Siemens C470IP achter fritzbox

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 20 keer

Ik krijg mijn sip niet in orde op siemens c470ip . Ik zit op cityline met de fritzbox van dommel.
Ik wil in de siemens nu mijn betamax kloonen invoeren. Maar ik krijg altijd de foutmelding : aanmelding mislukt. (TER INFO: de telefoonuitgang van de fritz heb k aan de analoge ingang van de siemens gehangen)
Heb ook al eens geprobeerd om poort 5060 te forwarden naar de siemens, maar dat geeft een foutmelding in de fritzbox...
Een (expres) foute invoer van de sip gegevens in de siemens geeft 'server niet bereikbaar'... en anders dus 'aanmelding mislukt'. Volgens mij wil dit dus toch zeggen dat ik geen poort hoef te forwarden ... maar waar zit de fout dan wel?
iemand die een dergelijke configuratie werkend heeft gekregen?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ik heb geen ervaring met een Siemens C470IP achter de fritzbox, maar wel met andere toestellen (vb fritzbox achter een fritzbox etc ...). Gezien je de Siemens alleen wil gebruiken voor uitgaande gesprekken, maakt het zelfs nog iets eenvoudiger om te laten werken. De meeste problemen met VOIP achter een router situeren zich bij inkomende gesprekken.

Er zijn in principe 2 methodes:
*) ofwel de siemens en de fritzbox "spreken met mekaar af" welke poorten ze gebruiken: dit heet UPnP.
*) ofwel moet je manueel poorten openen.

Het eenvoudigste is natuurlijk automatisch - als het werkt.
Hiervoor moet je zowel in de siemens als in de frizbox UPnP inschakelen:
- in de fritzbox: Advanced Settings > Internet > Permit Access > Tab: Port Forwarding.
hier een tikje zetten in de box "Allow changes to security settings over UPnP.

Als dat niet werkt, of als je geen UPnP wenst te gebruiken moet je manueel forwarden.
Hierbij moet je theoretisch zowel de SIP poort als de RTP pooorten forwarden.
De SIP poort wordt gebruikt voor de signalering tussen de VOIP partners, de RTP poorten worden gebruikt voor de data (spraak, video ...).

SIP poort:
- Gezien de fritzbox poort 5060 gebruikt voor de eigen VOIP kan deze niet meer gebruikt worden
- De Siemens belt echter uit op poort 5060
- Je moet dus een alternatieve poort van de fritzbox gebruiken (vb 5070), en die forwarden naar de 5060 van de siemens.
- Dit vind je bij: Advanced Settings > Internet > Permit Access > Tab: Port Forwarding > New Rule.
- Hier geef je in: from port 5070 trough port 5070 > to port 5060 van de siemens.
PS - Je kan eventueel de SIP poort in de siemens ook wijzigen naar 5070.
Dan moet je in de fritzbox ingeven: from port 5070 trough port 5070 > to port 5070 van de siemens.

RTP poorten:
- de fritzbox gebruikt standard 7078 tot en met 7099.
- de siemens gebruikt standard 5004 tot en met 5020.
Er is dus geen conflict, en geen noodzaak om poorten te wijzigen.
Dus gewoon in de fritzbox poorten 5004 tot en met 5020 forwarden naar de siemens.
- fritzbox: Advanced Settings > Internet > Permit Access > Tab: Port Forwarding > New Rule.
- Hier geef je in: from port 5004 trough port 5020 > to port 5004 van de siemens.

Probeer dus eens de bovenstaaande stappen uit, en laat ons weten of het werkt.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”