Nieuwe snelheden voor 16,5mbps en minder profielen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
dendirk
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Zullen de klanten die momenteel niet de volle downloadsnelheid halen op VDSL2 (bvb. 16,5 mbps) minstens toch een verhoging krijgen van de uploadsnelheid van 2 mbps naar 4,5 mbps?

Bedankt
den dirk
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

awel, dit vraag ik mij ook af. gaan we de kloof met de andere klanten gewoon groter zien worden, of profiteren we mee?

btw, 16,5 is het laagste vdsl profiel ... een nog lagere sync is een repair profiel
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
xenne
Elite Poster
Elite Poster

nog altijd geen reactie? mag ik dus veronderstellen dat alles zal blijven zoals het is voor wie nu op 16,5 staat???? jammere zaak, van die snelheid lig ik niet wakker. maar het niet kunnen opnemen terwijl je HD aan het kijken bent is vervelend
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Het 20mbps profiel vangt dit misschien op.
Ben je 100% zeker dat je geen hogere snelheid kan halen door een eventuele slechte binnenbekabeling?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

xenne schreef:awel, dit vraag ik mij ook af. gaan we de kloof met de andere klanten gewoon groter zien worden, of profiteren we mee?
Als belgacom/Scarlet geen hogere snelheid kan geven mogen ze wel jullie maandelijkse prijs verlagen.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Betalen wat je krijgt/wil zou inderdaad wel fijn zijn 8)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
xenne
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Ben je 100% zeker dat je geen hogere snelheid kan halen door een eventuele slechte binnenbekabeling?
ja, want ik heb geen binnenbekabeling :wink:
het vdsl tooltje geeft nochtans redelijke waarden me dunkt?

Afbeelding

maar blijkbaar is dat geen maatstaf...
wellicht is belgacom té voorzichtig, dommel zet iedereen op 20mbps, maar ja - zij moeten zich geen zorgen maken over BTV
Muziekbos schreef:Als belgacom/Scarlet geen hogere snelheid kan geven mogen ze wel jullie maandelijkse prijs verlagen.
ik kan dat altijd eens proberen... maar ik veronderstel dat dit er niet zal van komen.... met de ADSL technologie was hetzelfde, te halen snelheid was afhankelijk van afstand tot centrale.... en er is meen ik nooit speciaal tarief geweest voor mensen die tragere snelheid halen... het was een nadeel van de ADSL technologie, en blijkbaar is de VDSL technologie ook nog afhankelijk van afstand, maar dan niet van de centrale maar van de ROP
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik sta ook op een 16,5 Megabit profiel (ok, ik heb maar Comfort). Ik heb ook geen binnenbekabeling, de lijn komt direct binnen in mijn living vanuit de straat.
16punt5profielVDSL2.jpg
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 300 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ga zeker niet klagen over scarlet, en ik ben blij met de komende FUP.

Ook ik sta op het 16.5 profiel. Met relatief goede lijnwaarden. Na 3 maal bellen en telkens een dossiertje aanmaken sta ik nog altijd op dat profiel.

Dus voor degene die een hoger profiel wensen , ik reken er niet meer op.

Wees bij met uw 16.5 profiel... Binnenkort hebben we een FUP... Wat scheelt nu een paar minuten in download tijd...

ik kan verstaan dat mensen die in HD kijken niet kunnen opnemen. Wacht gewoon even af zou ik zeggen
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

dendirk schreef:Zullen de klanten die momenteel niet de volle downloadsnelheid halen op VDSL2 (bvb. 16,5 mbps) minstens toch een verhoging krijgen van de uploadsnelheid van 2 mbps naar 4,5 mbps?

Bedankt
den dirk
Neen, enkel zij die in aanmerking komen voor het 17 Mhz profiel zullen hun upstream sync zien verhogen van 2 naar 6 Mbit en dan een upstreamsnelheid krijgen van 3,5 (Favorite) of 4,5 Mbps (Intense).
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

xenne schreef:wellicht is belgacom té voorzichtig, dommel zet iedereen op 20mbps, maar ja - zij moeten zich geen zorgen maken over BTV
Ik vraag mij nog altijd af hoe zij dat klaargespeeld krijgen. Tenzij ze natuurlijk klanten die 'maar' op 16.5Mbit terecht zouden komen gewoon weigeren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Trojan schreef:Ik vraag mij nog altijd af hoe zij dat klaargespeeld krijgen. Tenzij ze natuurlijk klanten die 'maar' op 16.5Mbit terecht zouden komen gewoon weigeren.
Ofwel klopt het verhaal niet ofwel weigeren ze de klanten.
Een andere mogelijkheid is er niet.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

