BEA: Verkoop games herstelt zich, pc-games lijden sterkst
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
BEA: Verkoop games herstelt zich, pc-games lijden sterkst onder piraterij
Volgens BEA, de Belgian Entertainment Association, herstelt zich de verkoop van games. Er werden in het eerste halfjaar van 2010 3 miljoen stuks verkocht en dat zou goed zijn voor een omzet van 96 miljoen euro.
De verkoop van consolegames zou gestegen zijn met 1 procent: er werden 2,4 miljoen exemplaren verkocht wat goed is voor een omzet van 85 miljoen euro. Daar tegenover staat dat de verkoop van pc-games gekelderd is met 13 procent: er werden 550.000 stukks verkocht en dat zorgde voor een omzet van 11,3 miljoen euro. De belangrijkste reden voor deze keldering is dat pc-games een makkelijker doelwit zijn voor piraterij, denkt BEA.
In de top 3 van best verkochte consolegames bevinden zich New Super Mario Bros, FIFA 10 en Red Dead Redemption. Voor de PC-games bevat de top 3 Call of Duty: Modern Warfare 2, Battlefield: Bad Company 2 en The Sims 3. De Nintendo DSI is de meest verkochte console, gevolgd door Nintendo Wii en Playstation 3.
UB Frontpage
Volgens BEA, de Belgian Entertainment Association, herstelt zich de verkoop van games. Er werden in het eerste halfjaar van 2010 3 miljoen stuks verkocht en dat zou goed zijn voor een omzet van 96 miljoen euro.
De verkoop van consolegames zou gestegen zijn met 1 procent: er werden 2,4 miljoen exemplaren verkocht wat goed is voor een omzet van 85 miljoen euro. Daar tegenover staat dat de verkoop van pc-games gekelderd is met 13 procent: er werden 550.000 stukks verkocht en dat zorgde voor een omzet van 11,3 miljoen euro. De belangrijkste reden voor deze keldering is dat pc-games een makkelijker doelwit zijn voor piraterij, denkt BEA.
In de top 3 van best verkochte consolegames bevinden zich New Super Mario Bros, FIFA 10 en Red Dead Redemption. Voor de PC-games bevat de top 3 Call of Duty: Modern Warfare 2, Battlefield: Bad Company 2 en The Sims 3. De Nintendo DSI is de meest verkochte console, gevolgd door Nintendo Wii en Playstation 3.
UB Frontpage
Laatst gewijzigd door Lord Utopia 11 sep 2010, 02:33, in totaal 1 gewijzigd.
PC games zijn tegenwoordig dikwijls console ports die maar half werken, het is normaal dat geen mens daar nog 50 euro of meer voor wil geven.Lord Utopia schreef:De belangrijkste reden voor deze keldering is dat pc-games een makkelijker doelwit zijn voor piraterij, denkt BEA.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Zit casual games er ook tussen, ik weet dat bijv. zylom een enorm populaire site is waar grote bedragen mee gemoeid zijn.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Likewise. Zelfs het online kopen bij bvb Amazon(.co.uk) scheelt dikwijls al 20e...AnD schreef:Als ik een spel koop voor de pc dan koop ik dat via het net zoals play.com of thehut.com, als ik hier in België een spel koop dan betaal ik al snel het dubbele.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Idem dito: het verschil is vaak enorm! Wel vaak wachttijd .AnD schreef:Als ik een spel koop voor de pc dan koop ik dat via het net zoals play.com of thehut.com, als ik hier in België een spel koop dan betaal ik al snel het dubbele.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Werden er ook gegevens bij Zynga/mindjolt ed. opgevraagd.
Ben zeker dat veel mensen hun tijd in facebook games liggen te verknoeien, en geen tijd hebben om nog nieuwe games te gaan halen.
En de crisis, het gebrek aan goede titels, online aankopen in het buitenland, platformen zoals Steam en de concurrentie van de consoles zullen er wel niks mee te maken gehad hebben. Vind het al straf dat ze er een exact cijfer op kunnen plakken.
