centrale verwarming vraagje

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

op 26 augustus komen ze in het gebouw waar ik woon het water af de centrale verwarming halen voor heel die dag...
privatieve werken aan de verwarmingen kunnen dan gebeuren...
maar ik zoek iemand die een radiator kan afkoppelen en op de leiding 2 toppen(mutsen) kan draaien? dus geen radiator meer....
wie kan dit doen?
uiteraard tegen betaling.....

ik ben van Antwerpen(hoboken)

groetjes,
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ben je 100% zeker dat dit voor het hele gebouw is?

Het zit namelijk zo, dat ze dit steeds absoluut zoeken te vermijden, omdat vers water zorgt dat er corrosie ontstaat in het systeem (terug actieve zuurstof vs zuurstofarm water "dood water")
Het aflaten/vullen van een hele installatie is op zich al een hele dag werk dus voor dat bedrag hebben ze wel al heel wat afsluitkranen geplaatst in je installatie.
Dus bij een goed ontwerp voorzien ze afsluitkranen, waarschijnlijk per verdieping en na de stookruimte,...
Je zou dus in princype aan je buisbaas,... kunnen vragen waar die afsluitkranen staan en het zelf op een andere dag kunnen doen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hangt af van de leeftijd van het gebouw. Bij ons gebouw van midden de jaren '60 moeten ook de leidingen volledig leeg gemaakt worden 1 keer per jaar. Dan gebeuren ook alle werken aan chauffage.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Goztow schreef:Hangt af van de leeftijd van het gebouw. Bij ons gebouw van midden de jaren '60 moeten ook de leidingen volledig leeg gemaakt worden 1 keer per jaar. Dan gebeuren ook alle werken aan chauffage.
Net te vatten welke amateurs er daar aan werken :bang:
Hopelijk heb jij nog van die dikke gietijzeren radiatoren waar het lang duurt voor deze doorgeroest zijn :wink:
Je moest eens weten hoeveel kilo metaal er wegroest door vers water (heb het hier wel ergens staan voor de geïnteresseerden + foto's PM me maar)
Doe er daar nog maar een slechtere warmteoverdracht, en een lager ketelrendement bij en voor iets of wat gebouw zal de verspilling wel oplopen in de €€€€ maarja :?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Alle werken gebeuren door één en dezelfde firma, in principe, dat uit Gent komt. Ik heb net al mijn radiatoren vervangen want inderdaad: roest. Ze waren ook wel meer dan 40 jaar oud. Verschillende buren hebben al gesprongen leidingen gehad en dat voorkom ik liever: best onaangenaam als je parket onder water komt te staan.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Goztow schreef:Alle werken gebeuren door één en dezelfde firma, in principe, dat uit Gent komt. Ik heb net al mijn radiatoren vervangen want inderdaad: roest. Ze waren ook wel meer dan 40 jaar oud. Verschillende buren hebben al gesprongen leidingen gehad en dat voorkom ik liever: best onaangenaam als je parket onder water komt te staan.
hier is het ook groot gebouw van 180 appartementen dat gebouwd is in de jaren 60 ,al het water moet eraf voor privatie werken....
ze zouden het water er 1 dag aflaten zodat iedereen privatief zijn werken kan laten uitvoeren..

hoofdkraan dichtdraaien ofzo is dus geen optie hier,alles moet op 1 dag gebeuren!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo had ik het nog niet bekeken eerlijk gezegd.
Het is wel ironisch dat je net door het water af te laten je onderhoud moet uitvoeren aan leidingen en radiatoren.
Een radiator van 40 jaar oud kan perfect zonder vers water (lekken) in het systeem. Het roest zolang er zuurstof in het water zit.
Héél anders als een radiator buiten in de regen leggen :wink:
Natuurlijk zijn die radiatoren niet meer zo mooi van 40 jaar oud.

Om goed te zijn zouden ze het afgelaten water moeten opvangen en er terug inpompen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Zo had ik het nog niet bekeken eerlijk gezegd.
Het is wel ironisch dat je net door het water af te laten je onderhoud moet uitvoeren aan leidingen en radiatoren.
Een radiator van 40 jaar oud kan perfect zonder vers water (lekken) in het systeem. Het roest zolang er zuurstof in het water zit.
Héél anders als een radiator buiten in de regen leggen :wink:
Natuurlijk zijn die radiatoren niet meer zo mooi van 40 jaar oud.

Om goed te zijn zouden ze het afgelaten water moeten opvangen en er terug inpompen :wink:
jeps en ik wil gewoon die radiator weg,moet geen andere in de plaats komen....
Tommy78
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 11 jun 2010, 15:46
Twitter: MrAtommyk
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

@dommelgebruiker
Om een radiator te verwijderen is het het handigst om een vriesmachine te gebruiken, dit is een machine met 2 klemmen die je op de aan -en afvoer van de radiator plaatst en die dan plaatselijk bevriest.
Zo kan je de radiator er afnemen zonder dat je heel het systeem hoeft te laten leeglopen.

