Vrij Downloaden - FAQ

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niks van die formule. Na 42 pagina's discussie lijkt het mij duidelijk dat het 'vrij downloaden' om te lachen is. Ben ik blij dat ik duidelijk weet wat m'n limiet is (nooit gedacht dat ik dit ooit ging schrijven) :?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
csmits
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2010, 14:43

Heb zonet dit bericht gehad
heb maximaal een 250Gb a 300Gb gedownload op een 25 dagen tijd

Fair Use Policy bij ongelimiteerd internet van Telenet - Aangepaste snelheid

Telenet hanteert een Fair Use Policy voor haar ongelimiteerde internetabonnementen. Op die manier leidt Telenet het internetverkeer voor al haar klanten in goede banen en verzekert ze een optimale gebruikservaring voor iedereen.

Ondanks onze eerdere herinnering aan de Fair Use Policy van Telenet, stellen we vast dat uw volumeverbruik niet significant is verminderd en voor de lopende aanrekeningsperiode overdreven hoog ligt in vergelijking met andere gebruikers van hetzelfde internetabonnement. Wij zijn bijgevolg genoodzaakt om de snelheid van uw internetverbinding tot het einde van deze periode aan te passen tot een minimale breedbandverbinding.

Deze minimale breedbandverbinding laat nog altijd aanzienlijke download- en/of uploadvolumes toe zonder de surfervaring van andere internetgebruikers te beïnvloeden. Zodra uw huidige aanrekeningsperiode afloopt, wordt de oorspronkelijke snelheid van uw abonnement automatisch hersteld. We adviseren u om onze Tips voor Fair Use op Online support door te nemen, zodat u in de toekomst een aanpassing van uw internetsnelheid kunt vermijden.

Om verder te surfen, vragen wij u om te bevestigen dat u dit bericht gelezen hebt.


Wat ik hier uit kan afleiden is dat ik nu voor de rest van mijn periode (een 6 tal dagen) op smallband wordt gezet. Schandalig :-s
samsung
Plus Member
Plus Member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:50
Locatie: Oudenaarde
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Idd schandalig om nog 6 dagen op smalband te moeten zitten ondanks je zoveel euro betaald in de maand, pure diefstal.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

csmits schreef:Heb zonet dit bericht gehad
heb maximaal een 250Gb a 300Gb gedownload op een 25 dagen tijd

Wat ik hier uit kan afleiden is dat ik nu voor de rest van mijn periode (een 6 tal dagen) op smallband wordt gezet. Schandalig :-s


Ik zou zeggen vloek eens heel hard en laat u dan eens goed gaan ! je hebt nog 1.6TB te downloaden, maw je kan 8 maanden oude Turbonetxl inhalen.

Charlotte ? Op een bepaald moment gaat iedereen dit inzien en heb je niet veel meer aan je vage regeltjes die je werkgever nu oplegt.
Elk voordeel heeft zijn nadeel, ook voor Telenet.
Tarq
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 12 jul 2010, 21:52

Weer ter info, zo'n beetje de laatste keer :-D want ik denk dat iedereen inmiddels alles wel weet...

Deze periode toch weer doorgetrokken (normaal niet de gewoonte, maar kon 2 documentaire boxen over de oorlog niet laten liggen natuurlijk, het is niet voor niets vakantie en met dit weer moet een mens toch iets doen :beerchug: )...

Ik heb met TurbonetXL een kleine 700Gb binnen kunnen halen, waarvan een kleine 15Gb in de rode/oranje uren en de rest in de groene nachturen alvorens op smallband gezet te zijn, maar zoals velen al eerder opmerkte, de snelheid is daarmee niet direct verandert, hij (=newsreader) gaat gewoon vrolijk verder terwijl ik nu in de rode uren zit. Dus vrij downloaden volgens de Telenet omschrijving 8)

Hiermee wil ik aangeven dat de mensheid (=jullie lezers :roll: ) dus een behoorlijke nachtlading kunnen verschuiven alvorens "hinder" te ondervinden, en die 'hinder' is slechts plaatselijk (zoals de buien vandaag)...

