MyBook World Edition niet herkenbaar als DLNA-server

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
kassei
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2010, 14:37

Hallo,

Heb mij nog maar net even op dit forum geregistreerd - hopelijk vind ik hier de antwoorden die ik zoek.

Ik heb net een MyBook World Edition gekocht die ik als netwerkschijf probleemloos kan benaderen vanuit mijn iMac, en ook via de browser op mijn iMac en draadloos op mijn iPod touch. Ik heb op deze MyBook zowel Twonky als uShare draaien. Wou eigenlijk graag op mijn iPod via een DLNA client (PlugPlayer, UPnPPeek,...) mijn MyBook kunnen benaderen zodat ik op mijn iPod mijn volledige muziek en fotobibliotheek kan belusiteren/bekijken maar hier loopt het mis - hij blijft zeggen "no media server found"

Mijn netwerkopstelling is momenteel als volgt.

Scarlet Box (=SAGEM F@ST 3464) -> ethernet -> iMac
-> ethernet -> MyBook World Edition
-> ethernet -> Airport Express -> wireless -> iPod Touch
-> TV-poort -> Belgacom TV

De Scarlet Box verdeelt netjes via DHCP IP-adressen, de Airport Express staat ingesteld als bridge - verder heb ik op de Scarlet Box het draadloos netwerk uitgeschakeld.

Heb niet echt veel netwerkkennis - ben gewoon dat alles nogal "out of the box" werkte - nu dus helaas niet...

Alvast bedankt...

Jonas
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ben je er 100% zeker van dat je Airport Express in bridge staat ? Met andere woorden: krijgen je toestellen die op de Airport Express staan een IP adres van de bbox2 ?
Propeer eens je MyBook World Edition aan te sluiten op een vrije LAN poort van de Airport Express ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kassei
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2010, 14:37

Airport Express staat ingesteld in het configuratieprogramma als "verbindingsdeling: uitgeschakeld (brugmodus)" en krijgt dan IP-adres 192.168.1.2. De router verdeelt dus netjes de IP-adressen.

Sluit ik de Airport Express rechtstreeks aan op de MyBook krijg ik hem op de iPod wel te zien als media server (Twonky tenminste - uShare blijft onzichtbaar, maar kom) - heb wel maar één netwerkpoort op de Airport Express, en op die manier dus geen verbinding met de modem/router, niet echt een optie dus.

Twonky benaderen via de browser lukt dus zowel op de iPod als op de Mac met safari, met een DLNA-client nog steeds niet...

Andere mogelijkheden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- welke ip adssen krigen de mac, de iphone en de Mybook ?
- welk adres geef je in om Twonkt te benaderen met de browser ?
- grappig dat het wel werkt als je Mybook direct aansluit op de Arport expres. In deze opstelling heb je geen verbinding met de router, dus kunnen de Mybook, mac nch iphone een ip adres krijgen ???
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
kassei
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2010, 14:37

philippe.deleye schreef:- welke ip adssen krigen de mac, de iphone en de Mybook ?
Router zit op adres 192.168.1.1
Mac zit op adres 192.168.1.5
iPod zit op adres 192.168.1.6
MyBook zit op adres 192.168.1.4
Airport Express zit op adres 192.168.1.2
philippe.deleye schreef: - welk adres geef je in om Twonky te benaderen met de browser ?
192.168.1.4:9000
philippe.deleye schreef: - grappig dat het wel werkt als je Mybook direct aansluit op de Arport expres. In deze opstelling heb je geen verbinding met de router, dus kunnen de Mybook, mac nch iphone een ip adres krijgen ???
Heb nog niet bekeken welk IP-adres de iPod en MyBook dan krijgt. Maar omdat de server op die manier wel benaderbaar is krijg ik toch de indruk de het probleem ergens bij de modem/router ligt. I could be wrong of course...

Jonas
gd11_be
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 nov 2010, 08:58

Beste,

Ik zet met een vergelijkbaar geval, en ik kom er ook niet uit

Ik heb de volgende setup

ONKYO Receiver NR708 (DLNA Compatible - Client ) -> Switch en krijgt via DHCP ( IP: 192.168.1.11)
LACIE Internet Space (DLNA Compatible - Source) -> Switch en krijgt via DHCP ( IP: 192.168.1.12)
iMac met ServiiO (DNLA Compatible - Source) -> Switch, en krijgt via DHCP ( IP: 192.168.1.7)

Een poort van de Switch is via een PLC aangesloten op de Router van Scarlet. De DHCP van de Router wordt gewoon gebruikt en dat werkt dus normaal.

iPad met DLNA Compatible Client -> Via Wifi -> Router van Scarlet. (IP: 192.168.1.4)

De ONKYO receiver kan perfect beide DNLA Sources zien ( iMac Serviio & Lacie Interspace) dus ik ben er zeker van dat daar niet het probleem zit. Die zitten dan ook allemaal op de 1 Gigabit switch aangesloten. De iPad ziet op geen enkele manier geen van beide DLNA Sources, en die komt dus via de Router van Scarlet: en dus een bridge tussen het Wifi gedeelte en het wired ethernet gedeelte.

Ik heb ook al zitten zoeken, maar het lukt me tot nu toe niet ! Mocht er iemand hiervoor een oplossing hebben, dan mag je altijd iets laten weten!

Mvg

Geert - Brussel
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”