ik ben hier toch nog geen enkele dommelaar tegen gekomen die op 16,5mbps staat... ?
ik vermoed dat hun eisen gewoon wat lager zijn, wat misschien logisch is gezien ze geen tv moeten opleveren
wat het weigeren van klanten betreft, ik was perfect aansluitbaar bij dommel - toch sta ik nu op 16,5 bij belgacom, dus dat zal het wel niet zijn

om nog eens de Belgacom voorwaarden op te sommen voor de verschillende snelheden bij VDSL2:
Snelheid | Afstand tot rop| Verzwakking @ 800Hz
16,5Mbit | 1km | 1db
20Mbit | 700m | 0,7db
30Mbit | 400m | 0,4db
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@xenne, heb je al eens gebeld hiervoor?
Mijns inziens zijn mijn eigen waarden (veel) slechter en ik zit wel op 20Mbit en ik heb deze week via een kennis bij Belgacom te horen gekregen dat ik in aanmerking zou komen voor 30Mbit en dat de lijn zelfs nog meer aankan.

Code: Selecteer alles

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download      upload
line:                 25112 kbps    3104 kbps 
payload:              20064 kbps    2040 kbps 
max line:             51656 kbps 
max payload:          41276 kbps 
bands used:           2             1
bandplan:             8D
training:             16.4 dB 
loop length:          447 m 
near end:             795 m 
far end:              429 m 
avg. length:          557 m 
snr margin:           13.6 dB 
attenuation:          14.7 dB 
avg. margin:          15.9 dB 
avg. snr:             33.7 dB 
forecast max line:    73800 kbps 
forecast max payload: 59860 kbps 
xenne
Elite Poster
Elite Poster

ik heb er nog niet voor gebeld, maar ik vermoed dat je niet echt mag afgaan op die waarden van de vdsl tool
belgacom zal wel zijn eigenlijk metingen doen, en afhankelijk daarvan het gepaste profiel toewijzen?
gr4vity
Erelid
Erelid
Bedankt: 2 keer

Ik vraag mij net het zelfde af als Redman en Trojan, hoe zou dommel dit wel forceren? Het lijkt mij straf dat zij deze profielen zelf bepalen. Dommel verkoopt gewoon wholesale favorite en intense (met business pack optie, vandaar dat vast IP) paketten van Belgacom hoor... Het is zelfs zo dat die bestellingen gewoon via een xml gebaseerde service worden gedaan bij Belgacom. Trouwens, iedere ISP die VDSL2 verkoopt in wholesale (dus alles behalve Belgacom en Scarlet) moet het op deze manier doen.

De dingen waar ja als ISP voor moet zorgen wanneer je VDSL2 via Belgacom verkoopt zijn gewoon de support naar je klanten, authenticatie (over RADIUS via CHAP, waar de achterliggende gebruikerstabel in principe gewoon een txt file kan zijn), de routering van de traffic en voldoen aan de voorwaarde die Belgacom stelt aan het gebruik van VDSL2 lijnen (bijvoorbeeld die sagem modems).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
quistnix
Erelid
Erelid

Gewoon, om stoer te doen. Hun klantenbestand is zovele malen kleiner dat zij zich zulke stunts kunnen permiteren. En als de modem gedurig hersynct, ja dan zullen zij die ene klant wel op een repair profiel plaatsen zeker. Maar eigenlijk is het gokken, dat heb ik in het verleden al bij veel kleine ISPs in Nederland zien gebeuren, niets onder de zon eigenlijk 8)
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Provider

Lap sommigen kunnen al fluiten achter hun 3.5 of 4.5 Mbit upstream, begint weeral de factor: uw afstand tot ... eerste vereiste was op VDSL2 zitten ... Maar te ver vd ROP kan je het al vergeten.
er gaan weer enkele zijn die gaan vloeken.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
quistnix
Erelid
Erelid