Over en sluiten.
TonioRoffo
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:09

Turbonet XL gebruiker.

Periode loopt van 18 juli tot 17 augustus. Volgens software metertje 96GB gedownload (upload niet nagekeken) (pak dat er nog 10% bij zit aan upload en andere machines, PS3 enz)

18 augustus 00:30 de welbekende mail "gelieve uw internetgedrag aan te passen".... of we zetten u de rest van de periode op kleinere snelheid. (dus half uur in de nieuwe periode krijg ik dit)

Telemeter nagekeken op dit moment, uiterst groen (want, nieuwe periode gestart) - Telemeter stond op "eerste geel" de dag er voor.

Klachtmailtje op de site ingegeven, waarna een foutmelding optreedt (niet verstuurd, probeert u later opnieuw)

Telenet support gebeld voor meer uitleg, vriendelijk gebleven (helpdesker kan hier ook niets aan doen...)

Helpdesker kan verbruik niet nakijken want de periode is voorbij. Hij heeft "een grafiek van het gebruik, echter zonder cijfers)
Verbruik lag onder de 100GB limiet waar ik initieel recht op had - helpdesker begrijpt dit niet, want sommigen downloaden "schandalig veel meer"
Helpdesker uitgelegd dat er geen transparantie is (wat is het gemiddelde? wat is "gedrag aanpassen" in cijfers? wat is "snelheid aanpassen" in cijfers?) en ik dus graag een klacht wil indienen, omdat mijn internetprodukt mij minder biedt van wat ik voormalig had (ik kan immers ook geen volumeblokken bijkopen?)

Helpdesker maakt mij duidelijk dat hij geen klachten kan beantwoorden (wat ik 100% begrijp) en vertelt mij aangetekend de klacht te formuleren en door te sturen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Uw nieuwe periode gaat niet in om 12uur stipt, dat mailtje zal dus nog over uw vorige afrekeningsperiode gaan.
Had je vorige periode meer gedownload of de de laatste dag er alles proberen uit te halen ?
uw eerste 90gig zijn dus waarschijnlijk de laatste 90gig geworden en hebben de emmer doen overlopen bij Telenet.
TonioRoffo
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 nov 2008, 20:09

In voorgaande periodes had ik een limiet van 100GB, ik zat daar meestal wel in de buurt (laatste week ging ik checken wat ik nog had)

de 18 juli-17 aug periode heb ik volgens eigen metertje 96gb gedownload op m'n PC (occasioneel laptopgebruik & PS3 firmware updates niet meegerekend) - heb dus helemaal niet geprobeerd "alles uit de kan" te halen.

Wel doe ik mijn downloads gedurende de dag, ik ga niet om 3U 's nachts opstaan/pc opzetten/timer laten lopen om downloads te doen. Dit was vroeger ook niet nodig.

Ik heb sterk het gevoel dat ik sinds "vrij downloaden" minder in huis heb dan voorheen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sorry, had je post niet goed begrepen dan.
Ikzelf heb gemerkt dat ik duidelijk boven die 100gb uitkwam vorige periode.
Wacht het nog een maand af, download wat meer en kijk ff of ze je ook effectief op smallband gaan zetten. Indien dat het geval is, direct naar de helpdesk bellen & een pm naar Charlotte (of een aangetekend schrijven) met de bewijzen dat je x aantal gb hebt gedownload.
Protesteren voor je effectief op smallband staat of voor je de mail van nog 10gb krijgt is naar mijn mening zinloos.
plextor
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 okt 2005, 15:45

Ze mogen al terug ne limiet invoeren voor mijn part.... Toen wist ge tenminste wat kon...
Ook een e-mail gekregen 2 uur voor mijn reset... Heb volgens mij ong 300GB gedownload, en dan nog vooral snachts....
ze hebben geluk dat er niet veel concurrentie is.... wat een prul-formule... je kan noggeens nakijken waar je staat..... :?
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

