Iemand advies waar en welke antenne ik moet kopen voor goede DVB-T ontvangst (in de buurt van Leuven)?
Een goede online shop is ook goed.
Het is mij ook niet duidelijk welk type het beste is.
Zo'n yagi-antenne gaat nog niet tot 20dB versterking (bij 2m lengte).
Terwijl van die kleine actieve antennes makkelijk over de 30dB gaan.
Antenne kopen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 119 keer
Ik kan je http://www.flandersdigital.be aanbevelen.
Een yagi geeft die versterking zonder toevoegen van ruis, in tegenstelling tot een antenneversterker.
Een yagi geeft die versterking zonder toevoegen van ruis, in tegenstelling tot een antenneversterker.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik heb zo'n klassieke binnenhuis antenne , schoteltje met twee sprieten en ingebouwde versterker.
Werkt goed. Maar, eigenlijk, bij de DVB-T ontvanger was een heel kleine sprietantenne met een magneetvoet inbegrepen. Echt een prutsding. De signaalsterkte is zwakker daarmee maar aan het beeld zie ik geen verschil. Wel veel gevoeliger aan storingen.
Voor zover het de niet de bedoeling is te pogen om buitenlandse zenders op te vangen zal zo'n yagi buitenantenne waarschijnlijk overbodig zijn.
Werkt goed. Maar, eigenlijk, bij de DVB-T ontvanger was een heel kleine sprietantenne met een magneetvoet inbegrepen. Echt een prutsding. De signaalsterkte is zwakker daarmee maar aan het beeld zie ik geen verschil. Wel veel gevoeliger aan storingen.
Voor zover het de niet de bedoeling is te pogen om buitenlandse zenders op te vangen zal zo'n yagi buitenantenne waarschijnlijk overbodig zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Je moet de antenne wel goed richten, zelfs al is het maar een binnenhuisantennetje bv. Je ontvanger moet dan wel beschikken over een signaalontvangstmeter, anders is het onbegonnen werk. Een schermpje met zilverfolie achter de antenne in tegengestelde richting vanwaar het signaal komt kan soms ook helpen. Soms helpt het ook om dit onder de antenne te leggen. Maar dus best allemaal uitproberen met de signaalmeter aan want het kan ook averrechts werken indien bv. het scherm te dicht bij de antenne staat. Eenmaal afgesteld op de zwakste zender er af blijven (vrt zal waarschijnlijk wel in elke stand binnenkomen).
Zelf heb ik hier in Gent weinig problemen om rtbf te ontvangen, voor Ned (en Frankrijk) moet ik de antenne heel precies richten.
Zelf heb ik hier in Gent weinig problemen om rtbf te ontvangen, voor Ned (en Frankrijk) moet ik de antenne heel precies richten.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
@fredo,
Welke antenne heb jij dan ?
Ik heb zo'n omnidirectional(verticale paal) boven het dak uitsteken en ik ontvang er alleen VRT(goed)+RTBF(nogal zwak) mee.
Ik heb zo'n omnidirectional(verticale paal) boven het dak uitsteken en ik ontvang er alleen VRT(goed)+RTBF(nogal zwak) mee.
Met mijn huidige antenne heb ik al vanalles geprobeerd om een beter signaal te krijgen:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=26703
Maar het is niet echt gelukt.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=56&t=26703
Maar het is niet echt gelukt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik heb geen buitenantenne, enkel een versterkte binnenhuisantenne (one for all sv xxxx) en de zelf te maken bierblikantenne. Ik gebruik vooral dit laatste aangezien er daar geen voeding voor nodig is (en er in ontvangst amper verschil is met de binnenhuisantenne). Ik woon op een dakflat, 17 hoog, wat natuurlijk de ontvangst veel beter maakt.SplinterByte schreef:@fredo,
In februari gaan ze in Frankrijk, Pas-de-Calais het analoge signaal stopzetten en dit zou gepaard gaan met een sterker dvb-t signaal. Ik zal dan, na nog wat testen op mijn terras, misschien een niet te opvallende kleine buitenantenne plaatsen. Maar ik vrees dat ik daarmee danweer de Nederlandse zenders verlies want tot op heden slaag ik er niet in die te ontvangen als ik mijn antenne op het terras plaats ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro