the studies paid for by the industry showed effects, compared with 75 percent of those studies that were independently funded.'"

http://mobile.slashdot.org/article.pl?s ... 06/2238247
r2504 schreef: Recent is er trouwens nogmaals aangegeven dat men geen verband kan vinden... http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 101018_118
De uitspraak van 1 wetenschapper is niet significant, als zij het verband niet zien is dat nog geen reden om aan te nemen dat hun waarheid de ultieme waarheid is. Als je al 350 studies vergelijkt heb je al wat materiaal om mee te werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:deze fud komt voornamelijk door de GSM industrie: voor elke onafhankelijke studie komt er een tegenstudie die beweert dat er geen effecten zijn
Als de effecten dan echt bewezen zijn kan dit geen probleem zijn... maar daar zit net het probleem...ook de "onafhankelijke" studies krijgen niet echt iets bewezen. Zeker in landen zoals de US waar men z'n handje niet zal omdraaien om dergelijke dingen aan te vechten voor het gerecht (denk maar aan de sigaretten producenten) blijft het compleet stil (of ga je straks beweren dat al iedereen omgekocht is ?)
I have a great PROTIP for everyone out there discussing this topic:

◦As long as you still eat the complete trash you call “food”, with all its extreme quantities of sugar, saturated fats, denatured proteins (!!!) and lacking natural micronutrient combinations...
◦As long as you still breathe car and industry exhaust fumes every day...
◦As long as you still wear clothes and touch furniture with tons of chemicals in them...
◦As long as you still clean your house and your body with tons of unnecessary chemicals...
◦As long as you still sit in sunlight lacking most of the protecting ozone layer...

...I suggest you keep your mouth shut and first solve those problems, before trying to look at such comparably insignificant things. :)
ub4b schreef:De uitspraak van 1 wetenschapper is niet significant, als zij het verband niet zien is dat nog geen reden om aan te nemen dat hun waarheid de ultieme waarheid is.
Klassieke uitspraak van zij die grote complotten zien in de onderzoeken... een wetenschapper die zegt dat er geen bewijs is zal wel fout zijn... maar de eerste de beste website gemaakt daar Jan Met De Pet (sorry, met zilverpapier hoedje) die alle mogelijke onheil aangeeft is de grote referentie :roll:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Klassieke uitspraak van zij die grote complotten zien in de onderzoeken... een wetenschapper die zegt dat er geen bewijs is zal wel fout zijn... maar de eerste de beste website gemaakt daar Jan Met De Pet (sorry, met zilverpapier hoedje) die alle mogelijke onheil aangeeft is de grote referentie :roll:
ik zie geen alu hoedjes, noch op "this GQ article"

http://www.gq.com/

noch op

http://mobile.slashdot.org/article.pl?s ... 06/2238247

Ridiculisatie poging ? Lid van skepp ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ub4b schreef:ik zie geen alu hoedjes, noch op "this GQ article"
Maar men vergelijkt wel een GSM met een microgolfoven en een radar (het veschil in vermogen ken je wel denk ik). Dit is even absurd als iemand met een lamp van 5000 W in de ogen schijnen en dan beweren dat een spaarlamp slecht is voor onze gezondheid (nu ja, volgens diezelfde groep is dat eveneens zo daar deze ook "stralen").

Zoals de eerdere quote uit Slashdot al aangaf, er zijn zoveel factoren (waar we niet van wekker liggen en welke wel - bewezen - schadelijk zijn zoals bv. de zon) dat het enorm moeilijk is om GSM gebruik meteen te linken aan de stijging in kanker gevallen. Dat je ondertussen je gezond verstand gebruikt zal niemand een probleem vinden, maar als ik sommige websites lees vraag ik me af wie aan het ridiculiseren is.
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: amedee
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Wat r2504 volgens mij wil zeggen, dat is: los eerst het probleem van fijn stof op, en dat van hormoonachtige producten in het oppervlaktewater, en de honger in de 3de wereld, en malaria, en nog zoveel andere problemen waarvan wél iedereen het eens is dat het schadelijk is. Pas wanneer je alle problemen hebt opgelost waar mensen echt van dood gaan, kan je misschien beginnen denken aan die problemen waar een beperkt aantal mensen een klein beetje migraine van krijgen.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Trojan schreef:Download eens inssider naar uw laptop en laat dat scannen terwijl je traag door de kamer loopt. Je ziet dan direct wat de evolutie is van uw wifi zijn bereik is afhankelijk van waar je staat in de kamer.
Dank je voor de tip! (dank aan iedereen trouwens die al reageerde).

Ik heb het progje reeds laten lopen en wat rondgelopen met de laptop en kom tot volgende bevindingen:
- Op 3 à 4 centimer (LOF) van de router (B-Box2 trouwens, had ik nog niet vermeld). Heb ik een 'vrij sterk' signaal. -20.
- Op 15 centimer (LOF) van de router veranderd het signaal al naar rond de -40 tot -50. Als ik in dezelfde kamer blijf (LOF) maar verder van de router, heeft niet echt zo heel veel invloed op de signaalsterkte
- Ga ik uit de LOF en sta ik in de kamer naast de router gaat het signaal naar rond de -60.
- Loop ik in de gang gaat (en geleidelijk aan naar mijn slaapkamer) gaat het signaal écht goed bergaf naar -60 tot (in slaapkamer) naar -80. Ik sta dan op amper 5 meter van de router (enkel ongewapend beton ertussen!).