Hopelijk zal het na een aantal maanden evalueren een beetje beter de meter gaan laten tellen :)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

TonioRoffo schreef:Helpdesker maakt mij duidelijk dat hij geen klachten kan beantwoorden (wat ik 100% begrijp) en vertelt mij aangetekend de klacht te formuleren en door te sturen.


ik heb dat gedaan en telenet eveneens in gebreke gesteld middels aangetekend schrijven, daarop wordt doodleuk op geantwoord met een standaardbrief per e-mail

telenet = slechte provider voor klanten die kritische vragen durven stellen
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

plextor schreef:Ze mogen al terug ne limiet invoeren voor mijn part.... Toen wist ge tenminste wat kon...
Ook een e-mail gekregen 2 uur voor mijn reset... Heb volgens mij ong 300GB gedownload, en dan nog vooral snachts....
ze hebben geluk dat er niet veel concurrentie is.... wat een prul-formule... je kan noggeens nakijken waar je staat..... :?


Mijn tweede maand is nu reeds ingegaan, en ik kan zelfs al meer dan de eerste maand van de FUP, dus ik verwacht wel beterschap. Ik heb een fibernet 100, en ik stond in de lijst met grootverbruikers. Dit ter info.
Wat me opvalt is dat ik nu reeds een 10 tal dagen boven het rood sta, en dat de tekst die erbij verschijnt van tijd tot tijd veranderd. Dan ben ik weer opgemerkt als groot verbruiker, dan weer niet. Begrijpen wie begrijpen kan. :nono:

kom ik op smalband, dan is dat maar zo. Ik sta er niet om te springen, maar ik kan ermee leven. zolang het maar is zoals ze beweren dat je met 512kbyte toekomt voor regulier gebruik, en dat dit in stappen gebeurd in functie van de netwerkbelasting. Een analyse volgt.

Zelf hou ik niet bij wat ik heb verbruikt, maar het kan gemakkelijk al een terrabyte zijn. Er was trouwens ook veel dagtrafiek bij.
Ik ben ook met meerdere PC's on-line, dus een tooltje instaleren om dat nadien te verrekenen is nutteloos
De eerste maand heb ik dit wel gedaan om een vergelijking te maken, en wanneer telenet me mijn verbruik vertelde, zaten ze er naast. Ik had meer verbruikt dan dat ze hadden meegedeeld. :nono:

Dus ik kijk nog even de kat uit de boom, en zie wat er verder van komt.

Een andere provider zit er voorlopig niet in omdat ik de hoge snelheid gewoon ben geworden. :beerchug:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik denk dat ze de Fibernetters niet meer op een lager profiel gaan zetten, zolang het niet te extreem gaat.(of teveel bandbreedte wegtrekt tsn 16&24 ?)
Als je naar Charlottes hitparade bekijkt zie je dat enkel de 4/7 smallband gekregen hebben en degene die later overgeschakeld zijn op het nieuwe systeem geen last meer hadden van het grootverbruikers profiel.
Maw, zolang je niet gaat proberen het onderste uit de kan te halen laat TN je met rust. (Fingers Crossed)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

mailracer schreef:
kom ik op smalband, dan is dat maar zo. Ik sta er niet om te springen, maar ik kan ermee leven. zolang het maar is zoals ze beweren dat je met 512kbyte toekomt voor regulier gebruik, en dat dit in stappen gebeurd in functie van de netwerkbelasting. Een analyse volgt.


Nog een paar gig te gaan, en ik kan eens controleren of de smalband te doen is voor mijn normen. Anders zal ik toch maar wat minderen en nadenken om over te schakelen. :bdaysmile:
furre69
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jun 2010, 11:21

ik maak me er niet meer druk om, dagelijks download ik 15 à 20GB en dit tussen 21h en 24h ( 's nachts zet ik ook wel eens 100GB in de queue ). Dit is allemaal zonder het downloaden van de rest van de familie. die halen dagelijks ook wel eens een DVD'tje of 2, 3 binnen.

