Mobile Vikings vs Proximus

Vragen, opmerkingen, klachten over een aanbieder die niet in bovenstaande lijst staat? Plaats ze dan hier.
Plaats reactie
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Even een kleine vergelijking:

enige weken geleden had ik het geluk een Samsung Galaxy S te mogen krijgen met €250 belwaarde bij Proximus (Pay and Go). Ik bestelde tegelijk een nieuwe datasimkaart bij Mobile Vikings ter waarde van €15 (2GB gratis dataverkeer/maand).

Ik gebruikte de simkaart van Proximus voor emailverkeer en Google Maps (gps) gedurende enkele dagen. Het verbruik kan ik volgen op de Proximus site (geen data wordt getoond, wel ontwaarding): gemiddeld €30/dag verbruik (en dat enkel voor Google Maps en mails zonder attachments!!!).

Vandaag verving ik voor het eerst de Proximus kaart met de Mobile Vikings simkaart: dataverbruik op één dag (idem: mails / Google Maps gps): 2Mb/dag (geverifieerd op de verbruikspagina van mijn Mobile Vikings account), equivalent: €15 x 2 / 2.000 = €0.015

Besluit: identiek dataverbruik bij Proximus = €30/dag, bij Mobile Vikings = €0.015/dag.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik weet niet wat je doel is met dit bericht.
> Ja, mobile vikings is de goedkoopste voor data

Waarschijnlijk had je bij Proximus geen data-bundel / data-abonnement waardoor je per megabit betaalt.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Omdat bij Proximus bij herlaadkaarten, de consumptie van mobiel internet gerekend wordt aan 0,50 euro per half uur (per 5 minuten). Bij Mobile Vikings dus per megabyte (max aantal van 2000).
Ik ben overgeschakeld van Proximus abo naar Mobile Vikings herlaadkaart en ik denk niet dat ik terug zal gaan. Die vrijheid is niet te evenaren. :)
Callum_
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 aug 2010, 14:36

heb de voorbije dagen ook via proximus mobiel internet gehad omdat ik 24 euro moest opsoeperen :P MV kaartje komt normaal gezien vandaag aan. Was toch wel verrast hoeveel MB ik gebruikt heb via proximus. 'n goeie 170 ofzo op 4 dagen tijd.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

driesve schreef:Ik weet niet wat je doel is met dit bericht.
> Ja, mobile vikings is de goedkoopste voor data

Waarschijnlijk had je bij Proximus geen data-bundel / data-abonnement waardoor je per megabit betaalt.
Bedoeling? Feiten, mijn beste, feiten. Zowel de gebruikte Proximus Pay and Go als Mobile Vikings simkaarten werden als datakaart met sms-verkeer verkocht. Dit zijn dus appelen met appelen vergeleken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Lord Utopia schreef:Omdat bij Proximus bij herlaadkaarten, de consumptie van mobiel internet gerekend wordt aan 0,50 euro per half uur (per 5 minuten).
Dat zou dan nog altijd max €24 per dag mogen zijn...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Tomby schreef:
Lord Utopia schreef:Omdat bij Proximus bij herlaadkaarten, de consumptie van mobiel internet gerekend wordt aan 0,50 euro per half uur (per 5 minuten).
Dat zou dan nog altijd max €24 per dag mogen zijn...
Tussen wat zou mogen en wat is lijken dus minstens 6 euro per dag te liggen; bovendien lag mijn pda echt geen 24u/dag aan (meer iets van 3 à 4 uren).
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

driesve schreef:http://customer.proximus.be/nl/Surf_Mobile/MOB_Table.html

€4.99/uur staat er daar.
Dat zou er al meer op lijken; mijn pda lag gemiddeld 4 uren per dag aan, maar werd ook meermaals heropgestart, herstarten van datalink etc, dus €30 à 40 per dag kan dan verklaard worden. Maar verklaring of niet, het verschil met Mobile Vikings bedraagt een factor 30/0,015 dus 2000 keer voor hetzelfde gebruikspatroon.

