DVB-T2 in België?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

zou VRT al plannen hebben om HD te implementeren zoals in UK+Zweden? Duitsland/oostenrijk/Zweden al testuitzendingen
naar vrt mailen heeft geen zin, ken de verantwoordelijke daar al Dhr. E******.D******, met zijn klantonvriendelijke, 'bijna op pensioen' antwoorden. :evil:

http://www.dvb.org/technology/dvbt2/index.xml

DVB-T2 heeft geen backwards compabiliteit, daar deze de performantie van het nieuwe systeem zou reduceren.
DVB-T2 kan wel DVB-T ontvangen.

http://www.freeview.co.uk/
http://www.dvb.org/about_dvb/dvb_worldwide/sweden/

http://www.radioandtelly.co.uk/freeviewhd.html
Freeview HD was announced by Ofcomd in 2008, and became available in parts of the UK in December 2009.
DVB-T2/MPEG-4 standard

http://en.wikipedia.org/wiki/Freeview_(UK)
Freeview HD is the first operational TV service in the world using the DVB-T2 standard. This standard is incompatible with DVB-T

FREEVIEW HD OFFICIEEL GESTART IN GROOT-BRITTANNIË
http://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=3040

n Groot-Brittannië is Freeview HD deze week officieel van start gegaan. Na testuitzendingen in onder meer London zijn nu ITV HD, BBC HD en Channel 4 HD via Freeview HD beschikbaar. HD televisie via de DVB-T2 norm kan potentieel door enkele miljoenen kijkers worden ontvangen. Televisie via de ether speelde en speelt in Groot-Brittannië de hoofdrol omdat kabel er slechts een zeer marginale rol speelt.

In Wales zal naast ITV1 HD en BBC HD de zender S4C in HD gaan uitzenden. In steden als Birmingham, Manchester, Leeds en Cardiff kunnen kijkers nu met speciale DVB-T2 ontvangers de HD signalen ontvangen via de ether. Deze bereiken overigens Nederland of België niet, maar via Freesat kunnen BBC HD en ITV HD alsnog worden ontvangen. De laatste geruchten stellen dat ook Channel 4 HD via Freesat niet heel lang meer op zich laat wachten.

De HD pakketten zullen voorlopig vooral in stedelijke gebieden te ontvangen zijn met een potentieel bereik van 4,5 miljoen huishoudens. De Britse overheid draagt bij met een maar liefst 6 miljoen Britse Pond kostende marketingcampagne. Wanneer in juni het WK voetbal van start gaat, wil Freeview HD een potentieel ontvangstbereik van 50% realiseren. In Nederland (Digitenne) is HDTV via de ether in de verste verte nog niet in zicht.
*********************
Duitsland/Oostenrijk DVB-T2
http://de.wikipedia.org/wiki/DVB-T2
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

satsurfer schreef:zou VRT al plannen hebben
Het DVB-T zenderpark is niet langer in handen van de VRT maar van Norking (en Telenet heeft hier ook een aantal kanalen van gereserveerd voor een commerciele aanbieding zoals je in een andere thread kan lezen). De vraag is dus wie de beslissing zal nemen om MPEG4 of DVB-T2 te kiezen... in ieder geval gezien de nog lage penetratie is dit HET moment als je het mij vraagt.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Weer nieuwe tuners/TV's kopen als het hier komt dus :roll:
Zal eerder nog verschillende jaren duren (hoop ik toch).
Laatst gewijzigd door splinterbyte 28 sep 2010, 14:05, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SplinterByte schreef:Weer nieuwe tuners/TV's kopen :roll:
Tja, als je vooruit wil...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

SplinterByte schreef:Weer nieuwe tuners/TV's kopen als het hier komt dus :roll:
tja, wat kost dat? als ge jaren gratis één/canvas kijkt?
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Bijna iedereen die pas een TV gekocht heeft (waarschijnlijk met extra DVB-T(1) tuner in) moet dus een nieuwe kopen als ze DVB-T2 willen ontvangen.
Ofwel weer een extra box natuurlijk...
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