Nog maar 1 keer op smallband geweest, mr dit was toen het nog compleet nieuw was en er nog niets bekend was omtrend het downloadgedrag.

Zolang ik mijn snelheid kan behouden in de piekuren ( die er wel gretig aanwezig zijn ) is het allemaal inorde voor mij.
frado
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 934
Lid geworden op: 10 aug 2006, 19:39
Bedankt: 4 keer

Die smallband tijdens de drukke uren is toch maar vrij triest. 60 kb/s haal ik hier max eruit. Is goed genoeg voor mail en msn, maar je merkt het toch wel zeer goed als je iets wil streamen. En als je dan plotseling uit de rooie 'drukke' uren zit, kan je meteen weer volle bak downloaden aan de gewone 30 mbit verbinding.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

frado schreef:Die smallband tijdens de drukke uren is toch maar vrij triest. 60 kb/s haal ik hier max eruit. Is goed genoeg voor mail en msn, maar je merkt het toch wel zeer goed als je iets wil streamen. En als je dan plotseling uit de rooie 'drukke' uren zit, kan je meteen weer volle bak downloaden aan de gewone 30 mbit verbinding.


het is vrij triest dat ze mensen straffen tijdens de piekuren voor traffiek die ze voornamelijk in de rustige uren doen (grote downloads werden altijd tussen 00:00 en 10:00 gepland)

wij kunnen 's avonds niet eens meer naar een eenvoudig 360p youtube filmpje kijken, de stream hapert heel de tijd
ik moet al streamripper inzetten om de file binnen te trekken, wat eigenlijk de hele zin van streaming (niet eerst moeten downloaden) ongedaan maakt

dank u telenet om ons terug naar de oertijd van internet te transporteren en daar 70 eur / maand voor te durven vragen
MarcVanc
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 sep 2010, 18:03
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hoi,

ik begrijp er niets meer van. Ik heb volgens mijn programma in de maand augustus 160 Gb gedownload. Een week geleden kreeg ik al een mail van telenet dat ik mijn gedrag moest aanpassen :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Trivial
Plus Member
Plus Member
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 apr 2008, 23:28
Bedankt: 4 keer

MarcVanc schreef:Hoi,

ik begrijp er niets meer van. Ik heb volgens mijn programma in de maand augustus 160 Gb gedownload. Een week geleden kreeg ik al een mail van telenet dat ik mijn gedrag moest aanpassen :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:


Gewoon antwoorden, ik zal 't aanpassen per aangetekend schrijven :-)
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Ik deel het misnoegen in de vorige 860 reacties van deze thread: de meter trekt op Niks en is qua metend vermogen beneden alle peil; bij gebrek aan duidelijke cijfers weet je domweg niet waar je aan toe bent; vrij downloaden is helemaal niét vrij downloaden; enz. enz.

Ikzelf heb Fibernet 50. Ik heb nu ongeveer 400 giga gedownload, en kreeg vandaag De Mail, plus 20 giga 'gratis', om het te redden tot het eind van de afrekeningsperiode. Wat ik nog niet helemaal snap:
1) als ik vanaf nu alléén tijdens de daluren download, val ik dan toch terug op smalband als die 20 giga op zijn? Of mag ik tijdens de daluren nog vrolijk een paar honderd giga binnenhalen zonder ge-smalband te worden?
2) als ik op smalband gezwierd word, is dat dan gedurende de hele dag, of alleen tussen 17 en 23 u (zoals ik ergens gelezen meen te hebben)?
3) is er zicht op een échte meter, en écht duidelijke criteria over wat mag en wat niet mag, desnoods met een limiet, ook voor de Turbo- en Fibernetters? Zoals het nu is, voel ik me bij elke gigabyte een stap in het onbekende zetten.

