ADSL(2) en VDSL2 naast mekaar?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Prutske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:24

Hallo,

Momenteel heb ik dommel netconnect nog via gewoon ADSL.

Nu zou ik in de nabije toekomts op het 2de koperpaar een VDSL2 abbo nemen, ofwel belgacom (eventueel voor TV) ofwel dommel, daar ben ik nog niet uit.

Ik ben echter tevreden van mijn Dommel ADSL, en zou het dan ook voorlopig willen behouden zodat ik niet zonder internet zit.

Kan ADSL op koperpaar 1 en VDSL op koperpaar2 of is dit om problemen vragen?

Grtz
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Omschakeling gebeurt normaal zonder veel problemen bij eenzelfde provider.
Wil je echt zeker zijn, dan zeg je bij dommel je internet een maand later op, als je aanvraag bij belgacom.
Hierdoor kan je eenvoudig wisselen door de logins te wijzigen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Prutske
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 feb 2007, 22:24

idd maar kan het naast mekaar over de de koperparen die ik momenteel heb?

Of is er gevaar voor storing of is het technisch niet mogelijk om 1 koperpaar met ADSL te hebben en één met VDSL?

Ik ben er zeker van dat ik momenteel nog niet verbonden ben met een VDSL ROP dus ik vrees dat één en ander niet zomaar zal gaan....
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Prutske schreef:Hallo,

Momenteel heb ik dommel netconnect nog via gewoon ADSL.

Nu zou ik in de nabije toekomts op het 2de koperpaar een VDSL2 abbo nemen, ofwel belgacom (eventueel voor TV) ofwel dommel, daar ben ik nog niet uit.

Ik ben echter tevreden van mijn Dommel ADSL, en zou het dan ook voorlopig willen behouden zodat ik niet zonder internet zit.

Kan ADSL op koperpaar 1 en VDSL op koperpaar2 of is dit om problemen vragen?

Grtz

Ja, dat kan zonder probleem.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik kan me niet voorstellen dat ze moeite gaan doen om paren te wisselen omdat jij zo iets verwacht.
Als je nu op het lange paar zit, krijg je dit misschien gedaan, daarvoor zou ik eens informeren bij je provider of die meer weet.
Zit je nu op het korte paar gaan ze niet eens even een technieker sturen om je op het lange paar te zetten voor een maand hé.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De enige beperkende factor is dat de VDSL lijn langs de kortste kant van je lijn moet zitten. De ADSL verbinding zal dus langs het langste eind gaan. Maar zoals reeds gezegd is dit perfect mogelijk!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik heb hier twee paren. Toen de technieker kwam om te wisselen van intropunt (naar een TF2007), heeft hij volgens mij niets veranderd. T.t.z.: toen hij de TF2007 aangesloten had, stond ik nog op ADSL. Toen ik werd overgezet naar VDSL2, is er hier niets veranderd. Zou mijn VDSL2 dan op een verkeerd paar zitten?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:Ik heb hier twee paren. Toen de technieker kwam om te wisselen van intropunt (naar een TF2007), heeft hij volgens mij niets veranderd. T.t.z.: toen hij de TF2007 aangesloten had, stond ik nog op ADSL. Toen ik werd overgezet naar VDSL2, is er hier niets veranderd. Zou mijn VDSL2 dan op een verkeerd paar zitten?

Als ik het goed begrijp had je vroeger adsl en nu vdsl? Dan ging je adsl vroeger ook over hetzelfde paar als je vdsl verbinding nu vermoedelijk?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Als ik het goed begrijp had je vroeger adsl en nu vdsl? Dan ging je adsl vroeger ook over hetzelfde paar als je vdsl verbinding nu vermoedelijk?

Inderdaad, dat bedoel ik.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Als ik het goed begrijp had je vroeger adsl en nu vdsl? Dan ging je adsl vroeger ook over hetzelfde paar als je vdsl verbinding nu vermoedelijk?

Inderdaad, dat bedoel ik.

Dan ging vroeger uw ADSL verbinding over het kortste paar naar de lex, en heeft de technieker toch geen fout gemaakt?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Dan ging vroeger uw ADSL verbinding over het kortste paar naar de lex, en heeft de technieker toch geen fout gemaakt?

Kan zijn hé. 't Was een open vraag. :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Dan ging vroeger uw ADSL verbinding over het kortste paar naar de lex, en heeft de technieker toch geen fout gemaakt?

