Sinds jaren gebruiken we dommel netconnect abonnementen met behulp van linksys WAG200 modems die in half-bridge mode geconfigureerd werden.
Het voordeel van die half-bridge mode is het feit dat de router of firewall die achter de WAG200 staat op de WAN poort het dommel DHCP address krijgt.
Op die manier kan je dus vrij je firewall of router kiezen en configureren zonder dat je aan dubbele NAT-ing moet doen wat sterk af te raden is als je ook nog werkende
VOIP/SIP connecties wil hebben. De WAG200 modem zorgt er dus enkel voor dat de WAN kant van de router een ethernet signaal krijgt en een DHCP address van de provider.
Maar eigenlijk is het tijd om naar vdsl te gaan maar er is een probleem : er zijn weinig vdsl modems, en zowel dommel als de verschillende Belgacom dochters willen je er eentje opdringen die ze liefst nog even van op afstand herconfigureren. Dus je moet wel een eigen firewall/router hebben als je het dicht wil houden.
Welke vdsl(2) modems laten toen om zelf zo'n hafl bridge mode configuratie in te stellen en heeft iemand het al werken bij Dommel ?
vdsl modems in half-bridge mode
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 117 keer
Je kan NAT normaal uitschakelen op de B-BOX2 en Sagem 3464 en je PPPOE sessie opstarten vanaf een achterliggende router of PC (search op dit forum leidt normaal tot heel wat documentatie hierover), bij mijn weten zijn dit momenteel ook de enige twee officieel toegelaten modems. Als je andere VDSL2 modems gebruikt is het best mogelijk dat dit a) gewoon niet werkt, b) je op een testprofiel gezet wordt omdat je met een niet-toegelaten modem op het netwerk zit.
Opm: je router moet wel een ETHERNET based router zjn, de WAN poort moet dus op ethernet configureerbaar zijn (ik weet niet of dit op je WAG200 ADSL router het geval is) als je de PPPOE sessie per definitie niet door de B-BOX of sagem wil laten afhandelen.
De B-BOX2 is een OEM product van de Sagem 3464, het gaat om hetzelfde toestel in een andere verpakking.
Standaard staat toegang op de modem van buitenaf ook dicht, en je kan ook zelf een paswoord configureren of bepaalde administratieve toegang dichtzetten of openen.
Opgelet: ik stel niet dat de firmware bugfree is, maar je kan het toestel wel degelijk configureren zodat het werkt als een modem.
Opm: je router moet wel een ETHERNET based router zjn, de WAN poort moet dus op ethernet configureerbaar zijn (ik weet niet of dit op je WAG200 ADSL router het geval is) als je de PPPOE sessie per definitie niet door de B-BOX of sagem wil laten afhandelen.
De B-BOX2 is een OEM product van de Sagem 3464, het gaat om hetzelfde toestel in een andere verpakking.
Standaard staat toegang op de modem van buitenaf ook dicht, en je kan ook zelf een paswoord configureren of bepaalde administratieve toegang dichtzetten of openen.
Opgelet: ik stel niet dat de firmware bugfree is, maar je kan het toestel wel degelijk configureren zodat het werkt als een modem.
Wellicht was mijn vraag niet helemaal duidelijk.
Nu draaien we met een Linksys WAG200 modem in half-bridge mode gekoppeld via ethernet cable naar een pfsense router die de echte firewall is.
De WAG200 doet de ppoE connectie en levert een clean ethernet signaal af zodat de pfsense router er achter het echte ISP address krijgt via zijn WAN ethernet poort. De achterliggende pfsense router en de rest van de infrastructuur kan gemakkelijk verplaatst worden naar een telenet, een VOO, een clearwire connectie zonder de minste verandering.
Aangezien de WAG200 een ADSL2+ modem is wil ik die kunnen vervangen door een VDSL modem waar er eveneens een half-bridge mode gekoppeld aan zit.
Dus ja, NAT moet uitgeschakeld worden, alle firewall mogelijkheden moeten uitgeschakeld worden maar de VDSL modem moet wil de PPPoE uitvoeren zodat er uit de VDSL modem een clean ethernet signaal komt.
De bbox2 firmware zoals geleverd door belgacom tot voor een paar maand was zo lek als een zeef, maar dat stoort niet omdat de pfsense router de echte firewall is.
Nu draaien we met een Linksys WAG200 modem in half-bridge mode gekoppeld via ethernet cable naar een pfsense router die de echte firewall is.
De WAG200 doet de ppoE connectie en levert een clean ethernet signaal af zodat de pfsense router er achter het echte ISP address krijgt via zijn WAN ethernet poort. De achterliggende pfsense router en de rest van de infrastructuur kan gemakkelijk verplaatst worden naar een telenet, een VOO, een clearwire connectie zonder de minste verandering.
Aangezien de WAG200 een ADSL2+ modem is wil ik die kunnen vervangen door een VDSL modem waar er eveneens een half-bridge mode gekoppeld aan zit.
Dus ja, NAT moet uitgeschakeld worden, alle firewall mogelijkheden moeten uitgeschakeld worden maar de VDSL modem moet wil de PPPoE uitvoeren zodat er uit de VDSL modem een clean ethernet signaal komt.
De bbox2 firmware zoals geleverd door belgacom tot voor een paar maand was zo lek als een zeef, maar dat stoort niet omdat de pfsense router de echte firewall is.