Oude computer wacht bij wait

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb hier dus een I486dx en een 486dx-2 die niets laat zien, maar het gaat hier vooral over de 486.
Als ik die computer aanzet dan test die het geheugen en dan komt er een boodschap "wait......", maar verder gaat die niet, normaal moet die toch starten van de harde schijf of het diskettestation als dit zo is ingesteld in de BIOS.
Het is net alsof die blijft hangen. Als ik CTRL+ALT+DEL druk dan herstart die netjes en krijg ik weer hetzelfde aan de hand.

Er zit een kaart in deze computer (ik dacht in een ISA slot) waar de harde schijf en het diskettestation zijn op aangesloten en op die kaart is ook een slot aangesloten waar een serieel + parallel aansluiting opzit. Deze kaart heb ik er eens uitgehaald, maar als ik dan de computer start heb ik zwart beeld en maakt die beep geluiden.
Ook zit er een kaart in een ISA slot waar de cd-rom is op aangesloten en op die kaart zit een rode en witte RCA aansluiting aan de achterkant van de computer.

Ik heb geen boekje van dit moederbord, wat ik wel nog kan doen is een foto maken van het moederbord (ik heb trouwens geen merk gevonden op het mobo) er staat wel op 386 & 486 solution.

Dan nog een vraag: als deze computer zou opstarten, dus als die ik die kan laten werken, is het dan mogelijk om die 486dx-2 cpu te verwisselen met die I486dx cpu (waarschijnlijk 33MHz) ?

Wie heeft er ervaring met oude 486 computers en weet wat het probleem is want ik zou die willen gebruiken voor oude DOS spellen ?

http://home.scarlet.be/and/486.mp4
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

AnD, oude dos spellen speel je op een recente PC perfect onder "Dosbox" hoor ... doe dat ook nog regelmatig voor Prince of Persia (1) e.a.

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:AnD, oude dos spellen speel je op een recente PC perfect onder "Dosbox" hoor ... doe dat ook nog regelmatig voor Prince of Persia (1) e.a.

grtz,
Sasuke
Dat weet ik, dosbox gebruik ik ook want het staat ook op m'n laptop (ubuntu), het is ook om wat te experimenteren. ;)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het merk en type moederbord kan je meestal afleiden uit de tekstregeltjes bij het opstarten.
Meestal heb je op de eerste regel het merk van bios met daar direct onder het moederbordtype en dan de firmwareversie.
Kan je in de bios niet ergens "wait on all errors" afzetten ? Heb je de default settings al eens getest ? Gebruik je het juiste toetsenbord ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Heb je die werkend weggezet?
Zou natuurlijk kunnen dat je IDE-connectoren verkeerd zitten, jumpers,...
zulke harde schijven durven hun geest wel eens geven na zo lang niet gebruikt te zijn ook :wink:
CMOS batterijtje leeg?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
AnD
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Het merk en type moederbord kan je meestal afleiden uit de tekstregeltjes bij het opstarten.
Meestal heb je op de eerste regel het merk van bios met daar direct onder het moederbordtype en dan de firmwareversie.
Kan je in de bios niet ergens "wait on all errors" afzetten ? Heb je de default settings al eens getest ? Gebruik je het juiste toetsenbord ?
Er staat een regel met tekst/cijfers: 40-0500D01107-00101111-070791-SOLUTION-F, maar ik zou niet weten waar of hoe ik dat kan vinden.
Ik heb gezocht naar "wait on all errors", maar vind dit niet terug, ik weet wel dat dit bij recentere moederborden is.
De "BIOS default settings" en ook "power on defaults" heb ik ook geprobeerd, maar dan gebeurd er ook niets.
Ik denk wel dat ik het juiste toetsenbord gebruik want het is er nog eentje van mijn eerste 386 computer van vroeger, met een 5pin din stekker.
honda4life schreef:Heb je die werkend weggezet?
Zou natuurlijk kunnen dat je IDE-connectoren verkeerd zitten, jumpers,...
zulke harde schijven durven hun geest wel eens geven na zo lang niet gebruikt te zijn ook :wink:
CMOS batterijtje leeg?
Die computer heb ik gekregen dus ik kon die niet werkend wegzetten ;)
Kan dat er jumpers verkeerd zitten, ik heb nu ook de harde schijf eens losgekoppeld van deze insteekkaart, maar zonder resultaat.
De eerste keer dat die opstartte gaf die wel een melding dat de batterij laag/leeg was, maar dit is nu weg, waarschijnlijk omdat die heeft kunnen opladen...