Kan zijn hé. 't Was een open vraag. :)

Verkeerd begrepen van mijn kant dan, mijn welgemeende excuses :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Of ik stelde de vraag verkeerd, mijn excuses. (wat zijn we lief voor elkaar :P)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:De enige beperkende factor is dat de VDSL lijn langs de kortste kant van je lijn moet zitten. De ADSL verbinding zal dus langs het langste eind gaan. Maar zoals reeds gezegd is dit perfect mogelijk!

In theorie wel ... maar heb jij al persoonlijk ervaring bij een klant waar ADSL staat op één paar en VDSL op het andere ?

Zelf heb ik ook zo mijn overgang gemaakt van ADSL2+ (Internet Go) naar VDSL2 (Internet Generation zonder vaste lijn): ik heb dus VDSL2 aangevraagd op het het 2de paar, en van zodra alles werkte heb ik mijn eerste paar opgezegd (inclusief telefoon).
Mijn persoonlijke ervaring was dat mijn (goede) ADSL2 snelheid plots zienderogen naar beneden duikelde van zodra het VDSL2 signaal actief was. Ik had daar natuurlijk geen probleem mee, gezien ik de ADSL niet meer gebruikte van zodra ik VDSL2 had, maar ik vond het wel zeer opvallend.

Het voordeel van gelijktijdig 2 signalen was:
- geen onderbreking (bij Generation krijg je een nieuwe login)
- via e-services kon ik mijn e-mail aliassen overzetten van de ene login naar de andere (je hebt tijdelijk 2 abonnementen in e-services).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

philippe.deleye schreef:
krisken schreef:De enige beperkende factor is dat de VDSL lijn langs de kortste kant van je lijn moet zitten. De ADSL verbinding zal dus langs het langste eind gaan. Maar zoals reeds gezegd is dit perfect mogelijk!

In theorie wel ... maar heb jij al persoonlijk ervaring bij een klant waar ADSL staat op één paar en VDSL op het andere ?

Zelf heb ik ook zo mijn overgang gemaakt van ADSL2+ (Internet Go) naar VDSL2 (Internet Generation zonder vaste lijn): ik heb dus VDSL2 aangevraagd op het het 2de paar, en van zodra alles werkte heb ik mijn eerste paar opgezegd (inclusief telefoon).
Mijn persoonlijke ervaring was dat mijn (goede) ADSL2 snelheid plots zienderogen naar beneden duikelde van zodra het VDSL2 signaal actief was. Ik had daar natuurlijk geen probleem mee, gezien ik de ADSL niet meer gebruikte van zodra ik VDSL2 had, maar ik vond het wel zeer opvallend.

Het voordeel van gelijktijdig 2 signalen was:
- geen onderbreking (bij Generation krijg je een nieuwe login)
- via e-services kon ik mijn e-mail aliassen overzetten van de ene login naar de andere (je hebt tijdelijk 2 abonnementen in e-services).

Philippe.

Ikzelf ben dat inderdaad al meerdere malen tegengekomen, om te beginnen bij mezelf. Maar ook buiten mezelf heb ik dit toch al 2/3 keer meegemaakt dat men provider x met adsl op het eerste paar wou, en provider y met vdsl op het tweede paar. Meestal krijg je dan verhalen als "ik wou eerst combineren met telenet, maar die kl**tzakken hebben dit en dat en zus en zo". En neen, daarom is de tweede speler niet altijd belgacom hoor ;-)

Vooral in gebieden waar je dommel cityline kan nemen voor een zeer goedkope prijs kom je dit wel eens tegen!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

krisken schreef:De enige beperkende factor is dat de VDSL lijn langs de kortste kant van je lijn moet zitten. De ADSL verbinding zal dus langs het langste eind gaan. Maar zoals reeds gezegd is dit perfect mogelijk!

Deze regel wordt soms wel overtreden, en dat weet ik uit heel erg goede bron.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

quistnix schreef:
krisken schreef:De enige beperkende factor is dat de VDSL lijn langs de kortste kant van je lijn moet zitten. De ADSL verbinding zal dus langs het langste eind gaan. Maar zoals reeds gezegd is dit perfect mogelijk!

Deze regel wordt soms wel overtreden, en dat weet ik uit heel erg goede bron.

Helaas wel, heb dit namelijk zelf meegemaakt toen ze bij mij vdsl kwamen installeren. Na herlassingen etc kwam het binnen langs de juiste kant :-) Ik schrijf alleen hoe het moet "volgens het boekje", in pure theorie dus...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”