Op 3 zal wel niemand kunnen antwoorden, maar als iemand me zou kunnen helpen met 1 en 2...?
csmits
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2010, 14:43

Op vraag 1 en 2 kan ik antwoorden, 3 is onmogelijk :-)

je zal tijdens de daluren altijd over breedband beschikken en kan dus in die periode nog gemakkelijk enkele 100en gb's downloaden (natuurlijk zal je metertje niet zakken :eek: )
TIjdens de rode uren zal je per dag af en toe, en max. voor een paar uur op smalband gezet worden. behalve zondag, dan kom je heel de dag op smallband.
En geloof me, smallband is echt smal en traag :-s
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Bedankt voor de heldere uitleg, CSmits! Nu weet ik tenminste toch waar ik aan toe ben.
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Ik heb Fibernet 50. Gisteren kreeg ik "De Mail", met het bericht dat ik "grootverbruiker" was. Tja. En ik kreeg 20 giga extra om de maand vol te maken.
Nog een bijkomende vraag: als ik download tijdens de daluren (zeg maar: in 't holst van de nacht *zucht*), worden die 20 giga dan opgebruikt en ontwaak ik 's morgens als smalbander? Of telt het nachtverbruik niet mee om in de hel der smalbanders terecht te komen? Logisch gezien zou dat laatste het geval moeten zijn. Als je in principe vanaf dag 1 tijdens de daluren onbeperkt terabytes mag binnenhalen, zou dat ook moeten blijven gelden als je eenmaal betrapt bent op "grootverbruik". Weet iemand hoe dat zit? Als ik vannacht nog 100 GB binnenhaal, ben ik dan morgen smalbander?
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

deludo schreef:Ik heb Fibernet 50. Gisteren kreeg ik "De Mail", met het bericht dat ik "grootverbruiker" was. Tja. En ik kreeg 20 giga extra om de maand vol te maken.
Nog een bijkomende vraag: als ik download tijdens de daluren (zeg maar: in 't holst van de nacht *zucht*), worden die 20 giga dan opgebruikt en ontwaak ik 's morgens als smalbander? Of telt het nachtverbruik niet mee om in de hel der smalbanders terecht te komen? Logisch gezien zou dat laatste het geval moeten zijn. Als je in principe vanaf dag 1 tijdens de daluren onbeperkt terabytes mag binnenhalen, zou dat ook moeten blijven gelden als je eenmaal betrapt bent op "grootverbruik". Weet iemand hoe dat zit? Als ik vannacht nog 100 GB binnenhaal, ben ik dan morgen smalbander?



Wettelijk kan dit volgens mij niet,ze geven jou 'n verwittiging,maar je weet niet hoeveel data je verbruikt hebt.Dat wordt niet medegedeeld.
Als ik te snel rij en wordt geflits,kunnen ze mij niet doen betalen,als ze niet kunnen bewijzen,hoe snel ik reed,zo simpel is het.
Waarom zou dan de voorwaarden van Telenet wel geldig zijn?
Hoor het laters wel.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bij 1 moet je de wet raadplegen
Bij ander moet je de algemene voorwaarden lezen
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Bedankt voor jullie input, jongens, maar hoe zou het nou zitten met, bijvoorbeeld, een download van 100 GB tijdens de daluren?
1) Worden mijn 20 GB die ik als "grootverbruiker" extra gratis gekregen heb, daarvoor aangesproken en val ik daarna terug op smalband;
2) OF tellen die daluur-downloads nergens voor mee en kan ik dus ook als "betrapte grootverbruiker" in feite nog onbeperkt veel en onbeperkt snel blijven downloaden, zolang ik het tijdstip maar in de gaten houd waarop ik dat doe?

Sorry dat ik jullie daarmee lastig val, maar ja, wat wil je, met zo'n onduidelijk systeem.
sheeva
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:26

na 1300 gb uitsluitend in de groene uren op smalband :(
al een geluk pas een dag voor de reset :)
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Als je de mail van de laatste 10 GB of 20 GB hebt gekregen dan speelt het geen rol meer of je in de dal- of piekuren verbruikt. Na de 10 of 20 GB ga je op 'smalband'.