Ikzelf speel al jaren nog slechts 1 spel online af en toe, Counterstrike, en dat heb ik gekocht toen Half-life uitkwam.
Het enige spel dat ik nog de kans wil geven is Duke Nukem Forever, nu er schot in de zaak zit te komen
Ben zeker dat veel mensen hun tijd in facebook games liggen te verknoeien, en geen tijd hebben om nog nieuwe games te gaan halen.
En de crisis, het gebrek aan goede titels, online aankopen in het buitenland, platformen zoals Steam en de concurrentie van de consoles zullen er wel niks mee te maken gehad hebben. Vind het al straf dat ze er een exact cijfer op kunnen plakken.
Ikzelf speel al jaren nog slechts 1 spel online af en toe, Counterstrike, en dat heb ik gekocht toen Half-life uitkwam.
Het enige spel dat ik nog de kans wil geven is Duke Nukem Forever, nu er schot in de zaak zit te komen
Laatst gewijzigd door Teebee 10 sep 2010, 17:39, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Erelid
Ikzelf speel ook maar één FPS-game (War Rock). Dat moet en kun je enkel downloaden van het internet. Ik betaal daar elke maand gold-premium voor (16 euro ongeveer). Verder speel ik geen spellen, behalve dan een browsergame (Evony), maar da's al.
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Gokje voor het best verkochte pc-spel in de 2e helft van 2010?
StarCraft II
StarCraft II
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Ik heb nu in pre order iss pro 2011 en smackdown vs raw 2011 besteld; ik betaal mee verzendk 81 euro ong.
Als ik die games pre order bij game mania betaal ik ong 120 euro.
Hier is altijd alles pokke duur en waarom? Zodat gangsters als auvibel en sabam en weet ik veel dat geld in hun zakken steken?
Ik bestel ook vanaf nu m'n games bij thehut.com, ik betaal nu voor die 2 games maar liefst 39tal euro minder dan in belgie, das niet niks toch he.
Als ik die games pre order bij game mania betaal ik ong 120 euro.
Hier is altijd alles pokke duur en waarom? Zodat gangsters als auvibel en sabam en weet ik veel dat geld in hun zakken steken?
Ik bestel ook vanaf nu m'n games bij thehut.com, ik betaal nu voor die 2 games maar liefst 39tal euro minder dan in belgie, das niet niks toch he.
Ge kunt ze kussen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 28 keer
Je gaat toch ook geen 60-70€ geven voor een spel,
dat in sommige gevallen maar 6u30 speeltijd heeft? (COD MW bv)
Ik ben al jaren gestopt met spellen te kopen..
Met downloaden heb je het spel soms zelfs al 4 dagen voor de release.
-
- Elite Poster
Ik heb geen zin om in m'n ps3 een chip ofzo te gaan steken, gewoon geen zin in (als dat al gaat).shahab schreef:Je gaat toch ook geen 60-70€ geven voor een spel,
Ge kunt ze kussen
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
waar willen ze op aan sturen dat die paar arrestaties nu reeds vruchten afwerpen lol, dat geloven ze toch zelf niet. De verkoop van games is gedaald gewoon omdat mensen geen geld hadden of toch minder en omdat de games die afgelopen jaar uitkwamen misschien kwalitatief minder waren?
- Ofloo
- Elite Poster
lol hoogst waarschijnlijk, misschien hebben deze de cijfers recht getrokkenlocalhost schreef:Gokje voor het best verkochte pc-spel in de 2e helft van 2010?
StarCraft II
- Ofloo
- Elite Poster
eerlijk gezegd hangt er vanaf als ik een spel goed vind koop ik het gewoon zo simpel is dat, vaak is het zo dat je gewoon niet weet wat je koopt, .. en ik heb een chip voor backups, mijn kinderen, vinden het leuk om op cd's te bijten, .. er eens goed mee over de grond te schuren, .. enz.shahab schreef:Je gaat toch ook geen 60-70€ geven voor een spel,
ander aspect is vaak dat kinderen zeggen ik wil dat ik wil dat ... koop je het kijken ze er na een uur niet meer naar om, .. ligt dat aan het feit dat het spel slecht is .. of dat ze verwent zijn, .. who cares probleem is opgelost door een chip als ze het blijven spelen koop ik het klaar, als ze het na een uur 10min beu zijn .. pech voor de makers.
dus is het aangewezen dat ik backups gebruik, .. de oudste die spelen en laten het rond slingeren, .. de jongste bijt erin en speelt vervolgens met de cd zelf, en mijn zoon die autistisch is breekt ze in 2, ... en ik heb geen zin me druk te maken in een kapotte cd er zijn ergere dingen. Ze moeten het wel afleren maar alles op zijn tijd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zo creeer je natuurlijk het idee dat men alles kan krijgen wat men wil (desnoods door het te "stelen"). Ik betwijfel of dit de juiste opvoeding is... als ik vroeger iets kapot maakte was dat pech (en dacht ik er de volgende keer wel eens extra over na). Ik denk dat dat lessen zijn waar je nooit te oud voor bent (laat staan te jong).Ofloo schreef:of dat ze verwent zijn, .. who cares probleem is opgelost door een chip
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 299 keer
Wordt er geen "zorg dragen voor iets" meer meegegeven in de opvoeding? Wat moet dat later geven als ze volwassen zijn? Welke generaties is men aan het klaarstomen die moeten zorgen voor ons pensioen. Schrikbarend.Ofloo schreef:dus is het aangewezen dat ik backups gebruik, .. de oudste die spelen en laten het rond slingeren, .. de jongste bijt erin en speelt vervolgens met de cd zelf, en mijn zoon die autistisch is breekt ze in 2, ... en ik heb geen zin me druk te maken in een kapotte cd er zijn ergere dingen. Ze moeten het wel afleren maar alles op zijn tijd.
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad we walgen als er bepaalde jongeren in (groot)steden geen enkel respect meer hebben voor iemands anders eigendom, en gewoon nemen wat ze willen... nu ja, als ik dit lees is dit ook de "moderne opvoeding" van onze eigen kinderen. Respect (voor mensen en goederen), en leren werken voor iets zijn blijkbaar "vieze" woorden geworden.Muziekbos schreef:Schrikbarend.
-
- Erelid
Oh mijn God, r2504. Je klinkt alsof je recht van hln.be komt.r2504 schreef: Inderdaad we walgen als er bepaalde jongeren in (groot)steden geen enkel respect meer hebben voor iemands anders eigendom, en gewoon nemen wat ze willen... nu ja, als ik dit lees is dit ook de "moderne opvoeding" van onze eigen kinderen. Respect (voor mensen en goederen), en leren werken voor iets zijn blijkbaar "vieze" woorden geworden.
- Teebee
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 40 keer
Ach, er zijn ergere zaken in België die veel dringender moeten aangepakt worden.
Zomaar in elkaar geklopt worden door 20 man omdat je j zus en nichten wil gaan ophalen aan de metro in Brussel.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G6P2V8QEM
Zomaar in elkaar geklopt worden door 20 man omdat je j zus en nichten wil gaan ophalen aan de metro in Brussel.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G6P2V8QEM
-
- Deel van't meubilair
Och, we overdrijven allemaal hé... zie de link hierboven van Teebee maar... wetende dat er enkele maanden geleden iemand voor dood op de sporen werd achtergelaten en dat het krapuul daarvoor verantwoordelijk na amper 80 dagen al terug rondloopt. Dat dit iets helemaal anders is dan je gameconsole chippen weet ik ook wel, maar dat onze normen erop achteruit gaan is echter geen illusie.Lord Utopia schreef:Oh mijn God, r2504. Je klinkt alsof je recht van hln.be komt.
-
- Elite Poster
Ge ga toch were nie beginne e?r2504 schreef:Inderdaad we walgen als er bepaalde jongeren in (groot)steden geen enkel respect meer hebben voor iemands anders eigendom, en gewoon nemen wat ze willen... nu ja, als ik dit lees is dit ook de "moderne opvoeding" van onze eigen kinderen. Respect (voor mensen en goederen), en leren werken voor iets zijn blijkbaar "vieze" woorden geworden.Muziekbos schreef:Schrikbarend.
Waarom mogen auvibel en sabam en dergelijke instanties wel de mensen bestelen wat dat is hetgeen ze zeer zeker en weldegelijk doen zenne.Antwoord daar eens op aub.
Enkele voorbeeldjes; de games die ik heb aangehaalt; ik koop die aan 41euro per stuk, het zijn identiek dezelfde games (is ook op legale manier he) en hier betaal ik 60 euro voor diezelfde game?
Blanco dvd schijfkes koste hier voor 100 schijfkes 90-100 euro's: elders koop je deze en houd goed vast; die koop je aan max 15 tal euro's voor 100schijfkes en die schijfkes zijn sowieso niet minder dan die van hier.
Zelfde zoals ik overlaatst las in nederland en hier ivm ikea alsk mij nie vergis; een identiek zelfde zetel kostte in nederland zomaar eventjes 300 euro goedkoper dan hier,roflll.
Een tv heb ik ook al gezien voor identiek dezelfde deze in nederland 200euro goedkoper was, sticks en harde schijven als je wat zoekt vind je die ook aan goedkopere prijs.
Belgie is een gansterland en waar de simpele werkmens als een citroen word uitgeperst, meer en meer mensen pikken dit niet meer.
Ge kunt ze kussen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 119 keer
Zoals eerder gezegd zijn de meeste pc games rotslechte console ports. Daar ga ik geen €50 of meer aan geven. Dat ze eerst eens in eigen buidel kijken in plaats van alles direct op piraterij te steken (idem ditto met muziek/film industrie).
-
- Deel van't meubilair
Omdat ze er wettelijk de toelating voor hebben. En nee, ik kan me ook niet vinden in al hun praktijken (en het feit dat ze bepaalde dingen insinueren of onrechtstreeks zorgen voor extra taksen), maar geeft je dat op welke manier dan ook het recht om dingen in eigen handen te nemen ? Op die manier komen we terug in de middeleeuwen terecht.Marlboro schreef:Waarom mogen auvibel en sabam en dergelijke instanties wel de mensen bestelen wat dat is hetgeen ze zeer zeker en weldegelijk doen zenne.Antwoord daar eens op aub.
En weet jij waar die 19 euro naartoe is ? Misschien is dit gewoon vanwege de hoge lasten voor het in dienst nemen van personeel in Belgie ? Trouwens prijzen passen zich aan aan de marktomstandigheden, en niet omdat SABAM beslist dat het zo is.Marlboro schreef:Enkele voorbeeldjes; de games die ik heb aangehaalt; ik koop die aan 41euro per stuk, het zijn identiek dezelfde games (is ook op legale manier he) en hier betaal ik 60 euro voor diezelfde game?
Ik kan je frustratie begrijpen... maar niet je "oplossing".Marlboro schreef:Belgie is een gangsterland en waar de simpele werkmens als een citroen word uitgeperst, meer en meer mensen pikken dit niet meer.
-
- Elite Poster
Dus je wil de mensen niks doen en zich laten doen?r2504 schreef:Omdat ze er wettelijk de toelating voor hebben. En nee, ik kan me ook niet vinden in al hun praktijken (en het feit dat ze bepaalde dingen insinueren of onrechtstreeks zorgen voor extra taksen), maar geeft je dat op welke manier dan ook het recht om dingen in eigen handen te nemen ? Op die manier komen we terug in de middeleeuwen terecht.Marlboro schreef:Waarom mogen auvibel en sabam en dergelijke instanties wel de mensen bestelen wat dat is hetgeen ze zeer zeker en weldegelijk doen zenne.Antwoord daar eens op aub.
