Telephony: geen Discovery lijn meer nodig?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Chris_147
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

ik kreeg hier net de reklame binnen van EdpNet voor Telephony.
(nog slechts 36u!)

Daar staat in:
- U hoeft niet langer voor uw vaste lijn via Belgacom (€ 18,90/maand) of uw lijn zonder telefonie (€ 12,95/maand) te betalen

Momenteel bel ik eigenlijk nooit vast, heb GSM en internet ADSL @ Home met Discovery lijn van Belgacom.
Betekent dit dat ik mijn Discovery lijn dan kan opzeggen, of komt dit er toch nog bovenop?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Indien je Telephony neemt van EDPnet, hoef je geen abonnement bij Belgacom meer te nemen, dus geen extra kosten. Enkel ADSL + telephony.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Dus kom ik iets goedkoper uit en krijg ik nog wat extra.
Hoe doet EDPNet dat dan?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Chris_147 schreef:Dus kom ik iets goedkoper uit en krijg ik nog wat extra.
Hoe doet EDPNet dat dan?
Da's gewoon bellen via je modem (VoIP). Dus je hebt wel een modem nodig die VoIP compatibel is.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Met die 10€ per maand betaald EDpnet je raw copper....

Beter = geen raw copper maar Discovery lijn
Goedkoper = niet bellen met Discovery lijn maar zelf een voip provider zoeken die aan je belprofiel beantwoord.
Chris_147
Pro Member
Pro Member

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Net een Linksys WAG120N gekocht, daar staat iets bij QoS voor VOIP, zal dus wel werken.

Maar ik bedoelde eigenlijk: Belgacom vraagt 13€ zeker voor een Discovery lijn. Hoe kan EDPNet daar onder gaan voor 10€?

Ik zie dat iceke mij voor was: Raw Copper voor EDPNet kost minder dan Raw Copper of Discovery voor mij, correct?
Chris_147
Pro Member
Pro Member

iceke schreef: Beter = geen raw copper maar Discovery lijn
Goedkoper = niet bellen met Discovery lijn maar zelf een voip provider zoeken die aan je belprofiel beantwoord.
Nu ben ik wat in de war.
Waarom is Discovery beter dan Raw Copper?

Belangrijkste punt is: ik ga waarschijnlijk niet of bijna niet bellen met die VOIP lijn. Heb GSM van het werk en privé bel ik bijna niet.
Dan bespaar ik toch eigenlijk 3€ iedere maand?
(het zijn de kleintjes die tellen he!)
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

1. je kan discovery opzeggen
2. je kreeg gratis voip telefoon (beperkte voorraad, mss is het al op). Deze kan je tegelijk aansluiten op VOIP van edpnet en indien nodig andere providers
3. Je moet al over modem beschikken

Als de voorraad van telefoons op is, moet je zelf zien via welke toestel je VOIP gaat instellen (gegevens krijg je)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

OKe, ik zal me ff beter uitdrukken.

Een raw copper lijn(12.95€) kost bij je provider meer dan een Discovery lijn(10.25€), het is dus beter (zoals jij het nu doet) een Discovery lijn te hebben bij BGC dan een Raw copper bij Edpnet.

De "Telephony" die Edpnet aanbied is aan de dure kant, er zijn genoeg ander voip providers die veel goedkoper werken.
Om u een voorbeeld te geven :
Edpnet rekent 2.5cent per minuut naar vaste nummers, bij andere voip providers is dit gratis of goedkoper.
Edpnet rekent 19cent per minuut naar mobiele nummers, bij ander voip prividers begint dit vanaf 3.75cent.
De telefoon die Edpnet levert is een netwerk telefoon, die sluit je dus aan aan je router, je hebt geen apparte of speciale router nodig om te bellen met deze telefoon.

Wanneer je dus nooit met een vaste lijn belt betaal je voor je Discovery lijn 10.25€ per maand en voor die Telephony 10€ per maand, voor die 3€ per jaar zou ik NOOOOOOOOOOOOOIT mijn telefoon buiten smijten !
Chris_147
Pro Member
Pro Member

OK, ik maakte vooral ook een foute veronderstelling: ik dacht dat een Discovery 13€ kost, maar blijkt dus 10,25€ te zijn.
(wat ik nog teveel vind, maar ja)

Wat zijn zo interessante VOIP providers: goedkoop en betrouwbaar voor occasioneel gebruik?