De discussie gaat hier eigenlijk over de exorbitante verschillen in tariefering voor dataverkeer. En per extensie over de marketingmethodiek van Proximus.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Goh, ik vind dit deels ook wel de fout van de klant: als je zomaar iets gaat beginnen gebruiken zonder eerst te kijken wat de kosten zijn... tsjah, dan kan je je verbranden. 't is ofcourse niet echt done van Proximus om zoiets duurs bij een smartphone te leveren, maar toch...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

erikarckens schreef:Bedoeling? Feiten, mijn beste, feiten. Zowel de gebruikte Proximus Pay and Go als Mobile Vikings simkaarten werden als datakaart met sms-verkeer verkocht. Dit zijn dus appelen met appelen vergeleken.
Het is niet omdat je kan surfen met een Pay&Go kaart dat het ook de beste oplossing is. Kromme vergelijking dus.

Had je het slim gespeeld dan had je naar een abo gegaan mét data bundel en werd je belwaarde van je abo kosten afgetrokken.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

devilkin schreef:Goh, ik vind dit deels ook wel de fout van de klant: als je zomaar iets gaat beginnen gebruiken zonder eerst te kijken wat de kosten zijn... tsjah, dan kan je je verbranden. 't is ofcourse niet echt done van Proximus om zoiets duurs bij een smartphone te leveren, maar toch...
De Proximus Pay and Go kaart werd expliciet door de Proximus winkel te koop aangeboden samen met de Samsung Galaxy. Kwestie van te laten wie nu wie aan het verbranden is.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

flt schreef:
erikarckens schreef:Bedoeling? Feiten, mijn beste, feiten. Zowel de gebruikte Proximus Pay and Go als Mobile Vikings simkaarten werden als datakaart met sms-verkeer verkocht. Dit zijn dus appelen met appelen vergeleken.
Het is niet omdat je kan surfen met een Pay&Go kaart dat het ook de beste oplossing is. Kromme vergelijking dus.

Had je het slim gespeeld dan had je naar een abo gegaan mét data bundel en werd je belwaarde van je abo kosten afgetrokken.
Nu vergelijk je pas appels met peren: dus een Proximus abo zou, per verbruikseenheid (data) goedkoper uitvallen dan de Mobile Vikings (prepaid, geen abo, geen verbintenissen,..) oplossing? Want dat bedoel je toch et "slim spelen"? Ik betwijfel het ten stelligste.

Beide leveranciers hebben zich geprofileerd met een prepaid kaart geschikt voor dataverkeer. Beide leveranciers hebben het in hun ogen meest "voordelige" simpakket aan de klant aangeboden, bovendien heeft Proximus dit aanbod gedaan samen met de verkoop van de Samsung Galaxy waarvoor die bedoeld was.

Nu nog kiezen voor een Proximus abonnement is niet echt slim meer.
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

erikarckens schreef:Nu vergelijk je pas appels met peren: dus een Proximus abo zou, per verbruikseenheid (data) goedkoper uitvallen dan de Mobile Vikings (prepaid, geen abo, geen verbintenissen,..) oplossing? Want dat bedoel je toch et "slim spelen"? Ik betwijfel het ten stelligste.
Nee ik vergelijk 2 formules met een tarifering gebaseerd op verbruik en niet zoals jij deed met 1 gebaseerd op tijd.
Voor jou is prijs duidelijk de doorslaggevende factor en dan zal Proximus nooit het hoogst scoren. Ze richten zich nu éénmaal op een andere doelgroep dan MV.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

1. per tijdseenheid of per data-eenheid, het maakt niet uit: Proximus rekent €4,99/uur (met een minimum van 5 min. per login) of in optie €0,50/100kB. Dit laatste is €5.000 per 1 GB!!!
2. Dataverkeer is een "commodity": hetzelfde als bvb aardolie. Of ik nu bij Texaco of bij de Makro koop, kwalitatief zal er een verschil zijn, en persoonlijk tank ik liever bij Texaco al betaal ik 10% meer dan bij de Makro maar mijn injectiepomp zal niet verstoppen na 30.000km. Maar leg me eens uit waarom iemand 2000 keer meer voor hetzelfde zou moeten betalen?