Patje schreef:Lap sommigen kunnen al fluiten achter hun 3.5 of 4.5 Mbit upstream, begint weeral de factor: uw afstand tot ... eerste vereiste was op VDSL2 zitten ... Maar te ver vd ROP kan je het al vergeten.
Dat voorzie ik inderdaad, het zal hier nog waaien ...
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Patje schreef:Lap sommigen kunnen al fluiten achter hun 3.5 of 4.5 Mbit upstream, begint weeral de factor: uw afstand tot ... eerste vereiste was op VDSL2 zitten ... Maar te ver vd ROP kan je het al vergeten.
Belgacom werkt aan dat probleem. Meer informatie volgt nog wel als de tijd rijp is en er meer details bekend zijn voor ons techniekers.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
quistnix
Erelid
Erelid

Inderdaad, de trucendoos van Belgacom bevat nog heel veel "surpriskes"
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

quistnix schreef:Inderdaad, de trucendoos van Belgacom bevat nog heel veel "surpriskes"
Ge doet mijn nieuwsgierigheid opborrelen, quistnix. Ik kan daar niet tegen!
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 300 keer

Hier komt terug de zwakte van de koperlijn naar boven. Even was het uit het zicht verdwenen met de komst van VDSL2 maar nu komt dit terug kerend probleem terug boven water. Hopelijk kan deze technologie (VDSL2) dit probleem op een deftige en structurele ondervangen (dit in tegenstelling tot de ADSL(2+) technologie.

Het is al erg genoeg dat de ADSL + ADSL(2+) klanten evenveel moeten betalen en opnieuw naast de snelheidsverhogingen grijpen als diegenen die wel op VDSL2 gezet zijn.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer

Trojan schreef:
Belgacom werkt aan dat probleem. Meer informatie volgt nog wel als de tijd rijp is en er meer details bekend zijn voor ons techniekers.
hou ons op de hoogte :beerchug:
tomw
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 10 keer

Trojan schreef:
Ik ben ook zeer benieuwd. Ik ken een aantal mensen waar er wel al een ROP staat maar die toch net te ver wonen ervan. Is er iemand die al een tipje van de sluier wil lichten?
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Als je kijkt naar de maximum snelheid van VDSL2, zou het zeker geen probleem mogen zijn om iedereen de beloofde upload te geven.
Ik geloof er ook sterk in dat VDSL2 helemaal niet afstandsgebonden heeft, maar gewoon wat tijd nodig heeft om zich voledig te ontplooien :wink:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

honda4life schreef:Ik geloof er ook sterk in dat VDSL2 helemaal niet afstandsgebonden heeft, maar gewoon wat tijd nodig heeft om zich voledig te ontplooien :wink:
Dus jij hebt supergeleiding uitgevonden :oops: ? Geen verlies meer over koperdraad?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

honda4life schreef:Als je kijkt naar de maximum snelheid van VDSL2, zou het zeker geen probleem mogen zijn om iedereen de beloofde upload te geven.
Ik zit hier op 8Mhz en de maximum attainable upload zit rond de drie 3Mb, en ik zit rond de 400 meter van de rop,
dus neen , het is niet mogelijk die upload snelheden te geven op 8Mhz.

Het is een ander verhaal als ze iedereen op de 17 Mhz zetten.
tomw
Premium Member
Premium Member

honda4life schreef:Ik geloof er ook sterk in dat VDSL2 helemaal niet afstandsgebonden heeft, maar gewoon wat tijd nodig heeft om zich voledig te ontplooien :wink:
De afstand speelt nog altijd een grote rol. Het verschil met ADSL/ADSL2+ is nu dat de afstanden een heel stuk korter zijn.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

één van de dingen waar ze mee bezig zijn naar het schijnt is nVPR, dus opnames maken op server van Belgacom. dat zou het probleem kunnen oplossen van opnemen tijdens het kijken van HD... maar is afwachten worden of daar geen prijskaartje aan gaat hangen
Regulus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

xenne schreef:één van de dingen waar ze mee bezig zijn naar het schijnt is nVPR, dus opnames maken op server van Belgacom. dat zou het probleem kunnen oplossen van opnemen tijdens het kijken van HD... maar is afwachten worden of daar geen prijskaartje aan gaat hangen
Ik meende begrepen te hebben dat dit enkel voor het opnemen van, in tijd, overlappende programmas was? :? verkeerd begrepen?
quistnix
Erelid
Erelid

