Stirling-of andere motor gezocht/te maken/...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:
Provider

Probleem:
"Met onze vereniging (voor duurzame ontwikkeling) willen we een toestel kopen dat +- 3 kw/u drijfkracht nodig heeft. Voor deze stroom zouden we een generator op benzine kunnen gebruiken. Nu is benzine niet zo milieuvriendelijk (duurzaam), dus keken we graag naar alternatieven. Spontaan kwam het idee van een op hout/pellets gestookte stirling engine naar boven. Ook generatoren die op olie draaien (bio-olie) bestaan blijkbaar op de markt."

Vereisten:
"De machine moet minstens 3.5 kw/u kunnen opwekken op drijfkracht en moet zeer duurzaam zijn."

Vragen:
- Heeft er iemand ervaring met stirling engines (of andere alternatieven).
- Kunnen die machines genoeg vermogen leveren (en toch nog relatief in grote beperkt blijven)?
- Waar kan ik zo'n machines kopen?
- Is het haalbaar om zoiets in 'zelfbouw' te maken (eventueel met stukken uit auto's/...) ?
- Iemand ervaring hiermee?

greetz,

Nob
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Stoommachines kunnen ook erg efficiënt en duurzaam zijn, geloof ik.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

cptKangaroo schreef:Stoommachines kunnen ook erg efficiënt en duurzaam zijn, geloof ik.
Kan je niet een motor kopen die aangedreven wordt op gas, ipv. benzine?

Ik heb hier wel ergens papieren liggen, zodat je eenvoudig de milieuimpact van je ontwerp kan berekenen, misschien ben je daar iets mee?
Er staan ook de verschillende energievormen op, maar je kan er nog veel verder met gaan :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
THRene
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

cptKangaroo schreef:Stoommachines kunnen ook erg efficiënt en duurzaam zijn, geloof ik.
En hoe maak je dan duurzaam je stoom? :twisted:
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Eens horen voor een generator die ook op geschikt is om op afgedraaid frituurolie kan draaien, meestal kan elke sterke dieselgenerator hiermee wel uit de voeten.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Misschien had ge 't al maar voor de zekerheid:

http://www.btgworld.com/uploads/documen ... 2-2007.pdf
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

THRene schreef:
En hoe maak je dan duurzaam je stoom? :twisted:
Met een nucleaire reactor :P
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Hout heb ik liggen, gas niet. ;-)
En dan ook het feit dat gas ook geen hernieuwbare grondstof is natuurlijk.

Met een stoommachine heb je weer water nodig (da's nu niet erg, maar als het zonder water kan, waarom niet?).

greetz,

Nob
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer
Provider

waarom geen groene electriciteit kopen (ecopower,...) ipv deze zelf te proberen maken?
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

johan.devos schreef:waarom geen groene electriciteit kopen (ecopower,...) ipv deze zelf te proberen maken?
Omdat het ook op verplaatsing moet kunnen gebruikt worden.
En omdat een aansluiting voor drijfkracht voor gewone particulieren niet gemakkelijk is.

greetz,

Nob
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:
Provider

"Drijfkracht" kan je als gewone particulier ook krijgen, al is het wel niet goedkoop. Ik heb als gewone particulier ook pas 3-fasen laten binnenleggen. Je bent trouwens geen gewone particulier want je zegt zelf dat het om een vereniging gaat.

Dat op verplaatsing is natuurlijk moeilijker :-) Als je ook verwarming nodig hebt kan je een micro-warmtekrachtkoppeling (bestaat dat mobiel?) overwegen maar anders zijn deze niet echt interessant. Anders denk ik dat je het beste af bent met een dieselgenerator die bio-diesel aankan. Zelfbouw... je kan dat in theorie zelf, maar als je betrouwbare stroom wilt zou ik toch proberen een kant-en-klaar product te kopen.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

3,5 Kw is inderdaad nogal lastig om dat uit één stopcontact te trekken.
Maar een dieseltje op slaolie laten draaien, zou niet zo'n grote uitdaging mogen zijn.
Benzinemotor op brandalcohol is volgens mij ook wel een zuivere vorm van verbranden.

