Modem valt geregeld uit

Plaats reactie
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Ik ben (was) Tele2 All-In klant. Al maanden kamp ik met het probleem dat mijn modem (Speedtouch 706) te pas en te onpas uitvalt. Alle lichtjes, op de Power na, vallen dan uit, en de modem start zichzelf automatisch opnieuw op, net zoals wanneer ik hem met de knop zou opzetten. Soms gebeurt het ook dat één lichtje eerder uitvalt dan de andere (soms is het WLAN, soms is het Voice, ...) maar uiteindelijk volgt bijna altijd de hierboven beschreven reset.
Vandaag deed het probleem zich al zo'n 7 keer voor in enkele uren tijd en dat is toch echt teveel van het goede.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?

Hierbij alvast de statistieken zoals vermeld op http://192.168.1.254/cgi/b/dsl/dt/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0
Merk op dat ik na 30 minuten uptime al met errors kamp onderaan:

Code: Selecteer alles

Uptime:	0 days, 0:30:41
Modulation:	G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:	384 / 4.096
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]:	4,72 / 13,94
Output Power (Up/Down) [dBm]:	11,5 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]:	17,0 / 33,0
SN Margin (Up/Down) [dB]:	28,0 / 23,0
Vendor ID (Local/Remote):	TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote):	0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote):	0 / 0
Loss of Power (Local/Remote):	0 / 0
Loss of Link (Remote):	0
Error Seconds (Local/Remote):	2 / 0
FEC Errors (Up/Down):	0 / 0
CRC Errors (Up/Down):	0 / 2
HEC Errors (Up/Down):	0 / 1
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Die lijn errors zijn niet belangrijk.
Zo te zien heb je een mooie lijn.

Dit geval doet me denken aan problemen die ik twee andere speedtouch 716 modems heb gehad.
Zo rond een uur of 6 'savonds begonnen de problemen, het modem resette zich zich af en toe tot een uur of 10, dan waren de problemen voorbij.
Ook had ik, bij één modem, last van packetloss gedurende de avond.
Mijn eerste, foute conclusie was, vooral ook daar ik al niet zo'n best s/n had: 'savonds veel adsllers aktief, slechtere s/n, modem heeft problemen met de slechte lijn.
Nou had ik een autotrafootje liggen die de netspanning met 6V verhoogde of verlaagde.
Ik heb hier een stabiele netspanning van 235V dus ik verwachte er niet veel van.
Modem op 241V: modem gaf geen problemen meer.
Modem op 229V: modem wilde helemaal niet meer werken.
Netspanning zakt hier in de avond een paar volt, waarschijnlijk als gevolg van electrisch koken, regulators in het modem konden dat kennelijk niet meer corrigeren en dus ging het fout.

Conclusie: na 2 tot 3 jaren krijgen sommige speedtouchen problemen met hun ingebouwde switched powersupply.
Waarschijnlijk de elco's.

Dus wanneer bij jou hetzelfde speelt: koop voor een paar centen een tweedehands modem, genoeg te koop, liefst geen speedtouch.
Gebruikersavatar
Marcske
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 feb 2007, 21:01
Locatie: Peer
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb hier nog een splinternieuwe 706 liggen (nooit uit de doos geweest, ooit afgeleverd na upgrade adsl formule) :angel:
+ nog een gebruikte 716 WL
http://nl.kapaza.be/vi/27432012.htm?ca=4_s
http://nl.kapaza.be/vi/27431913.htm?ca=4_s
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

WimG schreef:Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
Hierbij alvast de statistieken zoals vermeld op http://192.168.1.254/cgi/b/dsl/dt/?ce=1&be=0&l0=1&l1=0
[*] Wat betreft de modem: zie vorige replies: inderdaad een nieuwe (2de hands) modem zou waarschijnlijk je probleem oplossen. Gezien je "Tele-2 all-in" bent gebruik je dus ook VOIP van Base ? Dan heb je ook regelmatig onderbrekingen bij het telefoneren ?

[*] Wat betreft je lijn: je zit op ADSL met een sync van 4096 kpbs download (je max snelheid is dus ca 3,5 Mbps).
Je lijnwaarden doen vermoeden dat je ca 2.4 km van de centrale zit.
- Op ADSL kan je lijn gerust een 6 mpbs profiel aan (7.7 mbps max volgens de tool van Qless)
- Op ADSL2+ kan je lijn zelfs een 12 mpbs profiel aan (13 mpbs max).
Tenzij je maar een 4 mbps abonnement hebt, zou ik kijken om mijn lijn te laten upgraden naar ADSL2+ (of een hoger profiel vragen op ADSL).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zit op die modem een aparte voeding ? meet die eens uit met een multimeter....
Ik heb dat ooit eens gehad met een router, dat ding moest 9V krijgen, maar de voeding gaf maar 7V meer door.
Wanneer de router te veel belast werd deed hij een reset, wanneer hij niet belast werd werkte die gewoon.
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Alvast bedankt voor de tips, ik ga het zondag eens uittesten (dan heb ik een multimeter ter beschikking) en laat nog iets weten.
Ik heb (had) inderdaad ADSL 4 MB (aangevraagd indertijd, eind 2008), misschien ook eens het bekijken waard of dit op te waarderen is. Telefoon heb ik inderdaad ook, maar ik gebruik de lijn alleen om sporadisch te faxen.
De modem is trouwens nog in garantie, dus een nieuwe ga ik zeker niet zelf bekostigen. Toch bedankt voor het aanbod :wink:
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Spanning meten op de adapter heeft geen enkele zin. In de adapter zit alleen een trafo en deze geeft een 15 of 18V wisselspanning door aan het modem, de waarde staat op de adapter.
Die trafo doet het wel of helemaal niet.
Alle voedingselectronica zit in het modem en daar zou ik maar afblijven als je er weinig van af weet, vooral omdat het een garantiegeval is.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Niet alle routers hebben wisselspanning nodig :wink:
De transformatieverhouding kan inderdaad niet wijzigen, indien er gelijkrichters, afvlakking inzit heb je natuurlijk al wat meer kans dat er daar iets stuk gaat.
Het lijkt me inderdaad zo, dat je meting pas relevant is na de gelijkrichting/afvlakking, als je meer weet over de voeding.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Heb zonet de multimeter op het stopcontact gezet, en die geeft 236 à 237 V. Dat lijkt me dus in orde?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Meet die voeding eens uit... Bij mij was het de voeding die te weinig spanning doorgaf.
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Het moet toch gelegen zijn aan de elektriciteit, want ik heb omwille van de veiligheid van een computersysteem nu ook een UPS waar de modem op zit, en sindsdien quasi geen problemen meer. Bedankt voor de suggesties dus, ze waren zeer hulpzaam!
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb hier hetzelfde voor, nl. de 706WL die nogal dikwijls uitvalt en opnieuw opstart.
Heb de adapter eens uitgemeten, en die geeft netjes 18,5V door aan de pcb (netspanning 223V hier) ... wat kan ik verder nog doen?
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Oei, 223 lijkt me wel heel weinig. En pas sinds kort dat het probleem optreedt?
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Ja, 222-223V, het is hier waarschijnlijk nog nooit anders geweest (heb nog maar een jaar of 2 een multimeter).
Ik heb de indruk dat het begonnen is nadat we overgeschakeld waren naar de Home Pack 4 (4Mbit/s), volgens Base ligt het aan onze slechte verbinding, men heeft al een technieker gestuurd, maarja er valt dus niets aan te verbeteren. (Volgens hem zaten we op 5,2km vd centrale, en volgens de helpdesk hadden we 49dB (da's de s/n ratio gok ik ?)

Het is zelfs zo dat onze buren nog net op ADSL2+ kunnen en wij niet meer, en dit op het einde van een doodlopende straat (wij wonen helemaal op het einde, de buren met BelgacomTv zijn de voorlaatste). Er staat een ROP 200m verder in de straat, maar die is niet aangesloten/functioneel.

Dusja, de helpdesk zegt dat na terugschakeling naar 1Mbit de lijn 'stabiel' zou moeten zijn, wat denken jullie ?

