PC's bereiken op LAN poorten 3 en 4?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hoe kan je de PC's bereiken die aangesloten zijn op LAN-poort 3/4 (oorspronkelijk TV-poorten) van de Sagem modem? De PC's doen een DHCP request en krijgen een IP geassigned maar ik kan deze nooit pingen vanop het netwerk achter de router. Het gekke is dat ik wel de Fritzbox en de Sagem modem zelf kan bereiken van op het netwerk, maar dus nooit een PC die aangesloten is op poort 3 of 4.

Het netwerk ziet er als volgt uit:

Sagem modem (192.168.1.1):
- LAN 1: Fritzbox (192.168.1.X) - kan ik pingen
- LAN 2: Router (192.168.2.X) - kan ik pingen
- LAN 3: PC (192.168.1.X) - kan ik niet pingen

Waaraan kan dit liggen? Ik heb een licht vermoeden dat er nog een extra instelling moet gebeuren om deze poorten te laten functioneren zoals LAN1 en LAN2.

Ikzelf ben aangesloten als client op de router, dus mijn IP is 192.168.2.X.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je gaat naar het volgende web adres: 192.168.1.1
->advanced settings
->route
->routing
helemaal onderaan staat: Port TV selection (bridged mode only)
vink 3 en 4 uit

en voila
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Het probleem is niet dat ik geen LAN-verbinding kan krijgen op de TV-poorten, dat heb ik inmiddels al gedaan. Het probleem is dat ik de PC die is aangesloten op poort 3/4 niet kan pingen, ook al is deze verbonden met het netwerk en met internet.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Dan zal er wel een firewall actief zijn zeker, dat zal niet aan die sagem liggen volgens mij
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ook niet, want als ik hem aansluit op het netwerk van de router ipv. op LAN-poort 3/4 dan werkt het wel perfect. Bovendien doet het probleem zich zowel voor op Debian 5.0 als Windows XP Professional.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Zou het kunnen dat er een instelling is waardoor die "clientports" niet vanop andere clientports kunnen benaderd worden ?
J.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

bbyte,

Ik zie wel al direct een foutje in je configuratie. Je spreekt over 3 LAN's waarvan LAN1=LAN3. Dit maakt het al onmogelijk om van LAN1 naar LAN3 te gaan en vica versa daar beide denken dat een request naar de andere LAN een request is in hun eigen subnet en dus nooit zullen routeren. :oops:

Nu je ping probleem: Het is me niet 100% duidelijk hoe je netwerktopologie er juist uitziet maar ik heb een sterk vermoeden dat je de fout maakt 2 routers te gebruiken achter elkaar (LAN poort van een router op WAN poort van de volgende). Dat maakt het niet mogelijk om van de eerste router zijn LAN poorten naar de volgende router zijn LAN-poorten te gaan omdat je maar 1 gateway hebt, namelijk richting internet en niet richting andere router. Je kan wel de andere router zijn WAN poort pingen (die zit in jou eigen subnet) maar je geraakt niet door die router! :bang:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Bij LAN1-LAN4 bedoel ik eigenlijk de LAN-poorten van de Sagem. Dus met "LAN1: Fritzbox" bedoel ik dat de Fritzbox is aangesloten op de LAN1-poort van de Sagem. Ik denk dat het inderdaad onmogelijk is om van op de PC die aangesloten is op LAN3 die op LAN1 (Fritzbox) te pingen. Kreeg dan een error ivm. icmp-request meen ik me te herinneren.

Het netwerk ziet er als volgt uit:

--------------------
Sagem modem
--------------------
-> poort LAN1: fritzbox (192.168.1.X)
-> poort LAN2: router USR5461 (192.168.1.X op de Sagem, 192.168.2.X netwerk van de router zelf, kan ik pingen op beide IP's van op een client die op
de router is aangesloten, dus ik kan zowel verbinden op 192.168.1.13 als 192.168.2.1)
-> poort LAN3: server/pc (192.168.1.X)
Sagem modem: 192.168.1.1 (default gateway op alle verbindingen hierboven)

-----------
USR5461
-----------
-> poort WAN: Sagem modem
-> poort LAN1: mijn laptop

Enig idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik vanop de clients die aangesloten zijn op onze router (USR5461) de clients kan pingen op LAN3/LAN4? Want het rare is dat ik wel perfect kan aan de PC's/servers die aangesloten zijn op LAN1 of op LAN2, maar niet op die op LAN3 en LAN4.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Heb je geprobeert te pingen naar hostnaam of ip-adres? Voor de pc/servers aangesloten op de LAN poorten SAGEM geldt namelijk het verhaal dat ik eerder vertelde ivm 2 routers achter elkaar (LAN aan WAN). Die pc's kunnen nooit zelf een connectie leggen naar een pc op de LAN poorten van de USR5461. Ze kunnen dan ook niet via Netbios hun hostnaam bekend maaken aan de pc's achter de USR5461.