SplinterByte schreef:Bijna iedereen die pas een TV gekocht heeft (waarschijnlijk met extra DVB-T(1) tuner in) moet dus een nieuwe kopen als ze DVB-T2 willen ontvangen.
Ofwel weer een extra box natuurlijk...
tja, in UK verkopen ze al zo'n tv's....bovendien nog weinig tv's met DVB-T2 tuner denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Vooruitgang heeft natuurlijk vaak een kost... nu kan men volgens mij perfect de huidige zenders in DVB-T houden, maar voor het nieuwe aanbod (Telenet op korte termijn) DVB-T2 gebruiken... maar ook dan ga je mensen hebben die niet blij zijn omdat ze het extra aanbod niet kunnen bekijken.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:maar ook dan ga je mensen hebben die niet blij zijn omdat ze het extra aanbod niet kunnen bekijken.
dat ze dan gewoon analoge televise via kabel bekijken hé?

voor een ontvanger van 50 à 100 € los, in nieuwprijs tv ga je het zelfs niet merken.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

In Frankrijk zenden ze sommige zenders ook in dvb-t Hd uit (Fr2, arte, M5), heel goed beeld is dat. Te ontvangen met de gewone dvb-t (hd) ontvangers die momenteel in de huidige tv's zit.

DVB-T2 zou naar het schijnt wel minder bandbreedte opslorpen, maar als dat de reden voor een omschakeling naar DVB-T2 moet zijn is het nogal belachelijk daar Vlaanderen en dus de VRT de nodige frequentieruimte in handen had .... maar ze werden dus uit handen gegeven aan Norkring met de huidige situatie tot gevolg.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
scrapmaster
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2010, 23:13

Waarom heeft iedereen hier de mond vol van DVB (T/C/S) er zitten geen zenders op ! Nu spreken jullie al van T2 terwijl er volgens mij geen hond in belgie naar dvb kijkt want enkel vrt en rtbf, geen enkele commerciële zender en geen enkele buitenlandse. En toch gooien ze die dvb T ontvangers naar je hoofd
volgens mij één grote tijd- en geldverspilling.
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik kijk al jaren naar DVB-T (één en Canvas).

Dat is voor mij meer dan voldoende. Ik kan het nieuws zien en andere duiding programma's, soms ook wat amusement. Sinds verleden jaar zit er ook één+ bij. Daarmee kunnen we ook de sportwedstrijden (bv Tennis op US Open) volgen.

Ik vind dit prima. De kwaliteit van het beeld is heel goed. Al is het geen HD natuurlijk.
Maar dat hoeft voor mij niet zo meteen.

Overigens, vroeger hadden de mensen ook alleen maar één (op de tv). Daarnaast is er ook een ruim aanbod aan content op het internet te vinden (de website van deredactie.be bijvoorbeeld). Hiermee kun je eerder uitgezonden programma's terugzien.

Wat ben je overigens met 1000 zenders. Je kijkt naar wat je zelf graag ziet (en de rest heeft geen belang).
Naar VTM en VT4 heb ik zelf nooit veel gekeken (toen ik nog bij mijn ouders woonde).

Als je graag al die zenders (+ franse, duitse posten) ontvangt, moet je niet bij DVB-T zijn (dat is waar).

Langs de andere kant is TV Vlaanderen een veel leuker alternatief (mits je bereid bent een schotel te plaatsen). Omdat je hiermee je programma's VRIJ kunt opnemen. Bij Belgacom en Telenet zitten die beveiligd op de harddisk vast, wat ook niet zo leuk is als je het wilt uitwisselen met je buren, familie, vrienden. Of op een later tijdstip wenst te bekijken, voor men je harddisk flasht. :?

Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 28 sep 2010, 16:57, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

scrapmaster schreef:Waarom heeft iedereen hier de mond vol van DVB (T/C/S) er zitten geen zenders op ! Nu spreken jullie al van T2 terwijl er volgens mij geen hond in belgie naar dvb kijkt want enkel vrt en rtbf, geen enkele commerciële zender en geen enkele buitenlandse. En toch gooien ze die dvb T ontvangers naar je hoofd
volgens mij één grote tijd- en geldverspilling.
euh officieus zijn er 240.000 Belgen die genoeg hebben met Een & Canvas...
ze krijgen er nu zelfs Een+ en Canvas+ bij ook voor zover er daar uitzendingen op zijn...

