Ik ben sinds enkele weken aan het zoeken naar "mijn ideale" internet provider, maar dit bleek moeilijker dan verwacht. Via de site 'bestetarief.be' kwam ik in contact met heel wat providers waar ik nog nooit van gehoord heb, de alternatieve isp's. Die vind ik super interessant: het is een alternatief voor de grote spelers op de markt, en ze hebben zeer aantrekkelijke formules.
Ik wil graag een goedkoop abonnement met een vrij hoge snelheid en volume (zoals iedereen wss

Enkele formules die mijn aanspreken zijn dan:
dxADSL home: 20Mb/s; 75GB; 26,95+7rc= 34 euro
EDPnet start no limit: 4; fup; 24,95+12,95rc = 38 euro
Scarlet: 12; fup; 25 + 5rc = 30 euro
Dommel cityconnect lite 24; 30; 14,99+13,31rc= 28 euro
Dommel netconnect start 4,6; 30; 17,95+13,31rc= 31 euro
Maar dan begint het. Ik wilde mij eerst informeren over kwaliteit/service/enz. en dan belandt je op fora zoals dit hier, waar heel wat mensen die er meer van kennen dan ik uitgebreide discussies houden over welke isp nu slecht of goed is enz. Een discussie die ik eventjes gevolgd heb is die over de migraties ed. Blijkbaar heeft dat een nefast effect gehad op de kleine providers zoals, Scarlet, dxADSL, en mss ook EDPnet en Dommel? Vóór 2009 kregen ze heel goede reviews, maar nu blijken hun service en kwaliteit van de aansluiting ondermaats te zijn. Op het forum zijn er heel wat voorbeelden van mensen die helemaal geen contact kunnen krijgen met bv. dxADSL, ook niet voor eigenlijk vrij belangrijke zaken. Ik maak mij daar zorgen over. Is het nog de moeite waard om in zee te gaan met bv. een dxADSL of een Dommel? De aansluitingen van dxADSL zouden ook op de helft van de aangeboden snelheid geconfigureerd worden (las ik ergens hier in dit forum). Kan dat echt? Dat is toch strafbaar? Ook daar maak ik mij dus zorgen over. Je wil dan weg van de 'Grote Geldkloppers' (TN en BGC), maar je belandt van de regen in de drop.
De problemen bij de 'alternatives' zouden te maken hebben met de migratie naar het belgacom-netwerk. Aangezien alle hierboven vernoemde isp's ADSL aanbieden, zullen ze dus allemaal met dezelfde problemen kampen. Hoelang gaat dat dan nog duren? Of is de periode van de goedkope alternatieven definitief gedaan?
Mijn vraag is dus: is het de moeite waard om nu nog in zee te gaan met een alternative isp? Ik heb het dan in het bijzonder over dxADSL, EDPnet, Dommel, en Scarlet. Let wel, op vlak van netwerking ben ik een noob.
Ohja, nog iets. Ik woon in Gent (brugse poort). Hoeveel % van de aangeboden snelheid mag ik verwachten aan mijn pc? Ik weet dat het afhankelijk is van vanalles en nog wat, maar bestaat er een handige vuistregel?
En weet er iemand of de cityconnect lite van dommel nog wordt uitgebreid? Die is op dit moment niet beschikbaar op mijn adres, jammer genoeg.
In ieder geval al bedankt! Hopelijk zal deze post ook voor anderen een hulp zijn.