Hoi,
Met de overschakeling naar Scarlet One in het vizier, wil ik m'n huidige netwerkopstellingen graag opnieuw evalueren omdat ik het gevoel heb dat het allemaal wat ingewikkeld in elkaar zit.
Huidige situatie:
Gelijkvloers:
- ADSL-aansluiting (Scarlet No Limit)
- D-Link DSL-2740B modem/router
- Laptop geconnecteerd met kabel, wordt hoofdzakelijk gebruikt om te surfen
1ste verdieping:
- Desktop pc, via UTP kabel verbonden aan D-Link modem/router (deze pc wordt niet zo vaak meer gebruikt)
- Binnenkort: Belgacom TV decoder (ik dacht eraan om dit via devolo adapters te laten installeren)
2de verdieping:
- D-Link DAP-1522 wireless bridge in verbinding (wireless ) met D-Link modem/router
- US Robotics USR-9108 wireless modem/router verbonden met DAP-1522
- QNAP TS-119 nas verbonden met USR-9108
- Desktop pc verbonden met USR-9108
- Blu-Ray speler verbonden met USR-9108
- PopcornHour mediaspeler verbonden met USR-9108
- Laptop wireless verbonden met USR-9108 (wordt hoofdzakelijk gebruikt om films/series van de NAS te bekijken)
Het zwaartepunt van het internetgebruik zit dus op de tweede verdieping waar ik door praktische redenen geen UTP naartoe kan leggen.
Waarom staat die US Robotics er nog tussen? Dit is eigenlijk om op de tweede verdieping een draadloos netwerkje te hebben waarbij de streaming vlotter loopt. Wanneer ik bvb. de US Robotics er tussenuit haal en dan content van de NAS probeer te bekijken, krijg ik veel last van haperingen. Dit is wschl te wijten aan de omweg via de wireless bridge?
Kan dit eenvoudiger/performanter?
Alvast bedankt voor enige tips.
Grtz,
Joris
Netwerk vereenvoudigen
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Je zou op de eerste verdieping bijvoorbeeld de devolo's kunnen weglaten.
Een netwerkkabel heeft 4 paren, waarvan er slechts 2 gebruikt zijn voor 100Mbit.
Je zou deze kabel dus kunnen gebruiken als 2*100Mbit.
Niet echt de meest zuivere oplossing maarja.
Je zou eventueel een draad bij kunnen trekken in de buis.
Devolo uitsparen is wel mooi natuurlijk qua prijs
Een netwerkkabel heeft 4 paren, waarvan er slechts 2 gebruikt zijn voor 100Mbit.
Je zou deze kabel dus kunnen gebruiken als 2*100Mbit.
Niet echt de meest zuivere oplossing maarja.
Je zou eventueel een draad bij kunnen trekken in de buis.
Devolo uitsparen is wel mooi natuurlijk qua prijs
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Kan er een UTP kabel van het eerste naar het 2de verdiep ? Want anders zet je gewoon een 4-5 poorts switch (20 euro) op het 1ste verdiep en kan je daarop de decoder en desktop en kabel naar 2de verdiep aansluiten.
De devolo's zijn in ieder geval niet nodig, een switch is zowiezo beter en goedkoper. Op het 2de verdiep is er weinig te optimaliseren als dat inderdaad je eisen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Sasuke
De devolo's zijn in ieder geval niet nodig, een switch is zowiezo beter en goedkoper. Op het 2de verdiep is er weinig te optimaliseren als dat inderdaad je eisen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Sasuke
Thanks voor de reacties...ivm een kabel naar de tweede verdieping: er loopt een buis van de eerste naar de tweede verdieping, maar daar loopt al een coax door voor satelliettv en de buis is vrij smal. Ik weet niet of ik daar nog een UTP-kabel bij kan trekken.
Nog een vraagje ivm een switch...is het effectief mogelijk om zowel de decoder als pc's op een switch aan te sluiten? Dat zou wel interessant zijn...ik ging van de veronderstelling uit dat je het verkeer voor Belgacom TV en pc's van elkaar moest scheiden. Ik heb in elk geval nog een switch op overschot, dus mocht een kabel naar de tweede verdieping lukken, dan zou dat wel een interessante optie zijn.
Nog een vraagje ivm een switch...is het effectief mogelijk om zowel de decoder als pc's op een switch aan te sluiten? Dat zou wel interessant zijn...ik ging van de veronderstelling uit dat je het verkeer voor Belgacom TV en pc's van elkaar moest scheiden. Ik heb in elk geval nog een switch op overschot, dus mocht een kabel naar de tweede verdieping lukken, dan zou dat wel een interessante optie zijn.
- honda4life
- Elite Poster
Zonder stekkertjes mag het geen probleem zijn om er een kabel bij te trekken volgens mij.
Internet en televisie is inderdaad gescheiden van elkaar.
Internet en televisie is inderdaad gescheiden van elkaar.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- honda4life
- Elite Poster
Omwille van toekomstgericht denken, of voor de storingen?
Stoort coax zo veel, deze heeft toch een schild.
Over Schild gesproken, bedoel je geen STP of SFTP kabel?
Stoort coax zo veel, deze heeft toch een schild.
Over Schild gesproken, bedoel je geen STP of SFTP kabel?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik bedoel inderdaad ivm storingen. Ik heb zelf een Cat5 gelegd gehad naast een coax (weliswaar analoog TV-signaal, niet satelliet) en ik had wel een verbinding maar kon niet meer dan een kleine 15 MBit halen. Vervangen door Cat5e en toen ging het wel aan de volle 100 MBit. Uiteraard zijn shielded versies nog beter, maar ik weet niet of je die daar langs gaat kunnen trekken, aangezien die wat stijver zijn. In het huis dat ik nu aan het renoveren ben ga ik gewoon (toekomstgericht) resoluut voor Cat6.
Een kleine update...intussen liggen er twee CAT6-kabels van het gelijkvloers naar de eerste verdieping en 1 CAT6-kabel + de bestaande Coax-kabel van het eerste naar het tweede. M.b.v. splitters heb ik ervoor gezorgd dat zowel BelgacomTV als internet over 1 kabel naar de tweede verdieping kunnen.
Resultaat van de (onaangename) onderneming: betere performantie en minder stroomverbruik!
Resultaat van de (onaangename) onderneming: betere performantie en minder stroomverbruik!