Mijn besluit: de meerwaarde van Proximus zit voornamelijk "in het hoofd"; de service bij Mobile Vikings vind ik uitstekend: antwoord binnen de 2 uren op mails, telefonische assistentie en prima website. En ik werk niet voor hen.

En ze leveren facturen, kan je dus als onkosten inbrengen; niet zo bij Proximus prepaid.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

erikarckens schreef:1. per tijdseenheid of per data-eenheid, het maakt niet uit: Proximus rekent €4,99/uur (met een minimum van 5 min. per login) of in optie €0,50/100kB. Dit laatste is €5.000 per 1 GB!!!
2. Dataverkeer is een "commodity": hetzelfde als bvb aardolie. Of ik nu bij Texaco of bij de Makro koop, kwalitatief zal er een verschil zijn, en persoonlijk tank ik liever bij Texaco al betaal ik 10% meer dan bij de Makro maar mijn injectiepomp zal niet verstoppen na 30.000km. Maar leg me eens uit waarom iemand 2000 keer meer voor hetzelfde zou moeten betalen?

Mijn besluit: de meerwaarde van Proximus zit voornamelijk "in het hoofd"; de service bij Mobile Vikings vind ik uitstekend: antwoord binnen de 2 uren op mails, telefonische assistentie en prima website. En ik werk niet voor hen.
Een beetje offtopic, maar dat verschil tussen Texaco en Makro zit vooral in mensen hun hoofd. Het zijn dezelfde tankwagens die de tankstations bijvullen met deze brandstof. Dat werd mij toch ooit gezegd (en door iemand onafhankelijk, niet een werknemer).

Verder snap ik uw vergelijking tussen Proximus en MV wel, alleen vergelijk je een beetje verkeerd.
Proximus = €25 voor 1 Gb, dan nog blijft dat véél te véél, maar het is al iets menselijker dan de €5.000.
Als je bij Mobile Vikings 1 Gb gebruikt (zonder te herlanden, dus zonder de bundel) dan betaal je ook ongeveer €2.500 (€ 2.5/MB)

Maar desalnietemin blijft Proximus nog belachelijk duur voor dataverbruik, maar je hebt dan wel een deftig 3G-net, wat je bij Mobile Vikings niet hebt.

Ik heb zelf ook bij Proximus weggegaan omwille van de tarieven, zit momenteel bij Jim Mobile (€5/500MB)
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

driesve schreef:
erikarckens schreef:1. per tijdseenheid of per data-eenheid, het maakt niet uit: Proximus rekent €4,99/uur (met een minimum van 5 min. per login) of in optie €0,50/100kB. Dit laatste is €5.000 per 1 GB!!!
2. Dataverkeer is een "commodity": hetzelfde als bvb aardolie. Of ik nu bij Texaco of bij de Makro koop, kwalitatief zal er een verschil zijn, en persoonlijk tank ik liever bij Texaco al betaal ik 10% meer dan bij de Makro maar mijn injectiepomp zal niet verstoppen na 30.000km. Maar leg me eens uit waarom iemand 2000 keer meer voor hetzelfde zou moeten betalen?

Mijn besluit: de meerwaarde van Proximus zit voornamelijk "in het hoofd"; de service bij Mobile Vikings vind ik uitstekend: antwoord binnen de 2 uren op mails, telefonische assistentie en prima website. En ik werk niet voor hen.
Een beetje offtopic, maar dat verschil tussen Texaco en Makro zit vooral in mensen hun hoofd. Het zijn dezelfde tankwagens die de tankstations bijvullen met deze brandstof. Dat werd mij toch ooit gezegd (en door iemand onafhankelijk, niet een werknemer).

Verder snap ik uw vergelijking tussen Proximus en MV wel, alleen vergelijk je een beetje verkeerd.
Proximus = €25 voor 1 Gb, dan nog blijft dat véél te véél, maar het is al iets menselijker dan de €5.000.
Als je bij Mobile Vikings 1 Gb gebruikt (zonder te herlanden, dus zonder de bundel) dan betaal je ook ongeveer €2.500 (€ 2.5/MB)

Maar desalnietemin blijft Proximus nog belachelijk duur voor dataverbruik, maar je hebt dan wel een deftig 3G-net, wat je bij Mobile Vikings niet hebt.