En hoe zit het nu met mijn suggestie van de "weegfactoren" zodat je heel je ontwerp kan analyseren op duurzaamheid?
Ik vind het onzin dat je een Stirling verantwoordt als duurzame energie.
JA de motor heeft waarschijnlijk het beste rendement.
NEE, wat is het "rendement" van de energievorm?

Voor secundair niveau is het idd voldoende dat je kan zeggen, duurzaam omgaan met energie > Stirling.
Is jouw niveau hoger, kan je mooi uitpakken met een goed design, en je wat verder kan kijken dan alleen je project.

Ik geef je een leuk voorbeeld over het o zo milieuvriendelijke aardgas: Vroeger werd 1/3 van de energie van het gas gebruikt om het cryogene vloeibaar gas tot -2°C te brengen voor het hogedruknet, wat je wel nog vergeet is dat er waarschijnlijk nog meer energie gebruikt is om het gas eerst cryogeen te krijgen, en te transporteren,... rendement van gaswinning tot bij u thuis euhm :oops:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Nob schreef:
Hout heb ik liggen, gas niet. ;-)
En dan ook het feit dat gas ook geen hernieuwbare grondstof is natuurlijk.

Met een stoommachine heb je weer water nodig (da's nu niet erg, maar als het zonder water kan, waarom niet?).

greetz,

Nob
Gas/methaan kan ook gewonnen worden van keuken afval, .. of uitwerpselen :p dus in principe .. laat maar eens een scheet en zeg me of dat niet hernieuwbaar is. 'k heb er over aan het denken geweest om eens te proberen gas te winnen van afvalstoffen.

EDIT: juist ff op google gekeken http://www.oneworld.nl/index.php?page=1&articleId=13171
let op mijn woorden binnenkort betalen ze ons voor onze stront :p

praktisch elke brandstof die we vandaag gebruiken benzine, gas, diesel, .. heeft een hernieuwbaar alternatief !

gas biogas/methaan
diesel biodiesel/afvalolie
benzine ethanol

dit is niets nieuws ze lijken het wiel opnieuw uit te vinden, vroeger werkte alle motoren op ethanol en de uitvinder van diesel brandstof had de intentie om biobrandstof te gebruiken maar de olie maatschappijen hebben gewoon een goedkoop alternatief aangeboden, wat ondertussen niet meer zo goedkoop is natuurlijk.

ik denk dat we gewoon verkeerd bezig zijn veel energie gaat verloren als men nu eens een generator bouwde waar de stoom als optie naar de verwarming gaat om af te koelen dan heeft men 2 keer energie zowel warmte als elektriciteit, .. op die manier kan men deze energie beter benutten.

zo kan er ook bv warmte gewonnen worden bij het verrottingsproces waar je biogas maakt.
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

En hoe zit het nu met mijn suggestie van de "weegfactoren" zodat je heel je ontwerp kan analyseren op duurzaamheid?
Ik vind het onzin dat je een Stirling verantwoordt als duurzame energie.
JA de motor heeft waarschijnlijk het beste rendement.
NEE, wat is het "rendement" van de energievorm?
Ik begrijp je punt wel en ik vind het ook terecht.

Het is natuurlijk wel niet gemakkelijk alles in rekening te nemen.

Voorts blijft dan ook nog de vraag: heb ik op alle factoren wel invloed? Als ik bvb een machine wil kopen, dan ga ik moeten inbinden voor een aantal zaken, omdat die fabrikant nu éénmaal niet al mijn noden in rekening heeft gebracht. Het alternatief is dat ik alles zelf maak/design, maar zo technisch onderlegd ben ik niet (tenzij er hier mensen zijn die mij daarbij kunnen helpen?)!

Waarom ik spontaan aan een stirling motor dacht was een filmpje op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2LOcyjZthsg
Dat ik combinatie met het feit dat ik hier hout "in overvloed" heb (= lokaal geproduceerd! vs bio-diesel die bvb ergens uit Brazilië komt).

