Hoe zit het nu eigenlijk?

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
MaddCat
Starter
Starter

Hey allemaal!

Ik ben sinds enkele weken aan het zoeken naar "mijn ideale" internet provider, maar dit bleek moeilijker dan verwacht. Via de site 'bestetarief.be' kwam ik in contact met heel wat providers waar ik nog nooit van gehoord heb, de alternatieve isp's. Die vind ik super interessant: het is een alternatief voor de grote spelers op de markt, en ze hebben zeer aantrekkelijke formules.

Ik wil graag een goedkoop abonnement met een vrij hoge snelheid en volume (zoals iedereen wss :-) ). Mijn randvoorwaarden tot nu toe: niet over de 35 euro, minstens 4 of 6 Mb/s, meer dan 1 pc aansluitbaar, minstens 30GB, en een beetje service tegen dat ik ruzie met mijn modem heb. En het zou dan om een Raw Copper aansluiting moeten gaan.

Enkele formules die mijn aanspreken zijn dan:
dxADSL home: 20Mb/s; 75GB; 26,95+7rc= 34 euro
EDPnet start no limit: 4; fup; 24,95+12,95rc = 38 euro
Scarlet: 12; fup; 25 + 5rc = 30 euro
Dommel cityconnect lite 24; 30; 14,99+13,31rc= 28 euro
Dommel netconnect start 4,6; 30; 17,95+13,31rc= 31 euro

Maar dan begint het. Ik wilde mij eerst informeren over kwaliteit/service/enz. en dan belandt je op fora zoals dit hier, waar heel wat mensen die er meer van kennen dan ik uitgebreide discussies houden over welke isp nu slecht of goed is enz. Een discussie die ik eventjes gevolgd heb is die over de migraties ed. Blijkbaar heeft dat een nefast effect gehad op de kleine providers zoals, Scarlet, dxADSL, en mss ook EDPnet en Dommel? Vóór 2009 kregen ze heel goede reviews, maar nu blijken hun service en kwaliteit van de aansluiting ondermaats te zijn. Op het forum zijn er heel wat voorbeelden van mensen die helemaal geen contact kunnen krijgen met bv. dxADSL, ook niet voor eigenlijk vrij belangrijke zaken. Ik maak mij daar zorgen over. Is het nog de moeite waard om in zee te gaan met bv. een dxADSL of een Dommel? De aansluitingen van dxADSL zouden ook op de helft van de aangeboden snelheid geconfigureerd worden (las ik ergens hier in dit forum). Kan dat echt? Dat is toch strafbaar? Ook daar maak ik mij dus zorgen over. Je wil dan weg van de 'Grote Geldkloppers' (TN en BGC), maar je belandt van de regen in de drop.

De problemen bij de 'alternatives' zouden te maken hebben met de migratie naar het belgacom-netwerk. Aangezien alle hierboven vernoemde isp's ADSL aanbieden, zullen ze dus allemaal met dezelfde problemen kampen. Hoelang gaat dat dan nog duren? Of is de periode van de goedkope alternatieven definitief gedaan?

Mijn vraag is dus: is het de moeite waard om nu nog in zee te gaan met een alternative isp? Ik heb het dan in het bijzonder over dxADSL, EDPnet, Dommel, en Scarlet. Let wel, op vlak van netwerking ben ik een noob.
Ohja, nog iets. Ik woon in Gent (brugse poort). Hoeveel % van de aangeboden snelheid mag ik verwachten aan mijn pc? Ik weet dat het afhankelijk is van vanalles en nog wat, maar bestaat er een handige vuistregel?
En weet er iemand of de cityconnect lite van dommel nog wordt uitgebreid? Die is op dit moment niet beschikbaar op mijn adres, jammer genoeg.

In ieder geval al bedankt! Hopelijk zal deze post ook voor anderen een hulp zijn.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Als je ook service wil kan je dommel beter mijden. Als je wil weten of je op vdsl2 kan gezet worden dan moet je naar de website van Belgacom gaan en daar kijken of BelgacomTV beschikbaar is bij je. http://www.belgacomtv.be/#request=indep ... 0e8e11419f

Tegenwoordig zetten ze je op vdsl2 als dat beschikbaar is bij je, ook bij de alternatieve providers. Adsl gaat stilltjes weg.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

een andere optie die je misschien nog niet kent, Belgacom Generation
30,15 het eerste jaar, limiet 200GB , 20/1,5 indien vdsl beschikbaar is - gratis modem & activatie indien online besteld

http://www.skynet.be/entertainment-nl/g ... -internet/

persoonlijk vind ik het de moeite niet meer om bij de alternatives te gaan, tenzij je in aanmerking zou komen voor dommel cityconnect
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

xenne schreef:een andere optie die je misschien nog niet kent, Belgacom Generation
30,15 het eerste jaar, limiet 200GB , 20/1,5 indien vdsl beschikbaar is - gratis modem & activatie indien online besteld

http://www.skynet.be/entertainment-nl/g ... -internet/

persoonlijk vind ik het de moeite niet meer om bij de alternatives te gaan, tenzij je in aanmerking zou komen voor dommel cityconnect
Dat is niet meer geldig.

