Versterker, home cinema... met digitale ingang, streaming...

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een hele hap, maar ik probeer even te verklaren. Huidige setup: in woonkamer flatscreen TV met Dreambox 800 sat. ontvanger, voorzien van digitale uitgang voor geluid. In oud gedeelte van de keuken, mijn MacMini met monitor, ADSL modem/router, printer...
Muziek beluister ik voornamelijk op mijn MacMini via iTunes radiostations wegens het hele grote (of goeie) aanbod van radiostations allerhande, in mijn geval hardrock en heavy metal stations, dus zo goed als geen radio via de satelliet ontvanger. Mijn satelliet ontvanger heeft Ethernet aansluiting en is via een Ethernet bridge geïntegreerd in mijn draadloze netwerk.
Wat ik zoek of wat ik wil bereiken: een versterker met digitale audio ingang die het geluid van mijn TV langs luidsprekers (2 of meer) stuurt maar waarbij ik ook muziek van mijn Mac kan streamen naar diezelfde versterker, al dan niet via mijn Dreambox. Het hoeft dus niet noodzakelijk een versterker te zijn met Ethernet aansluiting.
Wat ik NIET zoek: complete home cinema systemen met geïntegreerde DVD speler of andere geïntegreerde apparatuur, zoals (digitale) radio...
Gewoon een basic versterker die het geluid van mijn TV en Mac naar luidsprekers stuurt.
Ik heb mij ooit eens aangemeld op een forum over audio/video maar voor een leek zoals ikzelf is dat veel te hoog gegrepen, zo'n dergelijk forum. Daar worden merken genoemd waarvan ik nog nooit gehoord had en prijzen om van achterover te vallen. Het moet betaalbaar en eenvoudig blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik snap je uitleg niet zo goed.. Je zoekt een gewone versterker met zowel analoge als digitale ingangen ? Zowat alle versterkers op de markt voldoen aan je wensen dan, kwestie van eens een audiowinkel binnen te springen en iets te kopen dat in je budget past...
Je kan op die mac mini toch gewoon de satellietzenders streamen via http ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Ik snap je uitleg niet zo goed..
De essentie van z'n vraag is dat hij audio van z'n Mac in een versterker wil krijgen die elders in het huis staat.

Heeft Apple niet zo'n ding om je muziek (wireless) naar een toestelletje te streamen dat RCA-out heeft ? Ik weet wel dat je de wireless niet nodig hebt, maar het lijkt me één van de weinige methodes om je muziek uit je Mac op een remote plaats terug analoog te krijgen (en wederom, ja het hoeft niet analoog maar digitaal bestaat het al helemaal niet denk ik).
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Je zou een airport express in je netwerk kunnen zetten ter hoogte van je versterker.
Zo kan je wireless je iTunes muziek streamen via AirTunes. Kost je 85 EUR.
Laatst gewijzigd door Dave_S 13 sep 2010, 16:28, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Dave_S schreef:Zo kan je wireless je itunes muziek streamen, want die airport heeft audio out.
Voila, dat was het ding wat ik beschreef...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Analoge ingang hoeft de versterker niet te hebben omdat mijn satelliet ontvanger alleen maar een digitale audio uitgang heeft, dus versterker met digitale audio ingang om geluid van de tv naar speakers te sturen. Muziek die van het internet op mijn MacMini binnen komt wens ik te streamen naar ofwel de versterker rechtstreeks (dan moet die Ethernet aansluiting hebben) ofwel streamen naar de satelliet ontvanger (wat mogelijk is) die het audiosignaal dan naar de versterker stuurt via de digitale uitgang.
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Je quote sneller dan dat ik kan verduidelijken r2504 :)
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dave_S schreef:Je zou een airport express in je netwerk kunnen zetten ter hoogte van je versterker.
Zo kan je wireless je iTunes muziek streamen via AirTunes. Kost je 85 EUR.
Ik heb geen airport express of dergelijke dingen nodig. Ik heb een Fritzbox modem met wifi, mijn Mac heeft wifi. Alle satelliet uitzendingen van mijn tv worden draadloos gestreamd naar mijn Mac, gewoon via ingebouwd airport kaartje. Sat ontvanger hangt aan Ethernet bridge. Maar welke versterker kan nu wat ik wil? Een merk, type, prijs... meer heb ik niet nodig. Bestaan er trouwens versterkers met ethernet aansluiting en digitale audio ingang? Zo ja, dan is dat wat ik zoek.
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Kan die dreambox een audio stream van uw Mac afspelen?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:Analoge ingang hoeft de versterker niet te hebben
Nee, maar dan moet je het er wel digitaal inkrijgen... en daar zit net het probleem.
Jack Daniels schreef:Muziek die van het internet op mijn MacMini binnen komt wens ik te streamen naar ofwel de versterker rechtstreeks (dan moet die Ethernet aansluiting hebben)
En je wou een goedkope oplossing... heb je al eens gekeken naar de prijs van versterkers met ethernet ingang ? Trouwens de modellen die daarover beschikken hebben meestal ook internet radio... en dan lijkt het mij een beetje gek dat je daar een Mac voor wil gebruiken die elders in je huis staat ?
Jack Daniels schreef:ofwel streamen naar de satelliet ontvanger (wat mogelijk is) die het audiosignaal dan naar de versterker stuurt via de digitale uitgang.
Welk protocol gebruikt je SAT ontvanger dan om die stream te ontvangen... anders is het een kwestie van een stukje software te vinden voor je Mac dat dat protocol kan streamen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Als ik mij niet vergis kan mijn Dreambox VLC player gebruiken voor audio/video streams
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Analoge ingang hoeft de versterker niet te hebben
Nee, maar dan moet je het er wel digitaal inkrijgen... en daar zit net het probleem.
Sat ontvanger met digitale uitgang moet dus aangesloten worden op digitale ingang van versterker. Waarom dan een analoge ingang op de versterker hebben?
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Kijk eens naar eyeconnect (http://www.elgato.com/elgato/na/mainmen ... ct.en.html) in combinatie met uw dreambox.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:Waarom dan een analoge ingang op de versterker hebben?
Omdat die Airport Express enkel analoog out heeft... trouwens alle versterkers hebben analoog in (tenzij misschien die waar je een auto voor kan kopen).
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Mocht je dan een versterker kopen die digitale ingang + DLNA heeft zou je normaal gezet moeten zijn.
Afbeelding
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Direct streamen naar een mac mini naar een versterker gaat moeilijk worden vrees ik, tenzij je de pas aangekondigde Denon AVR-4311CI wil gaan aanschaffen. Die ondersteund de nieuwe iTunes Airplay (nieuwe naam van Airtunes, kan nu ook video streamen vanuit iTunes) maar aangezien het de toplijn is van Denon mag je je verwachten aan prijzen van 2000+ euro. Geen optie denk ik dus.