Ik heb zelf ook bij Proximus weggegaan omwille van de tarieven, zit momenteel bij Jim Mobile (€5/500MB)
Goed samengevat. Al ben ik geneigd je argument over de Makro vs Texaco te willen onderuit halen; maar gaan we dan niet beter een nieuw forumhoofsdtuk opstarten? :beerchug:
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

erikarckens schreef:Goed samengevat. Al ben ik geneigd je argument over de Makro vs Texaco te willen onderuit halen; maar gaan we dan niet beter een nieuw forumhoofsdtuk opstarten? :beerchug:
Oké, dan zitten we op dezelfde golflengte :P .

Over Makro vs Texaco: het kan goed zijn dat het anders is (lijkt mij ook logischer, je moet ergens op besparen), op dat gebied kan iedereen mij alles wijsmaken, maar ik blijf toch tanken bij Makro omdat dat achter mijn hoek is en het goedkoper is en nog nooit problemen. Dus hier kan ik ook niets over zeggen / discussieren, want ik ken er niets van.
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

erikarckens schreef:de service bij Mobile Vikings vind ik uitstekend: antwoord binnen de 2 uren op mails, telefonische assistentie en prima website. En ik werk niet voor hen.
Toch wel. Dixit Koen Delvaux, voormalig CMO van MV: "de marketing afdeling van Mobile Vikings, dat zijn jullie" (de klanten)
:banana:
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Naar mijn bescheiden mening zit er nogal veel "volgens mij" en "vind ik" in de vergelijking. Waarom zou iemand meer betalen bij Proximus ?
Waarom betaalt je 500€ voor een telefoon als je met die promo van 30€ ook kn telefoneren ? Waarom betaal je 50000€ voor een vette BMW als je met een Dacia van 4999€ ook op je bestemming geraakt ?
Ik zal morgen een mobiel aanbod lanceren waarbij je 100€ krijgt als je een simkaart aanvraagt, je zou zot zijn om er niet op in te gaan, toch ? (bellen kost 2€/min, sms kost 1€ en je moet 5 jaar blijven en minstens voor 200€/maand bellen, anders factureren we die 200€ zo wel. oh ja de ontvangst is erbarmelijk)
Het is dus maar wat je belangrijk vindt aan wat je koopt.
J.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Joe de Mannen schreef:Naar mijn bescheiden mening zit er nogal veel "volgens mij" en "vind ik" in de vergelijking. Waarom zou iemand meer betalen bij Proximus ?
Waarom betaalt je 500€ voor een telefoon als je met die promo van 30€ ook kn telefoneren ? Waarom betaal je 50000€ voor een vette BMW als je met een Dacia van 4999€ ook op je bestemming geraakt ?
Ik zal morgen een mobiel aanbod lanceren waarbij je 100€ krijgt als je een simkaart aanvraagt, je zou zot zijn om er niet op in te gaan, toch ? (bellen kost 2€/min, sms kost 1€ en je moet 5 jaar blijven en minstens voor 200€/maand bellen, anders factureren we die 200€ zo wel. oh ja de ontvangst is erbarmelijk)
Het is dus maar wat je belangrijk vindt aan wat je koopt.
J.
Dit slaat nu echt nergens op: mijn analyse beperkt zich tot feiten, en maakt een vergelijking tussen het aanbod van datasimkaarten (prepaid) van 2 operatoren. De cijfers spreken voor zich.

Wat heeft jou commentaar over een koppelverkoop hiermee te maken? Mijn analyse gaat over de kostprijsverschillen tussen twee operatoren die allebei bewust aan een klant een datasimkaart prepaid aanbieden die moet dienen voor een Samsungs Smartphone: beide operatoren kennen de wens van de klant, beiden weten om welke toepassing het gaat en beiden bieden het volgens hun beste product aan.