Ben op smalband gezet na +- 400 GB in de groene uren. Ook de maand daarvoor werd ik na ongeveer 400 GB op smalband gezet, dus ik vermoed dat dat zo wat de 'harde limiet' is voor je op smalband gaat (voor TurboXl dan toch).
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Zie de vorige 2 mails van Sheeva en Disme: de ene gaat na 400 G in de daluren de smalband-dieperik in, de andere na 1300 gigabyte. Zoek de logica...
Ikzelf heb het zitten na 400 gigabyte, ruwweg 2/3 in de daluren. En ik heb Fibernet 50.

Duidelijkheid is toch wel enigszins gewenst, jongens en meisjes van Telenet.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

deludo schreef: Zoek de logica...


Probeer eens uit te zoeken waar beide wonen en of er een verschil is inzake aantal telenet aansluitingen (die actief gebruikt worden) op iedere wijkcentrale? :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

deludo schreef:Zie de vorige 2 mails van Sheeva en Disme: de ene gaat na 400 G in de daluren de smalband-dieperik in, de andere na 1300 gigabyte. Zoek de logica...
Ikzelf heb het zitten na 400 gigabyte, ruwweg 2/3 in de daluren. En ik heb Fibernet 50.

Duidelijkheid is toch wel enigszins gewenst, jongens en meisjes van Telenet.


als ze je op verlaagde snelheid/smallband zetten zou je 't volgende kunnen sturen:

viewtopic.php?f=50&t=26934#p338038

als ze daar niet op reageren stel je ze in gebreke omdat ze je op smallband zetten zonder het bewijs te leveren = niet opleveren van de specificaties waarvoor je premium betaalt
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Toen ik Fibernet-50 "kreeg", moest de zaak natuurlijk even uitgetest worden. Dat kwam me na enkele dagen al te staan op een Telemeter die helemaal naar rechts uitgeweken was. Onder de veelkleurige vlek die een meter moet voorstellen, kreeg ik te lezen dat ik "opgemerkt" was als grootverbruiker. Na een paar dagen bleef de naald wel op zijn rechts-horizontale plaats, maar de tekst onderaan was verdwenen.

Wat later kwam die tekst weer terug, gedurende een aantal dagen. Gisteren kreeg ik dan "de mail" (met 20 giga "gratis"). Smalband dreigt dus.

We zitten dus met het volgende:
a) een "meter" die zo vaag is als maar mogelijk. Vergelijk het met een snelheidsmeter in je auto, maar dan zonder cijfers. Hij vertelt je alleen iets over jouw snelheid in vergelijking met die van anderen, in wazige kleurblokken. Als je wil weten hoeveel je dan écht verbruikt hebt, vertelt een Telenet-"hulp"pagina dat je dat zelf maar moet uitzoeken met een stukje software-technologie dat blijkbaar algemeen te vinden is, maar blijkbaar niet algemeen genoeg voor Telenet om er zelf gebruik van te maken. Parallel voorbeeld: je koopt een auto bij een blinkende dealer, maar voor de benzinemeter verwijst hij je naar een kraampje op de Vogelenmarkt.
b) een "criterium" om je te markeren als "grootverbruiker" dat door geen enkel verifieerbaar cijfer ondersteund wordt. Als ik meer verbruik dan "tweemaal het gemiddelde van de andere gebruikers" van mijn formule, wat is dan dat gemiddelde? En wat is mijn verbruik? Zonder beide cijfers blijft het criterium van Telenet even helder als een rechtbank die je straft met als motivatie: "Je hebt iets gedaan dat niet mag en wat anderen niet doen. Maar wàt je gedaan hebt, en wat anderen doen, dààr zeggen we niks over." Kort samengevat: willekeur.
c) een formule van "vrij downloaden" dat helemaal niks met het woord "vrij" te maken heeft, maar die gewoon onderworpen is aan een limiet. Gebruik dan het woordje "vrij" niet, jongens en meisjes van de marketing, want dat is taalmisbruik en volksverlakkerij.
d) een handelwijze die in vergelijking met buitenlandse providers bepaald achterhaald genoemd mag worden, die ook in vergelijking met binnenlandse providers stilaan opvalt door haar negativiteit, en die in het algemeen ongepast aanvoelt en na enkele maanden het gezond verstand toch zou moéten doen zegevieren. Pas die handel in godsnaam aan, lieve vrienden van Telenet. Dit is een Miskleun.