Ik zou gaan voor ofwel EDPnet, ofwel Belgacom. (Of Mobistar, maar dan moet je niet gamen, want pings zijn hoog... zeer hoog, ik kan ervan meespreken)

Om bij EDPnet er goedkoper van af te komen, kun je hun Telephony nemen. Dat is goedkoper dan hun raw copper. 24,95+10 = 34,95 euro voor 4Mb+FUP.
Anders Belgacom internet Comfort voor 12 Mb+50 GB of 3 Mb+FUP aan 32,50 euro.
Enkel wanneer Cityconnect beschikbaar is zou ik voor Dommel gaan. Maar ik zou daarmee oppassen. Als je kijkt naar de reacties hier op het forum: alles gaat goed bij Dommel, totdat je problemen hebt (je wilt overschakelen op een ander product, of er is iets met je aanrekeningen)
xenne
Elite Poster
Elite Poster

je kan Generation nog gewoon bestellen ook al staat er onderaan dat het aanbod geldig is van 01/03/2010 tot en met 19/05/2010 - gewoon op bestellen klikken, alles gaat nog als voorheen - ken iemand die zich vorige week nog laten aansluiten heeft
xenne
Elite Poster
Elite Poster

verschoning, aanbod generation is inderdaad nog steeds beschikbaar maar die korting van 5 euro per maand het eerste jaar zit er blijkbaar niet meer op, maakt het iets minder interessant natuurlijk, maar nog altijd mooi aanbod zeker omdat modem/Activatie gratis zijn

Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Ah? Potvolkoffie. Nu ben ik dus aan het twijfelen tussen Comfort en Generation Favorite..., pff.
MaddCat
Starter
Starter

@ xenne. Dat is inderdaad wel een geweldig aanbod! Er is nu wel een addertje zie ik juist: met de nieuwe promotie betaald ge het eerste jaar 35€, het jaar daarop al 42€. Jammer.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

MaddCat schreef:@ xenne. Dat is inderdaad wel een geweldig aanbod! Er is nu wel een addertje zie ik juist: met de nieuwe promotie betaald ge het eerste jaar 35€, het jaar daarop al 42€. Jammer.
Waar zie je dat staan?
MaddCat
Starter
Starter

Zie geel kader.
Bijlagen
generation.jpg
(196.93 KiB) 37 keer gedownload
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Als je via de site van Belgacom zelf bestelt, zie je daar niets van.
MaddCat
Starter
Starter

Hm. Blijkbaar in bijlage... Was niet de bedoeling :-)
MaddCat
Starter
Starter

Hoe doe je dat, rechtstreeks bestellen via Belgacom? Ik probeer dat al heel de tijd, maar ik vind die formule nergens.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

MaddCat schreef:Hoe doe je dat, rechtstreeks bestellen via Belgacom? Ik probeer dat al heel de tijd, maar ik vind die formule nergens.
http://www.belgacom.be/private/hbsres/j ... go_student
MaddCat
Starter
Starter

En Lord Utopia, hoe zijt ge daar geraakt?
MaddCat
Starter
Starter

Dit is wat ik gevonden heb:

http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... a=favorite

Daar staat de 42 euro dan weer wel. Tis wel eerste 3 maand gratis.
MaddCat
Starter
Starter

Klein vraagske nog over die snelheden.

Bestaat er geen vuistregeltje om te weten hoeveel je van de aangeboden snelheid overhoudt? Is dat de helft, of nog minder? Stel nu ik heb een EDPnet starter no limit aansluiting, die 4Mb/s draait. Kan ik daarmee online gamen, streamen, enz? Is die in vergelijking dan beter dan de +12 Mb/s lijnen, omdat die in verhouding minder overhouden, of is hoger echt altijd beter?

Als 4Mb/s een comfortabele snelheid is, dan denk ik dat ik die EDPnet aansluiting ga nemen...
xenne
Elite Poster
Elite Poster

MaddCat schreef:Zie geel kader.
volgens mij foutieve info niet afkomstig van Belgacom zie ik....
normale prijs Generation is 35,15 (daar bovenop kreeg je nog een korting van €5 het eerste jaar, die is nu weggevallen)
normale prijs Favorite is 42,90
eigenlijk is Generation identiek hetzelfde als Favorite, behalve de prijs is verschillend en het feit dat je 100GB extra volume krijgt bij Generation
meteen ook de reden dat Generation niet openlijk op de website staat, want wie zou er nog Favorite bestellen als je Generation daar zou zien staan, zelfde produkt maar stuk goedkoper en met 100GB extra volume. Generation is begonnen als een Favorite promo voor studenten/jongeren, maar nu kan ondertussen iedereen het bestellen, maar je moet weten dat het bestaat natuurlijk :wink:
MaddCat
Starter
Starter

Ik heb het besteld, die Generation. Het zou dan in ieder geval goed moeten zijn voor een jaar, daarna zien we wel weer. Ondertussen hebben we dan internet aan 20Mb/s, 175GB, voor 35€, wat echt wel een koopje is :-). Moesten er problemen opduiken, dan laat ik het weten.