Hier nog wat foto's:
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0394.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0395.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0396.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0397.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0398.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0399.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0400.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0401.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0402.JPG
http://home.scarlet.be/and/486/IMG_0403.JPG
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Maak eens een foto van je eerste scherm, dus voor je in de bios zit.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

40-0500D01107-00101111-070791-SOLUTION-F

4 = 486.
0 = 64K BIOS
-
0500 niet belangrijk
D01107 Dataexpert Corp. http://www.dataexpert.com.tw/ moederboard fabrikant
-
0 1 = Halt on Post Error.
0 1 = Initialize CMOS every boot.
1 1 = Block pins 22 and 23 of the keyboard controller.
0 1 = Mouse support in BIOS/keyboard controller.
1 1 = Wait for <F1> key on POST errors.
1 1 = Display floppy error during POST.
1 1 = Display video error during POST.
1 1 = Display keyboard error during POST.

070791 = 7 july 1991

SOLUTION = Chipset identifier or BIOS name. (geen idee wat dat is)
F = Keyboard controller version number.

ik zal straks eens verder zoeken
AnD
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Maak eens een foto van je eerste scherm, dus voor je in de bios zit.
Het eerste scherm kan je eigenlijk in het filmpje zien, zie eerste post. Eerst krijg je het scherm van de videokaart en dan in het filmpje zie je het scherm wat na de videokaart komt.

Ik heb net wel iets nieuw ontdekt. Als ik die wait boodschap krijg en ik laat die opstaan, dan krijg ik na verschillende minuten een fout.
Als ik het me nog goed herinner:
Hard disk controller fault
Floppy controller fault

Ik dacht dus dat het had te maken met die IDE controller en daarom heb ik de IDE controller van die I486DX-2 computer genomen die helemaal geen beeld (ja ik heb bij die andere computer de videokaart gewisseld met een andere) geeft en in deze computer gestoken, maar nu ben ik toch wel heel wat langer aan het wachten (nog altijd geen boodschap), de IDE kabel naar de harde schijf heb ik ook veranderd en eens opgedraaid, er staat maar aan 1 kant een inkeping en die kant steekt in op de harde schijf en de andere kant steekt in op de IDE controller.
Ik hoor de harde schijf draaien...
Ga nu de andere (originele) IDE controller terug plaatsen want ik krijg helemaal geen boodschap zo te zien.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

En op je controller zit je kabel juist?
Vroeger moest je inderdaad op de hardware het IRQ-adres instellen met jumpers, is dat het geval op de controller?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Je doet dit echt uit plezier he? :) Je zou bv ook even op het internet kunnen kijken voor een tweedehands 486dx (van 10 euro :twisted: )

Pure nostalgie trouwens: mijn eerste pc was een 486dx2 (na de atari en commodore)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Haha, ben ook begonnen op een 486 met 66MHz
AnD
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:En op je controller zit je kabel juist?
Vroeger moest je inderdaad op de hardware het IRQ-adres instellen met jumpers, is dat het geval op de controller?
Ja op de controller heb ik die ook al gewisseld in alle mogelijk combinaties.
Die controller staat vol met jumpers, ik zou er eens een foto van moeten maken. ;)
Dfrog schreef:Je doet dit echt uit plezier he? :) Je zou bv ook even op het internet kunnen kijken voor een tweedehands 486dx (van 10 euro :twisted: )

Pure nostalgie trouwens: mijn eerste pc was een 486dx2 (na de atari en commodore)
Dit doe ik inderdaad met plezier, ik kan me hier uren mee amuseren, spijtig dat ik ook nog andere dingen moet doen, :(
Als het niet lukt, ga ik dat misschien ook doen, op het net kijken voor een goedkope 486 of iets in die aard.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Je moet eens proberen van je mogelijke defecte controller je IRQ adres af te leiden.
Ik ben dan wel de jongste hier wrs maar toch hoop ik dat ik kan helpen voor een cpu die 5 jaar jonger is dan mij :lol:

Edit, mag ik eens met de soldeerbout langskomen, zie er nog wel wat bruikbaars in :angel:
AnD
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Je moet eens proberen van je mogelijke defecte controller je IRQ adres af te leiden.
Ik ben dan wel de jongste hier wrs maar toch hoop ik dat ik kan helpen voor een cpu die 5 jaar jonger is dan mij :lol:

Edit, mag ik eens met de soldeerbout langskomen, zie er nog wel wat bruikbaars in :angel:
Dat zal ik dan morgen eens testen/proberen.
voddenman ;)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

AnD schreef: de IDE kabel naar de harde schijf heb ik ook veranderd en eens opgedraaid, er staat maar aan 1 kant een inkeping en die kant steekt in op de harde schijf en de andere kant steekt in op de IDE controller.
Ga nu de andere (originele) IDE controller terug plaatsen want ik krijg helemaal geen boodschap zo te zien.
Lang geleden heb ik me ook eens laten vertellen dat een harddisk kan kapot gaan door de IDE-kabel omgekeerd op de schijf te steken. Wie weet is dat wel niet gebeurd. Veel geloof heb ik wel nooit gehad in dat verhaal, maar dat kwam wel van een toen betrouwbare bron...