My 2 cents.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 203
Lid geworden op: 20 mar 2010, 17:53
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:

deludo schreef:Toen ik Fibernet-50 "kreeg", moest de zaak natuurlijk even uitgetest worden. Dat kwam me na enkele dagen al te staan op een Telemeter die helemaal naar rechts uitgeweken was. Onder de veelkleurige vlek die een meter moet voorstellen, kreeg ik te lezen dat ik "opgemerkt" was als grootverbruiker. Na een paar dagen bleef de naald wel op zijn rechts-horizontale plaats, maar de tekst onderaan was verdwenen.

Wat later kwam die tekst weer terug, gedurende een aantal dagen. Gisteren kreeg ik dan "de mail" (met 20 giga "gratis"). Smalband dreigt dus.

We zitten dus met het volgende:
a) een "meter" die zo vaag is als maar mogelijk. Vergelijk het met een snelheidsmeter in je auto, maar dan zonder cijfers. Hij vertelt je alleen iets over jouw snelheid in vergelijking met die van anderen, in wazige kleurblokken. Als je wil weten hoeveel je dan écht verbruikt hebt, vertelt een Telenet-"hulp"pagina dat je dat zelf maar moet uitzoeken met een stukje software-technologie dat blijkbaar algemeen te vinden is, maar blijkbaar niet algemeen genoeg voor Telenet om er zelf gebruik van te maken. Parallel voorbeeld: je koopt een auto bij een blinkende dealer, maar voor de benzinemeter verwijst hij je naar een kraampje op de Vogelenmarkt.
b) een "criterium" om je te markeren als "grootverbruiker" dat door geen enkel verifieerbaar cijfer ondersteund wordt. Als ik meer verbruik dan "tweemaal het gemiddelde van de andere gebruikers" van mijn formule, wat is dan dat gemiddelde? En wat is mijn verbruik? Zonder beide cijfers blijft het criterium van Telenet even helder als een rechtbank die je straft met als motivatie: "Je hebt iets gedaan dat niet mag en wat anderen niet doen. Maar wàt je gedaan hebt, en wat anderen doen, dààr zeggen we niks over." Kort samengevat: willekeur.
c) een formule van "vrij downloaden" dat helemaal niks met het woord "vrij" te maken heeft, maar die gewoon onderworpen is aan een limiet. Gebruik dan het woordje "vrij" niet, jongens en meisjes van de marketing, want dat is taalmisbruik en volksverlakkerij.
d) een handelwijze die in vergelijking met buitenlandse providers bepaald achterhaald genoemd mag worden, die ook in vergelijking met binnenlandse providers stilaan opvalt door haar negativiteit, en die in het algemeen ongepast aanvoelt en na enkele maanden het gezond verstand toch zou moéten doen zegevieren. Pas die handel in godsnaam aan, lieve vrienden van Telenet. Dit is een Miskleun.

My 2 cents.



Heel mooie samenvatting, volledig mee akkoord.
Hopelijk luisteren ze eindelijk eens in Mechelen want het wordt nu echt wel tijd dat er iets gedaan wordt aan die poppenkast!
Er moet gewoon duidelijkheid komen!

Mvg
Disme
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:28

Ik trek me niks meer aan van Telemeters en dies meer ... ik download gewoon zoveel ik wil. Kom ik op 'smalband' dan is het ook maar zo.