Bron : http://www.radio1.be/programmas/pepi/761512 (aantal mensen die opeens zonder tv kwamen te zitten toen de "analoge" uitzendingen via de ether werden stopgezet... ze zijn ondertussen op een DVB-T televisie overgestapt waarschijnlijk... hun "analoge" antenne konden ze verder blijven gebruiken

ze mogen altijd VTM/KA2/VT4/VijfTv/Kzoom erbij gooien ... maar ik lig er niet wakker van
Gebruikersavatar
Jan_B
Premium Member
Premium Member
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 dec 2006, 14:32
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 13 keer

scrapmaster schreef:Waarom heeft iedereen hier de mond vol van DVB (T/C/S) er zitten geen zenders op ! Nu spreken jullie al van T2 terwijl er volgens mij geen hond in belgie naar dvb kijkt want enkel vrt en rtbf, geen enkele commerciële zender en geen enkele buitenlandse. En toch gooien ze die dvb T ontvangers naar je hoofd
volgens mij één grote tijd- en geldverspilling.
Ikzelf ben best tevreden van de combinatie DVB-T + DVB-S FTA.

Ik betaal niets en voor mijn noden kan ik alles zien wat ik wil (het nieuws, Canvas, BBCNews, ...).
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

scrapmaster schreef:Waarom heeft iedereen hier de mond vol van DVB (T/C/S) er zitten geen zenders op ! Nu spreken jullie al van T2 terwijl er volgens mij geen hond in belgie naar dvb kijkt want enkel vrt en rtbf, geen enkele commerciële zender en geen enkele buitenlandse. En toch gooien ze die dvb T ontvangers naar je hoofd
volgens mij één grote tijd- en geldverspilling.
Tiens .. tot voor kort keek ik DVB-T met de zenders een, een+, canvas, canvas+, RTBf 1, 2 en 3 en Euronews .. en dat alles met een aktief binnenantennetje van Philips (19€ bij Mediamarkt) :lol: :lol:
Nu heb ik Bcom digitale TV (gratis haha) en ik hou DVB-T als backup ttz als ik "veel" wil opnemen dan neem ik de bovenstaande zenders op via DVB-T op mijn VCR recorder en al het andere via twee digicorders .. moet er nog zand zijn? :-D
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.broadbandtvnews.com/2010/11/ ... ive-today/

Swedish terrestrial pay-TV platform Boxer has today launched two packages of HD channels onto the digital terrestrial system. The channels will use MPEG-4/T2. At launch Boxer will have an estimated 70% household coverage, the highest of any of the T2 launches to date.

“With the launch of HDTV, with both free and pay television, the digital terrestrial network has taken a major step forward. The goal is to soon be able to offer all Swedes the most popular channels in HDTV quality,” said Crister Fritzson, CEO of Boxer.

SVT1 HD and SVT2 HD will both broadcast free-to-air and unencrypted. Among the pay channels MTVN HD and National Geographic HD start immediately, the Boxer HD package is completed by TV4 HD, which commences on December 18.

The launch of Canal Sport HD and Canal Series on the terrestrial platform. Although broadcast in T2 MPEG-4, Canal Series will transmit in SD. This takes Canal’s DTT bouquet to five channels.

Two new multiplexes have been created to house the new channels, Multiplex 6 and Multiplex 7, using spectrum that has been reshuffled following analogue switch off. Multiplex 6 is not entirely new as it was used for channels that were licensed to use MPEG-4 in 2008, but better coding has enabled the channels to be redistributed in Multiplexes 2-5, allowing Multiplex 6 to be used for MPEG-4/T2.

While Multiplex 6 is entirely UHF, in some parts of the country VHF frequencies have been utilised for Multiplex 7.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”