speedtouch 510,verdelen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
captain america

ik heb 2 pc's op linux suse lopen, ene is nu online via speedtouch 510 en daar achter nog een switch. moet ik bijde pc's met dhcp configureren ?

alvast bedankt
Seal
Pro Member
Pro Member

Ik zou dit doen;
Eerst SPT, dan switch, dan computers.
En ja, DHCP inschakelen.
ca

nog een vraagje als ik dan bestanden wil delen via nfs, moet ik dan ipv dan hostname van pc gebruiken, ik snap het allemaal niet zo het zit nu zo, speedtouch 510 -> switch -> 2pc's , netwerkaarten met dhcp ingesteld (dus geen local ip meegegeven 192.168.x.x ) weet iemand hoe ik dat dan moet toepassing (iets aan routing table veranderen of zo ?),statische ip's gebruiken,..)
Fr3aK
Member
Member

Zie gewoon dat op uwe Speedtouch DHCP aanstaat. Doet da desnoods via windows. Dan moete in Suse alleen instelle hoe uwen box zen ip krijgt, via DHCP dus.

Dus uw lijn zal er zo uitzien:
ADSL
--> Speedtouch
----> Switch
------> Box1
------> Box2

Over da filesharing ? Wat is nfs of bedoeld ge NTFS ? Kheb er nu geen idee van of ge in linux simpel kunt sharen. Windows is het leaky-share-platform :D

Greetz
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

nfs is network file system, de standaard voor het file sharen over netwerk, het protocal dat windows gebruikt is smb (samba)

ik heb hier nog geen ervaring mee, maar ik denk dat het het makkelijkste is als je beide boxen een vast ip geeft. ik vind dit persoonlijk ook sneller dan de naam intippen, want mijn ip's zijn van de 10.0.0.x range :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
ca

als ik beide dan een vast ip meegeef hoe krijgen deze dan de juiste internetwaarde (DHCP) ?
nck
Plus Member
Plus Member

ca schreef:als ik beide dan een vast ip meegeef hoe krijgen deze dan de juiste internetwaarde (DHCP) ?

it's called network address translation (nat).
ca

hmm kan iemand me juist vertellen wat ik dan bij multi-nat entries moet invullen, inside ip zal wel die 192.168.x.x maar wat zou dan bij outside ip met moeten en in - en outside ports ?
nck
Plus Member
Plus Member

ca schreef:hmm kan iemand me juist vertellen wat ik dan bij multi-nat entries moet invullen, inside ip zal wel die 192.168.x.x maar wat zou dan bij outside ip met moeten en in - en outside ports ?

Zulke dingen staan dus in de handboek.
maargoed, outside ip 0.0.0.0
inside port is de poort die je probeert te mappen op je lan pc
outside port is de poort die op de externe interface.

bv.
Ik draai op een box [10.0.10.114] op poort 21 een ftpd
ik wil dat mensen die kunnen contacteren op poort 2121 op mijn extern ip.

dus ik voeg een nat entry toe
inside ip = 10.0.10.114
inside port = 21
outside ip = 0.0.0.0
outside port = 2121
ca

dat is ook al weer opgelost, bedankt
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”