Beter voor mijn gemoed ... geen stress meer en aangezien ik in de piekueren (meestal van 19u00 tot 22u00) niet op mijn PC moet zijn is dit voor mij geen probleem.
deludo
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 aug 2010, 12:38

Ik zat me af te vragen wat de gevolgen zijn van het feit dat je als 'grootverbruiker' beschouwd wordt. Ik heb Fibernet 50 en kreeg zondag 'De Mail'. Na 20 'gratis' giga zou ik op smalband terechtkomen.

Ik stelde hierboven de vraag of het verschil maakt of ik, wanneer ik op smalband gezwierd zou worden, dat dan alléén zou voelen tijdens de piekuren. Anders gezegd: kan ik tijdens de daluren nog altijd vrolijk blijven downloaden aan volle snelheid? En zou mijn 'straf' er dan in bestaan dat ik gedurende 'enkele uren per dag' op smalband terechtkom, maar daarbuiten dus niet? Ik vraag het, omdat ik nog wel een tweetal weken moet wachten voor ik weer een vrij man ben, en ik heb weinig zin om heel die tijd met een prullarium van 512 Kb/sec opgescheept te zitten.

Ik kreeg 2 verschillende antwoorden:

csmits schreef:je zal tijdens de daluren altijd over breedband beschikken en kan dus in die periode nog gemakkelijk enkele 100en gb's downloaden (natuurlijk zal je metertje niet zakken :eek: ) TIjdens de rode uren zal je per dag af en toe, en max. voor een paar uur op smalband gezet worden. behalve zondag, dan kom je heel de dag op smallband. En geloof me, smallband is echt smal en traag :-s


Een paar replies verder schrijft Disme echter:

Disme schreef:Als je de mail van de laatste 10 GB of 20 GB hebt gekregen dan speelt het geen rol meer of je in de dal- of piekuren verbruikt. Na de 10 of 20 GB ga je op 'smalband'.


Uiteraard bedank ik alle behulpzame antwoordgevers, maarreuh... Het blijft nu wel nog onduidelijk, stel ik vast. Zou iemand me toch nog enige helderheid kunnen geven?
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 349
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:23
Bedankt: 1 keer

Hoe durven ze, gratis 20giga te noemen?
Zijn ze verdorie nog niet duur genoeg.
Bedankt Sinterklaasje.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je krijgt nog 20gig vanaf die mail, wanneer je die verbuikt maakt niet uit, dus ze beginnen direct te tellen, ook snacht's en niet voor de helft.
Wanneer de 20giga op zijn mag je van telenet zoveel downloaden als je wil, dus je lijn 24/24 7/7 laten downloaden tegen 50mbps is vanaf dan geen probleem meer.
Wel moet je tussen 17 & 24 smalband slikken en op zondag zowat de hele dag.
Vrij downloaden = je doet het kalmpjes en we laten je met rust.
Vrij downloaden = we gaan uit de bol 24/24 7/7 met een rustpauze in de avond en op zondag.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Disme schreef:Ik trek me niks meer aan van Telemeters en dies meer ... ik download gewoon zoveel ik wil. Kom ik op 'smalband' dan is het ook maar zo.

Beter voor mijn gemoed ... geen stress meer en aangezien ik in de piekueren (meestal van 19u00 tot 22u00) niet op mijn PC moet zijn is dit voor mij geen probleem.


Zo denk ik er ook over. Zondag is dus de lastigste dag, maar ben dan ook weinig on-line.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

iceke schreef:Wanneer de 20giga op zijn mag je van telenet zoveel downloaden als je wil, dus je lijn 24/24 7/7 laten downloaden tegen 50mbps is vanaf dan geen probleem meer.
Wel moet je tussen 17 & 24 smalband slikken en op zondag zowat de hele dag.

Dat is dus GEEN 24/24 7/7 maar meer iets als 17/24 & 6/7.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”