Regulus schreef:
xenne schreef:één van de dingen waar ze mee bezig zijn naar het schijnt is nVPR, dus opnames maken op server van Belgacom. dat zou het probleem kunnen oplossen van opnemen tijdens het kijken van HD... maar is afwachten worden of daar geen prijskaartje aan gaat hangen
Ik meende begrepen te hebben dat dit enkel voor het opnemen van, in tijd, overlappende programmas was? :? verkeerd begrepen?
Het is in beide gevallen een uitkomst om een opname op de servers van Belgacom te plaatsen i.p.v. lokaal. Het één sluit het andere niet uit. Meer uitleg zal volgen als Belgacom dit alles officieel in een persbericht zal gieten.
dendirk
Member
Member

Afstand tot de ROP is zeker geen garantie. Ik woon er op 200m van, de lijnwaarden zijn volgens de technieker goed maar ik zit toch op 16,5mbps, net als mijn buren. Het is nochtans een verkaveling die aangelegd is in 2001 en aan de 5 centimeter binnenbekabeling ligt het vermoedelijk niet :lol:

Ze gaan bij Belgacom toch moeten opletten om geen valse verwachtingen te creëren met snelheden in advertenties die door steeds minder klanten effectief kunnen worden gehaald.
tomw
Premium Member
Premium Member

dendirk schreef: Ze gaan bij Belgacom toch moeten opletten om geen valse verwachtingen te creëren met snelheden in advertenties die door steeds minder klanten effectief kunnen worden gehaald.
Ze kunnen nu toch moeilijk nog gaan adverteren met 3Mb/sec hé. :|
dendirk
Member
Member

OK, maar een extraatje voor de klanten die ver onder de beloofde snelheden zitten zou niet slecht zijn, logischerwijs zijn dat klanten die statistisch sowieso een grotere kans hebben om over te lopen naar Telenet.
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Lord Utopia schreef:
quistnix schreef:Inderdaad, de trucendoos van Belgacom bevat nog heel veel "surpriskes"
Ge doet mijn nieuwsgierigheid opborrelen, quistnix. Ik kan daar niet tegen!
oh quistnix, dit is nog maar een begin. :-)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Provider

Code: Selecteer alles

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download      upload
line:                 24972 kbps    3104 kbps 
payload:              20048 kbps    2040 kbps 
max line:             57828 kbps 
max payload:          46652 kbps 
bands used:           2             1
bandplan:             8D
training:             20.8 dB 
loop length:          348 m 
near end:             704 m 
far end:              361 m 
avg. length:          471 m 
snr margin:           19.4 dB 
attenuation:          11.8 dB 
avg. margin:          19.8 dB 
avg. snr:             35.2 dB 
forecast max line:    93600 kbps 
forecast max payload: 75920 kbps 
Iemand enig idee of ik 30Mbit ga kunnen krijgen???
alwa
Starter
Starter

]
xenne schreef: maar blijkbaar is dat geen maatstaf...
wellicht is belgacom té voorzichtig, dommel zet iedereen op 20mbps, maar ja - zij moeten zich geen zorgen maken over BTV

bij dommel staan er ook klanten op 16mb profiel. Al de klanten van scarlet/edpnet/dommel en belgacom hangen van de zelfde regel af de afstand + verzwakking van de lijn
xenne
Elite Poster
Elite Poster

alwa schreef:bij dommel staan er ook klanten op 16mb profiel. Al de klanten van scarlet/edpnet/dommel en belgacom hangen van de zelfde regel af de afstand + verzwakking van de lijn
graag bewijzen daarvan, ik ben tot op heden nog geen dommelaars tegen gekomen die op 16,5mps staan
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

xenne schreef:
alwa schreef:bij dommel staan er ook klanten op 16mb profiel. Al de klanten van scarlet/edpnet/dommel en belgacom hangen van de zelfde regel af de afstand + verzwakking van de lijn
graag bewijzen daarvan, ik ben tot op heden nog geen dommelaars tegen gekomen die op 16,5mps staan
Bewijzen kan ik je niet geven, maar ik ken dommelaars die ik geïnstalleerd heb die inderdaad op een 16mbit profiel stonden.
Zo staan mijn ouders (9820 Lemberge) met Belgacom op een VDSL2 profiel van 16Mbit en de geburen (dommel speedconnect) ook.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”