En weet jij waar die 19 euro naartoe is ? Misschien is dit gewoon vanwege de hoge lasten voor het in dienst nemen van personeel in Belgie ? Trouwens prijzen passen zich aan aan de marktomstandigheden, en niet omdat SABAM beslist dat het zo is.Marlboro schreef:Enkele voorbeeldjes; de games die ik heb aangehaalt; ik koop die aan 41euro per stuk, het zijn identiek dezelfde games (is ook op legale manier he) en hier betaal ik 60 euro voor diezelfde game?
Ik kan je frustratie begrijpen... maar niet je "oplossing".Marlboro schreef:Belgie is een gangsterland en waar de simpele werkmens als een citroen word uitgeperst, meer en meer mensen pikken dit niet meer.
Want wat moet de simpele burger dan gaan doen volgens u?
ps; ik moet meer en meer naar m'n portemonee kijken sorry, dan koop ik m'n gerief ergens waar ik me mooi geld kan uitsparen.
EN op lege dvd schijfkes zal auvibel er wel voor tusse zitte of sabam.
Ge kunt ze kussen
-
- Deel van't meubilair
Je kan altijd je stem laten horen bij onze politiekers... mits genoeg sympathisanten lukt dat misschien wel.Marlboro schreef:Dus je wil de mensen niks doen en zich laten doen? Want wat moet de simpele burger dan gaan doen volgens u?
Daar heb ik op zicht niets tegen, wel dat je je console gaat chippen om illegale copies te draaien (en dan met allerlei flauwe verhaaltjes afkomt dat het spel toch niet goed is, en je kinderen de DVD opeten).Marlboro schreef:ps; ik moet meer en meer naar m'n portemonee kijken sorry, dan koop ik m'n gerief ergens waar ik me mooi geld kan uitsparen.
Het ganse Auvibel is inderdaad pure schande... daarom dat Europa er ook mee bezig is.Marlboro schreef:EN op lege dvd schijfkes zal auvibel er wel voor tusse zitte of sabam.
-
- Elite Poster
Allee, nu beschuldig je me al van illegale kopieeen van games? Om te beginnen als je hier een aantal posts terug gaat die ik hier heb gepost dan lees je dat ik zelf zeg; een chip in m'n ps3 steken zie ik niet zitten en ik bij thehut.com (is legaal) mijn games origineel aankoop.r2504 schreef:Je kan altijd je stem laten horen bij onze politiekers... mits genoeg sympathisanten lukt dat misschien wel.Marlboro schreef:Dus je wil de mensen niks doen en zich laten doen? Want wat moet de simpele burger dan gaan doen volgens u?
Daar heb ik op zicht niets tegen, wel dat je je console gaat chippen om illegale copies te draaien (en dan met allerlei flauwe verhaaltjes afkomt dat het spel toch niet goed is, en je kinderen de DVD opeten).Marlboro schreef:ps; ik moet meer en meer naar m'n portemonee kijken sorry, dan koop ik m'n gerief ergens waar ik me mooi geld kan uitsparen.
Het ganse Auvibel is inderdaad pure schande... daarom dat Europa er ook mee bezig is.Marlboro schreef:EN op lege dvd schijfkes zal auvibel er wel voor tusse zitte of sabam.
Ik laat mijn stem al horen maar als je uitgesloten word dan kan je niks doen, op die andere ben ik niet voor omdat deze er al helemaal niks zouden aandoen.
Ge kunt ze kussen
Om terug te komen op het originele topic:
Feit is dat de BEA hun cijfers niet aangeven of deze informatie omtrent online verkoop omvatten. Ieder beetje slimme persoon koopt tegenwoordig zijn games via sites zoals:
* play.com
* steam ( mits deftige discount )
Volgens mij zitten cijfers van winkels zoals Steam, gewoon niet in hun statistieken, aangezien Valve gekend is voor het niet vrijgegeven van hun verkoop cijfers.