(Snelheden varieren van 3,2-0,5Mbit/s met een gemiddelde van 1,5-2Mbit/s)
WimG
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2010, 20:32
Locatie: Mortsel

Maar ik denk dat er twee dingen uit elkaar moeten gehouden worden hier: het verlies van signaal enerzijds en het rebooten van de modem anderzijds.
Ik zou denken, als je ADSL-signaal niet sterk genoeg is en soms wegvalt, dat niet heel de modem herstart.
Anderzijds, als de stroomvoorziening niet in orde is, lijkt me wel dat heel de modem zal herstarten.
Log eens in op de URL die ik in mijn originele post had gezet en post je waarden eens, misschien kunnen anderen daar meer uit afleiden dan ik :-)
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Link Information schreef:Uptime: 1 day, 19:19:51
Modulation: G.992.1 Annex A
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 384 / 3.712
Data Transferred (Sent/Received) [MB/MB]: 47,00 / 373,84
Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,5 / 19,5
Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 25,0 / 49,0
SN Margin (Up/Down) [dB]: 26,0 / 6,0
Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ALCB
Loss of Framing (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Signal (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Power (Local/Remote): 0 / 0
Loss of Link (Remote): 0
Error Seconds (Local/Remote): 70.545 / 0
FEC Errors (Up/Down): 0 / 0
CRC Errors (Up/Down): 0 / 2.388
HEC Errors (Up/Down): 0 / 1.123
Oei, al die errors ivgl met de TS :?
Bedankt alvast :-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

je SN Margin is echt heel laag, die waarde werkt maar nét.
De SNR is waarschijnlijk licht variabel met de belasting van de kabel die van de centrale naar jouw huis loopt.
De drukke uren op internet, gaan misschien grotendeels samen met de drukke uren op het elektriciteitsnet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

honda4life schreef: De drukke uren op internet, gaan misschien grotendeels samen met de drukke uren op het elektriciteitsnet.
En waarschijnlijk liggen er elektriciteitskabels naast de DSL kabels ook ? Of doel je op het uitvallen van de modem ?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik twijfel of de modem wel werkelijk "uitvalt"
De lijnwaarden zijn niet zo goed, en hij kan dus synchronisatie verliezen.
Kan goed zijn dat de modem dan reboot ofzo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Goh, ja wat versta je dan precies onder 'uitvallen', in elk geval is het net zoals bij WimG dat
Alle lichtjes, op de Power na, vallen dan uit, en de modem start zichzelf automatisch opnieuw op
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

honda4life schreef:Kan goed zijn dat de modem dan reboot ofzo.
Bug in de software of foute hardware? Dat eerste lijkt me onwaarschijnlijk, dus ik gok op probleem met hardware.


Doet me sterk denken aan de problemen die ik had, zie de 2e posting in dit draadje:
Limburg schreef:Dit geval doet me denken aan problemen die ik twee andere speedtouch 716 modems heb gehad.
Zo rond een uur of 6 'savonds begonnen de problemen, het modem resette zich zich af en toe tot een uur of 10, dan waren de problemen voorbij.
Ook had ik, bij één modem, last van packetloss gedurende de avond.
Mijn eerste, foute conclusie was, vooral ook daar ik al niet zo'n best s/n had: 'savonds veel adsllers aktief, slechtere s/n, modem heeft problemen met de slechte lijn.
Nou had ik een autotrafootje liggen die de netspanning met 6V verhoogde of verlaagde.
Ik heb hier een stabiele netspanning van 235V dus ik verwachte er niet veel van.
Modem op 241V: modem gaf geen problemen meer.
Modem op 229V: modem wilde helemaal niet meer werken.
Netspanning zakt hier in de avond een paar volt, waarschijnlijk als gevolg van electrisch koken, regulators in het modem konden dat kennelijk niet meer corrigeren en dus ging het fout.

Conclusie: na 2 tot 3 jaren krijgen sommige speedtouchen problemen met hun ingebouwde switched powersupply.
Waarschijnlijk de elco's.


Dus wanneer bij jou hetzelfde speelt: koop voor een paar centen een tweedehands modem, genoeg te koop, liefst geen speedtouch.
Je hebt een goede kans dat, met een nieuw modem, ook je s/n verhouding, die inderdaad met 6db laag is, verbetert.

TomG heeft het opgelost door de modem op een UPS te hangen die een stabielere en waarschijnlijk wat hogere spanning geeft.
Maar ik vermoed dat dat maar tijdelijk is en wanneer de elo's nog wat slechter worden hij weer het probleem krijgt.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Probleem is, wij hebben ook telefonie bji Base (Home Pack 4), en ik had hier ergens gelezen dat Base de parameters (SIP,..) daarvoor niet vrijgeeft (?)
Ik straks eens kijken of ik niets zie aan die elco's, misschien staan ze bol.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Is niets verkeerds aan te zien, zal dan maar eens een paar dagen op de spitsuren proberen testen met een andere modem. :?
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