Maar ik veronderstel dat je dit wilt doen de 26e terwijl de leidingen leegstaan?
Ik weet niet hoe handig je bent maar het is niet zo moeilijk om dit te doen hoor, de stoppen vindt je in elke brico of hubo ofzo, wel zien dat je de juiste diameter meehebt.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Tommy78 schreef:@dommelgebruiker
Om een radiator te verwijderen is het het handigst om een vriesmachine te gebruiken, dit is een machine met 2 klemmen die je op de aan -en afvoer van de radiator plaatst en die dan plaatselijk bevriest.
Zo kan je de radiator er afnemen zonder dat je heel het systeem hoeft te laten leeglopen.

Maar ik veronderstel dat je dit wilt doen de 26e terwijl de leidingen leegstaan?
Ik weet niet hoe handig je bent maar het is niet zo moeilijk om dit te doen hoor, de stoppen vindt je in elke brico of hubo ofzo, wel zien dat je de juiste diameter meehebt.
zo'n vriesmachine kun je toch niet huren? en als ze het water eruit laten,ben ik gerust want als ik het bevries loopt al het water van de radiator er nog uit en dat gaat waarschijnlijk een vieze verroeste boel zijn....
als ik dan dat water op m'n vloer krijg krijg ik mijn voegen nooit meer proper....
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je kan dit vrij simpel zelf doen en best op de dag dat ze het water eraflaten.
Je hebt bovenaan een ontluchter, die draai je eerst open, door de druk komt hier meestal wat water uit, dus fles onderhouden.
Onderaan heb je hetzelfde hier komt dus alle water van je radiator uitgelopen, dus flessen klaarhouden.(als ze al het water eraflaten gaat dit niet zoveel zijn natuurlijk)
daarna losdraaien, zien dat de leidingen het hoogste punt zijn, radiator wegnemen en toppen plaatsen. Je gaat niet meer vuilmaken dan een installateur.
En als je schrik hebt van roestvlekken plak je uw vloer gewoon af met tape en plastic(zakken) Hou ook wat isemo klaar om op de vloer te leggen om de radiator op te zetten (een dun stuk en een dik stuk dus)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Als je weet dat het water van het systeem is, kan je waarschijnlijk gewoon je ontluchter opendraaien en loopt je hele radiator door de retour leeg naar de kelder (waar de afvoer hopelijk nog open staat eenmaal de druk er uit is :wink: )
Wat er via de aanvoerleiding naar binnen loopt is moeilijk te voorspellen.
Voor roestvlekken zou ik zeker geen schrik hebben. Het water ziet er naar de grijze kant uit, ik zou eerder zeggen dat het stinkt ze :-D
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dommelgebruiker,

Als je handig bent kan je dit inderdaad zelf doen maar als je geen ervaring hebt met dergelijke zaken zou ik dit toch afraden. Stel dat je het zelf doet en achteraf blijkt dat je een lek hebt... Ook geen ideale situatie natuurlijk.
Bovendien zullen er op die moment genoeg loodgieters in het gebouw aanwezig zijn om bij de buren enz. werken uit te voeren. Ik zou je aanraden even bij de buren te informeren waar er die dag gewerkt gaat worden en contact opnemen met hun loodgieter. Gewoon die man uitleggen wat je nodig hebt en dat je m'n in de hand betaalt en ik ben er zeker van dat die dat op 15min in orde heeft.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als je 2 linkse handen hebt dan kan je er het beste van afblijven, maar zoals sommige zeggen het is niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Kan er dan achteraf geen product bij gedaan worden dat het roesten tegengaat?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dfrog schreef:Kan er dan achteraf geen product bij gedaan worden dat het roesten tegengaat?
Wie wil dat op de markt brengen, dit is niet rendabel.
1. Omdat je het in een normale installatie niet nodig hebt
2. Dus je krijgt roest omdat je water ververst, je ververst water omdat je installatie "lekt", dus het "lekt/verdampt" ook (giftig)product.
3. Water heeft een enorme warmtecapaciteit, de additieven die je toevoegt misschien niet, en daalt je rendement.
4. Ongetwijfeld wel nog redenen, maar ik denk dat ik m'n punt al meer dan duidelijk gemaakt heb.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Nu wet toch hebben over centrale verwarming bijvullen ...
Is het beter het circuit op te vullen met regenwater (zacht) of met kraantjeswater (hard) ?
Mijn warm water is op regenwater ... lekker zacht water voor bad en douche ... en minder kalk in de ketel en de leidingen.
Maar voor het gesloten radiator circuit heb ik de neiging om stadswater te gebruiken in plaats van regenwater. Ik denk dat dit minder agressief / corrosief is dan regenwater.
Juiste redenering ? of voor- en nadelen aan beide ?
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Als je water te zacht is, kan het zelfs RVS aantasten.
Geen idee hoe zacht regenwater nu eigenlijk is.
Het bijvullen van je systeem is natuurlijk minder drastisch dan je systeem te laten leeglopen.
Echter zit je wel in een vicieuze cirkel als je met een lekje zit dat er gekomen is door roest :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”