cisco router configuratie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik heb een cisco router en dan een switch die wan ip's draaien, .. daar achter hangt een router wlan/switch, die op zijn beurt een nat draait nu vroeg ik me af of ik op de cisco router, een wan en een nat kon draaien, ..

tenslotte heeft mijn router 2 ip's 1 ip toegewezen door dhcp van edpnet (statisch) en één van mijn private network .. en ik vroeg me dus af dat ik dat ene ip dat eigenlijk nu voor niks dient ook nog kon benutten.

weet iemand of dit mogelijk is, .. de manier terzijde .. als ik weet dat het mogelijk is kan ik reeds beginnen zoeken, maar anders kost het me misschien dagen zoekwerk omdat tot de conclusie te komen dat het niet gaat.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Als ik het goed begrijp heeft je Cisco 1 IP van je ISP, een WAN adres, en 1 op je eigen LAN, een LAN adres. En welk is er dan niet gebruikt ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ofloo,

volgens mij scheelt er iets in je uitleg, of anders snap ik het niet.
1/ Hoeveel publieke IP's heb je bij EDPNET ?
2/ Wat wil je proberen te bewerkstelligen ?

Hieronder is wat ik begrepen heb uit jouw uitleg:

edpnet <--> (a)CISCO(b) <--> (c)SWTICH(d) <--> (e)ROUTER(f)

a = EDPNET Fixed WAN IP via DHCP
b = Publiek IP, routed via edpnet ?
c = Publiek IP, routed via edpnet ?
d = Publiek IP, routed via edpnet ?
e = Publiek IP, routed via edpnet ?
f = interne adresrange (nat)

??

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ik heb 16 statische ip addressen, +1

router --- switch --computer+wlan en aan de wlan hangen dan weer computers

edpnet wijst een ip toe, statisch dan heb je 16 ip addressen gateway moet ingesteld worden op de router enz.. dus eigenlijk heb ik 2 ip's op mijn router die ik niet gebruik tja 1 voor gateway, .. dat gaat ook niet anders :p maar in princiepe het eerste ip kan toch gebruikt worden en ik was aan het denken dat ik naast mijn statische ip gewoon een nat zou kunnen draaien, .. via dezelfde router zou dat mogelijk zijn? natuurlijk in een ander subnet als die van de wlan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Ofloo 19 aug 2010, 21:49, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ofloo,

Naargelang welk type router kan je dit ofwel op verschillende interfaces doen, en anders op subinterfaces/vlans (hier heb je wel een uitgebreidere IOS versie voor nodig). Maar het kan.

Het is dus als volgt wat je hebt dan ?

edpnet <--> (a)CISCO(b) <--> (c)SWTICH(d) <--> (e)ROUTER(f)

a = EDPNET Fixed WAN IP via DHCP
b = Publiek IP, routed subnet (routed op a)
c = Publiek IP, routed subnet (routed op a)
d = Publiek IP, routed subnet (routed op a)
e = Publiek IP, routed subnet (routed op a)
f = interne adresrange (nat)

Momenteel is IP adres (b) dus enkel in gebruik als gateway voor je routed subnet achter je Cisco router, en je wil ook dit IP een 2de functie geven. Dat kan, maar is volgens mij niet aan te raden omdat ALLE connecties over die interface/IP lopen. Je kan dus beter met een vlan werken denk ik.

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

ik heb de advanced enterprice ed ;) ip whatever edition het is een c2621 xm 100mbit versie met dsl wan wic. 'k zal het eens bekijken.. wel de bedoeling is als volgt al men clients zitten via wlan, .. maar soms is er een ubuntu laptop die niet deftig functioneert (soms werken die wifi kaartjes niet goed na een upgrade) en ipv een wifi te gaan zoeken die ik nogal hoog heb hangen, wou ik gewoon in men gigabit switch pluggen en klaar dus ideaal zou zijn als ik dat ip ook zou kunnen benutten dan moet ik eigenlijk niks aan men huidige situatie veranderen. dus dat de dhcp gewoon nat ip's toewijst alle statische ip's zijn handmatig ingesteld dus op zich is dat geen probleem.

en dan moet ik geen extra router switch instellen.

het ip dat ik zou willen gebruiken zit dus eigenlijk op de DI en het wan ip van gateway komt eigenlijk van FE

is al even geleden dat ik nog op de router geweest ben.. ff kijken

Code: Selecteer alles

#sh ip int brief
Interface                  IP-Address      OK? Method Status                Protocol
ATM0/0                     unassigned      YES NVRAM  up                    up      
Ethernet0/0                212.71.19.x     YES NVRAM  up                    up      
Serial0/1                  unassigned      YES NVRAM  administratively down down    
Virtual-Access1            unassigned      YES unset  up                    up      
Virtual-Access2            unassigned      YES unset  up                    up      
Dialer0                    213.219.170.x   YES IPCP   up                    up      
Tunnel2002                 unassigned      YES NVRAM  up                    up   
en ik zou dus aan dat van de dialer een nat willen hangen.