Enne, bedankt voor de duidelijke uitleg!
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Daar is moeilijk een eenduidig antwoord op te geven, sommigen bellen veel naar vaste nummers, sommigen bellen veel naar mobiele nummers, sommigen bellen veel naar het buiteland & sommigen willen geen telefoon kopen om te bellen maar bellen liever met hun notebook/netbook. ;-)
Lees vooral het VOIP forum een goed door, dat geeft een goeie indruk van wat wel en niet kan en welke providers er hot zijn op dit ogenblik.

Een goeie prijsvergelijking van alle betamax providers is te vinden op http://backsla.sh/betamax (je mag die prijzen +25% doen om het werkelijke bedrag te kennen)
De 2 belangrijkste Belgische voipproviders zijn Weepee en 3starsnet.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:De "Telephony" die Edpnet aanbied is aan de dure kant, er zijn genoeg ander voip providers die veel goedkoper werken.
Om u een voorbeeld te geven :
Edpnet rekent 2.5cent per minuut naar vaste nummers, bij andere voip providers is dit gratis of goedkoper.
Edpnet rekent 19cent per minuut naar mobiele nummers, bij ander voip prividers begint dit vanaf 3.75cent.
De telefoon die Edpnet levert is een netwerk telefoon, die sluit je dus aan aan je router, je hebt geen apparte of speciale router nodig om te bellen met deze telefoon.!
iceke, mss. nuanceren....
als je 5 € extra betaalt per maand (Plus Pack) kan je 2000 min. bellen/maand binnen de EU en VS en nog wat andere landen.....(piek of dal/géén connectiekost! geen speciale woekertarieven naar Telenet)
daar staan al die Belgische voip-operatoren van te blozen (Weepee, 3stars,....)
= 0,0025 €/min. zonder extra (woeker telenet) connectiekost EN service....als je 1 -kwalitatieve- voipoperator vindt (geen Betamax a.u.b.) aan die prijs, trakteer ik U een bak bier :beerchug:

0,07 €/min. naar telenet + 0,06 € connectiekost.
vb. 5 min. bellen via edpnet Plus Pack naar telenet = 0,0125 € (eigenlijk gratis, daar ik nooit aan 2000 min. kom)
via Weepee: 0,41 € voor 1 telefoontje!

en Chris_147 belt nooit met zijn vaste, dus gsm tarieven zijn niet van belang.....dus zou hem zoals je zegt discovery laten houden (ook geen miserie met nutteloze nummerportering)
iceke schreef:OKe, ik zal me ff beter uitdrukken.
Wanneer je dus nooit met een vaste lijn belt betaal je voor je Discovery lijn 10.25€ per maand en voor die Telephony 10€ per maand, voor die 3€ per jaar zou ik NOOOOOOOOOOOOOIT mijn telefoon buiten smijten !
idd. als Chris_147 nooit met zijn lijn belt, en niet echt het voip gedoe snapt....
zou ik toch kiezen voor bedrijfszekerheid van pstn (discovery)! kan iedereen hem nog goedkoop bellen.

Mod edit: rood = voor mods
Laatst gewijzigd door satsurfer 30 aug 2010, 15:30, in totaal 1 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:De 2 belangrijkste Belgische voipproviders zijn Weepee en 3starsnet.
deze niet vergeten?
https://www.nomado.eu/eshop/product_inf ... -globe-be/

interessante prijs, ken wel de kwaliteit niet....
iceke
Elite Poster
Elite Poster

@satsurfer
zoals ik al zij hangt de keuze van je voip provider af van je belprofiel....
Dat de Betamaxclonen qua belkwaliteit minderwaardig zouden zijn ontken ik ten stelligste, je krijgt wel 0% support voor je geld ;-)
Je maakt wel 1 foutje door te delen door 5 ipv door 15 :beerchug: slok op de borrel ! 0.0075€
Naar mijn mening nog altijd duurder dan Betamax waar je 12.5€ betaald voor 90 dagen gratis bellen naar vaste nummers.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Toch wel een paar opmerkingen:

1) De kwaliteit van Betamax is goed en moet zeker niet onderdoen voor andere voip providers. Ik wil hier geen discussie uitlokken maar dit is mijn ervaring op meerdere locaties incl. bellen exotische landen. Hun helpdesk daarentegen is een ander paar mouwen...

