Vraagje ivm werking Bbox en decoder

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Dag allen,

Ik heb een vraagje ivm de werking van de installatie van BGC. Sedert enkele weken heb ik een pack met internet favorite en tv comfort. Nu werkt alles, maar niet zo naar behoren. Eventjes informeren leert me dat men profiel op de modem op een reparatieprofiel staat. (10 mbit dacht ik). De helpdesk vertelde me dat 90% van de gevallen dit aan de binnenbekabeling ligt. Normaliter dien ik op een 20 of 30 profiel te staan.

Nu zou ik de binnenbekabeling door men schoonvader laten bekijken die electricien is, maar ik heb toch men vragen of het probleem hieraan zou liggen.

De redenen hiertoe:
1) de modem is direct aangesloten op de aansluiting geplaatst door BGC in men meterkast. Dus zie ik niet in wat de binnenbekabeling kan zijn die hierin kan falen behalve eventueel het kabeltje tussen modem en aansluiting geleverd door belgacom.
2) het enige bekabelde na de modem is een devolo-verbinding van bgc tussen de modem en de HDdecoder. Het internet gaat verder via wifi. Nu weet ik dat een wifi-verbinding geen invloed heeft op een verbindingsprofiel van een modem intern. De reden dat ik klaagde was dat de HD-zenders door het lage profiel niet beschikbaar zijn. Nu denk ik dat evenals een wifiverbinding na de modem geen invloed heeft op het profiel waarop de modem connecteert, de devolo-verbinding ook geen invloed zal hebben.

Nu wil ik wel die devolo-verbinding ook testen op storingen, maar ik heb niet direct een zicht op hoe deze getest zou kunnen worden.
Kan een devolo-verbinding invloed hebben op het profiel waarop ze modem zetten? Of is dit enkel beïnvloed door de bekabeling tussen de ROP en de modem (zoals ik toch dacht)?

Ik hoop dat men relaas duidelijk is. Ik wil zeker niet klagen over de toestand, maar wil gewoon wat duidelijkheid over de werking. De modem is een bbox 2 vdsl en een devolo is merk BGC(waarschijnlijk ander merk, maar voor hen gemaakt).

MVG, Sanne
Just enjoy life and don't whine about it.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Sanne
1) de WiFi verbinding heeft inderdaad géén invloed op je modem profiel.
2) de Devolo verbinding heeft ook géén invloed op je modem profiel, maar ... kan wel invloed hebben op de snelheid tussen de BBox2 en de decoder. Om dit uit te sluiten kan je de Devolo eens testen met een PC:
- sluit de Devolo eens aan op LAN1 van je BBox2.
- sluit een PC aan op de andere Devolo die bij de decoder staat.
- start het programma dat bij de Devolo meegeleverd werd en doe de analyse - of doe een speedtest met de PC.
Dan verzeker je of de Devolo verbinding goed is.
3) Wat wel invloed (kan) hebben is de binnenbekabeling op de telefoonlijn.
- Je zegt dat de modem direct aangesloten is op de aansluiting geplaatst door BGC in men meterkast.
Bij een normale VSDL installatie wordt de modem niet "direct" aangesloten op de BGC aansluiting, maar wel op de VDSL splitter (TF2007)
Dus onze vragen
a) zit er bij jou een nieuw aanluitpunt (type NTP2007), en een splitter (TF2007) ?
b) heb je buiten VDSL ook nog telefonie via de vaste lijn ?
c) hoe is de telefoon aangesloten ? zijn er nog verdere aftakkingen ("stubs") op de telefoonlijn (vb telefoon naar slaapkamer) enz ...

Met een correcte beschrijving hoe de aansluiting eruit ziet kunnen we je misschien verder helpen

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

Ik heb ook nog een vraagje ivm de decoders van BGC (die pianolak zwarte modellen).

Ik heb eentje beneden en eentje boven. Die van beneden ook als hij afstaat maakt ontzettend veel herrie... Die van boven is dezelfde en maakt geen herrie.

Normaal is het toch logisch dat als hij afstaat hij ook echt afstaat? Je kan de stroom uiteraard volledig afsluiten met die stekker die er opstaat maar dan duurt het elke keer 10 a 20 minuten voor die opgestart is.

Weet iemand hier raad mee?

@ hierboven, ik had ook een probleem met de meegeleverde aansluiting voor VDSL, het bakje dat je aan de muur moest hangen en waar je de telefoonkabeltjes moest op aansluiten was stuk. De technieker is dan langsgeweest en heeft daar een ander type opgezet. Toen werkte het meteen.
Ik zou iemand laten komen, dit is gratis als hij enkel de aansluiting doet van de vdsl.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member

Ik had inderdaad men installatie moeten verduidelijken.

In mijn meterkast komt de kabel van de straatkant binnen. Daaraan is een wit vierkantig doosje dat aan de muur is bevestigd. Hierop is een splitter gehangen (de juiste vermoed ik, want door BGC installateur gedaan) waaruit de kabel horende bij de modem naar de modem loopt.
Verder zijn er geen andere aansluitingen actief, we hebben geen vaste telefonie.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

Dit lijkt me 100% in orde.
Als je zeker bent van een goede binnen installatie, en je bent nog steeds op een "repair profiel", bel dan het nummer 0800/22424 en ga door de stappen heen. Je lijn wordt getest en terug (indien ok) op een goed profiel gezet.
Philippe
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 okt 2010, 09:18, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
roan_roan_roan
Starter
Starter

Een repair profiel is 9 mbps, HD TV is dan niet meer mogelijk, je decoder slaat dan de HD kanalen over, o.a. 31-32 VTM HD enz. kan je dan niet meer ontvangen.
De lijn zet zich automatisch op zo’n profiel waneer de kwaliteit niet optimaal is.
Dit heeft niks met je devolo’s te maken, maar met je bedrading, aansluiting tussen je modem en het NTP van Belgacom, ook al steekt het rechtstreeks erop, wanneer een andere kabel is mee aangesloten gaat evengoed signaal verloren, op deze link staat meer uitleg
http://www.weethet.be/DIY.html
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 46 keer

roan_roan_roan schreef: http://www.weethet.be/DIY.html
Link dood.
Inderdaad, niet meer, daarstraks kreeg ik een pagina van de Host te zien.
Laatst gewijzigd door jan28 21 okt 2010, 11:17, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 5 keer

Link is helemaal niet dood! Link werkt perfect bij mij.
ikkejonge
Pro Member
Pro Member

Is dus opgelost.

Uiteindelijk technieker laten komen die vaststelde dat men installateur een prutswerk had gedaan aan de aansluitingsblok. Aangepast en nu 20 mbit profiel met HD-kanalen.
olitox
Member
Member

Gewoon ter informatie:

Als je bbox-2 modem, op een VDSL2 lijn, aangesloten is op het eerste contactpunt, namelijk op de ntp tf2007, kan het nog altijd zijn dat je binnenbekabeling storingen geeft, en je op een repairprofiel komt te staan.
Als je meerdere telefoonaansluitingen hebt in u huis, en op één van die aansluitingen zit er nog een oude ADSL splitter, creëer je een "stub", en dan zit je meestal op een repairprofiel.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”