ik heb ook sedert een maand of twee hetzelfde probleem.
bij het herstarten gebeurt het ook dikwijls dat de modem niets meer geeft: geen telefoon, geen internet, en dan moet ik via de pc inloggen op de modem om de verbinding te herstellen.
wij hebben ook Tele2 all-in, dus zomaar een andere modem kopen kan niet, veronderstel ik?
wamy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 154
Lid geworden op: 19 okt 2010, 18:41
Locatie: Hulshout
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

eclectic schreef:...dus zomaar een andere modem kopen kan niet, veronderstel ik?
Ik ben zelf niet in het bezit van een tele2allin pack, heb zelf het home internet 12mb abonnement
Maar je modem kan gerust vervangen worden hoor, check even dit topic.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=90&t=24781
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

nee, lukt me niet om die methode te volgen, ik raak niet ingelogd om die ini-file eraf te halen.

mailtje naar base-support blijft voorlopig onbeantwoord...
ben ik toch wel zo stom geweest om twee maand geleden in te stemmen met verlenging contract voor één jaar zeker? en dat voor een schaamlapkorting van 10 euro. maar ik was al zo tevreden dat alles goed werkte na de problemen van vorig jaar, en dacht, waarom zou ik veranderen als het allemaal goed en snel werkt? daarna begon de modem zot te doen...

als ik over een jaar verander zal ik inderdaad de gouden tip opvolgen om telefoon en internet gescheiden te houden. dan werkt één van de twee toch als er iets misloopt...

kan iemand anders me verderhelpen ivm de modemproblemen? iets aan de instellingen wijzigen waar ik bijgeraak als ik op de modem inlog?
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Heb je wat meer info ? Ik heb het gedaan in Firefox met user/pass tele2/tele2
Moest het echt niet lukken zet ik wel eens een universele ini-file online, maw de mijne, maar zonder prive-gegevens :-)
Dan moet je die enkel nog uploaden.
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

bedankt! voorlopig is het weer even gedaan - misschien heeft de helpdesk iets veranderd zonder dat te melden, maar voorlopig hou ik er m'n handen van af. wat werkt, werkt! toch bedankt voor het aanbod; als we hervallen roep ik nogmaals!
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Ik heb gisteren van iemand gehoord (ook met een Speedtouch 706WL bij Base) dat de modem een heel stuk minder uitvalt sinds hij hem opgehangen heeft (aan de muur gehangen veronderstel ik), het ding bleek nogal warm te krijgen... :-)

Ondanks dat mijn eigen 706WL ondertussen een record neerzet door al 17 dagen onafgebroken aan te staan (door de koude in de inbouwkast waar hij in staat, wie weet?) blijken wij regelmatig onbereikbaar te zijn op onze telefoon. Kan dit komen door een mankerende speedtouch (voip) of ligt het probleem hier bij de infrastructuur van Base ?
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

even melden dat de problemen bij ons verholpen zijn - zoals ik in mijn vorige post schreef, had ik al de indruk dat het opeens gedaan was met onverwacht wegvallen, welnu, men heeft me gisteren gebeld van de base-klantendienst om te vragen of nu alles OK was, en ze hadden inderdaad iets veranderd aan de lijn of de instellingen of weet-ik-veel-wat.
ik vind dat het ook gezegd mag worden als het positief is! dank u base voor het correct verhelpen!
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Echt geen idee wat er veranderd is ? Sta je nog wel 12Mbit ?
eclectic
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 17 aug 2009, 14:28
Bedankt: 1 keer

ja, ik sta nog op 12 Mbit.
geen idee wat veranderd is. een week na de telefoon van Base is het wel nog eens gebeurd zeker... ik vermoed dat het te maken heeft met het al dan niet intensief gebruiken van de internetlijn. hoewel ik niet zeker ben: dat zijn natuurlijk de momenten waarop je merkt dat het wegvalt. maar vroeger gebeurde het dat lange tijd alles weg was, ook telefoon, en dat heb ik precies niet meer meegemaakt.
nog even afwachten dus of het goed blijft werken...
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Berichten: 270
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:27
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Hmm, heb je toevallig geen multimeter in de buurt ? Blijkbaar doen ze nog al eens moeilijk als de ingangsspanning te laag is, je zou dus eens de netspanning kunnen meten...
Plaats reactie

Terug naar “BASE (Tele2, Versatel)”