Je papieren ivm de weegfactoren mag je zeker eens doorgeven, dan kan ik de machine (wat het uiteindelijk ook wordt) toch op een objectieve manier toetsen aan de (milieu)duurzaamheid.

greetz,

Nob
THRene
Plus Member
Plus Member
Provider

Ofloo schreef:diesel biodiesel/afvalolie
benzine ethanol
Om die omschakeling volledig te verwezenlijken moet je de halve wereldbevolking verhongeren. Biodiesel/ ethanol kan hoogstens een (nuttige) bijrol vervullen. :eek:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb even rondgezocht, en hier heb je een Excel die je een mooi overzicht geeft.
Had gedacht dat hout minder milieuvriendelijk was maar dat valt goed mee :wink:

http://www.google.be/url?sa=t&source=we ... bQ&cad=rja
Nob
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

Had gedacht dat hout minder milieuvriendelijk was maar dat valt goed mee
Hout is CO2 neutraal... (toch als je het terug aanplant).
Ok, de verbranding stoot ook nog andere stoffen uit dan CO2, maar ik dacht dat dit goed meeviel.

Da's wel niet makkelijk om de berekening te maken adhv die excel sheet. Dan moet ik al precies weten van waar mijn staal/... komt om ook het transport in rekening te brengen.

Met wat moet ik die millipunten trouwens gaan vergelijken? Is er ergens een maatstaf waartegen je kan afwegen (dan moeten ze dit al gaan opmaken per product ofzo?)?

greetz,

Nob
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volgens mij was dit inderdaad CO² gericht, anders zou het hout waarschijnlijk slechter scoren.

Het transport geldt meer voor onderhoud en die zaken.

Je kan hiermee slechts ontwerp A beoordelen tegen ontwerp B.
In jouw geval was het wel eens interessant om je energievormen \ energieomzetter te beoordelen.

Hout valt best wel tegen wat betreft uitstoot, omdat je in een kachel vele factoren niet onder controle hebt.
Je hebt de zuurstof/brandstofverbruik niet onder controle, de temperatuur ook al niet,...
Geef je te weinig lucht ga je bijvoorbeeld meer CO vormen, geef je te veel dan heb je weer NOx en dergelijken,...
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

THRene schreef:
Ofloo schreef:diesel biodiesel/afvalolie
benzine ethanol
Om die omschakeling volledig te verwezenlijken moet je de halve wereldbevolking verhongeren. Biodiesel/ ethanol kan hoogstens een (nuttige) bijrol vervullen. :eek:
althans in Brazilië gebruiken ze al lang ethanol
THRene
Plus Member
Plus Member
Provider

Ofloo schreef:althans in Brazilië gebruiken ze al lang ethanol
Klopt. Maar daar is dat een bij(afval)product van de suikerrietteelt. Zie onderstaande link hoe dat daar allemaal in zijn werk gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=1Jn2AIAWmjg
:?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

THRene schreef:
Ofloo schreef:althans in Brazilië gebruiken ze al lang ethanol
Klopt. Maar daar is dat een bij(afval)product van de suikerrietteelt. Zie onderstaande link hoe dat daar allemaal in zijn werk gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=1Jn2AIAWmjg
:?
da's biomassa dat eventueel nog zou kunnen omgezet worden in gas door middel van verrotting, ..

Trouwens als ik het me nog goed herinner heeft tiens suiker productie in tienen, kort een fabriek moeten sluiten wegens overproductie (quota) ! opgelegd door Europa, als men dat suiker nu zou gebruiken om ethanol te produceren is er helemaal geen probleem, maar een verschuiving, die dan nog banen op levert en nuttig is.

Er zal maar eerst een oplossing komen voor ons milieu probleem vanaf men er voldoende belastingen voor gemaakt heeft de oplossingen zijn er maar men vertikt ze gewoon te gebruiken, trouwens ze zijn er al jaren. Dat olie producten dit liever niet zien spreekt vanzelf, .. en dat de groen aandelen hebben in zonnepanelen tja het zou me verbazen dat dit niet zo was, .. natuurlijk kan geen enkel van deze alternatieven, .. volwaardige vervanger maar ze zouden wel een goede tijdelijke oplossing bieden. dus danig we de overgang naar de elektrische auto kan maken die dan gebruik kan maken van deze alternatieve bronnen, en desnoods van kernenergie zodat de vervuiling in een gecontroleerde omgeving gebeurd en op een degelijke manier kan verwerkt worden. En dan kan men achteraf nog kiezen, welke bron dat men gebruikt tenslotte miljoenen auto's vervang je niet vandaag op morgen, maar een elektrische auto kan elektriciteit gebruiken van eender welke energie bron die elektriciteit produceert.
THRene
Plus Member
Plus Member
Provider