Bedankt voor de info!
xenne
Elite Poster
Elite Poster

MaddCat schreef:Ondertussen hebben we dan internet aan 20Mb/s, 175GB, voor 35€, wat echt wel een koopje is :-)
't volume van Favorite werd begin deze maand geboost naar 100GB, dan heb je nog de 100GB extra van Generation, in totaal heb je dus 200GB
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

en als je 10 euro extra betaald een fup
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
MaddCat
Starter
Starter

Een update (voor wie geïnteresseerd is :-) ):

Tot hier toe verliep alles redelijk vlot. B-box opgestuurd gekregen, installatie is peanuts, en drie maanden geen betaling moeten doen. 8) Van de beloofde 20 Mb/s is het maximum dat ik gemeten heb 9 Mb/s, en gemiddeld 2 à 3 Mb/s.

Het probleem is wel dat het weer BGC is. In de bevestigingsmail die ik van hun gekregen heb staat er duidelijk dat de maandelijkse kost 35 € is (BTW incl. Alles inbegrepen). Midden augustus kregen we een rekening in de bus van 18€, bijdrage 'extra volume' (2 x 9€). Klopt niet. Eind september kregen we een nieuwe rekening in de bus van om en bij de 60 €, 42€ abonnement + 2 keer 8 € 'extra volume' + btw. Ik viel wel ff achterover. Gebeld, maar niks gekort. Onvriendelijke madam, wilde het zelfs niet nazien. Naar Belgacom-winkel, maar daar direct goed geholpen. Kerel zag direct dat er iets mis was. Heeft een klachtendossier opgesteld en zei dat het nu normaal wel in orde zal komen. Dat was vandaag. Ben benieuwd of het nu wel degelijk in orde zal komen.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Als je vdsl hebt dan sta je op repairprofiel 9mbit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

Ze hebben je dus duidelijk verkeerderlijk gefacureerd voor Favourite in plaats van Generation.
- Je hebt dus niet de korting gekregen (Generation is hetzelfde als Favourite, maar met een korting)
- Je hebt ook niet de korting gekregen op het extra volume van 100Gb.
klein administratief foutje zou ik zeggen, komt wel goed (creditnota) ...

Wat betreft je snelheid. De doe het zelf installatie (installatie is peanuts) is dus toch niet zo goed verlopen, gezien je op een repair profiel staat. Heb je wel alles 100% correct aangesloten zoals op de handleiding staat (onder andere het nieuwe aansluitpunt monteren op de intro, splitter ingestoken, geen aftakkingen naar telefoons, enz...)
Je zou gemakkelijk >18 mbps moeten halen (of zelfs >23 mpbs als je al op het 30 mbps profiel staat).

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bel eens naar 0800/22424 dat is een automatische lijntest en het kan zijn dat je dan terug op 20 Mbit geraakt, gewoon de instructies van de computerstem volgen.
MaddCat
Starter
Starter

Inderdaad, er was een fout gebeurd. Hebben onlangs een creditnota in de bus gekregen, maar die geld enkel voor de maand oktober. Zoals ik het zie staan ze nog 8*3 = 24 € achter. Heb vandaag daarover gebeld. Ik moet zeggen, ben goed geholpen geweest en ze waren heel vriendelijk (in tegenstelling tot mijn vorige ervaring). Nieuw dossier is opgesteld, benieuwd hoe het zal lopen.

Wat is dat, een repairporfiel? En wat is een nieuw aansluitpunt op de intro? Ik heb normaal alle stappen gevolgd volgens de handleiding. Efkes een beschrijving van de aansluiting: er komt hier een telefoonkabel binnen, en heb daar rechtstreeks de modem op aangesloten (dus met die splitter hé). We hebben enkel een internetaansluiting, geen telefoon of digiTV ofzo.

Alvast bedankt vr de reacties!
MaddCat
Starter
Starter

Heb de kabelaansluitingen is open gevezen, en blijkt dat de doorverbinding slechts met 2 kabels is verboden. Mijn modem is dus maar met 2 draden met de buitenwereld verbonden. Lap. Kent iemand de juiste kleurcodes? In da bakske zitten namelijk verschillende aansluitpunten, aangeduid met letters.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

je krijgt 2 paar toe (4 draden dus)
Enkel het kortste paar (tot aan ROP/KVD) wordt gebruikt (op wat uitzonderingen na)
Niks aan de hand dus :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MaddCat
Starter
Starter

Ahzo :)
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”