2) Voip gesprekken zijn bij mij van betere kwaliteit dan via de 'traditionele' analoge lijn. Waar ik bij de gewone lijn dikwijls last had van storingen enz heb ik dit bij voip totaal niet meer.

3) Men kijkt al te vaak naar de kostprijs van het gesprek maar men vergeet de diensten die men bij voip automatisch heeft. Wat kost nummerweergave oproeper bij Belgacom/Telenet ? Hoeveel simultane gesprekken kan men voeren op een analoge lijn ? Doorschakeling, 2de oproep etc. Als je dit alles bij bv. Belgacom neemt zit je aan 10€/maand extra.

4) De flexibiliteit om een provider a la minute te kiezen (uitgaand) is ook niet te onderschatten.

Maw. ik verkies een goekope internetverbinding + voip boven de 'traditionele' telefoonlijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Wat Void bedoelt is dat je beter een vast nummer neemt bij Weepee als je geen meerkost hebt voor een telefoonlijn(bv. Belgacom favourite of een telenet abbo) of je Discovery lijn behoud voor inkomende gespekken.
Voor uitgaande gesprekken ben je het goedkoopst af met telkens (uit het bovenstaande Betamax lijstje) de goedkoopste eruit te pikken wanneer je belkrediet op is.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Je maakt wel 1 foutje door te delen door 5 ipv door 15 :beerchug: slok op de borrel ! 0.0075€
Naar mijn mening nog altijd duurder dan Betamax waar je 12.5€ betaald voor 90 dagen gratis bellen naar vaste nummers.
@ iceke....
je betaalt 10 € edpnet telephony STANDAARD (geen raw copper line meer), dus ook voor ingoing calls (betamax heeft da niet)
OF
je betaalt raw copper line @ 13,? €
of
Discovery line à 10,25 €

waarom moet ik die 10 € dan bijtellen? :???:

dus belpack Telephony Plus is LOS bij te bestellen voor 5 €, dus vind mijn berekening correct..... :angel:

reken dan bij uw discovery belminuten ook de raw copper line/discovery line bij.... :evil:

en als ge geen discovery line hebt bij uw Betamax....dan ga je ook geen ingoing calls krijgen, 't goedkoopste is nomada à 5 €/maand (maar dan heb je 500 minuten/maand)+ nog raw copper nodig, wat het weeral 13 € duurder maakt.

Samengevat: ik ben superblij met mijn edpnet Telephony + Plus Pack keuze :banana:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:Toch wel een paar opmerkingen:

1) De kwaliteit van Betamax is goed en moet zeker niet onderdoen voor andere voip providers. Ik wil hier geen discussie uitlokken maar dit is mijn ervaring op meerdere locaties incl. bellen exotische landen. Hun helpdesk daarentegen is een ander paar mouwen...
Ik gebruik rynga enkel voor gsm calls of 078 calls via Fritzbox 7270. Ik heb 50% goede/50% slechte met betamax.
vooral veel echo op gesprekken.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

satsurfer schreef:Ik gebruik rynga enkel voor gsm calls of 078 calls via Fritzbox 7270. Ik heb 50% goede/50% slechte met betamax.
Welk type telefoon gebruik je achter die Fritzbox ? Echo kan verschillende oorzaken hebben, vertraging, slechte handset etc. Zelfs bij analoge telefonie is er steeds echo aanwezig maar meestal hoor je die niet omdat deze beperkt is.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:
satsurfer schreef:Ik gebruik rynga enkel voor gsm calls of 078 calls via Fritzbox 7270. Ik heb 50% goede/50% slechte met betamax.
Welk type telefoon gebruik je achter die Fritzbox ? Echo kan verschillende oorzaken hebben, vertraging, slechte handset etc. Zelfs bij analoge telefonie is er steeds echo aanwezig maar meestal hoor je die niet omdat deze beperkt is.
een Panasonic DEC-T (met edpnet sip heb ik dit niet)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Over echo, zet je microfoon en luidspreker een wat stiller, op sommige gesprekken is er heel wat lag, meestal is die echo afkomstig doordat je micro je luidspreker kan horen. Van een halve seconde lag heb je echt geen last in een normaal gesprek, maar als je alles dubbel hoort is dat zeer storend.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