De beste manier om feitelijk argumenten onderuit te halen zonder degelijke tegenargumenten is mist spuien.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Joe de Mannen schreef:Naar mijn bescheiden mening zit er nogal veel "volgens mij" en "vind ik" in de vergelijking. Waarom zou iemand meer betalen bij Proximus ?
Waarom betaalt je 500€ voor een telefoon als je met die promo van 30€ ook kn telefoneren ? Waarom betaal je 50000€ voor een vette BMW als je met een Dacia van 4999€ ook op je bestemming geraakt ?
Waarom kiezen mensen soms voor iets duurder, of in dit geval Proximus?
  • Een groot deel is niet op de hoogte, of wilt niet overstappen (belgen zijn lui als het gaat over providers/elektriciteitsleverancier/... switchen)
  • Waar je al jaren ziet, en de providers heeft zijn dienst als bewezen, waarom zou je dan veranderen? (buiten als je naar de prijs kijkt)
  • Sommige mensen betalen graag meer voor kwaliteit. (kwaliteit kan je bekijken als 3G)
  • Vroeger (+5 jaar terug) had je met Proximus beter bereik dan met de rest, zeker in dun bevolkte streken. Ondertussen is (naar mijn ondervinding) niet meer waar. Ik heb met BASE soms op plekken ontvangst waar Proximus faalt (vooral in de Ardennen). Maar velen hun hoofd zit nog altijd: "Proximus is beste voor ontvangst en BASE heeft veel minder ontvangst."
  • Via het werk, zit je al bij Proximus
  • Afhankelijk van uw belgedrag biedt Proximus misschien betere opties aan?
  • ...
Als ik zou werken, en dus wat meer geld had (dan nu student), zou ik misschien ook nog overwegen om naar Proximus te gaan, maar dan vooral voor het 3G netwerk, waar ik dan graag iets extra voor betaal ("iets" valt op dat moment te bezien). EDGE gaat momenteel nog, maar er zijn toch websites die ik liever via 3G bezoek, of als ik mijn gsm aan de laptop hang.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Joe de Mannen schreef:Het is dus maar wat je belangrijk vindt aan wat je koopt.
This. Bovendien is het een vergelijking tussen een gewoon gsm-abonnement (waarbij data dus enorm duur is) en een abonnement dat uitgerekend focust op data (en waarbij de gesprekken duur zijn). Ok, een factor 2000 is wel absurd, maar eigenlijk is het zelfs oneindig, want die 2G bij MV kost geen €15 maar €0 want die €15 is gewoon belwaarde die blijft staan.

Het enige wat wel absurd zou zijn is dat die Pay&Go geleverd wordt bij een smartphone waarbij het dus nogal evident is dat er data zal gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

erikarckens schreef:
Dit slaat nu echt nergens op: mijn analyse beperkt zich tot feiten, en maakt een vergelijking tussen het aanbod van datasimkaarten (prepaid) van 2 operatoren. De cijfers spreken voor zich.

Wat heeft jou commentaar over een koppelverkoop hiermee te maken? Mijn analyse gaat over de kostprijsverschillen tussen twee operatoren die allebei bewust aan een klant een datasimkaart prepaid aanbieden die moet dienen voor een Samsungs Smartphone: beide operatoren kennen de wens van de klant, beiden weten om welke toepassing het gaat en beiden bieden het volgens hun beste product aan.

De beste manier om feitelijk argumenten onderuit te halen zonder degelijke tegenargumenten is mist spuien.
Het punt is hierboven al aangehaald: soms betalen mensen meer voor iets omdat het verschil zit in een ogenschijnlijk detail maar dat zij net belangrijk vinden. Bij de ene is dat de prijs, bij de andere comfort en bij nog een andere kwaliteit.

Goed, uw punt is dat er een groot verschil is tussen MW en Proximus, bedankt om het te melden maar dat wisten we al.


J.



PS: ik zoek nog steeds naar de koppelverkoop in mijn vorige reactie :)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Andere, MVNO, kleine virtuele aanbieders”