Urban legend. Water warm je niet op door de watermoleculen te laten resoneren. Dat gebeurt pas op frequenties van 20 GHz.r2504 schreef:Nonsens... water kan je niet opwarmen met WIFI "stralingen". Als je frequentie niet exact de resonantie frequentie is van water mag je zelfs 1 kilowatt gebruiken.Jan_B schreef:In mijn geval stond dat Wifi kaartje waarschijnlijk te stralen rond de 100 mW, op een frequentie die ideaal is om watermoleculen op te warmen (en dus ook het menselijk lichaam dat voor een groot gedeelte uit water bestaat).
Een microgolfoven werkt totaal anders. Watermoleculen (en vetmoleculen, en vele andere moleculen in voedsel) zijn elektrische dipolen dwz de ene kant van de molecule is positief geladen en de andere kant is negatief geladen. In een elektromagnetisch veld zoals in een microgolfoven gaan de molecules zich draaien volgens het richting van het veld, juist zoals een magneet zich draait naar het magnetisch veld van de aarde.
Omdat het elektrisch veld van de microgolfoven altijd maar wisselt, draaien de watermolecules zich altijd maar naar de nieuwe richting van het veld. Zoals we allemaal weten, is beweging op moleculaire schaal juist hetzelfde als warmte: hoe meer de molecules bewegen, hoe warmer.
Zeg dus nooit meer dat een microgolfoven werkt met resonantiefrequenties.
O ja, en dat wil ook zeggen dat Jan wél gelijk heeft, maar om een totaal verkeerde reden. Ik wil gerust eens 1 kilowatt wifistraling loslaten op r2504 als hij mij niet gelooft.
Groetjes van uw fysicaleraar.
EDIT: typo fixed