'k denk niet dat ge dan probleem gaat krijgen met routing of ..

Code: Selecteer alles

#sh ip route 
Codes: C - connected, S - static, R - RIP, M - mobile, B - BGP
       D - EIGRP, EX - EIGRP external, O - OSPF, IA - OSPF inter area 
       N1 - OSPF NSSA external type 1, N2 - OSPF NSSA external type 2
       E1 - OSPF external type 1, E2 - OSPF external type 2
       i - IS-IS, su - IS-IS summary, L1 - IS-IS level-1, L2 - IS-IS level-2
       ia - IS-IS inter area, * - candidate default, U - per-user static route
       o - ODR, P - periodic downloaded static route

Gateway of last resort is 0.0.0.0 to network 0.0.0.0

213.219.170.0/32 is subnetted, 1 subnets
C       213.219.170.x is directly connected, Dialer0
     213.219.184.0/32 is subnetted, 1 subnets
C       213.219.184.1 is directly connected, Dialer0
     212.71.19.0/28 is subnetted, 1 subnets
C       212.71.19.x is directly connected, Ethernet0/0
S*   0.0.0.0/0 is directly connected, Dialer0
da's wel ouder model 10mbit versie want voor de één of andere reden zit op die 100mbit versie een 300k cap, ..
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

trouwens, 'k heb het probleem gevonden het zou rate moeten zijn voor de bandwidth limit maar 'k zou geen idee hebben hoe dit op te lossen

https://supportforums.cisco.com/thread/201743

EDIT:

oplossing

conf t
int atm0/0
clock rate aal5 7000000

trouwens waar kan je eigenlijk kijken of je de laatste versie firmware hebt? volgens mij moet ik een update als ik goed zie is laatste versie 25c http://tools.cisco.com/ITDIT/CFN/Dispat ... sk=display iemand access om zoiets te downloaden trouwens?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

als ik er zo over begin na te denken zal ik sowieso met vlans moeten werken want 'k heb maar 1 interface
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Ofloo,

Je moet inderdaad met een vlan werken, maar aangezien jouw switch ook word gebruikt voor het public network zul je daar ofwel enkele poorten dedicated op je vlan moeten zetten (untagged), ofwel ga je met vlan tags moeten werken, maar da's klote voor je OS ofwel moet je steeds eerst het MAC adres toewijzen aan een vlan interface.

Denk dat het dedicaten van een aantal poorten het beste is, op voorwaarde dat je switch een managed L2(+) is ...

Grtz,
Sasuke
Afbeelding
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

'k was al aan het denken toen ik jouw bericht leesde dat zal ik waarschijnlijk met een managed switch moeten doen.

bah ik heb mijn managed 100mbit er juist tussen uit gesmeten .. en vervangen door een gewone gigabit switch omdat ik een managed toch niet gebruikte, .. en die cisco switch maakte redelijk wat lawaai.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 34 keer

kan je niet gewoon een dhcp pool maken met je 16 fixed ip's? en exclude dan de .1 voor de router
of heb je meer dan 16 clients?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

die 16 ip's zijn allemaal bezet die zijn statisch toegewezen dat is het probleem niet.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

Sasuke schreef:Ofloo,

Je moet inderdaad met een vlan werken, maar aangezien jouw switch ook word gebruikt voor het public network zul je daar ofwel enkele poorten dedicated op je vlan moeten zetten (untagged), ofwel ga je met vlan tags moeten werken, maar da's klote voor je OS ofwel moet je steeds eerst het MAC adres toewijzen aan een vlan interface.

Denk dat het dedicaten van een aantal poorten het beste is, op voorwaarde dat je switch een managed L2(+) is ...

Grtz,
Sasuke
voor dat vlan op de client kan ik eventueel nog een script maken, en gewoon 1 mac verzinnen, .. bv ff:ff:ff:ff:ff:ff omdat ik waarschijnlijk toch nooit meer dan 1 pc zal in pluggen.

EDIT:

hey euhm zou ik niet een lijst met client mac kunnen maken op de router dat die ze automatisch in vlan plaatst, .. ipv een poort toe te wijzen, ..
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”