Is die bovenste kaart een kaart voor parallelle en seriële poorten ? Deze ook verwijderen, toch niet nodig om op te starten.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Ben ook al mis geweest met die kabels omdat er zo geen lipje op voorzien was.
Niks stuk
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Stomme vraag, maar heb je al op F1 gedrukt tijdens "wait..."?

Kijk ook eens of die harddisk goed ingesteld staat, normaal staat die info die je moet ingeven op de schijf zelf.
Staat er nog een besturingssysteem op die schijf ? heb je die schij al eens aan een andere pc gehangen ?
Laatst gewijzigd door iceke 26 aug 2010, 22:07, in totaal 1 gewijzigd.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Het ezelsbrugje bij een IDE kabel is dat de rode kant van de kabel zich aan de kant van de voedingsplug moet bevinden. Is altijd juist.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

iceke schreef:Stomme vraag, maar heb je al op F1 gedrukt tijdens "wait..."?
Inderdaad niet al te slim. In dat geval had de boodschap moeten zijn "No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence." Dit zou pas aangeven dat de BIOS een extern opslagmedia gevonden had maar dan wel zonder de nodige systeembestanden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

quistnix schreef:
Inderdaad niet al te slim. In dat geval had de boodschap moeten zijn "No operating system found. Press F1 to repeat boot sequence." Dit zou pas aangeven dat de BIOS een extern opslagmedia gevonden had maar dan wel zonder de nodige systeembestanden.
Het zijn 2 aparte vragen Quistnix...
de eerste heeft niks met de tweede te maken.
Perkele
Plus Member
Plus Member

quistnix schreef:
Je antwoord is niet al te slim, want "Wait for <F1> key on POST errors" is actief.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

fvhbrugge schreef:
AnD schreef: de IDE kabel naar de harde schijf heb ik ook veranderd en eens opgedraaid, er staat maar aan 1 kant een inkeping en die kant steekt in op de harde schijf en de andere kant steekt in op de IDE controller.
Is die bovenste kaart een kaart voor parallelle en seriële poorten ? Deze ook verwijderen, toch niet nodig om op te starten.
Als ik die kaart verwijder dan krijg ik een zwart scherm en maakt die biep geluiden.
Kijk ook eens of die harddisk goed ingesteld staat, normaal staat die info die je moet ingeven op de schijf zelf.
Staat er nog een besturingssysteem op die schijf ? heb je die schij al eens aan een andere pc gehangen ?
F1 heb ik nog niet geprobeerd.
De harde schijf staat goed ingesteld in de BIOs, die info had ik opgezocht, omdat er maar de helft op de harde schijf staat van info.
Geen idee of er nog een OS op de schijf staat en nee de schijf heb ik nog niet getest op een andere pc.

Net nog eens opgestart en zo te zien wil die niet meer werken, ik krijg nu hetzelfde voor als ik de IDE controller kaart zou verwijderen, namelijk een zwart scherm en de hele tijd beep geluiden, zal het begeven hebben van de stress van gisteren ;) Wel vreemd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

AnD schreef:Ik heb net wel iets nieuw ontdekt. Als ik die wait boodschap krijg en ik laat die opstaan, dan krijg ik na verschillende minuten een fout.
Floppy controller fault
Geen floppy aangesloten maar wel ingesteld in de BIOS als ik het goed zie.
Dat komt niet goed met een 486.
Ook als de floppy kabel niet correct aangesloten werd (verkeerde connector van de kabel op de drive of twisted) was dit de foutmelding.

Linkje ivm floppy kabel: Floppy Drive Connector

Een kapotte PCB op de harddisk / floppy drive geeft ook deze fout.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

eternum schreef:
AnD schreef:Ik heb net wel iets nieuw ontdekt. Als ik die wait boodschap krijg en ik laat die opstaan, dan krijg ik na verschillende minuten een fout.
Floppy controller fault
Geen floppy aangesloten maar wel ingesteld in de BIOS als ik het goed zie.
Dat komt niet goed met een 486.
Ook als de floppy kabel niet correct aangesloten werd (verkeerde connector van de kabel op de drive of twisted) was dit de foutmelding.

Linkje ivm floppy kabel: Floppy Drive Connector

Een kapotte PCB op de harddisk / floppy drive geeft ook deze fout.
Ik dacht dat ik ook eens de floppy drive in de BIOS had gedisabled en toen gebeurde er ook niets.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”