Ofloo schreef:Trouwens als ik het me nog goed herinner heeft tiens suiker productie in tienen, kort een fabriek moeten sluiten wegens overproductie (quota) ! opgelegd door Europa, als men dat suiker nu zou gebruiken om ethanol te produceren is er helemaal geen probleem, maar een verschuiving, die dan nog banen op levert en nuttig is.
T'is eigenlijk simpel:

We gebruiken momenteel : 12 TW/jaar
Aan de huidige groei van de wereldbevolking heb je in 2050 nodig : 22 TW/jaar
Als iedereen dan ons welvaartspeil wil (en dat is m.i. een recht) : 45 TW/jaar
Als iedereen deftig A++ koelkasten, LED-lampen etc. implementeert : 28TW/jaar

Als je dat laatste cijfer wil bereiken met bvb kerncentrales moet je de volgende 50 jaar elke 2 dagen een centrale van 1GW openen (en ik onderdrijf). Doe daar 10% af als je elke rivier afdamt, wat vulkanen aftapt en alle mogelijke scheten vergaart en nog eens 10% door de noordzee vol windmolens van 8MW te zetten.
Ondertussen levert de zon ons 120000 TW (het aantal nullen is juist: 4) en kan je bovenstaande 28TW ruwweg bereiken door, bijvoorbeeld, Frankrijk en Spanje volledig te vullen met zonnepanelen die een rendement van 15% hebben, wat de huidige technologie zonder problemen levert. :beerchug:
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Als we nou eens met z'n allen op een strand in Maleisië gaan wonen,terug in een putteke gaan kakken & enkel Genetisch gemanipuleerde tarwe zouden eten ?
Zou dat niet veel "Simpeler" zijn dan die cijfertjes waar jij mee goochelt (googelt ?)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Leven als de oermensen... nope, mag niet van de Groenen... je mag geen vuurtje meer stoken !
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Plantaardig afval wel hoor, maar je moet minstens 100 m verwijderd zijn huizen, hagen enzo.
Dan moet je wel al een héél grote vlakte hebben om dat te mogen :lol:
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

THRene schreef:
Ofloo schreef:Trouwens als ik het me nog goed herinner heeft tiens suiker productie in tienen, kort een fabriek moeten sluiten wegens overproductie (quota) ! opgelegd door Europa, als men dat suiker nu zou gebruiken om ethanol te produceren is er helemaal geen probleem, maar een verschuiving, die dan nog banen op levert en nuttig is.
T'is eigenlijk simpel:

We gebruiken momenteel : 12 TW/jaar
Aan de huidige groei van de wereldbevolking heb je in 2050 nodig : 22 TW/jaar
Als iedereen dan ons welvaartspeil wil (en dat is m.i. een recht) : 45 TW/jaar
Als iedereen deftig A++ koelkasten, LED-lampen etc. implementeert : 28TW/jaar

Als je dat laatste cijfer wil bereiken met bvb kerncentrales moet je de volgende 50 jaar elke 2 dagen een centrale van 1GW openen (en ik onderdrijf). Doe daar 10% af als je elke rivier afdamt, wat vulkanen aftapt en alle mogelijke scheten vergaart en nog eens 10% door de noordzee vol windmolens van 8MW te zetten.
Ondertussen levert de zon ons 120000 TW (het aantal nullen is juist: 4) en kan je bovenstaande 28TW ruwweg bereiken door, bijvoorbeeld, Frankrijk en Spanje volledig te vullen met zonnepanelen die een rendement van 15% hebben, wat de huidige technologie zonder problemen levert. :beerchug:
uw hypothese gaat er vanuit dat we geen nieuwe technologieën ontwikkelen, maar wel groeien
THRene
Plus Member
Plus Member
Provider

r2504 schreef:Leven als de oermensen... nope, mag niet van de Groenen... je mag geen vuurtje meer stoken !
http://publicaties.vlaanderen.be/docfol ... n_2007.pdf
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”