Wat moet ik hieruit concluderen?

In verband met de opmerking van de pre-N draft Belkin:
ik zie één SSID van fabrikant Hercules met als speed '300 (N)' vermeld, kan dat zo'n boosdoener zijn? Voor de rest zijn alle SSID's 802.11g. (geen N's voor de rest). De enige G heeft hier een zeer zwak signaal (-80).

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze 'meetresultaten'.

Allemaal al hartelijk dank!

Edit; nog even vermelden dat hier eigenlijk maar drie soorten AP's in de buurt aanwezig zijn:
- Vele Telenet kabelmodems met ingebouwde WIFI
- Vele van die D-link access points van de 'gratis installatie' voor 1 EUR van Telenet.
- Die Hercules 300megabit router waarover ik in het bericht sprak.
- En ik ben de enige B-Box2

Dit leid ik af uit de Vendor information van inSSID
Laatst gewijzigd door UBremoved9108 20 okt 2010, 20:40, in totaal 1 gewijzigd.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

-60 dB heb ik ook op de slaapkamer, na 2 muren gepasseerd te zijn en levert een goed signaal :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

cyberbozzo schreef:ik zie één SSID van fabrikant Hercules met als speed '300 (N)' vermeld, kan dat zo'n boosdoener zijn?
Indien die dan ook nog eens 40 MHz gebruikt... tja, dan blijft er weinig bruikbaars over.

Kan je zien op welk kanaal hij zit, heb je dat van jou reeds aangepast ?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Check :lol:

Afbeelding

Ik ben het rode N op 2,4 GHz
De print server van iemand is het groene (en die is onbeveiligd), al veel zin gehad om zwarte blaadjes te printen :twisted:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Die groene komt nog niet in de buurt van de door u gebruikte frequenties, dus laat die maar met rust.

Ik vind uw netwerk er maar raar uit zien, normaal zou dat ook een boog moeten zijn zoals die groene, en geen vlakke streep.
chridarl
Member
Member

Beste cyberbozzo,

je spreekt steeds dat de muren niet zijn opgebouwd uit gewapend beton, maar uit wat zijn ze wel opgebouwd?
Een metal stud wand kan bvb ook voor een soort 'scherm zorgen', zelfs metalen hoeken (die gebruikt worden om een hoek van pleisterwerk af te werken) kunnen voor heel wat storing (lees verzwakking signaal) zorgen.
Netline - tevreden - Fritz!Box blijkt beter te werken dan Gigaset SX762 voor VOIP - 6 Mbps :(
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

honda4life schreef:Check :lol:

Afbeelding

Ik ben het rode N op 2,4 GHz
De print server van iemand is het groene (en die is onbeveiligd), al veel zin gehad om zwarte blaadjes te printen :twisted:
Sta jij op 40 MHz kanalen? Jouw "rode" grafiek is veel te breed voor normaal 2.4 Ghz kanaal.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

40 Mhz ja :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

honda4life schreef:40 Mhz ja :wink:
Zet dat al eens eerst terug op 20 Mhz.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Je zegt dat je de wifi van de BBOX2 gebruikt. Al eens een aparte AP geprobeerd? De kwaliteit van de BBOX2-wifi is abominabel. Ik heb daarmee na 5 meter ook geen ontvangst meer, en ik woon in een vrijstaand huis met geen andere wifi-signalen in de buurt.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Regulus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Mathy schreef:Je zegt dat je de wifi van de BBOX2 gebruikt. Al eens een aparte AP geprobeerd? De kwaliteit van de BBOX2-wifi is abominabel. Ik heb daarmee na 5 meter ook geen ontvangst meer, en ik woon in een vrijstaand huis met geen andere wifi-signalen in de buurt.

YMMV ... :-D

Ik heb beide geprobeerd (ttz Bbox-2 en WRT54) en ik zie hier minstens een dozijn andere WiFi zenders uit de geburen op m'n PC ... de ene werkt zo goed als de andere en mijn Wifi staat door omstandigeheden in een "betonnen doos" (gelukkig met een houten deur en in :lol: )
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ruilen? :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Regulus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Mathy schreef:Ruilen? :-D
hmm .. ik gebruik alleszins de WRT54 :-D .. de reden is dat ik daarmee "op wandel" kan om hoedanook de allerbeste positie te vinden waar het signaal, in mijn omstandigheden, optimaal is. Met de bbox op wandel is een ietsje ingewikkelder :lol:
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef:
honda4life schreef:40 Mhz ja :wink:
Zet dat al eens eerst terug op 20 Mhz.
Waarom zou ik, 150 of 54 Mbps en de keuze is snel gemaakt :D
Op school 40 AP's met inSSIDer :twisted:
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 104 keer

Ik heb dat ook al meegemaakt dat er op een bepaalde plaatst geen wifi dekking mogelijk was. Oorzaak bleek een straalverbinding die toevallig passeerde.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

honda4life schreef:Waarom zou ik, 150 of 54 Mbps en de keuze is snel gemaakt :D
Het gaat er in eerste instantie om om te kijken of dit beter werkt of niet.
lithion schreef:Ik heb dat ook al meegemaakt dat er op een bepaalde plaatst geen wifi dekking mogelijk was.
Tja, dan moet je naar 5 GHz.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”