Je kan je configuratie drastisch vereenvoudigen door op LAN poort 1 van je SAGEM een 8 poorts switch te zetten en daar alles op aan te sluiten. Indien je deze investering niet wenst te doen, kan je anders je USR5461 een ip-adres geven in hetzelfde subnet als je SAGEM (bv 192.168.1.200) en de koppeling maken met je SAGEM via een LAN poort (Dus LAN poort aan LAN-poort). Hierdoor gebruik je je USR5461 als switch (met ingebouwd Wireless Acces Point). Je pc'c krijgen allemaal een ip-adres in de range 192.168.1.xxx.
Opgelet: Niet vergeten om op één van de routers de DHCP server af te zetten
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens proberen!
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Net getest en het werkt blijkbaar niet :(. De netwerkverbinding onderling lukt wel, alle clients krijgen een 192.168.1.X IP, maar omdat de router niets kan vinden op de WAN poort heeft hij ook niet door dat internet binnen komt via één van zijn LAN-poorten.
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

bbyte schreef:Net getest en het werkt blijkbaar niet :(. De netwerkverbinding onderling lukt wel, alle clients krijgen een 192.168.1.X IP, maar omdat de router niets kan vinden op de WAN poort heeft hij ook niet door dat internet binnen komt via één van zijn LAN-poorten.


Je router USR5461 wordt in de die configuratie dan ook helemaal niet als router gebruikt. Hij moet (en mag) niet routeren. Het is dan een gewone switch met ingebouwd wireless AP. Alle pc's krijgen normaal hun ip-adres van de eerste router (SAGEM). Deze zal alle pc's een ip-adres geven in de range 192.168.1.xxx, met subnetmask 255.255.255.0 en gateway 192.168.1.1. Dat betekent dat ELKE pc, of hij nu aangesloten is op de LAN poorten van je SAGEM of die van je USR5461, elke andere pc in je netwelk kan pingen en voor ip-adressen buiten zijn subnet je SAGEM als gateway zal aanspreken. Moet werken ...
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ze kregen inderdaad allemaal een IP assigned door de DHCP-server van de Sagem, maar ik kon niet meer verbinden met internet.

*edit: Juist nog eens geprobeerd en nu krijgt alles wel internet door, de Sagem had precies wat tijd nodig om door te hebben dat de configuratie aangepast is :banana: . Het spijtige is dat ik de client nog steeds niet kan pingen... Blijkbaar is er dan toch iets geconfigureerd waardoor die poorten niet te bereiken zijn over het netwerk (vermits het TV-poorten zijn doen ze dit waarschijnlijk om sniffing/hack pogingen tegen te gaan...). Wel jammer.. Als ik nu een switch ga halen en ik schakel die aan op LAN-poort 2 (waar nu dus de router op is aangeschakeld), en op LAN1 van die switch de server PC en op LAN2 de router, dan zou ik vanop een client die is aangesloten op de router normaal gezien toch de server PC moeten kunnen bereiken, nee?
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Switchen werken op basis van het MAC-adres. Dus als je de topologie van je netwerk aanpast door toestellen van plaats te wisselen of poorten te wijzigen, kan dat een tijdje duren voor alles correct wordt doorgeschakeld. De arp-tabellen in al je netwekcomponenten moeten zich eens hebben geupdate.

Ik ben juist on-line gaan zoeken naar de handleiding van de USR5461 router. Maar ik kan daar niet zo direct iets van specifieke configuratie voor LAN poorten 3 & 4 voor TV. Dit zou normaal moeten te vinden zijn onder een WAN configuratie (instellingen van TV-kanalen) en/of onder VLAN bindingen waar de LAN poorten kunnen gekoppeld worden aan VLAN's. Maar, zoals gezegd, vind ik daar niets van terug in de handleiding. Indien je de router vervangt door een echte switch zal dit probleem uiteraard niet meer bestaan. Je bent dan wel de Wireless kwijt (of je zou de switch en de router allebei moeten aansluiten).
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
bbyte
Member
Member
Berichten: 73
Lid geworden op: 21 jan 2008, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Staat niets van in de handleiding omdat die niet op de de USR5461 zitten :P. De TV-poorten zijn aanwezig op de Sagem/BBOX2 en die heeft Belgacom's firmware waarschijnlijk beveiligd. Bedankt voor de hulp, dan ga ik waarschijnlijk overschakelen naar "Sagem -> switch -> PC (1 poort) + router (andere poort)".
prunus
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2010, 18:28

Klopt hoor, als je de LAN 3 en LAN4 van een TV poort omzet naar een LAN poort kan je deze niet pingen vanaf de LAN1 en LAN2.

Dit is iets vreemd in de Sagem router waar ik ook nog geen oplossing voor gevonden heb. Via het draadloze netwerk kan je wel alle poorten pingen...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen zin om het te zoeken op mijn bbox/sagem bak, maar kijk bij firewall eens of je nergens iets vind ivm ping of icmp packets?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”