Wat je wel kan doen is het volgende. Ik vermoed dat de radiostations waar je over spreekt gewoon streams zijn? In dat geval zou ik kunnen aanraden een Squeezebox apparaat aan te schaffen, de Squeezebox receiver bijvoorbeeld: http://www.logitech.com/nl-be/speakers- ... bc|50|4098 Die kan je op eender welk stereo/hifi-systeem aansluiten. En vooral, hij kan radiostations die streamen perfect afspelen. Heb zelf de Boom en dit werkt perfect. Daarbij komt nog dat je de muziek die in je iTunes library hebt staan perfect kan delen en op het apparaat kan afspelen.

Je ziet maar of je iets aan de info hebt.

Cheers
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dave, bedankt. Ik denk dat DLNA hier het sleutelwoord is. Ik ga daar maar wat op verder zoeken.
Bollewolle, ook bedankt voor de info. Ik ga die Squeezebox ook even aan een nader onderzoek onderwerpen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Hier moet het mee lukken... http://www.rogueamoeba.com/nicecast/

Hiermee kan je zelf internet radio spelen vanaf je Mac... en die kan je ontvangen op je DreamBox.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504, bedankt voor de link. Hier kan ik meteen al aan de slag. Vanavond eens een demo versie installeren. Als het de moeite waard is, dan koop ik een licentie.
Dave_S
Starter Plus
Starter Plus

Uw dreambox heeft DLNA support dus die kan uw steam van de Mac opvangen.
Dan heb je gewoon als ik het goed heb nog een versterker nodig die je digital out van je Dreambox + satellietontvanger kan afspelen.

Voor een 250 EUR heb je dan een deftig toestel, een PIONEER VSX-820-K bijvoorbeeld.
Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Thanks Dave_S. Dat was inderdaad mijn vraag: welke versterker en ik ga jouw voorstel ook eens van dichterbij bekijken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Welke luidsprekers hebt ge nu trouwens ?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Nog geen luidsprekers. Wat ik wil kopen hoeft geen groot vermogen te hebben. Gewoon kwestie van thuis wat "bioscoopervaring" op te doen. Ik ben niet veeleisend qua kwaliteit. Wat ik wel vind is dat het geluid langs de speakers van de tv wat "magertjes" overkomt. Vandaar mijn vraag hier over versterker met digitale ingang en eventueel de mogelijkheid om vanaf mijn Mac te streamen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Je moet rekenen dat je budget voor je speakers hoger moet zijn dan voor je versterker. Zoniet zit je met een goede versterker en gaat het geluid (relatief gezien) op niets trekken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt voor de tip.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”