Nu, of de verkoop echt tegenvalt van games, of niet. Laat me stellen dat ik mijn twijfels heb. Als het echt zo slecht ging met de verkoop van games, dan zou je verwachten dat heel wat publishers, en development studio's over kop gaan.
In mijn mening, zijn er nu meer development studio's, dan er ooit geweest zijn. In het nieuws horen we van xxx studio wordt gesloten door EA, Activision, ... maar vaak is het niet dat de "verkoop" slecht viel op de PC markt, maar nogal vaak dat de verkoop op de Console markt tegenviel. Wat niet te verbazen is als je de prijzen tegenwoordig ziet.
Persoonlijk heb ik op Steam, nu al rond de 205 games. Meer dan dat ik ooit bezit heb op CD/DVD. Waar zijn mijn aankopen in die statistieken? Nergens.
Wat is de uitdrukking weeral: Met statistieken kan je alles bewijzen. Zo lang je maar bepaalde informatie achter houd, kan je een illusie wekken dat het zo slecht gaat met de PC verkoop. En tegelijk ziet men dat Microsoft mega winsten blijft draaien. Vreemd, want hun parade paardje 'windows' is toch nog altijd een "PC" ding nietwaar... Wat met diensten zoals Steam? D2D? Enz... Zelf Amazone hun Kindle project is zo succesvol dat ze de vraag niet kunnen bijhouden voor toestellen, om boeken in digitaal formaat te lezen.
Feit is, dat BEA, en andere diensten, gewoon een overblijfsel zijn van vervolgen tijden. De tijden van de hardcover. Een beetje zoals een LP verkoper dat niet meegaat met de tijd, en de schuld legt op illegale copies op cassetten als dader. En zoals ratten die in een hoekje gedreven zijn, durven ze nogal bokken sprongen uithalen.
Feit is, dat de er de nodige maatschappijen zijn, die gewoon niet het inzicht hadden om te reageren op een veranderende markt. Valve nam een risico als game development bedrijf om Steam te beginnen, maar zij oogsten de vruchten ervan. Daartegen heb je de nodige maatschappijen zoals muziek industrie, dat gewoon niet snappen dat de klant hun mentaliteit veranderd is. Ze kunnen de muziek keuze niet meer opdringen, zoals vroeger, wegens het internet, waar iedere beginnende musikant meer volk kan aanspreken, dan dat men ooit kon in het verleden.
En de PC gaming industrie is dezelfde. Hell, ik durf zelf stellen, Console zijn PC's aan het worden! Het enige verschil is dat een Console maximaal beveiligd is om het "oude" game model, maximaal in stand te houden, door de klanten te binden aan fixed prijzen, waar niet concurrentie spreekt, maar prijs bepalingen van hoger af.
Anyway, mijn 2 cent in de discussie ...
Feit is dat de BEA hun cijfers niet aangeven of deze informatie omtrent online verkoop omvatten. Ieder beetje slimme persoon koopt tegenwoordig zijn games via sites zoals:
* play.com
* steam ( mits deftige discount )
Volgens mij zitten cijfers van winkels zoals Steam, gewoon niet in hun statistieken, aangezien Valve gekend is voor het niet vrijgegeven van hun verkoop cijfers.
Nu, of de verkoop echt tegenvalt van games, of niet. Laat me stellen dat ik mijn twijfels heb. Als het echt zo slecht ging met de verkoop van games, dan zou je verwachten dat heel wat publishers, en development studio's over kop gaan.
In mijn mening, zijn er nu meer development studio's, dan er ooit geweest zijn. In het nieuws horen we van xxx studio wordt gesloten door EA, Activision, ... maar vaak is het niet dat de "verkoop" slecht viel op de PC markt, maar nogal vaak dat de verkoop op de Console markt tegenviel. Wat niet te verbazen is als je de prijzen tegenwoordig ziet.