satsurfer schreef:[
je betaalt 10 € edpnet telephony STANDAARD (geen raw copper line meer), dus ook voor ingoing calls (betamax heeft da niet)
OF
je betaalt raw copper line @ 13,? €
of
Discovery line à 10,25 €

waarom moet ik die 10 € dan bijtellen? :???:
Omdat er genoeg abonnementen zijn waar je geen vaste lijn of rawcopper voor nodig hebt.
Ik zeg niet dat het een slecht aanbod is he, ik zeg dat er betere en goedkopere oplossingen zijn dan edpnet+telephony om te bellen & en dat die oplossingen sterk afhankelijk zijn van je belprofiel.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Omdat er genoeg abonnementen zijn waar je geen vaste lijn of rawcopper voor nodig hebt.
Ik zeg niet dat het een slecht aanbod is he, ik zeg dat er betere en goedkopere oplossingen zijn dan edpnet+telephony om te bellen & en dat die oplossingen sterk afhankelijk zijn van je belprofiel.
oké, appels met appels vergelijken en peren met peren.....

Ge hebt die promo's van base & mobistar adsl+telefonie....da's altijd het eerste jaar goedkoop (je krijgt telefonie erbij gezwierd à 10 €).
Maar na 1 jaar de mokerslag: 10 € extra...en dan zit je voor adsl 4 Mbit lijn en telefonie aan 45 €/maand (je moet zogezegd geen raw copper line meer betalen....)

Ik zit aan 46,30 (TA korting) voor VDSL2 met de desbetreffende profiel en 2000 belminuten+1ste klas support, ik kan niet snappen waar je zoveel waar krijgt voor je geld.....
zelfs Dommel is duurder (en lijnwaarden lager+support ?)

tja, als je een mobistar 4 Mbit lijn en voip 'het eerste jaar goedkoop' gaat vergelijken met edpnet VDSL2.....

Niet iedereen wil ook constant klooien met SIP providers, getuige al de Telenet Shakes & Belgacom Packs.....weet dat die voip freaks die hier rondlopen wel een 'niche' markt zijn....

Bij de nummerportering en overschakeling moet je toch wel al wat 'know-how' hebben om te weten wat er gebeurd, dus een pas gepensioneerd koppel zie ik dat niet kiezen. (Hoewel het wel simpel voorgesteld wordt)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Over echo, zet je microfoon en luidspreker een wat stiller, op sommige gesprekken is er heel wat lag, meestal is die echo afkomstig doordat je micro je luidspreker kan horen. Van een halve seconde lag heb je echt geen last in een normaal gesprek, maar als je alles dubbel hoort is dat zeer storend.
idd. lag is het juiste woord, zeer storend...bel maar eens naar een bedrijf voor je eerste sollicitatiegesprek, of naar de huisarts voor een afspraak, of een bedrijf voor een product waar je meer info over wilt......zéér genant.

de parameters zijn dezelfde.....
met Panasonic DEC-T via edpnet SIP naar vast nr.
met " " " rynga naar vast nr.

zelfs mijn vrouw kloeg ervan (had per ongeluk ingesteld dat hij alles via betamax afhandelde)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik weet niet of je dat al degelijk getest hebt, maar die lag is soms op bijna alle toestellen te merken, voor ik m'n zakelijke telefonie over gezet heb naar voip heb ik zowat alle combinaties geprobeerd, met mobistar/proximus/betamax/belgacom & weepee en ook verschillende telefoons (via softphone,siemens ip en pap2t)
en natuurlijk ook de verschillende voip codecs.
Met die Siemens phone inkomend met Weepee uitgaand met een Betamax heb ik bijna nooit problemen of slechte lijn. Met m'n pap2t heb ik veel meer slechte lijnen (zelfde providers) maar ook met vaste lijn naar gsm zit er soms veel lag op.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik heb een Fritz 7170, account bij Poivy (Betamax clone) en een draadloos setje van bij de Lidl van ca. 70 euro. Nooit last van echo bij het bellen via internet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”