Persoonlijk heb ik op Steam, nu al rond de 205 games. Meer dan dat ik ooit bezit heb op CD/DVD. Waar zijn mijn aankopen in die statistieken? Nergens.
Wat is de uitdrukking weeral: Met statistieken kan je alles bewijzen. Zo lang je maar bepaalde informatie achter houd, kan je een illusie wekken dat het zo slecht gaat met de PC verkoop. En tegelijk ziet men dat Microsoft mega winsten blijft draaien. Vreemd, want hun parade paardje 'windows' is toch nog altijd een "PC" ding nietwaar... Wat met diensten zoals Steam? D2D? Enz... Zelf Amazone hun Kindle project is zo succesvol dat ze de vraag niet kunnen bijhouden voor toestellen, om boeken in digitaal formaat te lezen.
Feit is, dat BEA, en andere diensten, gewoon een overblijfsel zijn van vervolgen tijden. De tijden van de hardcover. Een beetje zoals een LP verkoper dat niet meegaat met de tijd, en de schuld legt op illegale copies op cassetten als dader. En zoals ratten die in een hoekje gedreven zijn, durven ze nogal bokken sprongen uithalen.
Feit is, dat de er de nodige maatschappijen zijn, die gewoon niet het inzicht hadden om te reageren op een veranderende markt. Valve nam een risico als game development bedrijf om Steam te beginnen, maar zij oogsten de vruchten ervan. Daartegen heb je de nodige maatschappijen zoals muziek industrie, dat gewoon niet snappen dat de klant hun mentaliteit veranderd is. Ze kunnen de muziek keuze niet meer opdringen, zoals vroeger, wegens het internet, waar iedere beginnende musikant meer volk kan aanspreken, dan dat men ooit kon in het verleden.
En de PC gaming industrie is dezelfde. Hell, ik durf zelf stellen, Console zijn PC's aan het worden! Het enige verschil is dat een Console maximaal beveiligd is om het "oude" game model, maximaal in stand te houden, door de klanten te binden aan fixed prijzen, waar niet concurrentie spreekt, maar prijs bepalingen van hoger af.
Anyway, mijn 2 cent in de discussie ...
-
- Deel van't meubilair
Mijn excuses, ik heb verschillende personen door elkaar gemixed... en reageerde eigenlijk op de uitspraak van Ofloo...Marlboro schreef:Allee, nu beschuldig je me al van illegale kopieeen van games?
In ieder geval we zijn al genoeg of-topic... maar af en toe een morele noot kan geen kwaadOfloo schreef:of dat ze verwent zijn, .. who cares probleem is opgelost door een chip
- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik heb zoiets betaald voor StarCraft 2. Dat was dan wel de Deluxe Edition.shahab schreef:Je gaat toch ook geen 60-70€ geven voor een spel
Ik koop niet dikwijls een spel, maar de zeldzame keren dat ik een spel koop, dan wil ik daar gerust wat meer geld voor uitgeven. Hetzelfde verhaal voor DVD's. Zo heb ik bijvoorbeeld het Gollem-beeldje dat bij de LOTR-dvd's zat.
Het verschil tussen mij en vele anderen in deze topic is natuurlijk dat ik een dertiger ben en mijn zaakjes financieel op orde heb. Dan kan er al eens iets af. Als je nog een thuiswonende student bent die het moet doen met het geld van een vakantiejob, dan zijn je keuzes iets beperkter. Alle respect daarvoor, en initiatieven zoals Steam komen daar aan tegemoet.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
Zoiets als een Starcraft II is dan een uitzondering op de regel?KK schreef:PC games zijn tegenwoordig dikwijls console ports die maar half werken, het is normaal dat geen mens daar nog 50 euro of meer voor wil geven.Lord Utopia schreef:De belangrijkste reden voor deze keldering is dat pc-games een makkelijker doelwit zijn voor piraterij, denkt BEA.